Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 24. juni 2018, klokken 10:47
Aha, høres ut som et svært tvilsomt beslutningsgrunnlag. De burde forholde seg til fakta i stedet for synsing.
Mye tvilsomt i den "testen" der. Tesla får f.eks. minst poeng for "økonomi" til tross for at testbilen er samme pris som Volvo og mye mindre enn BMW. Drivstoffutgiftene har de sikkert glemt å tenke på...

Cobos

Nå har ikke jeg lest testen men hvis jeg forstod rett så vinner altså diesel bilen? Så gjensalgsverdien forventer de er høy på denne?
La oss ikke glemme at X3 er en MYE mindre bil enn MX, så sammenligningen virker litt merkelig.

Er det bare meg eller har Tesla knapt nok noen gang fått en god anmeldelse i norsk presse. Som er litt rart siden folk er dramatisk uenig med journalistene? Salget av MS og MX er jo massivt høyere enn enhver konkurrent. Mistenker nesten at det har noe med at de ikke får sponsede turer til Portugal eller Spania med masse oppmerksomhet?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

HKS

Jepp, diesel i X3, og plug-in hybrid på XC60.

Synes det er ganske tvilsomt å anbefale en dieselbil i 2018, da følger man ikke særlig med. X3 leveres sikkert med bensinmotor.
Tesla Model 3 Long Range

hELgenen

#5958
Sitat fra: HKS på søndag 24. juni 2018, klokken 13:12
Jepp, diesel i X3, og plug-in hybrid på XC60.

Synes det er ganske tvilsomt å anbefale en dieselbil i 2018, da følger man ikke særlig med. X3 leveres sikkert med bensinmotor.

Enig at det er snodig å anbefale en diesel foran de andre. Men det er ikke synsing dette med problemer for TMX.  Jeg undersøkte dette grundig ifb. Med min bestilling og ble så skremt at jeg trakk bestilling. Tesla har enorme utfordringer med kvalitet og er ikke fungerende mhp. Service pga lav tilgang på deler. Tesla MÅ ta grep her. Jeg synes TMX er en super bil,men dersom feil skulle oppstå vil jeg ha det rettet relativt raskt. Å vente mer enn 2 uker på time avtale er egentlig uhørt og når bilen først kommer inn så bør feil rettes innen 1 uke. Har selv levert bulkede biler til biloppretter og det tar ikke ukevis å fikse disse når deler er tilgjengelig

Espen Hugaas Andersen

Sier ikke at verkstedene fungerer helt feilfritt, men man kan ikke anta at skrekkeksemplene er normalen heller. Like etter jeg tok levering av min Model X i fjor klarte jeg å komme borti en kant, og ødela plastlisten rundt hjulbuen bak og fikk en ripe i lakken. Innen to uker var delen levert til DK og bilen fikset.

Og når jeg skulle bytte frontruten pga steinsprut, så tok det også under to uker for ruten å bli levert og jobben å bli utført.

Skal man vurdere kvalitet/serviceapparat så bør man absolutt være veldig forsiktig med hvilke konklusjoner man trekker, så lenge man ikke har noe håndfast å lene seg på.

Ser man f.eks på statistikken på hvor fornøyde eiere er, så skiller ikke Tesla seg ut negativt: https://elbil.no/samme-bilmerke-%c2%ad-men-elbilistene-er-mest-fornoyd/ Det er vel ganske sikkert at 90+% av Tesla-eiere ikke har hatt noen spesielt negative opplevelser i forbindelse med service-apparatet. Men det kan fint hende at der f.eks 0,1% av kjøpere opplever et mareritt hos en av konkurrentene, så opplever f.eks 2% et mareritt hos Tesla. I så fall er det jo mye verre hos Tesla, men samtidig er det en ikke-sak for de aller fleste kjøperne.

Men dette blir uansett bare spekulasjon så lenge man ikke har mer inngående analyser. For alt jeg vet er Tesla ikke noe dårligere enn konkurrentene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rolf Gjerdsjø

Testen det er linket til her er utført av Autofil, og jeg som en abonnent har sett mange fryktelig merkelige konklusjoner. Nesegrus beundring for VAG (særlig Skoda) og tildels BMW er gjenganger, såpass at hva som er viktig til enhver tid tilpasses hva disse merkene driver med. Jeg har også sittet med utgaver i hånda hvor jeg er usikker på om jeg er usikker på om jeg leste ei blekke med redaksjonelt innhold eller om det var internavisa til Harald A. Møller...
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Hodetelefoner

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 24. juni 2018, klokken 16:48
Testen det er linket til her er utført av Autofil, og jeg som en abonnent har sett mange fryktelig merkelige konklusjoner. Nesegrus beundring for VAG (særlig Skoda) og tildels BMW er gjenganger, såpass at hva som er viktig til enhver tid tilpasses hva disse merkene driver med. Jeg har også sittet med utgaver i hånda hvor jeg er usikker på om jeg er usikker på om jeg leste ei blekke med redaksjonelt innhold eller om det var internavisa til Harald A. Møller...

Det er jo faktisk en i Møller som skriver i det bladet. og ja.  De får gode turer og er på lønningslisten ;)
Kvalmt :)

k1

Hva sier PFU til dette da? Blanding av roller i form av konsumeranbefalninger...

georglu

Sitat fra: k1 på mandag 25. juni 2018, klokken 11:26
Hva sier PFU til dette da? Blanding av roller i form av konsumeranbefalninger...

Kan ikke tenke meg at Autofil følger Vær Varsom-plakaten og/eller kan innklages til PFU. Man må nok bare være klar over hvilke bindinger det er til bladet og artiklene deres. Gjør i så fall "anmeldelsene" deres så og si verdiløse.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Oddaa

Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 25. juni 2018, klokken 06:08
Det er jo faktisk en i Møller som skriver i det bladet. og ja.  De får gode turer og er på lønningslisten ;)
Kvalmt :)

Hvem i Autofil er lønnet av Møller?

(At fabrikkene/importørene betaler for turer til lanseringer er helt vanlig etter det jeg har fått med meg, og gjelder vel alle bladene skulle jeg tro.)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Muffinman

Er vel en som har "Møller" til mellomnavn, men har jobber vel neppe i i Møller av den grunn?

Slettix

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. juni 2018, klokken 15:33
Sitat fra: HKS på søndag 24. juni 2018, klokken 13:12
Jepp, diesel i X3, og plug-in hybrid på XC60.

Synes det er ganske tvilsomt å anbefale en dieselbil i 2018, da følger man ikke særlig med. X3 leveres sikkert med bensinmotor.

Enig at det er snodig å anbefale en diesel foran de andre. Men det er ikke synsing dette med problemer for TMX.  Jeg undersøkte dette grundig ifb. Med min bestilling og ble så skremt at jeg trakk bestilling. Tesla har enorme utfordringer med kvalitet og er ikke fungerende mhp. Service pga lav tilgang på deler. Tesla MÅ ta grep her. Jeg synes TMX er en super bil,men dersom feil skulle oppstå vil jeg ha det rettet relativt raskt. Å vente mer enn 2 uker på time avtale er egentlig uhørt og når bilen først kommer inn så bør feil rettes innen 1 uke. Har selv levert bulkede biler til biloppretter og det tar ikke ukevis å fikse disse når deler er tilgjengelig

Har hatt en fullt utstyrt BMW X3 med null problemer gjennom 3 år før jeg byttet til en Model X.
Er enig i vurderingen din om at service-nivået til Tesla ikke er godt nok, og milevis bak BMW pr i dag.

Bilen min er nå på service og har vært det i en måned allerede. Måtte vente i flere måneder før jeg fikk time også, så jeg har forståelse for konklusjonen din.
Men jeg angrer slett ikke på at jeg byttet fra BMW til Tesla, og hadde glatt gått for en Model X på nytt igjen i dag også. Synes den er det beste alternativet når alt kommer til alt. Servicen har jeg også troen på blir bedre når ting får stabilisert seg - de har rett og slett solgt mer biler enn de klarer å håndtere.
Jeg er i hvert fall villig til å gi dem litt slack enn så lenge.
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

Muffinman

Hvor lenge da tenker du? Mulig du er fersk eier, men mange av oss som snart fyller fem år med Tesla har levd med liknende tilstander i fire av dem. Undertegnede måtte bytte til et servicesenter med lavere belastning og sannsynligvis mye strammere management før jeg kom meg ut av hengemyra hvor man ventet 4-5 måneder på avtale for å fikse feil verkstedet selv hadde laget, hvorpå de enten ikke ble utbedret eller nye feil ble tilført igjen.

De kan ikke fortsette å pøse ut biler med feil og forvente at de skal repareres ferdig på verkstedene. Det vil være en nedadgående spiral, og jeg er redd man nærmer seg et kritisk punkt nå hvor man enten tar grep og løser problemene på kort sikt, eller risikerer at det blir så uhåndterlig at det kan velte selskapet. Her må det strammes opp i begge ender; nybilene må kvalitetssikres bedre og man må klare å korrigere mye tidligere slik at feil ikke serieproduseres i årevis etter påvisning. Så må man gjøre noe med verkstedkapasiteten, både antall lokasjoner ikke minst deletilgang.

DagfinnN

#5968
I følge denne linken har Tesla klart det. 5000 biler pr. uke er oppnådd.
Come on haters. Dere klarer sikkert å snu dette negativt også.
Hva med alle som har sagt at 1000 biler i uka er max som Tesla i all framtid klarer å produsere. Husker Lars slettet en del slike innlegg.
https://itavisen.no/2018/06/25/bil-tesla/
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

OlaM

Sitat...det mye omtalte målet om 5000 biler i uka er realisert...

Kilde:
Electrek

*klikker link*

SitatTesla Model 3 battery production is at 5,000 unit per week

:-\
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA