Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Obi_EL

Vet ikke om denne saken har blitt publisert her tidligere...

https://www.elbil24.no/nyttig/leverte-teslaen-til-vask---plutselig-var-den-stromtom-i-en-annen-by/71109346

men er det noen Teslaeiere her inne som har opplevd liknende? Hva bør man egentlig gjøre?

cra

Sitat fra: Obi_EL på fredag 24. mai 2019, klokken 13:25

https://www.elbil24.no/nyttig/leverte-teslaen-til-vask---plutselig-var-den-stromtom-i-en-annen-by/71109346

men er det noen Teslaeiere her inne som har opplevd liknende? Hva bør man egentlig gjøre?

Ligger en egen tråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=46561.msg809427#msg809427

Politianmeldelse vurderer jeg som riktig i så graverende tilfeller som her, og jeg skal love deg at firmaet hadde fått rikelig med dårlig omtale i lang tid framover om det ikke umiddelbart ble kraftig beklaget og ellers ordnet opp i prompte. Eneste sjansen firmaeier her har til å komme noenlunde ned på beina er å ta ansvaret, legge seg paddeflat og gjøre opp for sin (tidligere) ansatte.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Obi_EL

Sitat fra: cra på fredag 24. mai 2019, klokken 13:36

Ligger en egen tråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=46561.msg809427#msg809427

Politianmeldelse vurderer jeg som riktig i så graverende tilfeller som her, og jeg skal love deg at firmaet hadde fått rikelig med dårlig omtale i lang tid framover om det ikke umiddelbart ble kraftig beklaget og ellers ordnet opp i prompte. Eneste sjansen firmaeier her har til å komme noenlunde ned på beina er å ta ansvaret, legge seg paddeflat og gjøre opp for sin (tidligere) ansatte.
[/quot

Ops, my bad. Beklager beklager.

Er det vanlig at teslaeiere setter bilen på valet mode når den er på f.eks reperasjon eller bilpleie? Og bør ikke man setter bilen på valet mode i slike tilfeller?

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker valet mode kan være litt problematisk, ettersom man ikke får åpnet frunk - noe de kan ha behov for om de skal vaske/polere bilen.

Det har derimot hendt at jeg har slått på speed limit mode. Det er litt begrenset hvor morsomt det er å prøve ut bilen når den er sperret på 80 km/t. Og så følger jeg så klart med på app ca hver time...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Croft

https://www.tek.no/artikler/tesla-iverksetter-ekstreme-sparetiltak/466158
Med forbehold om ulike agendaer for å sverte selskapet så gjør ikke slike artikler underverker for «premium «følelsen.
Med den posisjonen Tesla har virker det som feil strategi og gå for volum og cost efficiency fremfor premium og høy margin. Artikkelen refererer selvsagt ikke til noe som direkte berører bilene, men gir ikke akkurat tiltro til at organisasjonen opererer i og har ansvar for et fremdragende produkt.

Counterpointer

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. mai 2019, klokken 09:32
Er ganske utrolig at 2 av 3 er nærmest helt uskadd når en ser skadene på bilen. Jeg begynner jo å tenke litt på folk i USA som har sagt at den gasser på av seg selv....og om det kan være tilfellet at det har vært opplevelsen her...

Alle tilfeller av at bilen gasser av seg selv har vært at folk ville trykke på bremsen, men trykket på gassen i stedet, og da skjer ting veldig fort i en Tesla. (Tesla logger jo alt som skjer)

I andre biler høres det når du gasser så der er det ikke like enkelt å skylde på bilen.
I en viss andel av sakene hvor bilen «gasser av seg selv» så er det gulvmatte som ligger på pedalen.

Var jo en stor sak med Prius for mange år siden og da var det flere tilfeller med gulvmatte på pedalen.

geear

Stemmer, men det gjaldt en rekke Toyotaer og Lexuser. Problemet der var at gasspedalen hadde en klaring ned mot gulvet, som matta kunne kile seg inni med gasspådrag, og da ville ikke pedalen fjære ut igjen. Mange millioner biler ble tilbakekalt, men det tok flere år før Toyota ville innrømme problemet, og det førte til dødsulykker etter at Toyota visste om årsaken og ikke ville ut med det, noe de fikk milliardbot for.

Feilen bør være godt kjent i bilmarkedet, så får håpe ikke andre går i den fella.

o.b.lix

Jeg har opplevd lignende. Leverte bilen for polering og coating, men satte bilen i valet mode først, som jo reduserer hk til 100 etc, ikke lenge etter så jeg at bilen var ute på tur i app. Men grunnet valet mode ble kjøreturen kort...

Gjorde ingenting med saken, betalte og anbefalte de til ingen. Senere (et år?) kunne jeg lese i avis at økokrim hadde arrestert hele gjengen og stengt de ned. Godt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Thomas Parsli

Det man kan gjøre er å slutte å bruke tvilsomme firmaer som ofte bryter lover og regler.

Og når du ser svaret fra eieren av firmaet i denne saken -hvordan tror du det er å erstatning fra han hvis de ansatte skader bilen?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. mai 2019, klokken 00:58
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. mai 2019, klokken 09:32
Er ganske utrolig at 2 av 3 er nærmest helt uskadd når en ser skadene på bilen. Jeg begynner jo å tenke litt på folk i USA som har sagt at den gasser på av seg selv....og om det kan være tilfellet at det har vært opplevelsen her...

Alle tilfeller av at bilen gasser av seg selv har vært at folk ville trykke på bremsen, men trykket på gassen i stedet, og da skjer ting veldig fort i en Tesla. (Tesla logger jo alt som skjer)

I andre biler høres det når du gasser så der er det ikke like enkelt å skylde på bilen.
I en viss andel av sakene hvor bilen «gasser av seg selv» så er det gulvmatte som ligger på pedalen.

Var jo en stor sak med Prius for mange år siden og da var det flere tilfeller med gulvmatte på pedalen.

Jeg mener å huske at det fortsatt ikke er påvist en eneste teknisk feil i disse sakene (de ble etterforsket av NHTSA i tillegg til at produsentene tok de ekstremt alvorlig).

Revisjonist History har en fin episode om dette:

http://revisionisthistory.com/episodes/08-blame-game
2022 Tesla Model 3 LR

o.b.lix

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 25. mai 2019, klokken 09:46
Det man kan gjøre er å slutte å bruke tvilsomme firmaer som ofte bryter lover og regler.

God ide!

Hvor på inngangsdøren henger denne merkingen, jeg har visst ikke sett godt nok etter?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

Hvis en vask koster 2-300kr og de bruker over et kvarter på jobben kan du jo tenke deg lønna til de som utfører jobben. Kostnaden skal også inkludere mva, slitasje på utstyr, leie av lokale og evt arbeidsgiveravgift, pensjon etc.

Slik merker du det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Og når det snør, regner eller det er sølete veier, kan det gå dager uten en eneste jobb.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thomas Parsli

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 25. mai 2019, klokken 10:46
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 25. mai 2019, klokken 09:46

God ide!

Hvor på inngangsdøren henger denne merkingen, jeg har visst ikke sett godt nok etter?

* For lav pris, gjerne halve prisen av de som driver seriøst
* Arbeidskraft som ikke snakker norsk eller engelsk
* Inntrykket du får når du leverer fra deg en bil til nesten en million

Det er ikke så vanskelig hvis man prøver.
2022 Tesla Model 3 LR

Muffinman

Med så mye snusk som det er i bilpleiebransjen er det lurt å holde seg til firma som har gode referanser. Da går det bra.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA