Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Nuvolari, torsdag 30. mai 2013, klokken 12:14

« forrige - neste »

i_expect

Sitat fra: Muffinman på søndag 23. juni 2013, klokken 09:14
Usikker på om denne har vært postet et sted før, men denne karen har en forholdsvis fuktig bil med lakk som ikke tåler særlig mye og bakdekk som viser tegn på skjevslitasje etter kort kjørelengde: 



Den sorte de hadde i Trondheim ved åpningen så for øvrig helt ødelagt ut, lakken var fullstendig dekket av fine riper. Så det er mulig fyren i videoen har et poeng. Håper på mange fix``er på EU-modellen.

Med alle de problemene denne karen har så kan vi vel trygt konstatere at også Tesla har "mandagsbiler". Som alle andre bilprodusenter...

Men seriøst: vaske bilen hver dag??? Og så har han 5-6 andre biler som han vel også må vaske? Han kan ikke ha mye liv. Kanskje ikke så rart det blir fukt i bilen  :D
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Muffinman

Sitat fra: i_expect på søndag 23. juni 2013, klokken 12:48
Men seriøst: vaske bilen hver dag??? _snip_ Kanskje ikke så rart det blir fukt i bilen  :D
Bør uansett holde 100% tett. Her i Norge er det relativt vanlig at værgudene vasker bilen hele døgnet flere dager i strekk.

Bent

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 23. juni 2013, klokken 08:47
Såvidt jeg forstår mener Møller (og muligens VAG?) laddbare hybrider burde avgiftsbehandles likt med rene elbiler. I så fall kommer de som kjører vesentlig lange turer, til å kjøpe hybrid for deretter å kjøre 99% på bensin. (...)
Til tross for ulempene du påpeker er det godt mulig at dette ville være en smart ting å gjøre. Det ligger i kortene her at de etablerte bilprodusentene må leies i hånden fram til en elbildominert fremtid. De kommer ikke til å gå for ordentlige elbiler på eget initiativ fordi det ville være å erklære krig mot egen organisasjon. Veien til elbilen for disse selskapene går muligens via plug-in hybrider. Dette vil gi dem tid og anledning til å omstille organisasjonen fra fossil til el ved gradvis å omskolere eller kvitte seg med (naturlig avgang osv) fossilfolkene sine, og ta inn el-ingeniører. Over tid vil da plug-in hybridene bli mindre og mindre fossilavhengige og få mer og mer sofistikerte el-drivlinjer.

Det finnes veldig mye investert kapital i verden som er stilt inn på å bygge fossilbiler, å legge om dette er ingen liten oppgave og jeg ser ikke bort fra at for å få til dette på en noenlunde fornuftig måte så holder det ikke med å lokke. Det må også dyttes og dras litt.

(Med "ordentlig elbil" mener jeg noe med rekkevide 300km+, dvs ikke bare en ren bybil.)
Tesla Roadster, 25Mm

Havebigfun

Jeg vet ikke om tiden til å snu den siste nissen er der...
Se hvordan det gikk med Kodak som var verdensleder på fotografi- det koster ikke å henge med på utviklingen- Fossilbilprodusentene har visst om begrunnelsen for å fri seg fra fossil energi i 25 år uten å gjøre vesentlige fremstøt. Man har ignorert  emnet etter beste evne- til den dagen idag- de fortjener å bli frakjørt av Tesla og andre 8).
Et land som Norge med et betydelig forventet kraftoversudd de nærmeste årene bør satse på bruk av denne miljøvennlige energien- ikke på gammel fossilteknologi- selv ikke i form av hybrider.

hoffa

Sitat fra: Havebigfun på søndag 23. juni 2013, klokken 14:51
Jeg vet ikke om tiden til å snu den siste nissen er der...
Se hvordan det gikk med Kodak som var verdensleder på fotografi- det koster ikke å henge med på utviklingen- Fossilbilprodusentene har visst om begrunnelsen for å fri seg fra fossil energi i 25 år uten å gjøre vesentlige fremstøt. Man har ignorert  emnet etter beste evne- til den dagen idag- de fortjener å bli frakjørt av Tesla og andre 8).
Et land som Norge med et betydelig forventet kraftoversudd de nærmeste årene bør satse på bruk av denne miljøvennlige energien- ikke på gammel fossilteknologi- selv ikke i form av hybrider.

Så enig, så enig!
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

19quiz76


Sitat fra: Cobos på lørdag 22. juni 2013, klokken 10:29
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 22. juni 2013, klokken 07:56
Til tross for den generelt negative holdningen til Teslas konsept, reises det et par relevante spørsmål i kommentarfeltet denne gangen:

http://m.db.no/2013/06/21/tema/bil/klikk/motor/tesla/27824501/
Hva var de relevante spørsmålene? At verdien av bilen synker når du bytter batteri?

Enig i at det argumentet ikke holder - men hva med salt- og gjørmesørpe når roboten skal skru løs pakka? Mister ikke nattesøvnen av det, men er jo verdt en tanke for de som skal konstruere dette :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL


Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

olehelge

 :) Stadig artikler om at TESLA overvurderer rekkevidde, her en om at de undervurderer HK og prestasjoner:

http://www.autoweek.com/article/20130702/GREEN/130709972
Ole Helge  - Molde
P85  -black - black - black - tech -pano
Reservert 25.06.13, Levert Lade 19.12.13

Nuvolari

TMS us versjonen har som tidligere diskutert et alvorlig støyproblem. Bilen er faktisk blant de bilene på markedet med høyest støynivå ref link. Det skal visst være bedre på TMS eu versjonen.

http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article847649.ece
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Cowboystrekk

Sitat fra: olehelge på tirsdag 02. juli 2013, klokken 22:22
:) Stadig artikler om at TESLA overvurderer rekkevidde, her en om at de undervurderer HK og prestasjoner:

http://www.autoweek.com/article/20130702/GREEN/130709972
Har jo mye med kjørestilen og gjøre. Collegeprofessoren som greide 68 mil med passasjer sier litt om potensialet. Det er vell ikke til å skyve under en stol at mange kjøper P-utgaven og kjører kjappere og mer aggressivt enn tillatt. For min egen del tror jeg at rekkevidda er oppnåelig da jeg følger fartsgrensene (liker riktignok å akse da, men det gjør jeg nå og selv om jeg stort sett økokjører), bruker CC, bruker AC lite, har i litt ekstra luft i dekkene (5-10% mer luft i dekkene reduserte forbruket med 5-10% ifølge mythbusters). Om dekktyper blir valgfrie skal jeg prøve å få tak i noen med lavest mulig rullemotstand og så liten dim som mulig, 235\225 kanskje. Rekkevidde er langt viktigere for meg enn prestasjoner. Hadde teslan greid 0-100 på 10 sek hadde det og holdt, selv om litt under 6 sek er tøffere (ifølge uoffisielle tester), derfor jeg gikk for 302 hk-versjonen. Når jeg greide å få min gamle honda civic til å kjøre på 0,44 på langkjøring selv om oppgitt forbruk var 0,59 på langkjøring så burde jeg greie å få til over 40 mil på 60 kWern :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

RSandven

Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

laumb


Kristian

Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Raggis

#119
Megafactories på National Geographic Channel har laget en episode om hvordan Model S bygges. Denne kan sees på youtube i SD, ellers så ser jeg den også sendes på National Geographic HD førstkommende torsdag (11.) kl.15.05 og kl.05.05.



Edit: Gjorde ett søk her på forumet, og viste at dette er gammelt nytt  :-[ ... men jeg lar den ligge for eventuelt andre enn meg som ikke har fått den med seg  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA