Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spilliste for første Model S turen

Startet av el-fanboy, fredag 24. mai 2013, klokken 22:22

« forrige - neste »

el-fanboy

Jeg fikk nettopp regning fra Fjellinjen for 4 passeringer for 2 Harryturer jeg tok i april-mai. Lettere indignert skrev jeg til Fjellinjen og spurte om ikke EL-kjøretøyer hadde fri passering i bommen. Jeg fikk dette svaret:

<snip>

Hei,

Takk for din henvendelse.
Svinesundforbindelsen er ikke fri for Elbiler, sjekk dette på www.autopass.no.

Med vennlig hilsen/Best regards

Tone Storsveen
Kunderådgiver, Fjellinjen AS
Telefon 02050
www.fjellinjen.no

</snip>

Og ganske riktig, sjekker jeg på www.autopass.no og på Svinesundsambandet, står det ikke fritak for elbil. Jeg er overrasket - jeg trodde ikke fritak for elbil var noe bomselskapene kunne velge å se bort fra etter eget forgodtbefinnende? Eller har dette noe med at det er et svorsk samarbeid?  Er det andre her som får regninger for passeringer ved Svinesund?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D


Griffel

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 20:50
Da byggingen av ny Svinesundsbru skulle finansieres, fikk utbyggingsselskapet fullmakt til å fravike særnorske krav/regler, på samme måte som de fikk fullmakt til å fravike særsvenske krav/regler for innføring av bompenger. I avtalen ble dermed fritak for elbiler holdt utenfor:-[ Dette er selvfølgelig noe samferdselsministeren burde tatt tak i for lengst, særlig med tanke på at man her kan sole seg i glansen av en hurtiglade-korridor mellom Gøteborg og Oslo.

Lars
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Rare greier.

Finnfast ønsket det samme, men fikk tydeligvis ikke lov. Tipper flere vil prøve seg framover, og da med mer og mer tungtveiende argumentasjon ettersom andelen Elbiler øker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

Bor i Særp og får regninger fra disse folka hele tiden.. Synes det er for dumt at det finnes unntak som
dette.


Noe for foreningen vår å ta tak i synes jeg men, virker som de sover... zzz ... ;-)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

#5
Jeg blir også plaget med regninger selv etter at jeg satte inn Autopass brikke i bilene mine. Nå får jeg regninger på selve brikken, selv om den skal være gratis, og på noen få passeringer før Autopass brikkene kom på plass, og som de nekter å "ettergi"

Nekter selvfølgelig å betale. Har satt sammen vedlagte klipp fra Statens håndbok om innkreving av Bompenger. Sender dette som vedlegg når jeg svarer bomselskapene. Bomselskapene har laget sin egen versjon av Statens Håndbok der punktet om Elbil er markert med en * og der det forklares at * betyr at disse bilene må ha Autopass for å ha fritak.

Lurer på om jeg skal forsøke meg med noe lignende hos Elbilhjelpen.no. med f.eks momsen. * min kunne betydd at det ikke er momsfritak på salg av Elbil hos meg, og så putter jeg de 25% jeg tar i moms rett i lomma. ;D

Har også måttet diskutere betydningen av ordet KAN ganske ofte. Her på Vestlandet betyr dette noe en kan velge. En kan få pissa på lørdagskvelden, men en kan også få noe annet. Bomselskapene mener ordet betyr det samme som order SKAL. Lurer derfor på om der er et alternativt ord i deres vokabular som dekker en frivillig ordning. Skal vi tolke ordet KAN annerledes vil også ord som KANSKJE få en annen betydning. I min ungdom likte jeg godt når jentene brukte dette om mulighetene for kos, og kanskje kunne jeg skåret mye oftere hadde jeg tolket dette slik bomselskapene tolker ordet KAN.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espetor

Jeg fikk faktura fra Bergen Bompåengeselskap AS, som gjelder EasyGo passeringer på Svinesund, tilsammen 2 x 17,40 = 34,80NOK.
Det står på hjemmesiden til EasyGo at dette kreves inn både på ny og gammel bro.
http://easygo.com/brugssted/norge/svinesundsforbindelsen


Jeg går ut fra at dette er noe jeg faktisk må betale.


Tor
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

Rio

Sitat fra: Espetor på søndag 02. oktober 2016, klokken 16:43
Jeg fikk faktura fra Bergen Bompåengeselskap AS, som gjelder EasyGo passeringer på Svinesund, tilsammen 2 x 17,40 = 34,80NOK.
Det står på hjemmesiden til EasyGo at dette kreves inn både på ny og gammel bro.
http://easygo.com/brugssted/norge/svinesundsforbindelsen


Jeg går ut fra at dette er noe jeg faktisk må betale.


Tor

Ja, elbiler må betale der, for det er en delvis svensk bro.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elbil fundamentalist

#8
Skulle tro at Svinesund brua snart er nedbetalt?
1. Det har vært rekordlav rente i mange av årene etter 2005.
2. Fra i fjor ble det kun automatisk innkreving
3. Trafikkmengden høyere enn estimert?

Opprinnelig 20års nedbetaling. Reduseres det med 5 år pga overstående burde det inne være mer enn et par tre år igjen. Midt i målgruppen bomprosjekrer for samferdselsministeren å fjerne. Populært for kjernevelgerne til FrP.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Chivas

#9
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 03. oktober 2016, klokken 21:37
Skulle tro at Svinesund brua snart er nedbetalt?
1. Det har vært rekordlav rente i mange av årene etter 2005.
2. Fra i fjor ble det kun automatisk innkreving
3. Trafikkmengden høyere enn estimert?

Opprinnelig 20års nedbetaling. Reduseres det med 5 år pga overstående burde det inne være mer enn et par tre år igjen. Midt i målgruppen bomprosjekrer for samferdselsministeren å fjerne. Populært for kjernevelgerne til FrP.
Nytt anslag er "kanskje" 2021.
Deretter blir vel bommen brukt til, tja, klimabom/miljøbom/redusere trafikk bom - bare fantasien setter grenser.

Bomringen rundt Oslo skulle være nedbetalt i 2007 (tror jeg) - den står godt fortsatt :D

Amoss

Sitat fra: Chivas på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:53
Deretter blir vel bommen brukt til, tja, klimabom/miljøbom/redusere trafikk bom - bare fantasien setter grenser.

Handelslekkasjebom :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Robert Sund

Diesel-lekasje-bom ;)
(hvis drivstoffavgiftene økes)

eller: bom-bom ;)
(hvis aviket mellom intensjon og konsekvens blir tydelig)

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 16:29
eller: bom-bom ;)
(hvis aviket mellom intensjon og konsekvens blir tydelig)

Da blir det skive-bom ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trekkoppbil

Det gjelder å følge med på skiltinga på Svinesund. Kjører mann i ett felt som er skilta for autopassbrikke, uten at man har det, kan det bli ei svindyr bot i posten etterpå.

danielfiko

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 05. oktober 2016, klokken 19:48
Det gjelder å følge med på skiltinga på Svinesund.

Der har det vært helautomatisk bomstasjon i snart ett år, så skiltingen er ikke så nøye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA