Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

DagfinnN

Hva med Dagsrevyens sitt innslag om bompenger. Hvorfor skal de vri den positive nyheten om at elbiler foreløbig slipper avgift til: Tesla eier slipper å betale de neste 2 årene.
Har NRK en agenda om å fjerne elbilfordeler siden de så åpenbart her spiller på fordommer og misunnelse?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

OlaM

En Tesla koster mye mer enn gjennomsnittsbilen -> Tesla-eiere har mer penger enn gjennomsnittet -> Tesla er en elbil -> Elbiler slipper å betale i bomringen = Folk med mer penger enn gjennomsnittet slipper å betale i bomringen. En helt grei journalistisk vinkling i en sak om samfunnsøkonomi, absolutt ikke basert på fordommer eller misunnelse, men solid logikk.

Svaret på det er ikke å late som Tesla-eiere er midt i det økonomiske gjennomsnittet (eller andre lignende selvbedrag), men å si at jepp, det er litt sosialdemokratisk umusikalsk at Kong Salmonon svisjer forbi gratis, mens Jørgen Hattemaker må hoste opp for sin klaprende diesel-Golf, men rikinger er gjerrige de og, fritak fra bompenger fører at flere bytter til elbil og at flere kjører elbil, uavhengig av inntekt, er det overordnede politiske målet.
'21 3LR

DagfinnN

Vel - jeg er ikke rik. Jeg har Tesla og jeg har ingen bompengepassering i hverdagen. Jeg kjører Tesla fordi jeg er så fascinert av teknologien.
Det å fokusere på at Tesla kjører gratis er nok gjort ut fra:
1 Misunnelse fra reporter. Reporter har ikke råd til Tesla og benytter alle muligheter til å vise at det er urettferdig at Tesla eiere også slipper bompenger.
2. Klikk-hore tankegang. Vise og nevne Tesla og få mest mulig oppmerksomhet.
Begge viklingene virker nok mot saken som er at alle utslippbiler ikke bør betale bomavgift, eller i det minst en brøkdel av fossildyrene.
Hvorfor kunne ikke NRK vise bilde av en billig E-up eller Zoe når de omtaler bompengefritaket?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

lunitiks

#5375
Sitat fra: OlaM på tirsdag 06. juni 2017, klokken 14:50
En Tesla koster mye mer enn gjennomsnittsbilen -> Tesla-eiere har mer penger enn gjennomsnittet -> Tesla er en elbil -> Elbiler slipper å betale i bomringen = Folk med mer penger enn gjennomsnittet slipper å betale i bomringen.

Du glemte å fullføre:

... -> Rikinger slipper å betale -> Betalingen skal skje til myndighetene -> Myndighetene taper penger på grunn av rikinger
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RuneW

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 06. juni 2017, klokken 18:18
Vel - jeg er ikke rik. Jeg har Tesla og jeg har ingen bompengepassering i hverdagen. Jeg kjører Tesla fordi jeg er så fascinert av teknologien.

Det er nok en del som deg, men det spørs om det ikke er slik at for hver Tesla-eier som deg så er det 3 som er "velstående"  ;D

Jeg lar meg gjerne korrigere om du har tall på det.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

o.b.lix

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. juni 2017, klokken 10:57
Det er nok en del som deg, men det spørs om det ikke er slik at for hver Tesla-eier som deg så er det 3 som er "velstående"  ;D

Jeg lar meg gjerne korrigere om du har tall på det.

Alle med Passat er mangemillionærer og lukter tåfis.

Jeg lar meg gjerne korrigere om du har tall på det.


Eksempel på like dum påstand...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OlaM

SitatSkattelistene for 2015 viser at alminnelig ligningsinntekt i Norge er 309.000 kroner. Fjernes alle under 25 år fra statistikken, er tallene 341.000 kroner. Tilsvarende for Tesla-eieren viser et gjennomsnitt på 1.142.000 kroner i alminnelig inntekt.

Skattetallene viser at 1146 av eierne av de rundt 9500 privatregistrerte Teslaene i Norge i 2015 hadde en ligningsformue på over 20 millioner kroner. DN har ikke sett på økonomien til kjøpere av andre dyre bilmerker som går på bensin eller diesel, men disse biltypene mottar heller ikke subsidier.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/11/04/2136/Tesla/milliardgave-til-tesla-kjopere

Ingen tall på tåfis, med klimaanleggene <2015 var vel kalde føtter et større problem.
'21 3LR

Espen Hugaas Andersen

Det er litt vanskelig å trekke noen konklusjoner når man ikke har noe å sammenligne med.

Nybilkjøpere er ganske velstående, og man kan nok forvente at Tesla kjøpere er enda mer velstående, men hvor stor forskjell det er har jeg aldri sett statistikk på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Ja virker jo litt rart at de som kjøper Tesla til 600k-700k skulle være veldig mye rikere enn de som kjøper de tyske premiummerkene til 600k ? Men naturligvis P100D eiere bruker enten veldig mye av inntekt på bil eller har god råd. Vet du om det er familieinntekt eller enkeltpersoninntekt?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

aness

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. juni 2017, klokken 11:50
SitatSkattelistene for 2015 viser at alminnelig ligningsinntekt i Norge er 309.000 kroner. Fjernes alle under 25 år fra statistikken, er tallene 341.000 kroner. Tilsvarende for Tesla-eieren viser et gjennomsnitt på 1.142.000 kroner i alminnelig inntekt.

Skattetallene viser at 1146 av eierne av de rundt 9500 privatregistrerte Teslaene i Norge i 2015 hadde en ligningsformue på over 20 millioner kroner. DN har ikke sett på økonomien til kjøpere av andre dyre bilmerker som går på bensin eller diesel, men disse biltypene mottar heller ikke subsidier.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/11/04/2136/Tesla/milliardgave-til-tesla-kjopere

Ingen tall på tåfis, med klimaanleggene <2015 var vel kalde føtter et større problem.

Så var det dette med statistikk og annen fordømt løgn da..

Hvis en av ti Tesla-kjøpere har inntekt på ~10M og de 9 andre har inntekt på ~100k så blir vel også snittet ~1.1M :)

Counterpointer

Sitat fra: aness på torsdag 08. juni 2017, klokken 21:58
Hvis en av ti Tesla-kjøpere har inntekt på ~10M og de 9 andre har inntekt på ~100k så blir vel også snittet ~1.1M :)
Så 90 % av Tesla eierne tjener langt under fattigdomsgrensen..... [emoji15]

OlaM

Hvorfor denne trangen til å fremstille Tesla-kjøpere som fattigere enn de er? Siden DN gikk gjennom 1 for 1 ville de nok kommentert på en så spesiell tilfeldighet. Du kan sjekke selv på slideren ca midt i artikkelen. Av 9592 undersøkte så hadde 344 lavere skattbar* inntekt enn 100 000. Litt flere, 387, hadde inntekt over 3 480 000, 11 over 30 mill, 1 over 100 mill, som sikkert vrir sluttsnittet litt. Halvparten hadde over 670 000.

* sikkert mange med mindre enn 100 000 i skattbar årsinntekt som lever rimelig greit likevel.

Sitat fra: Cobos på torsdag 08. juni 2017, klokken 20:37
Ja virker jo litt rart at de som kjøper Tesla til 600k-700k skulle være veldig mye rikere enn de som kjøper de tyske premiummerkene til 600k ?

Det er det ingen som påstår. Grunnen til at slike saker kommer opp er at man spør om det er riktig å gi økonomiske fordeler til en gruppe som samlet sett har mye høyere inntekt enn samfunnet generelt. Personlig mener jeg forresten ja, siden det gjør at flere velger elektrisk, riking eller ei, og det er det som er målet med politikken.
'21 3LR

LA-Thing

#5384
SitatSkattelistene for 2015 viser at Tesla-eieren i gjennomsnitt har 1.142.000 kroner i alminnelig inntekt.

Hadde vært veldig interessant å se de faktiske tallene bak dette gjennomsnittet. Gjetter på at median-inntekten ikke er like sensasjonell. Men det selger jo ikke aviser...

Edit: OlaM var litt raskere enn meg; 670 000,- i median inntekt. Det er jo en bra inntekt, men likevel omtrent bare halvparten av gjennomsnittet.
Drammen, Tesla Model S #2510

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA