Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: satheesh.net på søndag 15. mars 2015, klokken 14:59
Forresten; ikke så rart Tesla får "dårlig rykte" når overskriften lyder: "SV freder Tesla-privilegier" Akkurat som dette ikke gjelder samtlige elbiler, men kun Tesla. *facepalm*

I store deler av bilmiljøet er elbilfordelene greie nok når bilen har liten rekkevidde og er "fornuftig" priset.
Da har også en større del av befolkningen mulighet til og delta i "godene" , nå er Tesla for de aller fleste med normal lønn blitt alt for dyr, toppmodellen har passert 1mill.

Jeg er forsåvidt litt enig, det er ganske sykt at man får MVA fritak på felger til nesten 50.000 kroner, tror ikke det var det de tenkte på som miljøvennlig.
Man får nyte det så lenge man kan, tror ikke det kommer mva med det første men noen goder kommer nok til og bli fjernet, der kollektivfelt er det første tror jeg..  :)

kos

Sitat fra: cirys1 på søndag 15. mars 2015, klokken 15:58
Sitat fra: satheesh.net på søndag 15. mars 2015, klokken 14:59
Forresten; ikke så rart Tesla får "dårlig rykte" når overskriften lyder: "SV freder Tesla-privilegier" Akkurat som dette ikke gjelder samtlige elbiler, men kun Tesla. *facepalm*

I store deler av bilmiljøet er elbilfordelene greie nok når bilen har liten rekkevidde og er "fornuftig" priset.
Da har også en større del av befolkningen mulighet til og delta i "godene" , nå er Tesla for de aller fleste med normal lønn blitt alt for dyr, toppmodellen har passert 1mill.

Jeg er forsåvidt litt enig, det er ganske sykt at man får MVA fritak på felger til nesten 50.000 kroner, tror ikke det var det de tenkte på som miljøvennlig.
Man får nyte det så lenge man kan, tror ikke det kommer mva med det første men noen goder kommer nok til og bli fjernet, der kollektivfelt er det første tror jeg..  :)

Sykt at tesla får avgiftsfritak ? Hvordan tror man at elbilen utvikler seg - med biler som går 10 mil og som er et herk å kjøre.  - eller biler som brøyter vei for masseproduksjon av elbiler som koster under 300 000 kr og som kjører over 30 mil.  - klart at fordelene med tesla er at denne bilen er det beste som har hendt elbilens utvikling.
Så koster det og utvikle og det er i hvertfall ikke de som ikke har råd til det som kommer til å betale.

NegativeElectrode

Virker som om det blir forvirring når en bil med fordelsordninger har noen egenskaper som er kvantesprang bedre enn forrige generasjon. Rå ytelse er jo ansett for ren luksus i Norge, og så kommer det en bil uten avgifter som kjører fra det meste. Komfort og design passer heller ikke med bildet av en bil som trenger fordeler for å kunne være attraktiv.

Hvis Tesla kommer i mål med Model 3, vil standarden for hva som er normal komfort og ytelse flyttes uavhengig av hva slags energikilde bilen benytter. Det er håpløst om en bilfabrikant som flytter grenser skal bli "straffet" for å være innovativ. En burde heller spørre seg om hvorfor de som har drevet med bildesign og produksjon i 100 år ikke har kommet opp med disse tingene for lenge siden.

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

mr_Utopia

#3768
Sitat fra: Fastlane83 på søndag 15. mars 2015, klokken 14:36


Jeg vet det!

Alle som har en Tesla får en Passat TDI som lånebil når de får rekkeviddeangst! De kopierer BMW sitt konsept! Det var sleipt!

Edit: Det er visst Octavia 1,6 TDI >:(

Edit 2: (Dette er en fleip for de som ikke forstod det).

Rio

En kontrakt med et medisinalfabrikk, som deler ut valiumtabletter når folk får angst! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cirys1

Sitat fra: kos på søndag 15. mars 2015, klokken 16:49
Sitat fra: cirys1 på søndag 15. mars 2015, klokken 15:58
Sitat fra: satheesh.net på søndag 15. mars 2015, klokken 14:59
Forresten; ikke så rart Tesla får "dårlig rykte" når overskriften lyder: "SV freder Tesla-privilegier" Akkurat som dette ikke gjelder samtlige elbiler, men kun Tesla. *facepalm*

I store deler av bilmiljøet er elbilfordelene greie nok når bilen har liten rekkevidde og er "fornuftig" priset.
Da har også en større del av befolkningen mulighet til og delta i "godene" , nå er Tesla for de aller fleste med normal lønn blitt alt for dyr, toppmodellen har passert 1mill.

Jeg er forsåvidt litt enig, det er ganske sykt at man får MVA fritak på felger til nesten 50.000 kroner, tror ikke det var det de tenkte på som miljøvennlig.
Man får nyte det så lenge man kan, tror ikke det kommer mva med det første men noen goder kommer nok til og bli fjernet, der kollektivfelt er det første tror jeg..  :)

Sykt at tesla får avgiftsfritak ? Hvordan tror man at elbilen utvikler seg - med biler som går 10 mil og som er et herk å kjøre.  - eller biler som brøyter vei for masseproduksjon av elbiler som koster under 300 000 kr og som kjører over 30 mil.  - klart at fordelene med tesla er at denne bilen er det beste som har hendt elbilens utvikling.
Så koster det og utvikle og det er i hvertfall ikke de som ikke har råd til det som kommer til å betale.

Tror du missforstår litt.. JEG mener at intuisjonen om elbilfordeler forsvinner litt hen når det blir gitt til millionbiler/"luksus" biler som Tesla..
Hele bakgrunnen for fritak av avgifter var jo av miljøhensyn ikke at noen "få" skulle unne seg millionbiler, jeg sier ikke hva som er riktig eller galt men den generelle forståelsen av et fritak er enklere og forsvare når mange har den samme muligheten for å benytte seg av fritaket.
JEG tror ikke det var meningen at man skulle slippe mva på f.eks. felger til over 40k heller, de som har råd til en toppmodell idag er vell ikke akkurat ute etter og spare noen kroner på drivstoff og bom..  :)

Utviklingen tror jeg de andre store har stålkontroll på, de ønsker bare ikke og ødelegge sine egne marked med engang og siden det er ingen andre land i verden som har de samme fritakene som Norge så konkurrerer de på helt andre premisser i resten av verden.. (mange land har en form for lettelse på elbil men de er minimale av verdien på bilen)

kos

Sitat fra: cirys1 på søndag 15. mars 2015, klokken 19:03
Sitat fra: kos på søndag 15. mars 2015, klokken 16:49
Sitat fra: cirys1 på søndag 15. mars 2015, klokken 15:58
Sitat fra: satheesh.net på søndag 15. mars 2015, klokken 14:59
Forresten; ikke så rart Tesla får "dårlig rykte" når overskriften lyder: "SV freder Tesla-privilegier" Akkurat som dette ikke gjelder samtlige elbiler, men kun Tesla. *facepalm*

I store deler av bilmiljøet er elbilfordelene greie nok når bilen har liten rekkevidde og er "fornuftig" priset.
Da har også en større del av befolkningen mulighet til og delta i "godene" , nå er Tesla for de aller fleste med normal lønn blitt alt for dyr, toppmodellen har passert 1mill.

Jeg er forsåvidt litt enig, det er ganske sykt at man får MVA fritak på felger til nesten 50.000 kroner, tror ikke det var det de tenkte på som miljøvennlig.
Man får nyte det så lenge man kan, tror ikke det kommer mva med det første men noen goder kommer nok til og bli fjernet, der kollektivfelt er det første tror jeg..  :)

Sykt at tesla får avgiftsfritak ? Hvordan tror man at elbilen utvikler seg - med biler som går 10 mil og som er et herk å kjøre.  - eller biler som brøyter vei for masseproduksjon av elbiler som koster under 300 000 kr og som kjører over 30 mil.  - klart at fordelene med tesla er at denne bilen er det beste som har hendt elbilens utvikling.
Så koster det og utvikle og det er i hvertfall ikke de som ikke har råd til det som kommer til å betale.

Tror du missforstår litt.. JEG mener at intuisjonen om elbilfordeler forsvinner litt hen når det blir gitt til millionbiler/"luksus" biler som Tesla..
Hele bakgrunnen for fritak av avgifter var jo av miljøhensyn ikke at noen "få" skulle unne seg millionbiler, jeg sier ikke hva som er riktig eller galt men den generelle forståelsen av et fritak er enklere og forsvare når mange har den samme muligheten for å benytte seg av fritaket.
JEG tror ikke det var meningen at man skulle slippe mva på f.eks. felger til over 40k heller, de som har råd til en toppmodell idag er vell ikke akkurat ute etter og spare noen kroner på drivstoff og bom..  :)

Utviklingen tror jeg de andre store har stålkontroll på, de ønsker bare ikke og ødelegge sine egne marked med engang og siden det er ingen andre land i verden som har de samme fritakene som Norge så konkurrerer de på helt andre premisser i resten av verden.. (mange land har en form for lettelse på elbil men de er minimale av verdien på bilen)
Nå Tuller du - poseskatten til Siv var jo for at Hagen og gjengen skulle få en milliard i skattelette og så må vi andre få en Tesla eller to slik at vi har noe å kose oss med. Hvorfor skal det aldri være Norsk å ikke kunne unne seg litt luksus uten at man skal skattes i hjel fordi at dette skaper misunnelse.

Nå går Siv tilbake på poseskatten og da er det fult ut mulig å gi Tesla eiere , noen tusen til i avgifts lette samtidig som man får skattelette.

Hvorfor er det slik at det alltid er de som har god råd som det skal gå ut over - før i tiden dro man ut av landet for å kose seg litt, nå er det nå slik at det er da bedre å bruke pengene i Norge enn å sylte de ned i Sveits på hemmelige kontoer for så å reise hjem å kjøre i folkevogn og spise flatbrød og vann til maten. Slik at naboen skulle slippe å gå i første mai tog og føle seg helt utafor. Tenkte at de fleste har det bra nå, så da er det vel bare gammel svartsjuke og faenskap som man egentlig bør få behandling for av det offentlige.

P85D

Jeg tipper det for kan bli en stopper for avgiftsfritaket ganske raskt nå når de begynner å se på elbil fordelene.

Med P85D kunne jeg rett og slett ikke vente lengre.. I Norge er det helt sykt hvor mye bil man får for pengene.

Nå snakkes det om å redusere avgift på fosile biler og legge på mer på selve drivstoffet, men jeg vil tippe uansett 25% mva vil tilkomme elbiler. I så fall øker prisen umiddelbart med 1/4.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

kos

Sitat fra: P85D på søndag 15. mars 2015, klokken 20:05
Jeg tipper det for kan bli en stopper for avgiftsfritaket ganske raskt nå når de begynner å se på elbil fordelene.

Med P85D kunne jeg rett og slett ikke vente lengre.. I Norge er det helt sykt hvor mye bil man får for pengene.

Nå snakkes det om å redusere avgift på fosile biler og legge på mer på selve drivstoffet, men jeg vil tippe uansett 25% mva vil tilkomme elbiler. I så fall øker prisen umiddelbart med 1/4.

Da sitter vi bra i det med nye elbiler på tunet og nestemann må ut med 250 000 til i avgifter - da blir det sikker nedgang i bruktprisen også.  - da starter billigste teslka på 800 000 kroner og dyreste 1.25 millioner.

Blir sikkert ikke misunnelse av det heller.

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Jejl

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 15. mars 2015, klokken 21:15
Med elbil tvers gjennom Europa - gratis
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/03/15/219900/med-elbil-tvers-gjennom-europa-gratis
Ikke alt i denne artikkelen var så veldig god reklame for Tesla, og endel er helt feil.
F.eks hvordan kan en som har kjørt bilen i en dag i Norge påstå at rekkevidden på vinteren kun er 22 mil? Jeg klarer ca det dobbelte hvis det er nødvendig. Å kjøre 310 mil med elbil på 6 dager er rett og slett ikke så veldig imponerende i mine øyne. Sven-Erik på forumet her brukte vel 9 dager på ca samme turen med en I-miev. Vi har kjørt nesten samme turen med en lastebil som veide 3,5 tonn inkl. lasten (ca 280 mil), og den hadde toppfart på ca 115-120km/t. Vi kjørte hele turen i ett og brukte 26 timer inkl pauser og drivstoffylling.

kos

Sitat fra: Jejl på søndag 15. mars 2015, klokken 21:52
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 15. mars 2015, klokken 21:15
Med elbil tvers gjennom Europa - gratis
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/03/15/219900/med-elbil-tvers-gjennom-europa-gratis
Ikke alt i denne artikkelen var så veldig god reklame for Tesla, og endel er helt feil.
F.eks hvordan kan en som har kjørt bilen i en dag i Norge påstå at rekkevidden på vinteren kun er 22 mil? Jeg klarer ca det dobbelte hvis det er nødvendig. Å kjøre 310 mil med elbil på 6 dager er rett og slett ikke så veldig imponerende i mine øyne. Sven-Erik på forumet her brukte vel 9 dager på ca samme turen med en I-miev. Vi har kjørt nesten samme turen med en lastebil som veide 3,5 tonn inkl. lasten (ca 280 mil), og den hadde toppfart på ca 115-120km/t. Vi kjørte hele turen i ett og brukte 26 timer inkl pauser og drivstoffylling.

De skulle vel kose seg litt også da - ikke bare kjøre.

petersv

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 15. mars 2015, klokken 21:15
Med elbil tvers gjennom Europa - gratis
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/03/15/219900/med-elbil-tvers-gjennom-europa-gratis

Litt dumt at boksen hans for 22kW-lading ikke er mulig å bruke på nye biler som mangler dobbeltlader. Likte artikkelen jeg ellers. Jeg har to slike bokser selv, den ene er faktisk til salgs, dog billigere enn hans.

cirys1

Sitat fra: Jejl på søndag 15. mars 2015, klokken 21:52
Å kjøre 310 mil med elbil på 6 dager er rett og slett ikke så veldig imponerende i mine øyne.

Det er vell det at det ikke er SC i Spania ennå som gjorde turen så langtekkelig, han sier jo selv at det hadde tatt 3 dager med SC i Spania. Og slik jeg forstod artikkelen så var det vell bare han som kjørte, men du har rett i at det ikke er kjempeimponerende, har selv tilbakelagt mye større distanser på kortere tid (ikke med elbil), men aldri med barn/ungdom i bilen..

Jejl

Sitat fra: petersv på søndag 15. mars 2015, klokken 21:57
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 15. mars 2015, klokken 21:15
Med elbil tvers gjennom Europa - gratis
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/03/15/219900/med-elbil-tvers-gjennom-europa-gratis

Litt dumt at boksen hans for 22kW-lading ikke er mulig å bruke på nye biler som mangler dobbeltlader. Likte artikkelen jeg ellers. Jeg har to slike bokser selv, den ene er faktisk til salgs, dog billigere enn hans.
Er ikke et 11kw uttak 11kw?, eller kan du dobble ladehastigheten med denne boksen hvis du har dobbellader? Går ikke sikringen da?
Et Chademo-adapter vil jeg tro er et smartere valg i Spania, der de ikke hadde superladere på denne turen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA