Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

georglu

Sitat fra: OlaM på mandag 25. juni 2018, klokken 23:16
SitatTesla Model 3 battery production is at 5,000 unit per week

:-\

Og batteriproduksjonen er en sentral del av byggingen av Model 3. Uten den i tilstrekkelige kvanta er det komplett umulig å oppnå 5000 biler pr uke.

Hvis jeg skal gjette, så er det GA-linjen som er den største utfordringen pt. og derfor de har bygget en 3. og eller 4. av denne for å få nok kapasitet.

Sannsynligvis vil Tesla kunne vise til at de klarer 5000 i uka rett før kvartalsslutt, men at det ennå går litt tid før de klarer å holde tempoet oppe over tid. Når sommeren er over er milepælen 5000 pr uke forlenget passert og vi snakker om 10.000 som neste store milepæl. Elon vil kanskje presse på for å nå det innen utgangen av Q4, men jeg tror første halvår neste år er mest realistisk for en dobling til 10.000.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

rsomby

#5971
Sitat fra: Slettix på mandag 25. juni 2018, klokken 18:56
Sitat fra: hELgenen på søndag 24. juni 2018, klokken 15:33
Sitat fra: HKS på søndag 24. juni 2018, klokken 13:12
Jepp, diesel i X3, og plug-in hybrid på XC60.

Synes det er ganske tvilsomt å anbefale en dieselbil i 2018, da følger man ikke særlig med. X3 leveres sikkert med bensinmotor.

Enig at det er snodig å anbefale en diesel foran de andre. Men det er ikke synsing dette med problemer for TMX.  Jeg undersøkte dette grundig ifb. Med min bestilling og ble så skremt at jeg trakk bestilling. Tesla har enorme utfordringer med kvalitet og er ikke fungerende mhp. Service pga lav tilgang på deler. Tesla MÅ ta grep her. Jeg synes TMX er en super bil,men dersom feil skulle oppstå vil jeg ha det rettet relativt raskt. Å vente mer enn 2 uker på time avtale er egentlig uhørt og når bilen først kommer inn så bør feil rettes innen 1 uke. Har selv levert bulkede biler til biloppretter og det tar ikke ukevis å fikse disse når deler er tilgjengelig

Har hatt en fullt utstyrt BMW X3 med null problemer gjennom 3 år før jeg byttet til en Model X.
Er enig i vurderingen din om at service-nivået til Tesla ikke er godt nok, og milevis bak BMW pr i dag.

Bilen min er nå på service og har vært det i en måned allerede. Måtte vente i flere måneder før jeg fikk time også, så jeg har forståelse for konklusjonen din.
Men jeg angrer slett ikke på at jeg byttet fra BMW til Tesla, og hadde glatt gått for en Model X på nytt igjen i dag også. Synes den er det beste alternativet når alt kommer til alt. Servicen har jeg også troen på blir bedre når ting får stabilisert seg - de har rett og slett solgt mer biler enn de klarer å håndtere.
Jeg er i hvert fall villig til å gi dem litt slack enn så lenge.

Service var bra i 2014. Etter det har vi ventet slik du sier nå med troen på at ting blir bedre når det får stabilisert seg. Sorry, det er feil, og det blir bare verre.

rsomby

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. juni 2018, klokken 22:47
I følge denne linken har Tesla klart det. 5000 biler pr. uke er oppnådd.
Come on haters. Dere klarer sikkert å snu dette negativt også.
Hva med alle som har sagt at 1000 biler i uka er max som Tesla i all framtid klarer å produsere. Husker Lars slettet en del slike innlegg.
https://itavisen.no/2018/06/25/bil-tesla/

Jeg har aldri tvilt på at de kommer til å nå målet i produksjonen. Men ALT er avhengig av at de ikke har samme elendige kvaliteten som på S og X. Da kommer de til å knele helt, og da hjelper det ikke å pisse buksen med å love flotte nye flotte modeller med raketter i rumpen og what not. De sliter allerede i norge med å levere ut noen tusen biler mnd og alt i serviceapparatet lider av disse sprintene hvor alt kan unnskyldes med leveringsfokus.

Model 3 bestilling har jeg, men om det viser seg at de fremdeles levere tja kvalitet så går den rett på finn nå den tid kommer

vegardg

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. juni 2018, klokken 22:47
I følge denne linken har Tesla klart det. 5000 biler pr. uke er oppnådd.
Come on haters. Dere klarer sikkert å snu dette negativt også.
Hva med alle som har sagt at 1000 biler i uka er max som Tesla i all framtid klarer å produsere. Husker Lars slettet en del slike innlegg.
https://itavisen.no/2018/06/25/bil-tesla/
Haters, faktisk...

I linken du viser til står det at de produserer 5000 batteripakker i uka. Ikke biler. Men for all del, sprett sjampisen. Lat som at det er biler.

OlaM

ITavisen har oppdatert artikkelen sin etter han postet.
'21 3LR

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

georglu

Litt interessant at Tesla får sånn enorm negativ omtale i pressen, men når Audis sjef blir arrestert så nevnes det knapt i nyhetsmediene (i alle fall ikke på samme click-baity måte som Tesla-"nyheter"). Nå blir også e-tron quattro forsinket:

https://electrek.co/2018/06/25/audi-delays-launch-e-tron-quattro-electric-suv-arrest-cep/

Var det ikke noen som ble arrestert hos Daimler også? Eller var det bare kontorene som ble ransaket? Og hos BMW?

Hvor er hylekoret som nå hevder at BMW, VW og Daimler går under pga krav om titalls/hundretalls milliarder DOLLAR i bøter og fengslede ledere?

Er det bare meg eller er media forutinntatt når det kommer til negativ omtale av Tesla?

Mange liker tydeligvis ikke det Tesla gjør. Hvilket egentlig må bety at Tesla gjør mye riktig, når så mange virker å ha en så tydelig agenda om å sverte Tesla mest mulig. Mange virker fryktelig redde for virksomheten deres.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

OlaM

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:23
Er det bare meg

Ja, omtrent. Du og et par andre er hypersensitive for negativ Tesla-PR. Pust med magen, lukt på et par blomster.
'21 3LR

georglu

Sitat fra: OlaM på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:25
Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:23
Er det bare meg

Ja, omtrent. Du og et par andre er hypersensitive for negativ Tesla-PR. Pust med magen, lukt på et par blomster.

Har det helt fint, jeg. Absolutt ikke hypersensitiv. Puster med magen, rister litt oppgitt på hodet over alle idiotene der ute som bare MÅ rakke ned på Tesla. Det jeg savner er ordentlig balansert rapportering og ikke click-baity artikler med hauger av feil og falske anklager. (a la "AP dreper", "Tesla brenner", osv.)

Jeg (og mange andre) er klar over de mange svakhetene med Tesla, men også overbevist om at de vil rette opp feilene deres (noe de også gjør). Model 3 er beviselig en av de beste bilene Tesla har produsert til nå og mest sannsynlig on par eller bedre enn tilsvarende biler i USA. Fakta er at de på nåværende tidspunkt selger mer enn Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie i USA og produksjonslinjen er ikke fullt opprampet. De sier ikke lite. Hadde det vært store problemer med bilene ville salget stoppet helt opp og reservasjonslisten forsvunnet. Men gjør den det? Tesla er et børsnotert selskap og det er veldig strenge regler for hva de presenterer av informasjon til markedet, så vi må kunne stole på kvartalsrapportene de kommer med om du tviler på tallene deres.

Og dieselskandalen er da i det minste blitt stor nok til å få egen emneknagg hos e24.no, men det er påfallende hvor mer respektert mediene er med de etablerte bil-produsentene.

https://e24.no/bil/dieselskandalen/

Mulig fordi Tesla/Elon Musk er litt den små-rampede gutten i klassen som vil snu hele industrien på hodet?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

arthur

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:23
Er det bare meg .....

Nei, du er åpenbart ikke alene, men utover en del av de som en Tesla så er det "noe " lengre mellom folk som tilsynelatende opplever dette som et problem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

SurSnasen

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:23
Litt interessant at Tesla får sånn enorm negativ omtale i pressen, men når Audis sjef blir arrestert så nevnes det knapt i nyhetsmediene (i alle fall ikke på samme click-baity måte som Tesla-"nyheter"). Nå blir også e-tron quattro forsinket:

Du har jo fått det med deg, så det har jo tydeligvis vært i media.

Hvor mange spaltemeter fikk Audi når de lanserte Q8? Hvor mange spaltemeter fikk Audi når de bare viste et omriss av en ikke-lansert Q8?
Og hvordan har det gått med mediadekningen av Tesla som så vidt i en bisetning har nevnt Model Y, og som sparsommelig nok har gitt oss et svart-hvitt-bilde som ikke viser noen som helst bil?

Hvor mange av toppsjefene, eller undersåttene for den saks skyld, fra andre bilprodusenter får så mye som en ørliten notis om de legger ut et twitterinnlegg? Hva så med Elon Musk?
Når så du sist media gi spaltemeter til BMW, Audi, Hyundai, Kia, Lada for at de lanserer en liten oppdatering av sine biler? Og Tesla?

Tesla er med i gamet. De får 90% positiv dekning, og 10% negativ. Og de får enormt mye mer publisitet enn andre produsenter. Til og med såpass at de slipper å bruke særlig med kroner på markedsføringsbudsjettet.

georglu

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 26. juni 2018, klokken 13:07
Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:23
Litt interessant at Tesla får sånn enorm negativ omtale i pressen, men når Audis sjef blir arrestert så nevnes det knapt i nyhetsmediene (i alle fall ikke på samme click-baity måte som Tesla-"nyheter"). Nå blir også e-tron quattro forsinket:
Du har jo fått det med deg, så det har jo tydeligvis vært i media.

Jeg er i overkant interessert i nyheter om elbiler (følger flere YouTube-kanaler om temaet), så jeg er nok ikke akkurat representativ for Ola Nordmann.

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 26. juni 2018, klokken 13:07
Tesla er med i gamet. De får 90% positiv dekning, og 10% negativ. Og de får enormt mye mer publisitet enn andre produsenter. Til og med såpass at de slipper å bruke særlig med kroner på markedsføringsbudsjettet.

Joda, Tesla har et elsk-hat-forhold til media og Tesla/Elon Musk vet å utnytte dette (Enten bevisst eller ubevisst. Jeg mistenker at Elon Musk elsker oppmerksomheten han får på Twitter. Ikke ulikt en viss annen person egentlig.). Majoriteten av artiklene er forhåpentligvis positive, men jeg likevel sikker på at Tesla får mer pepper enn de har fortjent.

At Tesla får oppmerksomhet fritar ikke nyhetsmedia fra å være etterrettelige når de publiserer artikler. Det hadde vært så mye mer kvalitet på artiklene om de i alle fall forsøkte å være balanserte (det gjelder selvsagt også hype/hausse-artikler). Men det virker ikke som om etterrettelighet selger klikk, så da ender vi opp med (både negative og positive) click-baity artikler. Det er en trist utvikling, dessverre.

Jeg er etterspør ikke mer click-baity artikler om de andre bilmerkene. Jeg ønsker meg høyere kvalitet på rapprteringen og mer balanse. Man kan f.eks. når man rapporterer om f.eks. Tesla-branner så kunne man nevne hvor ofte vanlige biler brenner og hvor få Tesla-er som brenner (det er svært få i forhold til antall produserte biler).

Og, hva med en dose kildekritikk? Flere nyhetsmedier brukte Tripp (Tesla-sabotøren som ble sparket fra saksøkt av Tesla) som kilde for negative artikler om Tesla. Det er ikke bra uansett hvordan man vrir og vender på det. Dobbel- og trippelsjekk kildene burde være alfa og omega for nyhetsmediene. At ikke en gang Reuters klarer det er urovekkende.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Muffinman

Man må også ha et kritisk blikk til hvor man selv står i forhold til mediedekningen. Heier man kraftig på Tesla og er elbilist på sin hals "ser" man den negative omtalen mye bedre. Det samme gjør seg gjeldende om man for eksempel har ståsted i olje- eller oppdrettsnæringen og media gir negativ omtale.  Men for almuen er disse artiklene glemt neste dag.

Av og til er det lurt å ta et par skritt tilbake og se ting litt på avstand :)

SurSnasen

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 14:04
Majoriteten av artiklene er forhåpentligvis positive, men jeg likevel sikker på at Tesla får mer pepper enn de har fortjent.
Jeg er temmelig sikker på at Tesla får langt mer positiv omtale enn de har fortjent. Og at de har vært forskånet for svært mye. Jeg er temmelig sikker på at media her til lands kunne fråtset i saker om Teslas slit med lange verkstedopphold, biler som støver ned i påvente av fiks, manglende respons, elendig delelogistikk etc. Men det hører du jo knapt om.

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 14:04Man kan f.eks. når man rapporterer om f.eks. Tesla-branner så kunne man nevne hvor ofte vanlige biler brenner og hvor få Tesla-er som brenner (det er svært få i forhold til antall produserte biler).
Gjennomsnittlig alder på Teslaene er knapt 2 år. Gjennomsnittlig alder på bilparken her til lands er rundt 11 år. I Tesla-landet Norge har vi ca 0,026 millioner Teslaer for øyeblikket. Mot ca 3 millioner øvrige biler. Klart øvrige biler brenner også. Ta i tillegg også med i betraktningen at svært stor andel av bilbrannene er påsatte branner, og at vanligste brannårsaken er elektrisk feil...

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 14:04
Og, hva med en dose kildekritikk? Flere nyhetsmedier brukte Tripp (Tesla-sabotøren som ble sparket fra saksøkt av Tesla) som kilde for negative artikler om Tesla. Det er ikke bra uansett hvordan man vrir og vender på det. Dobbel- og trippelsjekk kildene burde være alfa og omega for nyhetsmediene. At ikke en gang Reuters klarer det er urovekkende.

Kildekritikk? Ser du hva du selv skriver? Her tar du altså selv Teslas side, og, selv om det ikke er offentlig bevist engang, stempler Tripp som sabotør, og velger å tro helt og holdent på Teslas versjon. Så kan du jo sjekke hva som står skrevet i media om saken. Der har vel begge sider stort sett fått ytret sine meninger?

Alt i alt har media gjort Tesla en bjørnetjeneste av dimensjoner opp gjennom de senere årene, med en publisitet andre bilprodusenter bare kan drømme om. Elon Musk er enorm på PR, og vet å utnytte det. Der andre bilprodusenter må løpe rundt som innkastere for å få media interessert i en av deres modeller, flyr journalistene desperate og siklende rundt enhver Teslalokasjon mens de sjekker mobilen hvert tredje sekund for å se om Elon Musk har twitret noe.

Vær glad media gidder å bry seg og Tesla heller kan bruke penger på bygging av fabrikker, telt og superladere, mens andre bilprodusenter ansetter bataljoner av markedsførere. Så får du heller la fåtallet negative artikler blåse bort.

georglu

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 26. juni 2018, klokken 14:44
Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 14:04
Majoriteten av artiklene er forhåpentligvis positive, men jeg likevel sikker på at Tesla får mer pepper enn de har fortjent.
Jeg er temmelig sikker på at Tesla får langt mer positiv omtale enn de har fortjent. Og at de har vært forskånet for svært mye. Jeg er temmelig sikker på at media her til lands kunne fråtset i saker om Teslas slit med lange verkstedopphold, biler som støver ned i påvente av fiks, manglende respons, elendig delelogistikk etc. Men det hører du jo knapt om.

Enig i det siste. Lange verkstedsopphold og lang ventetid på deler er under enhver kritikk og bør/burde være pri 1 for service-organisasjonen i Norge og verden for øvrig.

Usikker på om omtalen er langt mer positiv enn negativ, men her får legge til grunn at jeg nok ikke kan komme med en objektiv analyse. For dem med til Retriever er det sikkert enkelt å trekke ut en statistikk over negative artikler i Norge, men slik tilgang har ikke jeg.

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 26. juni 2018, klokken 14:44
Gjennomsnittlig alder på Teslaene er knapt 2 år. Gjennomsnittlig alder på bilparken her til lands er rundt 11 år. I Tesla-landet Norge har vi ca 0,026 millioner Teslaer for øyeblikket. Mot ca 3 millioner øvrige biler. Klart øvrige biler brenner også. Ta i tillegg også med i betraktningen at svært stor andel av bilbrannene er påsatte branner, og at vanligste brannårsaken er elektrisk feil...

Tesla-er er inntil 6 år gamle, så det burde være enkelt å lage tilsvarende statistikk på andre biler som skulle fortelle om Tesla-er brenner oftere eller sjeldnere enn tilsvarende nye biler. Jeg tror på at det er større sannsynlighet for at en ny bensin- eller dieselbil brenner enn at en ny Tesla gjør det.

Tesla virker å være ganske gjennsiktige når det kommer til å frigi data når noe går galt, så jeg tror på dem når de sier at bilene deres i gjennomsnitt er tryggere en andre biler. Helt trygge vil de aldri være og dessverre finnes det også fatale bugs. Men det finnes også hos andre, mer tradisjonelle bilmerker (f.eks. bremsepedalsaken til Toyota Prius for noen år siden).

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 26. juni 2018, klokken 14:44
Kildekritikk? Ser du hva du selv skriver? Her tar du altså selv Teslas side, og, selv om det ikke er offentlig bevist engang, stempler Tripp som sabotør, og velger å tro helt og holdent på Teslas versjon. Så kan du jo sjekke hva som står skrevet i media om saken. Der har vel begge sider stort sett fått ytret sine meninger?

Begge har fått benyttet sjansen til å ytre seg, men jeg er ikke sikker på om ytringene til Tripp er i hans favør.

1. Tripp har selv publisert info om saken, blant annet enn famøs epost-tråd mellom ham og Musk som han mener beviser at han ikke er en sabotør, men en varsler. Alle vil kunne se at han ikke er det siste.
2. Han har erkjent de faktiske forhold (hacking av produksjonssystemer og stjeling av data) til Tesla og deretter blitt saksøkt etter at han mistet jobben.
3. Det er ganske tydelig at han har en grudge til Tesla som ikke ønsket å forfremme ham/holde ham i samme stilling fordi han ikke gjorde jobben sin og antatt var fiendtlig innstilt til hans kolleger.

At han også impliserer kolleger ved å benytte deres pcer for hacking og stjeling av data gir ikke akkurat plusspoeng i min bok.

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 26. juni 2018, klokken 14:44
Vær glad media gidder å bry seg og Tesla heller kan bruke penger på bygging av fabrikker, telt og superladere, mens andre bilprodusenter ansetter bataljoner av markedsførere. Så får du heller la fåtallet negative artikler blåse bort.

Media bryr seg fordi det selger klikk. Og så elsker (og hater) folk en CEO som engasjerer seg såpass mye for selskapene og produktene.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA