Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

dosmont

Dette ser ut som en skitpakke.
Mulig det er media selv som laget den. Tesla bruker jo ikke en krone på markedsføring og reklame, som sikkert irriterer de som kunne tenkt seg å få noen kroner.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Cobos

Et interessant poeng er også om en Apple elbil Made in China er bedre enn en Tesla Made in USA. Hvis apple ikke skal bruke kinesiske produsenter må de isåfall snart bygge en stor bilfabrikk. Og det er det ingen som har fått med seg. Dermed snakker vi fort 3 år minmum før det kommer noe fra Apple, da burde Model 3 faktisk være ute blandt kunder.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Kjærra

Tror nok det er en skrive-/sitatfeil. Det skal nok være at en predator kan prise produktene lavt, lavere enn sin egen kostnadsbase for dette produktet, fordi det har stor kontantbeholdning å tære på. Hvis ønskelig kan predatoren gjøre dette over lang tid, så lang tid at "byttedyret" går konkurs.

Dette er en velkjent strategi som konkurransemyndighetene har fokus på i markeder hvor man har aktører med stor markedsmakt. Fenomenet kalles predatory pricing, og myndighetene forsøker å unngå at dette skal skje, for å opprettholde virksom konkurranse.
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

dosmont

Et eksempel er jo SAS- Bråten safe.
Dessuten er markedet ekstremt stort og stor etterspørsel etter elbiler, står dårligere til med fosilbil industrien.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Rio

Sitat fra: dosmont på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:10
Et eksempel er jo SAS- Bråten safe.
Dessuten er markedet ekstremt stort og stor etterspørsel etter elbiler, står dårligere til med fosilbil industrien.

Elbilmarkedet på verdensbasis er fremdeles nesten fraværende, dessverre. Det produseres i runde tall 80 millioner eksosbiler i året, og noen få hundre tusen elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:13Elbilmarkedet på verdensbasis er fremdeles nesten fraværende, dessverre. Det produseres i runde tall 80 millioner eksosbiler i året, og noen få hundre tusen elbiler.
*Etterspørselen* etter attraktive elbiler derimot er nærmere 80 millioner per år. Det er et stort marked der ute som venter på å bli kapret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kjærra

#4596
Sitat fra: dosmont på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:10
Et eksempel er jo SAS- Bråten safe.
Dessuten er markedet ekstremt stort og stor etterspørsel etter elbiler, står dårligere til med fosilbil industrien.

Se for øvrig denne artikkelen som drøfter situasjonen SAS-Braathens-Norwegian og gir en god intro til predatorstrategi og predatorprising
https://www.nhh.no/Files/Filer/institutter/sam/Samfunnsok%20Debatt/2004/09.pdf


"'Predatory pricing is a price reduction that is profitable only because of the added market power the predator gains from eliminating, disciplining, or otherwise inhibiting the competitive conduct of a rival or potential rival' (Bolton et al. 2000)
Men lave priser er ikke nødvendigvis noe problem i alle sammenhenger. Tvert i mot. Konkurranse er ønskelig, fordi det leder til lave priser og en god ressursutnyttelse for samfunnet. Dilemmaet er å avgjøre hvorvidt det er det en kan kalle 'sunn konkurranse' eller om det er rovadferd."
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kjærra på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:05
Tror nok det er en skrive-/sitatfeil. Det skal nok være at en predator kan prise produktene lavt, lavere enn sin egen kostnadsbase for dette produktet, fordi det har stor kontantbeholdning å tære på. Hvis ønskelig kan predatoren gjøre dette over lang tid, så lang tid at "byttedyret" går konkurs.

Dette er en velkjent strategi som konkurransemyndighetene har fokus på i markeder hvor man har aktører med stor markedsmakt. Fenomenet kalles predatory pricing, og myndighetene forsøker å unngå at dette skal skje, for å opprettholde virksom konkurranse.
På norsk er det vanlig å kalle det prisdumping.

Jeg tviler sterkt på at Apple vil bedrive prisdumping i et forsøk på å kvitte seg med Tesla. Tesla har allerede planer om å legge seg lavt i pris på Model 3, og om da Apple skulle legge seg under dette igjen, så vil prisen bli så lav at Apple vil vanne ut premium-ryktet sitt. Det er også svært tvilsomt at Apple har produksjonskapasitet for å møte etterspørselen ved lavere pris. Model 3 skal koste fra 37,5k USD, og det skal selges 500k biler per år. Hva blir etterspørselen om Apple da legger seg på f.eks fra 32,5k USD? 2 millioner biler per år?

Og hvordan vil investorene like det om Apple skulle selge 2 millioner biler per år med f.eks 10.000 USD i tap per bil? Det blir et tap på 20 mrd USD per år. Apple vil ikke gå konk, men det vil absolutt merkes på resultatene.

Det er svært sannsynlig at Apple lager produkter som er betydelig dyrere enn konkurrentene, og legger opp til å ta 25+% margin. Da snakker vi om en Model 3 konkurrent til kanskje 50k USD og oppover.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. desember 2015, klokken 10:40
Definer blåruss.

Er en definisjon fra Bergen fra år 1340 - de største ulykker som har hent nasjonen kommer fra Bergen - Svartedøden og Norsk handels høyskole - begge fra Bergen og sistnevnte kalt Blåruss.

El-boy

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:13
Sitat fra: dosmont på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:10
Et eksempel er jo SAS- Bråten safe.
Dessuten er markedet ekstremt stort og stor etterspørsel etter elbiler, står dårligere til med fosilbil industrien.

Elbilmarkedet på verdensbasis er fremdeles nesten fraværende, dessverre. Det produseres i runde tall 80 millioner eksosbiler i året, og noen få hundre tusen elbiler.
Det skyldes nok mest gode alternativer for rene el-biler i hovedsak, og å ha ett fungerende ladenettverk. Tesla Model S/X blir for kostbare for den store kundegruppe og alternative rimeligere biler har for kort rekkevidde.
Den dagen 100Kwh batterier blir standard vil el-bilen råde i bilmarkedet.
Tesla har ett forsprang på Apple i og med de allerede lager biler og har fasiliteter og kompetansen. Apple starter på null (nesten, ansetter folk ifra konkurrentene og viser dårlig forretningskikk).
Uansett har Tesla/Apple mest å frykte ifra den etablerte fossilbil industrien. Når/hvis Audi/Porsche/VW/BMW/Mercedes/etc, bestemer seg for å lage funksjonelle full elektriske biler med god rekkevidde, da vil vi se et skifte i blimarkedet, og vi som kunder vil bli tilbudet bedre el-biler enn vi ser idag.

dosmont

I dag er det Oslo svartedauen kommer fra ;D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

kos

Svært mange er nok enig med deg der - inklusiv de som hevder at det er et gammelt problem da oslo var kaldt viken og nektet eksport ut av landet - ente med at harald Hårfagre samlet landet og slaget ved Hafsfjord ble en realiutet - landet fik navnet Norge og nasjonen blomstert. - Noen hevder at historien gjentar seg  - får håpet at noe slag ikke blir en realitet.

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder det å stjele ansatte, så er dette null problem. Over 14 måneder fikk Tesla 1,5 millioner jobbsøknader. Dyktige ingeniører står i kø for å jobbe hos Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: El-boy på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:37Det skyldes nok mest gode alternativer for rene el-biler i hovedsak, og å ha ett fungerende ladenettverk. Tesla Model S/X blir for kostbare for den store kundegruppe og alternative rimeligere biler har for kort rekkevidde.
Den dagen 100Kwh batterier blir standard vil el-bilen råde i bilmarkedet.
Tesla har ett forsprang på Apple i og med de allerede lager biler og har fasiliteter og kompetansen. Apple starter på null (nesten, ansetter folk ifra konkurrentene og viser dårlig forretningskikk).
Uansett har Tesla/Apple mest å frykte ifra den etablerte fossilbil industrien. Når/hvis Audi/Porsche/VW/BMW/Mercedes/etc, bestemer seg for å lage funksjonelle full elektriske biler med god rekkevidde, da vil vi se et skifte i blimarkedet, og vi som kunder vil bli tilbudet bedre el-biler enn vi ser idag.

Ja, enig i det du skriver, og at det blir bedre.

Det sagt, jeg tipper Tesla også har ansatt folk fra konkurrentene i sin tid.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bobbulf

For en tulling >:( >:(:
Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentene:
Det er trist at de som kjøper nye boliger betaler subsidier til Tesla-folket. Vi burde gitt samme subsidier til folk som kjøper nye boliger med strengere energikrav, som til Tesla-eierne, sier Jæger.


http://www.bt.no/bolig/Dette-er-de-nye-reglene-for-bolig-fra-1-januar-663261_1.snd
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA