Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: NilsRo på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:58
Har et dumt spørsmål, siden jeg kan lite om dette. Du lader fra et schukouttak og har ikke tilgang til å sjekke hvor store sikringen er. Vil da bilen automatisk sette ned ladingen til under 13 A dersom sikringen er mindre enn dette? Eller bør en da sette ned ampere i bilen til 8/10A for å være på den sikre siden.


Nei, ladekladden vet ingenting om sikringsstørrelsen. Den informerer bilens lader om hvor mange ampère den kan trekke, og hvis du har sagt 13 A, og sikringen er på 10 A så vil sikringen gå etter en stund.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

frankofobia

Sitat fra: Rio på onsdag 05. mars 2014, klokken 19:06
Sitat fra: NilsRo på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:58
Har et dumt spørsmål, siden jeg kan lite om dette. Du lader fra et schukouttak og har ikke tilgang til å sjekke hvor store sikringen er. Vil da bilen automatisk sette ned ladingen til under 13 A dersom sikringen er mindre enn dette? Eller bør en da sette ned ampere i bilen til 8/10A for å være på den sikre siden.


Nei, ladekladden vet ingenting om sikringsstørrelsen. Den informerer bilens lader om hvor mange ampère den kan trekke, og hvis du har sagt 13 A, og sikringen er på 10 A så vil sikringen gå etter en stund.

+1 for fett profilbilde Rio :-D

Rio

Sitat fra: frankofobia på onsdag 05. mars 2014, klokken 19:14
Sitat fra: Rio på onsdag 05. mars 2014, klokken 19:06
Sitat fra: NilsRo på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:58
Har et dumt spørsmål, siden jeg kan lite om dette. Du lader fra et schukouttak og har ikke tilgang til å sjekke hvor store sikringen er. Vil da bilen automatisk sette ned ladingen til under 13 A dersom sikringen er mindre enn dette? Eller bør en da sette ned ampere i bilen til 8/10A for å være på den sikre siden.


Nei, ladekladden vet ingenting om sikringsstørrelsen. Den informerer bilens lader om hvor mange ampère den kan trekke, og hvis du har sagt 13 A, og sikringen er på 10 A så vil sikringen gå etter en stund.

+1 for fett profilbilde Rio :-D


Tusen takk!

Kjæresten min (for mange år siden) bodde under utflyvningen fra Heathrow, vest for London. Jeg kan garantere at man kjente forskjellen fra et vanlig fly hver gang Concorde utviste sin maktdemonstrasjon og tok av med et brøl, så sengen bokstavelig talt ristet!

"Did the Earth move for you, too?" :D

Utover det er den selvsagt totalt upassende på et elbilforum! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

K

Sitat fra: Rio på onsdag 05. mars 2014, klokken 19:06
Sitat fra: NilsRo på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:58
Har et dumt spørsmål, siden jeg kan lite om dette. Du lader fra et schukouttak og har ikke tilgang til å sjekke hvor store sikringen er. Vil da bilen automatisk sette ned ladingen til under 13 A dersom sikringen er mindre enn dette? Eller bør en da sette ned ampere i bilen til 8/10A for å være på den sikre siden.


Nei, ladekladden vet ingenting om sikringsstørrelsen. Den informerer bilens lader om hvor mange ampère den kan trekke, og hvis du har sagt 13 A, og sikringen er på 10 A så vil sikringen gå etter en stund.

...og en stund kan være godt over en time. Dersom det er gammeldagse skrusikringer type "trege" så skal vel disse minst tåle 120% av "pålydende" i en time. Og maks 160% i en time. Automatsikringer slår av fortere.

NilsRo

Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Daniel.B

Hvor mange amp får man ut ved bruk av 32 amp 1 Fas og UMC?

Fra Tesla: IEC 60309 Blått - adapter   230 V  /  32 A   7,4 kW   40 km/per time

Hørt noen har nevnt at man kun får ut 26 amp nå og at det måtte en liten hardware fiks for å kunne få utnyttet 32 amp. Noen som vet?

OleJA

Sitat fra: Daniel.B på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:36
Hvor mange amp får man ut ved bruk av 32 amp 1 Fas og UMC?

Fra Tesla: IEC 60309 Blått - adapter   230 V  /  32 A   7,4 kW   40 km/per time

Hørt noen har nevnt at man kun får ut 26 amp nå og at det måtte en liten hardware fiks for å kunne få utnyttet 32 amp. Noen som vet?
På 32A 1 fase kan du nyttiggjøre samtlige 32A allerede i dag
På 3 fase derimot, så er det pr. dd. en begrensning på 13/26A avhengig av om du har enkelt eller dobbeltlader.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Daniel.B

Sitat fra: OleJA på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:01
Sitat fra: Daniel.B på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:36
Hvor mange amp får man ut ved bruk av 32 amp 1 Fas og UMC?

Fra Tesla: IEC 60309 Blått - adapter   230 V  /  32 A   7,4 kW   40 km/per time

Hørt noen har nevnt at man kun får ut 26 amp nå og at det måtte en liten hardware fiks for å kunne få utnyttet 32 amp. Noen som vet?
På 32A 1 fase kan du nyttiggjøre samtlige 32A allerede i dag
På 3 fase derimot, så er det pr. dd. en begrensning på 13/26A avhengig av om du har enkelt eller dobbeltlader.


Flotters! Takk for svar. :)

Da er det bare å få smekka opp et stikk i garasjen.

hma

Sitat fra: OleJA på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:01
På 32A 1 fase kan du nyttiggjøre samtlige 32A allerede i dag
På 3 fase derimot, så er det pr. dd. en begrensning på 13/26A avhengig av om du har enkelt eller dobbeltlader.
Har du testet dette selv? Eventuelt hvilket ladeutstyr brukte du da?

Grunnen til at jeg spør er fordi RoadRunner og jeg i kveld har testet min hjemmelader og portable lader, begge med 32A Mainpine kontroller på Model S med dobbelt lader.

- Hjemmeladeren er tilført 1-fase 32A/230V som går direkte til bilen. Det gav maksimalt 26A på skjermen i bilen. Hadde bilen hatt enkeltlader skulle det resultert i 13A.
- Den portable laderen er også tilført 1-fase 32A/230V, men der er én av fasene lasket til tre av bilens ladefaser. Den andre fasen er koblet til nøytrallederen på bilens lader. Dette gav også 26A og hadde bilen hatt enkeltlader ville dette "koblingstrikset" også resultert i 26A.

Dette stemmer omtrent med 'jkirkebo' sine resultat i lenken under, bortsett fra at han fikk 32A ved å laske 3 ledere. Mulig pga enkeltltlader, eller at det har kommet inn SW-versjoner med andre begrensninger i mellomtiden?
Se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg151198.html#msg151198
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

OleJA

Sitat fra: hma på torsdag 06. mars 2014, klokken 00:05
Sitat fra: OleJA på onsdag 05. mars 2014, klokken 23:01
På 32A 1 fase kan du nyttiggjøre samtlige 32A allerede i dag
På 3 fase derimot, så er det pr. dd. en begrensning på 13/26A avhengig av om du har enkelt eller dobbeltlader.
Har du testet dette selv? Eventuelt hvilket ladeutstyr brukte du da?

Bruker Teslas UMC med blått adapter.
Dette skal virke med både enkelt og dobbeltlader siden det blå adapteret lasker sammen alle 3 fasene. Dvs. kun ~11A på hver av de 3 sub-laderne.

Sitat fra: hma på torsdag 06. mars 2014, klokken 00:05
Grunnen til at jeg spør er fordi RoadRunner og jeg i kveld har testet min hjemmelader og portable lader, begge med 32A Mainpine kontroller på Model S med dobbelt lader.

- Hjemmeladeren er tilført 1-fase 32A/230V som går direkte til bilen. Det gav maksimalt 26A på skjermen i bilen. Hadde bilen hatt enkeltlader skulle det resultert i 13A.
- Den portable laderen er også tilført 1-fase 32A/230V, men der er én av fasene lasket til tre av bilens ladefaser. Den andre fasen er koblet til nøytrallederen på bilens lader. Dette gav også 26A og hadde bilen hatt enkeltlader ville dette "koblingstrikset" også resultert i 26A.

Dette stemmer omtrent med 'jkirkebo' sine resultat i lenken under, bortsett fra at han fikk 32A ved å laske 3 ledere. Mulig pga enkeltltlader, eller at det har kommet inn SW-versjoner med andre begrensninger i mellomtiden?
Se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10232.msg151198.html#msg151198
Dersom det er stort spenningsfall, eller ustabil spenning, så vil ladesoftwaren i bilen begrense til 26A.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

pej

Vi har drøssevis med overganger og skjøtekabel i både 3 fas og 1 fas på utleie. Både 230 og 400V. Alt fra 16A,32A,63A,125A osv og opp til 400A på powerlock. Vi benytter 32A enfas til kraftforsyning til forsterkere Lyd/PA, samt sterke følgespotter 5kW osv. Om du skal på tur og trenger en eller to overganger så kan du sende meg en mail, så kan jeg se om jeg kan hjelpe:) pej@frontlite.no
www.frontlite.no eller www.avab-cac.no samme firma fra april.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)


Cronos

Ser i en annen tråd her hva angår blått adapter...
Jeg har fulgt med relativt bra, men dette har gått meg hus forbi:

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2014, klokken 17:21

De som har planer om å lade på hoteller, campingplasser og lignende i Norge bør nok vurdere å ha med slikt adapter selv. 32A 3-fase er en svært vanlig plugg å finne, 32A 1-fase svært sjelden.

Trenger man en adapter 3-fase -> 1-fase for å kunne lade på slike offentlige steder?
Hvor får man evt. kjøpt en slik?
Hvor mange A får man da?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Griffel

#658
Sitat fra: Cronos på mandag 10. mars 2014, klokken 11:38
1. Trenger man en adapter 3-fase -> 1-fase for å kunne lade på slike offentlige steder?
2. Hvor får man evt. kjøpt en slik?
Hvor mange A får man da?
1. Ja dersom vi snakker om blå 3fas industrikontakt. Nei dersom vi snakker om offentlige ladestasjoner for elbil.
2. jkirkebo
3. 32A
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Teslanewbie

Tidligere fulgte blå og rød adapter med bilen ? Nå må man kjøpe rød ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA