Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Sveinung1954

Tesla prøver seg på en 'frekkis' igjen ser det ut for:

https://www.tu.no/artikler/tesla-beskyldes-for-juks-i-tyskland/413340

...av en eller annen grunn er jeg ikke overrasket (noen som husker 700 hester, priser som var redusert med drivstoffbesparelse, osv?)
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

Ja det er ikke overraskende å se tyskernes fremferd her :(
Passer på å sette en prisgrense som bare beskytter tyske produsenter.
Deretter jakte på selskapet fordi de forsøker å justere seg iht det proteksjonistiske regelverket.

Tyskerne daler i kurs....
Kampen mot Tesla er veldig tydelig for tiden  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Ikke skjær alle tyskere over en kam- men at politikerne og myndighetene er i lommene til bilindustrien er opplagt og tragisk. Det medfører at bilindustrien risikerer å utmanøvrere seg selv- holder på med det gamle kjente i det uendelige...
Ser imidlertid ut til at noen kjenner tegningen nå- og den industrien er ressurssterk -om de vil spiser de Tesla til frokost. Tror det blir spennende fremover- selv om det ar vært begredelig de siste 5-10 årene.

Bilindustrien i Tyskland er som oljeindustrien i Norge- synes jeg ser noen likhetstrekk ift den politiske påvirkningen de får til...

Knut Røe

Tyskere har veldig troen på seg selv. Innen konstruksjon er de ufeilbarlige, man kan bare ikke kritisere dem. De er best. "Overengineering" er beskrivende på mye av det de driver med. Ufattelig teknisk kompliserte løsninger på enkelte ting, ofte helt unødvendig. Og på styrerommene rundt omkring i landet er det den eldre garde som regjerer. Nye impulser eller finne opp nye ting, nei takk. Vi kjører med samme oppskrift som før, det funker og gir sikre penger i kassa. Diesel gate saken hadde de virkelig ikke regnet med å bli tatt for. Det var buksa nede på knærne for å si det sånn, tatt midt i akten. Da ble det veldig ukomfortabelt for dem.

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på fredag 01. desember 2017, klokken 19:40
... -om de vil spiser de Tesla til frokost.

Akkurat dette har jeg vel hørt i alle fall siden 2008, begynner å bli lenge siden disse faktisk spiste frokost? ;)

Men mens det nok kanskje var sant i 2008 og noen år fremover så tror jeg nok Tesla av i dag er en litt større munnfull enn de var. Blir nok mer som en 3+ retters middag, og kostnaden vil derved også bli deretter. Og gjør de ikke meget snart forberedelser for å innta dette "måltidet" er jeg stygt redd de vil risikere å sette "maten i halsen" om de prøver...
Model S 85D

Havebigfun

Enig med deg, Amoss- poenget mitt var at den tyske bilindustrien har enorme midler- alle store går med mange mrd Euro i overskudd på tross av Dieselgate. Om de hadde bestemmt seg nå ville de sannsynlig kunne selge vesentlig flere elbiler enn Tesla ila noen år.  Jeg er heller ikke overbevist at det skjer.

Mtp Tiger´ns overengineering er det sikkert også riktig, men at Tyskland har blitt det landet som produserer flest premiumbiler i verdenen sier litt om hva som verdsettes av verdens velstående- dermed ikke sagt at de ikke har boikottert overgangen til bærekraftig transport i mange år- det er helt ulike aspekter.
Suksess er ikke den største drivkraften for forandring. Jeg tror den tyske bilindustrien går på en mega-smell men de har det i hånden selv- enda...men arrogansen er vel for stor. Det er en del mennesker som varsler om dette i Tyskland nå- men de sitter desverre ikke i styrene.

Taffelman

Tyskerne mangler batteriteknologien, selv om de satser enorme summer så ligger Samsung, LG, Panasonic, BYD, etc langt foran i teknologi, og kanskje viktigst, kost pr kWh.

Tesla var tidlig ute og nyter godt av samarbeidet med Panasonic, men jeg tror den typen samarbeide blir vanskeligere fremover for nå ser batteri-industrien hvilken vei høna sparker, så hvorfor binde seg til mindre gunstige avtaler når de vet at kundene kommer til å stå i kø.
X75D
TM3 LR AWD

Espelectric

Sitat fra: Havebigfun på fredag 01. desember 2017, klokken 19:40
Ikke skjær alle tyskere over en kam- men at politikerne og myndighetene er i lommene til bilindustrien er opplagt og tragisk.

Ganske spenstig kommentar med tanke på hvilket hardkjør bilprodusentene er under fra myndighetene i disse dager mtp diesel utslipp osv.....
X75D (85kWh)

Havebigfun

Hardkjør er et relativt begrep- mange tyskere sitter på biler som har fått redusert verdi og som har fått påført nye kostnader etter SW-oppgradering. Stemningen hos VW kundene er tildels "laber". Noe må gjøres -da setter man igang en prosess som sannsynlig ender med svært lite om man sammenlikner med USA. VW-managerne gliser fortsatt bredt, jeg tror ikke de frykter så mye. Gjelder vel "to big to fail"- mange arbeidsplasser som står på spill- derfor blir det nok ikke harde tiltak fra myndighetene i neste runde.

Så får vi se om arbeidsplassene fortsatt er da når elmobiliteten har blitt rullet ut bredt. Her kan rettene har en viktig rolle- de kan stenge byene for dieselbilene- i såfall blir det baluba...

Cobos

Det interesante er at de tyskerne jeg kjenner (riktignok helt sikkert ikke tilfeldig utvalg) er Tesla fans og er skuffet over sin egen bilindustri. Noe av det fordi jeg opplever tyskere på mange måter er mer miljøvennlige enn nordmenn i sin grunnholdning. Så veldig spennende å se hvordan dette ender.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

OlaM

Hvordan lykkes i det tyske markedet, regel 1: Følg reglene.
'21 3LR

snd

Er Nabobil neste?

https://e24.no/bil/tesla-motors/bilkjempe-leide-tesla-plukket-den-i-biter/24204210

Når jeg tenker meg om, så hadde det vært topp om Mercedes hadde remontert min bil  ;D
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Tuxedo

Skulle tro de har penger nok til å bare kjøpe en bil. Men nå skal vi ikke ta alt som står i pressen for god fisk.

Havebigfun

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 06. desember 2017, klokken 22:22
Skulle tro de har penger nok til å bare kjøpe en bil. Men nå skal vi ikke ta alt som står i pressen for god fisk.
Der Spiegel har meget høy reputasjon mtp deres journalistikk- omtrent så høyt som den kan bli. Har ikke fått med meg at de er tatt med buksene nede og har fulgt med i snart 4 dekader.
Man kan altså virkelig lure på hva MB holder på med- mulig utrykk for en høyere grad av forvirring, evt panikk. Jeg tenker at det er en form for mobbing men skjønner det heller ikke :o ??? :(

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA