Ladeplass på Værnes

Startet av Lynet, søndag 30. mars 2008, klokken 12:00

« forrige - neste »

Lynet

Jeg har gjentatte ganger varslet Norstart via e-post om at det er 2 gratise ladeplasser på Tondheim lufthavn Værnes. Men nettsidene oppdateres ikke!!!!!
Hvem har ansvaret for dette?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Jeg har hatt samme problemet når jeg gjentatte ganger har sagt fra at der er gratis lading (og nå også på egne reserverte plasser) på handlesenteret Stor Moa utenfor Ålesund.

Jeg vet ikke om problemet ligger i at Lars (linken på sida sender mail til lars-snabel-a-elbil.no ikke får mailen, om det er i "feil fylke" (Møre og romsdal ligger ikke på lista i det heletatt), om det er tekniske årsaker som gjør at det ike lar seg legge inn e.l.

Det faktum at jeg ikke mottar noe som helst svar når jeg sender disse verslingene om plasser leder meg til å tro at Lars enten ikke får dem, eller at det egentlig ikke er han som skulle hatt dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Jeg har sendt mail vedr. ting i Oslo uten at noen har svart eller noe har skjedd.

ilmar
Polestar i bestilling

Lynet

Regner med at Lars ser disse tilbakemeldingene og gir oss nord for Sinsen tilbakemelding........
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Lars er forum ansvarlig og sitte ikke på styret lenger. Best om dere varsler direkte til Knut eller Espen. Det kan tenkes at de har for mye å gjøre og de prioritere politiske saker.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

ilmarw

Jojo, men det er jo et poeng at når det står 'Vet du om flere ladeplasser, så send oss en mail' på http://elbil.no/content/section/4/27/ med adressen til Lars, så blir dette tatt hånd om. Ellers må Norstart endre denne adressen slik at det kommer til rette vedkommende.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Ja, jeg skulle mene at akkurat dette er noe av det første folk kan tenkes å lete etter her, så det vil være i alles interessa å ha en så fyldig (og korrekt) liste over ladeplasser over hele landet som mulig.

Det gjør det i alle fall ikke mer attraktivt å kjøpe seg elbil om man er fra Møre og Romsdal (eller noen av de andre fylkene som mangler på lista) og ser at det ikke er listet opp en eneste ladeplass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

espen

Lars oppdaterer vanligvis også denne delen av nettsidene våre. Det er imidlertid mulig at han har ventet med noen typer oppdateringer fordi vi har diskutert en større oppgradering av nettsidene våre.  Det er også en liten mulighet for at en og annen mail går i glemmeboken, og at han har mye å gjøre på andre fronter.

Jeg satser på at Lars kan lage en (evnt. midlertidig) løsning hvor deler av landet som ikke står i innholdsfortegnelsen kan listes som "andre landsdeler".
Hvis det ikke skjer noe i løpet av et par uker fra idag vil jeg be om at dere prøver igjen via Lars og viser til dette innlegget.

Lynet

At Lars ikke får med seg så mange e-poster om ladeplasser nord for Sinnsen er helt usannsynlig, det er nok en prioriteringssak.....

Men jeg ser at du espen er styremedlem så jeg regner med at saken blir tatt tak i umiddelbart. Hvis ikke dette ordnes av styret vil jeg påstå at Norstart er en useriøs organisasjon for oss nord for Sinsen.

Beklager at jeg blir noe krass i dette inlegget, men jeg blir virkelig oppgitt over at Nordstart tar så lett på denne saken. Jeg lovte min kontakt hos Avinor på Værnes at ladeplassoversikten skulle oppdateres.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tom

Sitat fra: Lynet på torsdag 10. april 2008, klokken 20:44
At Lars ikke får med seg så mange e-poster om ladeplasser nord for Sinnsen er helt usannsynlig, det er nok en prioriteringssak.....

..........men kunne ikke en eller annen (fx Ilmar)  laget et brukerstyrt system for å registrere ladeplasser, slik som http://vismig.nu/ladestik/index.php.  Her er det  ila noen få uker registrert 75 steder man kan lade over "hele" lille Danmark.

I tillegg er det på et annet sted et "lukket system" som virker på prinsippet at de som registrer sin private ladeplass kan se de andres privat ladesplass (http://www.ellert.info/stik.asp).  Her ligger det ca 70 ladeplasser.  Så jeg har ca 145 ladesteder i Danmark på min GPS.

Vi er faktisk ikke best på alt som har med elbil å gjøre.

/tom (x-Aalborger)     
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ilmarw

Eller så kan jeg gjerne få styre ladeplass-tingene, dersom ingen andre i Norstart har tid til det. Dersom det er mulig å gi meg rettigheter bare til det, da.

Edit: kunne jo laget en egen løsning, men vil helst ikke konkurrere med Norstart om det.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Ser ikke for meg at dette skulle trenge å være noen stor teknisk sak å løse, hverken på den ene eller andre måten. Jeg vil tro det er en prioriteringssak, spm Lynet sier. Men om så er så nekter jeg å tro at det ligger mye arbeid i å legge ut disse ladeplassene på lista. Jeg har jobbet med nettsider i halvannet tiår, så jeg vet litt om hvordan det kan gjøres. Svært få av metodene jeg har sett slikt gjort på gjør det til en stor jobb å legge til et punkt på lista.

Når det er sagt så skal det i rettferdighetens navn også sies at det kan være helt andre enn tekniske årsaker til at Lars ikke har lagt disse ut. Det kan være "politiske årsaker" i norstart, eller personlige årsaker som vi ikke kjenner til. Uansett skulle jeg gjerne likt å høre årsaken "fra hestens munn", for å lage en dårlig oversettelse av et engelsk uttrykk. Hvorfor får ikke "vi andre" være med på denne lista?

Jeg kan komme med en god håndfull forslag til tekniske løsninger som vil kunne la "noen" (F.eks. Ilmar, som har sagt seg villig til å ta ansvaret) gjøre det praktiske. Bare for å ta et par av dem:

Legge til import av en RSS-feed fra et nettsted der vi kan legge disse inn. Jeg kan sette opp et slikt.

Et eget nettsted med disse listene lagt inn i en iframe. Skulle være gjort i en håndvending å sette opp det som skal til i denne enden av en slik løsning.

Et eget lite php-script som lar en person vedlikeholde en slik liste, lagret i en egen database, eller i verste fall i filer.

Oprette en bruker/brukergruppe med tilgang til bare akkurat det som skal til for å redigere det på skikkelig vis her på elbil.no.

Med unntak av den siste er det ikke noen spesielt gode løsninger, bare de første jeg kom på uten å legge noe arbeid i det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: ilmarw på torsdag 10. april 2008, klokken 23:40
Edit: kunne jo laget en egen løsning, men vil helst ikke konkurrere med Norstart om det.

Kanskje det er akkurat det spaket bak de trenger?  ;) Jeg tror uansett det ville ta en stund før man kom på høyde med elbil.no. Jeg anser dette som Nettstedet med stor N når det gjelder elbil i Norge. du finner i alle fall ikke noe bedre domenenavn for slikt.

Desuten tror jeg at om de satte seg fore å ha DEN mest oppdaterte lista over ladeplasser i Norge til enhver tid så viller det trekke besøkende, og dermed også medlemmer. Vi får bare håpe det ordner seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Selvfølgelig er den letteste og beste  løsning å opprette flere lokalforeninger på forumet her med egne moderatorer for oppdateringer. Det med felles utstyr fungere greit også. De med diagnose apparater bør deler dem med andre.
Norstarts styre må lære å delegere mer for det er tydelig at de har ikke tid eller ressurser til alt. Jeg selv er forbauset over hvor mye kompetanse ligger i medlemskapet her.

Dere må organisere som vi har gjort i Agder. Del opp landet på en fornuftig måte og ikke bare rundt den nærmeste Ford eller Peugeot verksted. De kommer til har lite betydning framover.

Vi på Agder jobber for tiden til å utarbeider et modell hvor sammenhenget mellom Norstart og oss fastsettes. Jeg holder dere orientert. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på fredag 11. april 2008, klokken 09:20
Selvfølgelig er den letteste og beste  løsning å opprette flere lokalforeninger på forumet her med egne moderatorer for oppdateringer.

Lettest er det nok, men om det er den beste er jeg ikke helt sikker på. Her på sunnmøre er det f.eks. ikke noen forening. Jeg har ikke engang funnet noen i forumet som er fra samme område. (Jeg har etterlyst mulighetfor å vise bosted i medlemslista i en annen tråd).

Jeg tror at den beste løsningen (for brukere flest) er ei liste slik det er pr i dag, synlig på framsida. Det er ikke logisk å måtte gå inn i forumet og lete i ulike emner der for å finne ladeplassene.

En enkelt side, listet etter fylke (og evt kommuner under der) tror jeg er den beste måten. Nå har jeg ikke satt meg inn i hva slags publiseringssytem denne siten kjører på (skal gjøre det etterpå), men jeg kan ikke tenke meg at det er en uoverkommelig oppgave. Ser for meg en nokså enkel tabell, a'la dette:

Møre og Romsdal

KOMMUNESTEDADRESSEDIVERSE
ÅlesundStorMoa ParkeringshusMoa-veien 1, 6020 ÅlesundP-huset stenger kl 22.
VoldaLærerhøgskolenIvar Aasensgate 34Kontakt administrasjonen for å slå på strøm

Sogn og Fjordane

KOMMUNESTEDADRESSEDIVERSE
StrynStryn handlesenterKirkegata 6, 5420 Stryn4 plasser.

På sikt hadde det jo vært genialt om man også kunne legge til GPS-koordianter for å kunne legge inn som POI på ulike navigatorer, og da er det straks litt mer arbeid. Men å vedlikeholde denne tabellen burde ikke være noe problem, og det ville være enkelt for alle, også tilfeldig besøkende, å finne en plass i nærheten.

Så la oss nå få til ei slik oppdatert liste, og la alle hjelpe til å raportere inn plasser. Jeg tror besøkende som kommer hit gjerne ser etter nettopp dette.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA