Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Performance Plus

Startet av FreshAir, mandag 27. mai 2013, klokken 16:41

« forrige - neste »

FreshAir

Hei,
Langpendler 100 km fra Fredrikstad til Oslo hver dag, kjører tidlig slik at kø ikke er noen faktor for meg.
Har i dag utgifter på rundt 320,- hver dag på bompenger, drivstoff og parkering =75.000,-/år, grøss og gru!
Med en Elbil vil jeg kunne spare inn alle disse utgiftene minus en hjemmelading hver kveld, får gratis parkering og ladekontakt på jobben :)
Har tenkt å tyne denne innsparingen så langt som mulig og tenker sterkt på å importere en US Leaf.
Blir å velge en fra de kalde stater, fra en Nissan forhandler med oppgradert software og batteritest.
Derfor følgende spørsmål:
1. Det følger jo alltid med en lader til Leaf``en, finnes det forskjellige typer og er den automatisk i forhold til Spenning 120V vs. 230V?
2. Det hender også at hjemmelader følger med, samme spørsmål som over forutsatt at de er Nissan original.
3. Vurderer å kjøpe en 2011 uten den berømte varmepakke oppgraderingen pga. pris. Sett på bakgrunn av: Parkering hjemme i garasje minimums temperatur 0-> -5 midtvinters, og parkering på jobb minimum 10->15 grader. Ønsker jeg noen kommentarer på rekkevidde. Er ikke så opptatt av å ha full varme på hele veien!
4. Er det andre tekniske ting en bør tenke på med en US modell før idriftsetting i Norge. Er ikke så opptatt av Navi og andre duppeditter?

Har tenkt på dette med garantispørsmål, men velger å se bort i fra det så lenge bilen vil ha betalt seg selv på drøye 1,5 år. Legger man til at bilen fremdeles vil ha en egenverdi så blir "matta" endra bedre :)

Skulle gjerne også mottatt en link til utstyrs pakkene til 2011 og 2012 US Leaf: Std., SV, SL!

Ble en del spørsmål dette her, takk for tålmodigheten!

jkirkebo

Sitat fra: FreshAir på mandag 13. mai 2013, klokken 23:48
Hei,
Langpendler 100 km fra Fredrikstad til Oslo hver dag, kjører tidlig slik at kø ikke er noen faktor for meg.
Har i dag utgifter på rundt 320,- hver dag på bompenger, drivstoff og parkering =75.000,-/år, grøss og gru!
3. Vurderer å kjøpe en 2011 uten den berømte varmepakke oppgraderingen pga. pris. Sett på bakgrunn av: Parkering hjemme i garasje minimums temperatur 0-> -5 midtvinters, og parkering på jobb minimum 10->15 grader. Ønsker jeg noen kommentarer på rekkevidde. Er ikke så opptatt av å ha full varme på hele veien!

Jeg kjører mye Fredrikstad-Oslo. Få for all del tak i en bil med hurtigladeport og beregn å betale 299,- pr. måned til Ishavsveien ihvertfall halve året. Sommerhalvåret kommer du fint helt fram, men på vinteren kommer det til å bli direkte plagsomt om du satser på å kjøre helt fram de kaldeste dagene. Da snakker vi 70km/t uten varme på i det hele tatt for å klare det. Mye bedre å holde 100km/t med varmen på fullt til Vestby (6 mil fra Fredrikstad) og så stoppe der i 5-10 minutter for å hurtiglade mens du fyller Statoil-koppen med kaffe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

FrodeK

Kjøp en 2012 i Norge - du bør få en bra pris nå - og få full varmepakke, full garanti og alt på stell. Skal love deg at du kommer til å bli opptatt av varme etter noen dager med 10 mil i minus 10 grader. Du sparer uansett så mye at regnestykket går godt opp i alle fall.

thoru

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. mai 2013, klokken 05:23
Sitat fra: FreshAir på mandag 13. mai 2013, klokken 23:48
Hei,
Langpendler 100 km fra Fredrikstad til Oslo hver dag, kjører tidlig slik at kø ikke er noen faktor for meg.
Har i dag utgifter på rundt 320,- hver dag på bompenger, drivstoff og parkering =75.000,-/år, grøss og gru!
3. Vurderer å kjøpe en 2011 uten den berømte varmepakke oppgraderingen pga. pris. Sett på bakgrunn av: Parkering hjemme i garasje minimums temperatur 0-> -5 midtvinters, og parkering på jobb minimum 10->15 grader. Ønsker jeg noen kommentarer på rekkevidde. Er ikke så opptatt av å ha full varme på hele veien!

Jeg kjører mye Fredrikstad-Oslo. Få for all del tak i en bil med hurtigladeport og beregn å betale 299,- pr. måned til Ishavsveien ihvertfall halve året. Sommerhalvåret kommer du fint helt fram, men på vinteren kommer det til å bli direkte plagsomt om du satser på å kjøre helt fram de kaldeste dagene. Da snakker vi 70km/t uten varme på i det hele tatt for å klare det. Mye bedre å holde 100km/t med varmen på fullt til Vestby (6 mil fra Fredrikstad) og så stoppe der i 5-10 minutter for å hurtiglade mens du fyller Statoil-koppen med kaffe.

1+ for hurtigladerport

Bjoris

#4
Har en 2011 US Leaf:

1. Laderen som følger med er 120 volt og må sendes inn til uvseupgrade.com for å bli 240 volt, de kan også gjøre den om til 16 amper. Jeg fikk med både en ny norsk 10 amper samt den gamle når jeg kjøpte min Leaf, har pt ikke sendt inn den 120 volt saken som jeg hadde tenkt å gjøre om til 16 amper.

Jeg ser for det første at jeg iallefall nå om sommeren klarer meg veldig fint med 10 amper samt at selv om jeg har 16 amp sikring blir det god lunk i sikringen, jeg må bruke skjøteledning og derfor tror jeg 16 amp lader blir for heftig slik det er nå, må derfor oppgradere evt før jeg har særlig nytte av dette. 2 stk 10 amp hadde jo være fint så jeg slapp å ta frem kladden hjemme hver gang jeg skal lade, men jeg må bestemme om den skal være 10 eller 16 amper så vurderer oppgardering i garasjen før jeg sender inn og da går jeg for 16 amp. Med 10 amper og forvarming trekkes det strøm fra batterie og en får ikke toppladet batteriet:(

2. Ikke peiling, tror ikke det er vanlig at det følger med hjemmelader, slik som henges på veggen?

3. Jeg har ikke varmepakke og er ikke opptatt av dette, varme i rattet, mja, kanskje, men om det blir for kaldt eller for ineffektivt å bruke varmeappratet om vinteren så tenker jeg å ettermontere setevarme på førersiden, det er ikke så stor jobb. Ellers har vel en del 2012 modelle fra US varmepakke.

4. Andre ting på US Leaf, radio på oddetall kun, ganske irriterende på vestlandet, men i Oslo er det sikkert ikke noe stort problem, Carwings, Navi, kjørelys fungerer ikke, slås helt av på dagtid, ikke tåkelys bak. Sikkert noe mer kluss, men ikke noe jeg har oppdaget etter 1 mnds bruk iallefall...

Ellers er hurtigladerkontakt ett must slik du kjører iallefall og uansett et stort drawback om den skal selges...

Nå tenker du vel på egenimport siden du dropper garanti, jeg kjøpte av Sør-Import som gir garanti tilsvarende den du får av Nissan, men det er jo selvsagt en helt annen pris enn om du kjøper selv. Pt har jeg to småting på bilen og beskjeden er å ta den til nermeste Nissan så betaler de så det ser ut til å fungere upåklagelig:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

FreshAir

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. mai 2013, klokken 05:23
Sitat fra: FreshAir på mandag 13. mai 2013, klokken 23:48
Hei,
Langpendler 100 km fra Fredrikstad til Oslo hver dag, kjører tidlig slik at kø ikke er noen faktor for meg.
Har i dag utgifter på rundt 320,- hver dag på bompenger, drivstoff og parkering =75.000,-/år, grøss og gru!
3. Vurderer å kjøpe en 2011 uten den berømte varmepakke oppgraderingen pga. pris. Sett på bakgrunn av: Parkering hjemme i garasje minimums temperatur 0-> -5 midtvinters, og parkering på jobb minimum 10->15 grader. Ønsker jeg noen kommentarer på rekkevidde. Er ikke så opptatt av å ha full varme på hele veien!

Jeg kjører mye Fredrikstad-Oslo. Få for all del tak i en bil med hurtigladeport og beregn å betale 299,- pr. måned til Ishavsveien ihvertfall halve året. Sommerhalvåret kommer du fint helt fram, men på vinteren kommer det til å bli direkte plagsomt om du satser på å kjøre helt fram de kaldeste dagene. Da snakker vi 70km/t uten varme på i det hele tatt for å klare det. Mye bedre å holde 100km/t med varmen på fullt til Vestby (6 mil fra Fredrikstad) og så stoppe der i 5-10 minutter for å hurtiglade mens du fyller Statoil-koppen med kaffe.

Takker for praktisk informasjon rundt min nye elektriske pendlerhverdag!
Er kjekt med hurtigladestasjoner på Vestby og i Moss slik at jeg kan lade opp dersom det skulle knipe når det er kalt. Skal bli spennende å se hvor langt jeg kan strekke dette før jeg ofrer 10 min hver vei.
Kjører egentlig bil for å spare snaut 1,5 timer hver dag, sett opp mot togpendling. Blir definitivt til å sette opp en blåtann oppkobling mot Android/SOC målinger for nøyaktighet og mindre stress rundt resterende rekkevidde :)

FreshAir

Sitat fra: FrodeK på tirsdag 14. mai 2013, klokken 10:58
Kjøp en 2012 i Norge - du bør få en bra pris nå - og få full varmepakke, full garanti og alt på stell. Skal love deg at du kommer til å bli opptatt av varme etter noen dager med 10 mil i minus 10 grader. Du sparer uansett så mye at regnestykket går godt opp i alle fall.

Hei, det blir nok en altfor stor forskjell å gå fra en 2011 US Leaf til 110-120.000,- og opp til prisene på en Norsk 2012. Litt av motivasjonen med det hele er å tyne økonomien så langt det går. Så får jeg heller forvarme med en vanlig kupè varmer og stoppe for lading på de kaldeste dagene. "Må" også foreløpig holde en bil på si  >:(

Joakim Sveli

Jeg hadde ikke vært i tvil. Hadde kjøpt en ny versjon norsk Leaf. Mye mer kjørekomfort med vinterpakken, tilstrekkelig rekkevidde til å ta deg til Oslo selv om vinteren, mulighet til å lade med 7,2 kW hjemme eller på jobb.

Ikke glem verditapet her, en 2011 US Leaf uten vinterpakke vil nok ha helt andre verdier etter 3 år enn en 2012 norsk versjon.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

thoru

#8
Sitat fra: ElRey på tirsdag 14. mai 2013, klokken 15:23
Jeg hadde ikke vært i tvil. Hadde kjøpt en ny versjon norsk Leaf. Mye mer kjørekomfort med vinterpakken, tilstrekkelig rekkevidde til å ta deg til Oslo selv om vinteren, mulighet til å lade med 7,2 kW hjemme eller på jobb.

Ikke glem verditapet her, en 2011 US Leaf uten vinterpakke vil nok ha helt andre verdier etter 3 år enn en 2012 norsk versjon.

Etter å ha importert en 2012 usa leaf, så er det en liste over punkt man bør tenke over:
* 110v esve kabel som må oppgraderes eller byttes
* Må godkjennes ved biltilsynet for å få lov til å kjøre i Norge. (du må ha papirene i orden)
* Tid. Jeg bestilte i februar, den var henteklar i mai. så ca 4 måneder i mitt tilfelle(normalen er vel 3måneder). prisen i Norge ved hentetidspunkt var betraktelig lavere enn ved kjøpstidspunktet mitt
* Du må ordne selv transport til plassen du holder til
* Du bør ha hurtigladeruttaket og varmepakken, begge som er standard utstyr på 2012 leaf
* Null batterigarant og rustgaranti
* Carwings fungerer ikke og ingen norske kart. synes egentlig hele lcd-systemet er ubrukelig.
* Du kjøper en bruktbil usett (sørg i allefall at carfax-rapport ser strøkent ut)

jkirkebo

Sitat fra: FreshAir på tirsdag 14. mai 2013, klokken 15:00
Kjører egentlig bil for å spare snaut 1,5 timer hver dag, sett opp mot togpendling.

Ok, da ser vi litt forskjellig på det. Jeg har Leaf, men bruker alikevel vanligvis sykkel+toget selv om jeg hadde spart 1,5 time med bil. Tiden på toget kan jeg nemlig bruke til å sove eller lese avisa, mens tiden i bilen er "bortkastet". Men jeg har ikke noe spesielt jeg skal rekke på morgen eller ettermiddag da. Må du rekke barnehagen blir det plutselig vanskeligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kristmara

Etter å ha kjørt Leaf siden november 2011 har jeg to vintre bak meg og jeg tror du vil slite med 100 km på vinteren, i alle fall hvis farten er over 80 km/t, og det regner jeg med at den er der du skal kjøre. En ting er varme i kupeen, det klarer jeg meg uten hvis jeg har boblejakke og varme i ratt og sete, men rekkevidden med kaldt batteri er nok 40 % redusert fra rekkevidden med varmt batteri. Det hjelper at batteriet er nyladet når du kjører, men det blir ikke i nærheten av slik det er om sommeren. Jeg tipper du må ha plussgrader og tørr asfalt for å klare det, og hvis det regner mye bør du nok ha over 10 grader, enda mer hvis det meste av veien er 100 km/t. Men jeg er vant til å kjøre på sørlandet så det er slett ikke sikkert mine gjetninger er riktige. Det kan f.eks. være det er ferre bakker på østlandet...

Men hvis dette er noe du finner ut av vil jeg tro du tjener masse på det. Bilen er veldig god å kjøre, og etter å ha blitt vant til elbil blir alt av diesel og bensin veldig masete. Lykke til!

Thomas Parsli

Skal du kjøre t/r Fredrikstad-Oslo du ha hurtiglader, slik jkirkebo skriver, hvis ikke blir dette bare negativt de kalde dagene.
Tiden du sparer i kø i Oslo oppveier tiden du lader på hurtiglader.

Vinterpakken kan du leve uten, selv om varme i rattet og setet øker komforten overraskende mange hakk. Hvis bilen står i garasje er ikke varmeteppet nødvendig, du vil uansett lade/kjøre så mye av døgnet at batteriene holdes varme.

Prisen på en US-modell er så lav nå at jeg ikke ville bekymret meg for manglende garanti. Pass bare på at bilen ikke har gått i de varme statene, på de er det spørsmål om batterilevetiden.

En realistisk rekkevidde om vinteren er ca 90km ved forsiktig kjøring.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bjoris

#12
Sitat fra: ElRey på tirsdag 14. mai 2013, klokken 15:23
Jeg hadde ikke vært i tvil. Hadde kjøpt en ny versjon norsk Leaf. Mye mer kjørekomfort med vinterpakken, tilstrekkelig rekkevidde til å ta deg til Oslo selv om vinteren, mulighet til å lade med 7,2 kW hjemme eller på jobb.

Ikke glem verditapet her, en 2011 US Leaf uten vinterpakke vil nok ha helt andre verdier etter 3 år enn en 2012 norsk versjon.

Ikke glem verditapet på den nye heller:) Antakelig er verdifallet på en ny Leaf på 3-4 år det samme som prisen på en US Leaf 2011 i dag så å hevde at det er økonomisk smart å kjøpe en ny vs en US Leaf er jeg ikke med på...

Jeg skjønner selvsagt de som er skeptiske til import, men det kan neppe finnes eksempler der en kan spare så mye på import vs norsk som på LEAF? Det er jo faktisk samme bil du får, men noen forhold som for den gemene hop ikke betyr noe som helst i det daglige...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA