Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Muffinman

Ikke relatert til saken, men jeg blir stadig overrasket over hva folk tør foreta seg på glatta.

Sjøhyene

Støtter den muffin. Senest for noen uker siden ble jeg forbikjørt av en tesla som kjørte helt maniac i tett snøvær. Forventet nesten å finne han igjen i en grøft.
Fatter ikke at folk tør å risikere eget og andres liv på den måten.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Toonster

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 01. februar 2016, klokken 18:58
Støtter den muffin. Senest for noen uker siden ble jeg forbikjørt av en tesla som kjørte helt maniac i tett snøvær. Forventet nesten å finne han igjen i en grøft.
Fatter ikke at folk tør å risikere eget og andres liv på den måten.

Synes det er viktig å påpeke at dette ikke er noe Tesla-fenomen. Jeg kjører stort sett hver helg til Trysil og det er villt hvor mange som tar sjansen for å spare i beste fall 30 sekunder. Min erfaring er at SUV-er overrepresentert, og enda ikke fått en Tesla susende forbi (Og det er mange Tesla's på Trysil i helgene).

Mao

Sitat fra: o.b.lix på mandag 01. februar 2016, klokken 18:11
Ulykka skjedde under forbikjøring

http://www.strilen.no/nyheiter/Ulukka-skjedde-under-forbikjoring-423099.html
Dessverre lett å skjønne hvorfor Tesla har dyr forsikring og står i fare for å få et frynsete rykte, når mange bytter ut sine Audi'er og BMW'er til fordel for et nytt og enda raskere leketøy. Jeg er ingen sinke i trafikken selv og bruker kreftene i min P85D når forholdene tillater det, men  man bør ha stor respekt for kombinasjonen mye krefter, brede dekk, dårlig føre og nærmere to og et halvt tonn bil. Forbikjøringer i høy fart på is/slapseføre er risikosport, og denne ulykken viser vel at hjelpesystemene i bilen ikke klarer å redde deg i enhver situasjon. Kjør etter forholdene, slik at vi unngår flere slike alvorlige ulykker med en Tesla i "hovedrollen". (Og ja, det samme gjelder selvsagt også om du kjører andre bilmerker.. )
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

SunSeeker

Sitat fra: BMW850 på mandag 01. februar 2016, klokken 22:41
Brukte måneder på Tesla-mysterium: Arne fikk ikke ladet hjemme

http://www.tu.no/industri/2016/02/01/brukte-maneder-pa-tesla-mysterium-arne-fikk-ikke-ladet-hjemme

OT alarm, men får en slik måler om ikke lenge. Håper jeg ikke må igjennom samme leksa.
Men kom til å tenke på en ting. Lader på 230/32A enfase, og linjen blir naturligvis "skjevt belastet" Ut ifra hva "kraftkaren" sier (sitat) :
– Vi får inn alle timeverdiene for strømforbruket, slik forskriftene krever. Det bare sendes litt mindre hyppig. Men hvis det skjer noe uventet og grenseverdiene på spenningsnivå overskrides eller underskrides, noe som skjer sjelden, vil målerne sende informasjon om dette umiddelbart. Så dette påvirker ikke systemet i noen nevneverdig grad, understreker han.
Vil kraftselskapet da overvåke mere og evt pålegge meg nytt strøm opplegg om de mener det er ugunstig??
Hilsen redd

o.b.lix

Sitat fra: Mao på mandag 01. februar 2016, klokken 23:10
Sitat fra: o.b.lix på mandag 01. februar 2016, klokken 18:11
Ulykka skjedde under forbikjøring

http://www.strilen.no/nyheiter/Ulukka-skjedde-under-forbikjoring-423099.html
Dessverre lett å skjønne hvorfor Tesla har dyr forsikring og står i fare for å få et frynsete rykte, når mange bytter ut sine Audi'er og BMW'er til fordel for et nytt og enda raskere leketøy.
I akkurat denne saken kjørte både en Audi og en Tesla forbi. Men sistnevnte sjåfør mistet kontroll og sertifikat.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjoris

#4627
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 02. februar 2016, klokken 07:04
Sitat fra: Mao på mandag 01. februar 2016, klokken 23:10
Sitat fra: o.b.lix på mandag 01. februar 2016, klokken 18:11
Ulykka skjedde under forbikjøring

http://www.strilen.no/nyheiter/Ulukka-skjedde-under-forbikjoring-423099.html
Dessverre lett å skjønne hvorfor Tesla har dyr forsikring og står i fare for å få et frynsete rykte, når mange bytter ut sine Audi'er og BMW'er til fordel for et nytt og enda raskere leketøy.
I akkurat denne saken kjørte både en Audi og en Tesla forbi. Men sistnevnte sjåfør mistet kontroll og sertifikat.
En skal være forsiktig i slike saker da alle biler kan få sleng etc, men det hadde vært interessant å visst om dette er en RWD utgave?

Til tross for mye skryt av Tesla som vinterbil er en av de viktigste årsakene til at vi bytter til D nettopp egenskapene til RWD på svært glatt føre, det er langt fra vanskelig å få ut rumpa til tross for ESP. Fruen klarte nesten å snurre på en rettstrekke og etter det fikk hun en støkk og likte ikke blien overhode på glatt føre... Under kontrollerte forhold testet jeg dette flere ganger og rompa kommer laangt ut før ESP klarer å ta inn slengen. Det er da langt bedre at bilen sklir på forhjulene for en vanlig sjåfør, er du racerbilfører som Tommy Rustad så er du nok uenig, men det er verken jeg eller fruen... Nesten som jeg lurer på om det kan være litt forskjell mellom bilene på dette området?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mr.Hansen

Igjen...

Ta og test bilens grenser på trygge områder, så du lærer hvordan bilen reagerer. Så får du mindre disse nesten hjerte i halsen opplevelsene.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Øyvind.h

Antispinn måtte skrus av for å få baken skikkelig ut på min gamle S85 i hvert fall. Og selv da kuttet den brått uten særlig sleng. Med antispinn på gikk den på skinner. Kona likte godt vinter-egenskapene og var negativ til 4wd på bilen jeg har i bestilling. Forrige bilen hun kjørte (før S85) var en nesten ny fwd bil fra VW-svindlerne med kreftmotor. Men tipper hun ikke har forsøkt vinglekjøring kombinert med pådrag på holke, slik jeg ser på som lek :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: bjoris på tirsdag 02. februar 2016, klokken 08:08
...det er langt fra vanskelig å få ut rumpa til tross for ESP.... Nesten som jeg lurer på om det kan være litt forskjell mellom bilene på dette området?

Da tror jeg det må være forskjeller. Jeg har prøvd å få rumpa ut for å teste hvor god ESP'en er både på rett-strekk og i småvingete vei på oversiktlige landeveier på hytta. Og jeg klarer ikke med mindre jeg blir riktig maniakk å få rumpa ut. Det eneste er dersom du får den til å spinne akkurat likt på begge hjulene, da virker det som om ESP'en og antispinnen lar seg lure.

Jeg er veldig imponert av ESP'en.

S85 RWD, levert juni 2014.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

hgs

Sitat fra: bjoris på tirsdag 02. februar 2016, klokken 08:08
...det er langt fra vanskelig å få ut rumpa til tross for ESP.... Nesten som jeg lurer på om det kan være litt forskjell mellom bilene på dette området?

Jeg klarer ikke å få den til å slenge noe særlig med rumpa uten å koble ut ESP. Men med piggfrie R2 - dekk skal det veldig lite til før ESP'en slår inn. Siden jeg ikke har lyst til å basere kjøringa på at et hjelpesystem skal hindre meg i å snurre må jeg ta det mer rolig med Teslaen gjennom svinger på vinterføre enn med vår framhjulsdrevne Avensis. Jeg lager stadig kø på svingete strekninger selv om jeg ikke ligger så langt under fartsgrensa, så at det er mye uvettig kjøring vinterstid er det ingen tvil om.
Når det gjelder å dra seg opp bakker på glatta er Teslaen derimot helt rå, selv med piggfrie dekk. Har enda ikke vært i nærheten av å stå fast etter snart 80kkm, og her i huset kjøres det mye på bratte veier.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Bjoris

Jeg har sett før at mange er uenig så da er vi der fortsatt!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Uansett, hva man får til av sleng/ikke sleng i kontrollerte former er neppe relevant i forhold til hva som kan skje ved en risikabel forbikjøring i god hastighet (fortsatt på generelt grunnlag). Hastighet, friksjon,  flyt på underlaget, kjørespor som skal krysses, pådrag, sjåfør som får panikk og reagerer irrasjonelt osv. Essensen i de siste innleggene bør være at man må kjøre på den sikre siden. Hvis det innebærer at man blir liggende først i køen får man heller være flink å slippe forbi.

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA