Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Sandvika på lørdag 25. april 2015, klokken 08:55
Opprinnelsesgarantier gjør jo bare at de som ikke har det får tilsvarende dårligere mix.

Faktisk ikke.

Hvert land forplikter seg til å ha maks utslipp, så hvis vi kan selge mindre ren strøm til Tyskland, så "må" tyskerne selv produsere mer ren strøm.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Teslanewbie

Tesla radioreportasje på P2 nå ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mao

Velskrevet innlegg om "Mytene om miljøfiendtlige elbiler". Selvsagt illustrert med bilde av en Tesla :)
http://www.dagbladet.no/2015/04/27/kultur/meninger/kronikk/debatt/38891602/
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

eisa01

Sitat fra: Rio på lørdag 25. april 2015, klokken 12:53
Sitat fra: Sandvika på lørdag 25. april 2015, klokken 08:55
Opprinnelsesgarantier gjør jo bare at de som ikke har det får tilsvarende dårligere mix.

Faktisk ikke.

Hvert land forplikter seg til å ha maks utslipp, så hvis vi kan selge mindre ren strøm til Tyskland, så "må" tyskerne selv produsere mer ren strøm.
Det er da ikke noe krav om opprinnelsesgarantier i EU? Vanlige norske forbrukere bruker vel nærmest Europeisk miks fordi ingen kjøper opprinnelsesgarantier her.

Marginalkraften for økning/minskning av etterspørsel i Norge er et tysk kullkraftverk i Europa. Heldigvis for vi som bruker strøm er kraftverk en del av CO2-markedet, dermed er det ikke noen ekstra belastning med CO2-utslipp fra elbiler :)

OleJA

Sitat fra: eisa01 på mandag 27. april 2015, klokken 19:55
Sitat fra: Rio på lørdag 25. april 2015, klokken 12:53
Sitat fra: Sandvika på lørdag 25. april 2015, klokken 08:55
Opprinnelsesgarantier gjør jo bare at de som ikke har det får tilsvarende dårligere mix.

Faktisk ikke.

Hvert land forplikter seg til å ha maks utslipp, så hvis vi kan selge mindre ren strøm til Tyskland, så "må" tyskerne selv produsere mer ren strøm.
Det er da ikke noe krav om opprinnelsesgarantier i EU? Vanlige norske forbrukere bruker vel nærmest Europeisk miks fordi ingen kjøper opprinnelsesgarantier her.

Marginalkraften for økning/minskning av etterspørsel i Norge er et tysk kullkraftverk i Europa. Heldigvis for vi som bruker strøm er kraftverk en del av CO2-markedet, dermed er det ikke noen ekstra belastning med CO2-utslipp fra elbiler :)
Dersom en skal trekke frem kullkraftverk som marginalkraft for drift av elbil, så er det tjæresand som er marginaldriftstoff for en fosilbil. Da vinner elbilen uansett.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amoss

Sitat fra: eisa01 på mandag 27. april 2015, klokken 19:55
Marginalkraften for økning/minskning av etterspørsel i Norge er et tysk kullkraftverk i Europa. Heldigvis for vi som bruker strøm er kraftverk en del av CO2-markedet, dermed er det ikke noen ekstra belastning med CO2-utslipp fra elbiler :)

Det er nettopp slike påstander som artikkelforfatteren i linken i innlegget over ditt har i tankene når han skriver:
SitatSkulle man følge resonnementene til kritikere ville det være miljøvennlig om vi alle koblet oss fra den norske vannkraften og installerte dieselaggregat for å gi lys og varme i hus og hjem.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tuxedo

Som oftest eksporterer Norge strøm opp til kapasiteten på kablene mot Europa (og fremdeles er prisen lavere her enn i f.eks. Tyskland).  Hvis kabelkapasiteten hadde vært større, hadde vi eksportert mer, følgelig utgjør kablene en transportmessig flaskehals. Da er ikke marginalkraften et tysk kullkraftverk.  Det kullkraftverket blir først marginalkraft når markedsprisene er like, og kraften flyter fritt.  Enn så lenge kan vi trygt si at elbilene i Norge fremdeles går på vannkraft.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

sigurdi

#3998
Det jeg sliter med å forstå er at elbil lading bruker EU mix, når norge har netto Export.
Dersom tar opp opprinnelsesgaranti, så kjøper Elbilforeningen inn for sine medlemer. :-)

Men det har ingen betydning på hva strøm som faktisk brukes, pga norge har ikke store nok eksport linjer til å levere så veldig mye strøm ut av landet. Det brukes her det er produsert.

Her er link til SSB sine statestikker.
https://www.ssb.no/elektrisitet

Legger spesielt merke til dette for februar statestikken. (Produksjon/forbruk)  februar 2015)
Forbruk i utvinning av råolje og naturgass - 573GWh, 5,2 av total produksjonen i februar, 5,7 (feb. 2014)

Dette er bare strømforbruket til denne næringen i tillegg kommer all kraftproduksjon ute på feltene og da med gasstrubiner, gass motorer eller diesel motorer.
(De fleste borre rigger brenner bare Diesel, en borrerigg bruker fra 10-15 til 60-70 tonn diesel i døgnet)
Så kommer alle stanby fartøyer, fosynings båter osv osv osv

Så vær så snill ikke ta opp at elbiler i Norge lader på EU mix, om en ikke burker EU mix på de 6531
GWh som ble (siste 12 måneder) til Forbruk i utvinning av råolje og naturgass


Dette er faktisk ganske nært det som skal til for å drive hele den norske bilparken på elektrisitet. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman


Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på mandag 27. april 2015, klokken 21:10
Tidens Krav føyer seg inn i rekken:

SitatTesla i grøfta

http://www.tk.no/Tesla_i_gr_fta-5-51-57778.html
Det skal de ha, de nevnte ikke et ord om strålingsfaren (bare høyspentfaren)  :)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

NegativeElectrode

1 måneds reperasjonstid etter elgpåkjørsel (ved ikke autorisert verksted)
http://www.tv2.no/a/6852319
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Trond.Strom


cstromme

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

arnkl

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 28. april 2015, klokken 07:07
1 måneds reperasjonstid etter elgpåkjørsel (ved ikke autorisert verksted)
http://www.tv2.no/a/6852319

No har artikkelen blitt oppdatert med følgande informasjon:

"Etter at denne artikkelen ble publisert, fikk TV 2 beskjed fra Pedersen om at Tesla vurderer fire kandidater i Norge som har søkt om godkjenning.

– Nye verksteder i det norske nettverket er høyt oppe på prioriterinsglisten, heter det fra Tesla."


Dette må vel vere godt nytt med tanke på framtidige forsikringspremier.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA