Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

#7800
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 27. april 2023, klokken 06:49It Takes Two to Tango.

Begge parter kunne håndtert dette mye bedre.
Ja den bilen som var så godt som over hele broen kunne valgt å rygge umiddelbart. Han antok feilaktig at motparten var voksen og fornuftig, og kastet bort tid på å forsøke å be motparten rygge et par meter. Han burde forstått at han ville bli møtt avvisende og infantilt og at dette bare ville medføre at det tok lengre tid å løse situasjonen. Deretter burde han valgt å ikke bli så oppgitt over denne oppførselen at han filmet opplevelsen før han valgte å rygge.
Mye han kunne gjort annerledes for å løse situasjonen raskere, men han valgte å løse den i motsetning til motparten. Etter forsøk på dialog.

Det han derimot faktisk kunne droppet var å tipse VG eller bidra til artikkelen. Han forstod at motparten ville bli totalslaktet, så det var unødvendig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. april 2023, klokken 17:31
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 26. april 2023, klokken 17:07Jeg tror vi er godt tjent med at vikeplikt er absolutt. Har blitt påkjørt av bil på mc som brøt vikeplikt så det har jeg en personlig erfaring med. Jeg tror de fleste ikke liker at folk bryter vikeplikt på generelt grunnlag.
Ja, hadde blitt morsomt om paragraf 3 overstyrte vikleplikten. Blir nok ulykker som følge av brudd på den som det er.

Får gjenta forrige innlegget mitt:
Sitat fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3Skiltet angir forbud mot å kjøre inn på smal vegstrekning dersom slik kjøring medfører at møtende kjørende blir hindret.
Som du ser det står skrevet: "Skiltet angir forbud mot å kjøre inn på smal vegstrekning dersom slik kjøring medfører at møtende kjørende blir hindret"
I dette tilfellet var det sannsynligvis ikke noen møtende kjørende som ble hindret i det vedkommende i Peugeoten passerte skiltet, dvs kjørte inn på smal vegstrekning. Eller hva mener du er "point of no return"?
Skal man på en slik vei måtte stanse bilen, og rygge tilbake, dersom man er nesten helt fremme, men det kommer en bil imot gitt at da bilen imot må bremse, eller sågar stoppe?

Så kan vi jo se hva som står i den hellige paragraf 3 i Vegtrafikkloven:
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

"Annen trafikk" er i dette tilfellet for Teslaen den Peugeoten som kommer imot ham.

Paragraf 3 gjelder alltid. Men her er situasjonen klar. Vikeplikten er klar. Peugeoten har vikeplikt for møtende kjøretøy frem til hans skilt. Når kysten er klar, og han ikke har noen møtende kjøretøy i øyesyn som vil måtte bremse/hindres, så kan han fritt passere skiltet. Så snart han har passert skiltet, er han "fri", og møtende kjøretøy har sitt ansvar etter paragraf 3. Så enkelt er det. Og fyren i Tesla har mest sannsynlig her forbrutt seg, mens han feilaktig antar at han kan kreve Peugeotens vikeplikt også etter at Peugeoten har rettmessig passert sitt skilt.

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 27. april 2023, klokken 08:56Paragraf 3 gjelder alltid. Men her er situasjonen klar. Vikeplikten er klar. Peugeoten har vikeplikt for møtende kjøretøy frem til hans skilt. Når kysten er klar, og han ikke har noen møtende kjøretøy i øyesyn som vil måtte bremse/hindres, så kan han fritt passere skiltet. Så snart han har passert skiltet, er han "fri", og møtende kjøretøy har sitt ansvar etter paragraf 3. Så enkelt er det. Og fyren i Tesla har mest sannsynlig her forbrutt seg, mens han feilaktig antar at han kan kreve Peugeotens vikeplikt også etter at Peugeoten har rettmessig passert sitt skilt.

100% rett tolkning slik jeg leser det :+1:  :+1:  :+1:  :+1:  :police:


turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 27. april 2023, klokken 08:56Paragraf 3 gjelder alltid. Men her er situasjonen klar. Vikeplikten er klar. Peugeoten har vikeplikt for møtende kjøretøy frem til hans skilt. Når kysten er klar, og han ikke har noen møtende kjøretøy i øyesyn som vil måtte bremse/hindres, så kan han fritt passere skiltet. Så snart han har passert skiltet, er han "fri", og møtende kjøretøy har sitt ansvar etter paragraf 3. Så enkelt er det. Og fyren i Tesla har mest sannsynlig her forbrutt seg, mens han feilaktig antar at han kan kreve Peugeotens vikeplikt også etter at Peugeoten har rettmessig passert sitt skilt.
Jeg er helt enig i din tolkning her, og har alltid praktisert det slik selv. Spørsmålet er om Peugeot føreren så Teslaen før han kjørte inn på brua. Det er det bare masse antagelser om, men ingen bevis. Det får vi nok aldri svar på heller.

Mange praktiserer det som om de kommer inn på brua i god tid før den de har vikeplikt for så er det greit. Man bare satser på at møtende bil viker, selv om man har vikeplikt.

Det jeg reagerer på er at mange her kommer med bastante uttalelser om situasjonen uten å vite hva som faktisk har skjedd. Så kan man jo tro hva man vil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. april 2023, klokken 10:27Det jeg reagerer på er at mange her kommer med bastante uttalelser om situasjonen uten å vite hva som faktisk har skjedd. Så kan man jo tro hva man vil.
Bastant er vel en mild betegnelse.


jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

#7808
Merkelig nok ikke nevnt i VG at det var en Tesla, men de har lagt ut video av hendelsen, ser ut som bremselysene er på hele tiden:

https://www.vg.no/video/265734/her-krasjer-taxien-midt-i-bergen

Og dette er ikke en Performance heller. Det er helt sykt hvilke skader en av dagens elbiler, med ytelsene som har blitt helt dagligdags nå, kan medføre. Før var det de færreste biler som gjorde 0-100 på 5-tallet eller lavere, i dag er gjør Norges mestselgende bil nettopp det. 😳 og så spreke biler var også finværsbiler før, de ble lite brukt. Nå er de taxier, familiebiler og pendlerbiler.

Hadde vært interessant å vite om denne bilen hadde p-sensorer og obstacle-aware accelleration påslått... for meg er det en viktig sikkerhetsfunksjon som har forsvunnet med fjerningen av USS.

turfsurf

Så ut som om det var tråkking på begge pedalene siden bremselysene var på. Klassisk feil det, og har forårsaket mange lignende ulykker.

Men ren spekulasjon altså.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pirat

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2023, klokken 13:24Så ut som om det var tråkking på begge pedalene siden bremselysene var på. Klassisk feil det, og har forårsaket mange lignende ulykker.
Omtrent alle moderne biler kutter gass om du gjør det (ca alt som er på norske veier produsert de siste 10+ årene). Tesla piper på deg og viser melding i displayet (Both pedals pressed!) mens den kutter gass.

turfsurf

Sitat fra: Pirat på lørdag 13. mai 2023, klokken 15:02Omtrent alle moderne biler kutter gass om du gjør det (ca alt som er på norske veier produsert de siste 10+ årene). Tesla piper på deg og viser melding i displayet (Both pedals pressed!) mens den kutter gass.
Ja, har forsåvidt testet det. Men gjør den det uansett hvor hardt du tråkker på bremsen?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Denne var morsom :

https://dinside.dagbladet.no/motor/ikke-bruk-n-hand-her/79223277

Det må jo bety at blekket er så tynt at man nesten ikke tør ta på det......
Er mange måter å spare å vekt på tydeligvis.......

Mobileum

Dette ble iallfall jeg instruert om ved utlevering, og neppe noen nyhet for de fleste Tesla-eiere. Men må være på vakt når andre prøver å lukke. For øvrig har Model S aluminium og ikke blikk.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. mai 2023, klokken 11:25Denne var morsom :

https://dinside.dagbladet.no/motor/ikke-bruk-n-hand-her/79223277

Det må jo bety at blekket er så tynt at man nesten ikke tør ta på det......
Er mange måter å spare å vekt på tydeligvis.......
Slapp av, og husk at man heller ikke skal tørke katta i mikrobølgeovnen.

Det går helt fint å ta på panseret. Model X var best med to hender, Y LR fra Shanghai kunne lukkes med en finger, litt mer motstand på Y P fra Berlin, men går fint med en hånd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA