Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Quattro

Jeg har ingen erfaring med EL bil og er sikkert ikke den eneste som lurer på dette.

Jeg har lest meg opp og ned i mente på lading, om man skal velge dobbeltlader eller ikke.

Det jeg har oversikt over er jo selvsagt SC og vanlig 240 volt.

Det er snakk om CHADEMO og andre typer....

Kan noen enkelt sette opp en oversikt og oppsummere hvilke alternativer som eksisterer og som er relevant for en Model S?
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Adrian

Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

valvolainen

Tror vi er mange som lurer på det, inklusive tesla ser det ut for.
Det er ikke klart kommunisert / bevist hvilke standarder som støttes.
Det vi VET er at du kan plugge den i stikkkontakten din hjemme, og bruke tesla sine kommende DC superladere.
Alt utover dette ser ut til å være spekulasjon.
Tipper tesla også er i designmodus/tenkeboksen på ladersiden siden ingenting er klart kommunisert.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Nuvolari

#3
Tror det spørres om forskjellen mellom AC og DC lading.

Ut av en vanlig stikkontakt kommer det AC strøm. For å lade batteriet må AC strøm konverteres til DC strøm. Denne konverteringen kan skje i en lader utenfor bilen eller i laderen(e) i bilen. Når man bruker en supercharger eller chademo er laderen plassert i superchargreren/ chademoladeren utefor bilen. Dermed brukes ikke laderen i bilen i det hele tatt. I disse tilfellene spiller det ingen rolle om man har enkel eller dobbel lader innstallert i bilen.

Når man kun har har tilgang til strøm fra en vanlig stikkontakt (AC) benytter man laderen(e) i bilen til å konvertere AC til DC strøm. Har man tilgang på mer enn 10kW vil man kunne lade raskere med dobbelader.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jorkus

Jeg har ikke, etter å ha trålet div. forumtråder, funnet noe bedre enn diagrammet under. Det gir dessverre ikke svar på 220V 3 fase (ikke 400V versjonen) som mange har i sine hus i Norge. Og heller ikke ev. CHAdeMO adapter...
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

glaserud

Glem den der. Tesla trakk den tilbake, så du kan anse den som feil.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Quattro

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 11. mai 2013, klokken 20:51
Tror det spørres om forskjellen mellom AC og DC lading.

Ut av en vanlig stikkontakt kommer det AC strøm. For å lade batteriet må AC strøm konverteres til DC strøm. Denne konverteringen kan skje i en lader utenfor bilen eller i laderen(e) i bilen. Når man bruker en supercharger eller chademo er laderen plassert i superchargreren/ chademoladeren utefor bilen. Dermed brukes ikke laderen i bilen i det hele tatt. I disse tilfellene spiller det ingen rolle om man har enkel eller dobbel lader innstallert i bilen.

Når man kun har har tilgang til strøm fra en vanlig stikkontakt (AC) benytter man laderen(e) i bilen til å konvertere AC til DC strøm. Har man tilgang på mer enn 10kW vil man kunne lade raskere med dobbelader.

Fint oppsummert, men da er spørsmålet, når trenger jeg dobbeltlader?
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

valvolainen

Når du skal lade med 400V 3-fas. Muligens. Hvis det støttes.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

19quiz76

Eller når du skal kjøre lenger pr dag enn du klarer å lade med enkeltlader "pr natt". Noen gjorde en utregning på det som forklarte enkelt og greit, men tror den ligger begravet i "Tesla Bekrefter 3-fas lading"-ish tråden..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Nuvolari

#10
Sitat fra: Quattro på lørdag 11. mai 2013, klokken 21:56
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 11. mai 2013, klokken 20:51
Tror det spørres om forskjellen mellom AC og DC lading.

Ut av en vanlig stikkontakt kommer det AC strøm. For å lade batteriet må AC strøm konverteres til DC strøm. Denne konverteringen kan skje i en lader utenfor bilen eller i laderen(e) i bilen. Når man bruker en supercharger eller chademo er laderen plassert i superchargreren/ chademoladeren utefor bilen. Dermed brukes ikke laderen i bilen i det hele tatt. I disse tilfellene spiller det ingen rolle om man har enkel eller dobbel lader innstallert i bilen.

Når man kun har har tilgang til strøm fra en vanlig stikkontakt (AC) benytter man laderen(e) i bilen til å konvertere AC til DC strøm. Har man tilgang på mer enn 10kW vil man kunne lade raskere med dobbelader.

Fint oppsummert, men da er spørsmålet, når trenger jeg dobbeltlader?

Du trenger strengt tatt aldri dobbeltlader men det gjør at du kan lade dobbelt så fort om du har tilgang på 20kW (AC) strøm når du er på road trip.

Ettersom det er rimeligere for f.eks en veikro å sette opp et rent 20kW strømpunkt enn en full ladeløsing f.eks Chademo er hypotesen at det vil komme flere slike rene 20kW ladepunkter.

Jeg er usikker på hvor ofte jeg kommer til å bruke twin charger funksjonaliteten men har nå bestilt det.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på lørdag 11. mai 2013, klokken 22:00
Når du skal lade med 400V 3-fas. Muligens. Hvis det støttes.

3-fas støtte for Europa er lovet, så det er ikke noe å tvile på etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorkus

Sitat fra: glaserud på lørdag 11. mai 2013, klokken 21:06
Glem den der. Tesla trakk den tilbake, så du kan anse den som feil.
Ah, kom det noen forklaring på hva som er feil? Det som står der er jo det som har kommet i div. mail osv fra Tesla..
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

fredag

Sitat fra: Quattro på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44
Jeg har ingen erfaring med EL bil og er sikkert ikke den eneste som lurer på dette.

Jeg har lest meg opp og ned i mente på lading, om man skal velge dobbeltlader eller ikke.

Det jeg har oversikt over er jo selvsagt SC og vanlig 240 volt.

Det er snakk om CHADEMO og andre typer....

Kan noen enkelt sette opp en oversikt og oppsummere hvilke alternativer som eksisterer og som er relevant for en Model S?


Siden mange lurer på akkurat dette med lading, så kan Tesla med fordel legge ut informasjon om dette på sine websider, slik at folk slipper å spørre.

Her er slik jeg har forstått det:

Støttes helt sikkert:
Vanlig jordet stikkontakt (også kalt "schuko") 230V 16A med mobil ladekabel. Alle schuko-stikkontakter er enfas. Model S kommer max til å trekke 13A på schuko. Fullading vil ta ca 34 timer.

Merk at ikke alle jordete stikkontakter står på kurs der man kan trekke 13A. Både 10A, 13A og 16A er vanlig i Norge. Model S kan stilles inn til hvor mye/lite strøm den skal trekke fra en kurs.

En stikkontakt gir ingen informasjon til bilen om hvor mye strøm man kan trekke fra kursen. Sjekk sikringsskapet for info om kursen. Hvis bilen forsøker å trekke 13A fra en stikkontakt som står på en 10A kurs vil sikringen gå for å beskytte mot overbelastning/brann.

Støttes helt sikkert:
Blå industrikontakt. 230V enfas, opp til 32A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 14 timer på 32A.

Støttes helt sikkert:
Rød industrikontakt, 400V trefas, opp til 16A, med mobil ladekabel. Fullading vil ta ca 8-9 timer.

Støttes helt sikkert:
Ladestasjon, level 3 type 2 med såkalt "mennekes"-kontakt. Fordelen med dette er at du får noe fastmontert i garasjen, slik at du slipper å koble til og fra den mobile ladekabelen hele tiden og kan la denne ligge i bilen. En ladestasjon støtter også mer effekt og dermed raskere lading enn den mobile ladekabelen. En ladestasjon vil helt sikkert kunne lade 230V enfas opptil 32A, og høyst sannsynlig også 400V opp til 16A hvis du har enkeltlader og 32A hvis du har dobbeltlader. Fullading med 400V 32A med en slik type 2 ladestasjon vil ta ca 5 timer (forutsatt at bilen har dobbeltlader).

De fleste kommer ikke til å behøve en type 2 ladestasjon hjemme i garasjen for vanlig bruk av bilen. De fleste vil klare seg godt med mobil ladekabel som følger med bilen tilkoblet 16A schuko stikkontakt, blå industrikontakt eller rød industrikontakt.

Type 2 ladestasjoner med mennekes-plugg er EUs standard for lading av elbiler, men foreløpig er ikke disse ladestasjonene utbredt i Norge. Det er ventet at stadig flere offentlige ladestasjoner kommer til å være type 2 ladestasjoner, istedet for schuko som idag. Noen av disse kommer til å tilby opptil 22kW, som feks på Strømmen storsenter. Model S som ikke har dobbeltlader vil ikke kunne lade raskere enn 10-11kW på type 2 ladestasjoner, dvs 8-9 timer for fullading. Med dobbeltlader vil man kunne fullade på 4-5 timer på slike ladestasjoner.

Hvis du ser for deg at det kan være nyttig å lade opp bilen på 4-5 timer fremfor 8-9 timer på offentlige type-2 ladestasjoner med kapasitet opp til 22kW, så bør du bestille dobbeltlader til bilen.

Den europeiske versjonen av Tesla High Power Wall Charger kommer sannsynligvis til å være en brandet versjon av en type 2 ladestasjon.

Sannsynligvis/forhåpentligvis støttet, delvis ubekreftet:
75% av Norge har ikke støtte for 400V (TN) trefas, vi har 230V (IT) trefas istedet. Tesla sier de skal støtte norsk 230V (IT) trefas også, men uten å komme med håndfaste spesifikasjoner. Teslas svar på spørsmål om ladehastighet for 230V (IT) trefas gir som regel ut hastigheten for 230V enfas eller 400V trefas istedet, noe som fører til en del usikkerhet om hvor alvorlig man kan ta informasjon fra Tesla om støtten for 230V (IT) trefas.

Den mobile ladekabelen vil sannsynligvis støtte lading på blå industrikontakt med 230V (IT) trefas, og vil gi ca dobbelt så lang ladetid som 400V med samme strømstyrke.

Det er uklart om det går å sette opp en type2 ladestasjon dersom man bare har 230V (IT) trefas. Muligens vil den da bare ha støtte for 230V enfas.

Støttes helt sikkert:
Teslas superladere. Tesla har lovet å sette opp superladere mellom Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim, Oslo og Stockholm, og kanskje også mellom Oslo og Kristiansand-Stavanger. Gratis. Lader opp fra fullt på ca 1 time, kanskje enda raskere hvis ryktene om at de skal sette opp effekten på superladerne stemmer.

Foreløpig er det uklart hvor det kommer superladere ellers i Europa.

Superladere er kun for langdistanse-kjøring, og det er ikke forventet superladere i bynære strøk. Superladere er ikke en erstatning for å lade bilen hjemme eller på jobb.

Lading med superlader benytter ikke enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med superlader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.

Ubekreftet:
Elon Musk har sagt at norsk/europeisk Model S skal kunne lades med Chademo. Dette er den typen ladestasjoner som tilbys av feks Ishavsveien, Lyse, ABB, Nissan-forhandlere, Grønn kontakt og Statoil rundt omkring i landet, ofte mot betaling eller abonnement. Dette kommer sannsynligvis/muligens til å kreve et adapter som må kjøpes fra Tesla, pris ukjent, leveringstid ukjent.

En Tesla-ansatt har visstnok sagt at den versjonen av Model S som vi får levert her til lands skal støtte både Chademo og Combined charging (CCS) hurtiglading fra leveringsdagen, men dette er ubekreftet. Combined charging (CCS) hurtiglading er en ny standard for hurtiglading av elbiler. De fleste hurtigladere i Norge hittil er Chademo, men det kommer noen som støtter begge disse konkurrerende standardene.

Lading med chademo vil ikke benytte enkeltlader/dobbeltlader, og hastighet for lading med chademo-hurtiglader har ingen ting med om man har enkeltlader eller dobbeltlader.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Hellemann

Hatten av for Fredag! Veldig godt oppsummert. Jeg ble klokere av dette!!
Har forøvrig ikke tatt dobbel lader. Det er pga tips her på forumet:-)

Men spørsmålet er om man skal utvide kobling til garasjen. Pr nå har jeg 20a en fas. Kan legge 32A tre fas.
Tenker det er sikrest å avvente tiltakene, og se hva Tesla kommer med til slutt.
#2581- kanskje til jul??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA