Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

bmw2002

Tesla skal kjøpe battericeller fra CATL:

https://www.dinside.no/motor/varsler-batteri-sjokk-fra-tesla/72158013

Leser at dette er prismatiske og ikke er sylindriske celler som de bruker i dag.

Tidligere har det vært sagt at Teslas batterifabrikker setter Tesla i en unik situasjon sammenlignet med andre bilprodusenter, men CATL selger vel omtrent til halvparten av alle bilprodusentene?

elektro

Nok en latterlig, tabloid artikkel om Tesla og FUD om elbil generelt. Yrkessjåførene som kjører diesel fyrer oppunder. https://www.elbil24.no/nyheter/er-tesla-sjaforer-darligere-enn-andre/72163515

Hovedårsakene til at Tesla er overrepresentert i skadestatistikken er naturligvis at de går minst doblet så langt per år som gjennomsnittsbilen og primært i bynære strøk. I tillegg liker mange å sperre elbiler i flettefelt, og å ligge tett opp i rattata på elbiler. Gjerne kjøre forbi selv om du ligger 20 km/t over for så å senke farten når de kommer forbi.

Har selv hatt flere forsikringssaker både med Tesla, Audi og VW, men har enda ikke mistet noe bonus, for å si det sånn. Det er det som skjer når man er mye på farten i Oslo og daglig parkerer i P-hus ol. Litt enklere å kjøre skadefritt til og fra butikken på Skarnes, Otta eller Mo i Rana.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

emurof

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:55+ artikkel.

https://www.budstikka.no/nyheter/denne-parkeringen-vekker-forargelse/569737!/

Wow, dette må sies å være en meget lokal nyhet... Hva blir det neste? "Per fra Molbogaten 3 kjøpte 19-tommer dekk til Teslaen sin i stedet for 18-tommere - kjør debatt!"?

ok67

Tesla på autopilot forårsaket kjedekollisjon på E6
Tre biler er involvert i kollisjonen i Verdal fredag ettermiddag.
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/03/27/Tesla-p%C3%A5-autopilot-for%C3%A5rsaket-kjedekollisjon-p%C3%A5-E6-21470223.ece

Bremsa for ein møtenade lastebil og vart påkøyrd bakfrå.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

z4rd

Kan skjønne at det skjer med bakgrunn i fantombremsing, men på samme tid en bragd synes jeg. Her snakker vi stor sannsynlighet for en kombinasjon av en sjåfør som ikke er helt våken, samt bil bak som ligger ganske tett på.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geirci2

Teksten ifra artikkelen i Adresseavisen ovenfor:
Sitat fra: Adresseavisen Publisert: 27.03.2020
Kjørte på autopilot.

Politiets innsatsleder på stedet, Anne Marie Dypdahl, sier til Adresseavisen at det var en Tesla på autopilot som forårsaket kollisjonen.

- Det kan se ut som at det har kommet en lastebil i sørgående retning, og at Teslaen, som da kom i nordgående retning med autopilot på, registrerte en hindring i veien. Dette førte til at den automatisk satte inn full brems. Dermed ble Teslaen påkjørt av en bil bakfra, og bilen som kjørte på Teslaen ble igjen påkjørt bakfra av en lastebil, sier hun.

- Det ser ut som det var autopilotmodusen som gjorde at Teslaen tverrstoppet. Sjåføren fikk ikke kontroll, sier hun.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

1000kwh

Sitat fra: ok67 på fredag 27. mars 2020, klokken 18:59
Tesla på autopilot forårsaket kjedekollisjon på E6
Tre biler er involvert i kollisjonen i Verdal fredag ettermiddag.
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/03/27/Tesla-p%C3%A5-autopilot-for%C3%A5rsaket-kjedekollisjon-p%C3%A5-E6-21470223.ece

Bremsa for ein møtenade lastebil og vart påkøyrd bakfrå.
Var vel bil nr 2 som forårsaket kollisjonen. Hvilken biltype var det?:D

Counterpointer

Overskriften blir ikke like god hvis den er «Toyota forårsaket kjedekollisjon fordi den ikke hadde autobrems»

trulst

Helt fantastisk hvordan dere unnskylder fantombremsing som årsak til kollisjonen. Dere er helt sikkert perfekte sjåfører og alltid holder minst 3 sekunders avstand og overholder alle lover og regler, men realiteten ute på veien er at avstand ofte er mindre enn dette. Tesla har masse bra med bilen, men denne fantombremsingen er trafikkfarlig.

geirci2

Sitat fra: geirci2 på fredag 27. mars 2020, klokken 19:19
Kjørte på autopilot.

Politiets innsatsleder på stedet, Anne Marie Dypdahl, sier til Adresseavisen at det var en Tesla på autopilot som forårsaket kollisjonen.

- Det kan se ut som at det har kommet en lastebil i sørgående retning, og at Teslaen, som da kom i nordgående retning med autopilot på, registrerte en hindring i veien. Dette førte til at den automatisk satte inn full brems. Dermed ble Teslaen påkjørt av en bil bakfra, og bilen som kjørte på Teslaen ble igjen påkjørt bakfra av en lastebil, sier hun.

- Det ser ut som det var autopilotmodusen som gjorde at Teslaen tverrstoppet. Sjåføren fikk ikke kontroll, sier hun.

Tesla sier vel at Autopilot (m/tilhørende funksjoner) kun skal aktiveres på motorvei, og veien det her er snakk om er langt ifra noen motorvei.

Ikke at jeg har noe imot Tesla's Autopilot, men på ny 4-felts motorvei på Heimdalsmyra utenfor Trondheim har jeg flere ganger opplevd direkte ubehagelig og farlig fantombremsing - "knallhard" fantombremsing, noe som gjorde at det ikke var fantombremsingen i seg selv som gjorde meg "opprørt", men den sterke reaksjonen ifra min bedre halvdel i passasjersetet.
Skummelt...

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

1000kwh

Sitat fra: geirci2 på fredag 27. mars 2020, klokken 20:14
Kjørte på autopilot.

Tesla sier vel at Autopilot (m/tilhørende funksjoner) kun skal aktiveres på motorvei, og veien det her er snakk om er langt ifra noen motorvei.

Ikke at jeg har noe imot Tesla's Autopilot, men på ny 4-felts motorvei på Heimdalsmyra utenfor Trondheim har jeg flere ganger opplevd direkte ubehagelig og farlig fantombremsing - "knallhard" fantombremsing, noe som gjorde at det ikke var fantombremsingen i seg selv som gjorde meg "opprørt", men den sterke reaksjonen ifra min bedre halvdel i passasjersetet.
Skummelt...
Full brems har jeg ikke opplevd, og jeg er skeptisk til hvor mange som har opplevd det. For det er brutalt..

Full regen derimot skjer en sjelden gang.

PS: Ja, det var bilen bak sin skyld..

Topsy

Sitat fra: trulst på fredag 27. mars 2020, klokken 20:03
Helt fantastisk hvordan dere unnskylder fantombremsing som årsak til kollisjonen. Dere er helt sikkert perfekte sjåfører og alltid holder minst 3 sekunders avstand og overholder alle lover og regler, men realiteten ute på veien er at avstand ofte er mindre enn dette. Tesla har masse bra med bilen, men denne fantombremsingen er trafikkfarlig.

Ja, fantombremsing kan være farlig. Men nødbrems kan være et dyr som løper ut i veien og, så den realiteten du snakker om med kortere avstand er like reelt en krasj og bilen bak sin skyld, uavhengig av grunnen til oppbremsingen

jkirkebo

Sitat fra: geirci2 på fredag 27. mars 2020, klokken 20:14
Kjørte på autopilot.

Skummelt...

Den bremser da like mye på ACC. Min bremser ihvertfall i ett sett. Og ACC må det da være "lov" å bruke overalt, ellers er det helt ubrukelig. Får gi oss muligheten til vanlig CC i så fall.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Espen Hugaas Andersen

Jeg mistenker at autobrems funksjonen ble litt mer aggressiv etter seneste oppdatering. Men har ikke opplevd det veldig ofte siden forrige oppdatering, så tør ikke si det helt sikkert. Det er trafikkfarlig og Tesla må få bedre kontroll på det. (Jeg opplever fantombremsing ganske regelmessig ved starten av midtrekkverk.)

Når det er sagt, så er det vel en ganske absolutt regel at om man kjører i bakenden på noen, så er man skyld i ulykken. Mulig at lastebilen får skylden, da personen i bilen i midten kan argumentere for at de ble påkjørt av lastebilen og så dyttet inn i Teslaen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA