Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. april 2023, klokken 10:25Forøvrig interessant at ganske mange i denne tråden ikke oppfatter vikeplikt som absolutt og i tillegg synes det er rart det blir konflikt 🤷🏻

Dersom en bil er kommet mer enn halveis inn på en bro slik som i dette tilfelle så vil de fleste som ser en bil langt ute på en bro stoppe og ikke forsøke å gjøre sin rett mhp vikeplikt gjeldende. Jeg er 100% overbevist om at denne Tesla sjåføren ville i en kø på legevakten hevdet sitt kønummer til å få undersøkt sitt gnagsår dersom en politimann hadde kommet inn med en ett skadeskutt Utøya offer - så totalt blåst i hodet er denne sjåføren.  Man kan estimere når Tesla sjåføren ville kunne se Peugoten på broen og enhver med litt realfagkunnskap ser at Tesla sjåføren lenge før den kom frem til broen ville sett Peugoten langt ute på broen.  Før eller siden vil denne Tesla sjåføren få seg en lekse - det ender jo ofte slik til slutt med denne type mennesker......

SurSnasen

Sitat fra: Orbit på mandag 24. april 2023, klokken 19:51
Sitat fra: SurSnasen på mandag 24. april 2023, klokken 07:47Peugeoten har ikke automatisk vikeplikt her, selv om han har rød pil og Teslaen har hvit pil. Den vikeplikten gjelder for det man har oversikt over.

Hvor finner du støtte for denne tolkningen? Skiltforskriften har ingen klausul om at dette kun gjelder for det en har oversikt over. Passerer du skiltet, påtar du deg samtidig også ansvar for ikke å bli til hinder for motgående trafikk.
Sitat fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3Skiltet angir forbud mot å kjøre inn på smal vegstrekning dersom slik kjøring medfører at møtende kjørende blir hindret.

Som du ser det står skrevet: "Skiltet angir forbud mot å kjøre inn på smal vegstrekning dersom slik kjøring medfører at møtende kjørende blir hindret"
I dette tilfellet var det sannsynligvis ikke noen møtende kjørende som ble hindret i det vedkommende i Peugeoten passerte skiltet, dvs kjørte inn på smal vegstrekning. Eller hva mener du er "point of no return"?
Skal man på en slik vei måtte stanse bilen, og rygge tilbake, dersom man er nesten helt fremme, men det kommer en bil imot gitt at da bilen imot må bremse, eller sågar stoppe?

Så kan vi jo se hva som står i den hellige paragraf 3 i Vegtrafikkloven:
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

"Annen trafikk" er i dette tilfellet for Teslaen den Peugeoten som kommer imot ham.

THE

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 25. april 2023, klokken 15:15Som du ser det står skrevet: "Skiltet angir forbud mot å kjøre inn på smal vegstrekning dersom slik kjøring medfører at møtende kjørende blir hindret"
I dette tilfellet var det sannsynligvis ikke noen møtende kjørende som ble hindret i det vedkommende i Peugeoten passerte skiltet, dvs kjørte inn på smal vegstrekning. Eller hva mener du er "point of no return"?
Skal man på en slik vei måtte stanse bilen, og rygge tilbake, dersom man er nesten helt fremme, men det kommer en bil imot gitt at da bilen imot må bremse, eller sågar stoppe?

Så kan vi jo se hva som står i den hellige paragraf 3 i Vegtrafikkloven:
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

"Annen trafikk" er i dette tilfellet for Teslaen den Peugeoten som kommer imot ham.

Dette innlegget burde få stå som avslutning i denne saken!
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Får en veldig sterk følelse at mange diskuterer mye annet enn saken her.  :police:

vinterdekk

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. april 2023, klokken 19:58Får en veldig sterk følelse at mange diskuterer mye annet enn saken her.  :police:

Som at vikeplikt er absolutt? Vikeplikt gir ikke påkjørsrett fordi det er andre skilt og vegtrafikk paragrafer som kommer i spill her også. Det er allerede diskutert.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Counterpointer

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 26. april 2023, klokken 00:10
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. april 2023, klokken 19:58Får en veldig sterk følelse at mange diskuterer mye annet enn saken her.  :police:

Som at vikeplikt er absolutt? Vikeplikt gir ikke påkjørsrett fordi det er andre skilt og vegtrafikk paragrafer som kommer i spill her også. Det er allerede diskutert.
Tja jeg tenkte mer på generell holdning til Tesla som får utløp i en sak hvor mange antar mye.

Jeg tror vi er godt tjent med at vikeplikt er absolutt. Har blitt påkjørt av bil på mc som brøt vikeplikt så det har jeg en personlig erfaring med. Jeg tror de fleste ikke liker at folk bryter vikeplikt på generelt grunnlag.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 26. april 2023, klokken 17:07Jeg tror vi er godt tjent med at vikeplikt er absolutt. Har blitt påkjørt av bil på mc som brøt vikeplikt så det har jeg en personlig erfaring med. Jeg tror de fleste ikke liker at folk bryter vikeplikt på generelt grunnlag.
Ja, hadde blitt morsomt om paragraf 3 overstyrte vikleplikten. Blir nok ulykker som følge av brudd på den som det er.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 26. april 2023, klokken 17:07Tja jeg tenkte mer på generell holdning til Tesla som får utløp i en sak hvor mange antar mye.

Counter...... :+1: ... spot on

Svein_H

Jeg gjentar svaret mitt fra den andre tråden:

Det var da voldsomt til oppmerksomhet rundt denne episoden... Jeg bor i området og har kjørt over denne brua mange ganger, og klarer ikke fatte oppførselen til Teslasjåføren. Det virker til å være kun på pur f..., det er kanskje derfor vedkommende ønsker å være anonym.

Ja, det er mye bedre oversikt når man kommer fra nordøst, men skiltingen er nå engang som den er. Kommer man fra sørvest har man forkjørsrett over brua, men samtidig er det en ganske krapp høyresving rett før brua slik at man ikke har oversikt over brua før man er rett ved den, så her "juger" nok bildene fra Google Maps litt. Jeg pleier alltid bremse godt ned før svingen og være forberedt på å stoppe før brua, i tilfelle det allerede er noen på vei over i motsatt retning. Det går an å bruke hue...

Når det er sagt, så har jeg mange ganger vært i samme situasjon ulike steder i landet, noe jeg antar at de fleste av dere andre også har vært. I mine tilfeller har praksis alltid vært at den bilen som allerede er på brua skal få passere over uavhengig av skilting, og det har fungert helt utmerket, men det skal alltid være et eller annet rassh.l som tviholder på sin egen firkantete (og ofte feilaktige) tolkning av regelverket, og som skaper situasjoner som dette.

Slike rassh.l kommer i alle former og fasonger, og finnes bak rattet i alle slags biler. I dette tilfellet var det tilfeldigvis en Tesla.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

geear

Vet ikke om andre steder der en retning har forkjørsrett, så har kun opplevd at hensyn og "førstemann til mølla", med vettet i behold, gjelder, og det fungerer bra. Aldri opplevd at noen har vært nødt til å rygge.

Ellers enig. Var nettopp en ny hårreisende sak i VG av en Toyota Yaris Verso som hadde en helt sinnsvak forbikjøring av en buss, med masse møtende trafikk, inkludert en Tesla som måtte vike helt opp i autovernet (det er den videoen er fra). Interessant nok ble Toyotaen sladdet, og bilmerke ikke nevnt verken på idioten eller han som måtte vike og såvidt gikk klar en uforskyldt front mot front. Media velger når det er interessant å si det er en Tesla...

Edit, her er videoen filmet fra en Tesla:

https://tv.vg.no/video/264096/veldig-alvorlig

hELgenen

Sitat fra: geear på onsdag 26. april 2023, klokken 20:28Vet ikke om andre steder der en retning har forkjørsrett, så har kun opplevd at hensyn og "førstemann til mølla", med vettet i behold, gjelder, og det fungerer bra. Aldri opplevd at noen har vært nødt til å rygge.

Ellers enig. Var nettopp en ny hårreisende sak i VG av en Toyota Yaris Verso som hadde en helt sinnsvak forbikjøring av en buss, med masse møtende trafikk, inkludert en Tesla som måtte vike helt opp i autovernet (det er den videoen er fra). Interessant nok ble Toyotaen sladdet, og bilmerke ikke nevnt verken på idioten eller han som måtte vike og såvidt gikk klar en uforskyldt front mot front. Media velger når det er interessant å si det er en Tesla...

Jeg er uenig med deg - hvilken bil vedkommende kjører har egentlig null interesse. Men veldig mange henger seg opp i Tesla og kommer med rare teorier når Tesla nevnes. MEN en idiot på veien er en idiot på veien helt uavhengig av bilen han kjører.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 26. april 2023, klokken 20:42
Sitat fra: geear på onsdag 26. april 2023, klokken 20:28Vet ikke om andre steder der en retning har forkjørsrett, så har kun opplevd at hensyn og "førstemann til mølla", med vettet i behold, gjelder, og det fungerer bra. Aldri opplevd at noen har vært nødt til å rygge.

Jeg er uenig med deg - hvilken bil vedkommende kjører har egentlig null interesse. Men veldig mange henger seg opp i Tesla og kommer med rare teorier når Tesla nevnes. MEN en idiot på veien er en idiot på veien helt uavhengig av bilen han kjører.
Hva er du uenig i? geear har aldri sagt biltype avgjør, bare st de forskjellsbehandles.

vinterdekk

Sitat fra: Svein_H på onsdag 26. april 2023, klokken 20:15Jeg gjentar svaret mitt fra den andre tråden:

Det var da voldsomt til oppmerksomhet rundt denne episoden... Jeg bor i området og har kjørt over denne brua mange ganger, og klarer ikke fatte oppførselen til Teslasjåføren. Det virker til å være kun på pur f..., det er kanskje derfor vedkommende ønsker å være anonym.

Ja, det er mye bedre oversikt når man kommer fra nordøst, men skiltingen er nå engang som den er. Kommer man fra sørvest har man forkjørsrett over brua, men samtidig er det en ganske krapp høyresving rett før brua slik at man ikke har oversikt over brua før man er rett ved den, så her "juger" nok bildene fra Google Maps litt. Jeg pleier alltid bremse godt ned før svingen og være forberedt på å stoppe før brua, i tilfelle det allerede er noen på vei over i motsatt retning. Det går an å bruke hue...

Når det er sagt, så har jeg mange ganger vært i samme situasjon ulike steder i landet, noe jeg antar at de fleste av dere andre også har vært. I mine tilfeller har praksis alltid vært at den bilen som allerede er på brua skal få passere over uavhengig av skilting, og det har fungert helt utmerket, men det skal alltid være et eller annet rassh.l som tviholder på sin egen firkantete (og ofte feilaktige) tolkning av regelverket, og som skaper situasjoner som dette.

Slike rassh.l kommer i alle former og fasonger, og finnes bak rattet i alle slags biler. I dette tilfellet var det tilfeldigvis en Tesla.

Får være en god avrunding på denne diskusjonen dette. Selv om jeg ikke har vært der så er det i alle fall tydelig å se fra Google Street View at veien ikke var oversiktlig fra sørvest. Og at du bare havner i situasjonen til Tesla-sjåføren dersom du ikke leser forholdene opp til bruen, og i tillegg velger å hindre trafikanter som uheldigvis er på bru. De fleste ville nok tatt hensyn til Peugeot-en.

Der vi har veier med mange smale bruer er jeg alltid forsiktig. En årsak til det er at noen ganger vil man møte turister som ikke er vandt til å kjøre på slike steder og de kan fort finne på å prøve å passere motgående bil på feil sted.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

It Takes Two to Tango. 

Begge parter kunne håndtert dette mye bedre.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 27. april 2023, klokken 06:49It Takes Two to Tango.

Begge parter kunne håndtert dette mye bedre.

Er ikke enig - det normale er jo at dersom det befinner seg en bil ute på broen når man kommer frem til den - så venter man til bilen har passert over. I dette tilfelle så er det hevet over enhver tvil om at den ene bilen var over midtveis på broen før motgående bil kunne sees. Mao. Tesla sjåføren ville se Peugoten langt over midtveis på broen før denne var kommet frem til broen selv.  En trenger ikke være begavet i realfag for å se trafikkbildet til hver og en av sjåførene. Peugot sjåføren så trolig ikke Tesla bilen før denne var kommet godt inne på broen - trolig omtrent halveis. Når Tesla sjåføren kunne se Peugoten var den trolig over halvveis på broen. Jeg tror rett og slett meningen om dette er mange fordi den ene bilen er Tesla - så la oss tenke at begge kjørte en Toyota og så vurdere situasjonen med det som utgangspunkt. Da tror jeg de fleste vil være enige at dersom det befinner seg en bil langt inne på broen når man kommer frem til den - vel så viker man. Alle her har sikkert opplevd lignende veier og skiltinger - og den normale praksisen er at den som har vikeplikt vurderer situasjonen og kjører ikke inn på veien før denne har klar bane. Her har den ene bilen helt klart gjort akkurat det. Så kommer det en bil i motsatt retning som helt åpenbart burde se at det allerede befinner seg en bil omtrent midtveis på broen - men nekter å stoppe og kjører frem til broen og så vidt får plantet forhjulene inne på broen før den andre er på samme sted. Som sagt - glem hvilke biler som er involvert og tenk heller det er snakk om 2 stk døll kjedelige lokale Toyota eiere. En kan ikke forvente at noen av sjåførene er synske og således kan vite hva som kommer i motsatt retning. Begge sjåførene plikter å se ann trafikk bildet og det ligger et særlig ansvar for den som har vikeplikt til å sikre at denne ikke kjører ut på broen før veibanen er fri for annen trafikk. Og i mitt realfaghodet kan jeg ikke se at bilen som nesten er over kan ha sett den motgående bilen før denne allerede var halvveis inne på broen.......Så dermed burde saken være helt krystallklar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA