Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

Foleson

Hehe, Sparebanken 1 er tydeligvis ikke stedet å gå for økonomisk rådgivning. At jeg tar en økonomisk risiko ved å kjøpe en elbil er jeg inneforstått med, men hvis elbilandelen av nybiler fortsetter som nå, så lykke til med bruktbilsalget av en tilsvarende fossilbil om 7 år. Personlig ville jeg aldri finne på å kjøpe en ny tilsvarende fossil per i dag hvis jeg hadde bruktbilverdien i bakhodet. Tviler også på at bensin/diesel blir billigere de neste 7 årene, FRP i regjering eller ikke.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Amoss

SitatHar du en bensinbil, som en Golf, så lever den i tyve år, forklarer Rustad.

Ja, for når man skal selge fossilgolfen om 7 år så er fossilbiler "yesterday's news" og totalt usalgbar ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fonberg

Sitat fra: Asarin på mandag 15. september 2014, klokken 10:39
Sitat fra: ew på mandag 15. september 2014, klokken 10:35
Hehe, neppe lurt å gi de guttene ansvar for pengene mine, i alle fall. Her snakker vi om å sove i timen. I løpet av de ti årene har jo Tesla-eierne tjent inn det påståtte økonomiske sjokket i driftsutgifter alene.

Yes. Tror jeg skal holde pengene mine unna Sparebank1 fremover..


Noen som har kunnskap om forretningskundeporteføljen til Sparebank1 og kan si om de har noen store kunder som antakelig vil like at Sparebank1 snakker ned elbil?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

krister461

http://kleiven.blogg.no/1410771698_slik_hacker_man_en_te.html

Her kommer enda en Tesla-artikkel med mye tull og tøys. Det virker ikke som om bloggeren har peiling på hva han snakker om, men prøver å sammenstille litt info han har funnet her og der:
"Eksperter jeg har snakket med forteller at det å hacke en Tesla ikke er særlig avansert, og på internett finnes det også flere videoer som eksemplifiserer hvor enkelt det er å ta kontroll over bilens datasystem."
Ikke særlig avansert å "hacke en Tesla"?!? Hvorfor har ingen klart det enda da? Tilgang via API er ikke det samme som å hacke...

"Det varsles fra de samme ekspertene om hvor enkelt det er å lokalisere, og ta seg inn i en Tesla ved å knekke noen enkle tallkoder med kun seks siffer. Ved bruk av denne metoden vil kriminelle kunne lokalisere bilen og ta kontroll over den ved bruk av bilens eget system.
Andre sikkerhetsrisker ved bilen skal være muligheten til å laste ned infiserte apper på bilens nettbrett som utgjør de samme trusler som tilsvarende angrep ville gjøre på en vanlig telefon eller nettbrett."

Jeg går utifra det de egentlig snakker om her er tilgang via app og api. Dette er forsåvidt en utfordring som er større nå når man også kan starte bilen via apiet. Men, om man har valgt et trygt og godt passord så er man vel rimelig trygg.


Øyvind.h

I dag har "alle" tastelåskode på telefonen. Dvs. for å i det hele tatt få tilgang til appene må man låse opp telefonen med fingeravtrykk, sveip eller kode.
Når telefonen er opplåst må man i tillegg taste passord for å kunne starte bilen.

Sammenlignet med å gå inn i en hvilken som helst gang og snappe bilnøkler som ligger på kommoden er opplåsing av kode og inntasting av passord en mye hardere nøtt å knekke :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

krister461

Helt enig. Faren ved å miste bilnøkkelen er mye større enn ved å miste mobilen.

Men, jeg mener dog at det er en risiko ved bruk av dårlige passord. Jeg tar for gitt at Tesla har mekanismer for å hindre brute force-angrep, men vi vet at mange gjenbruker passord i hytt og pine. Og, vi vet at passord kommer på avveie hele tiden. Og med dagens api kan man lokalisere og starte en bil bare vha brukernavn og passord.

Så oppfordringen må være: Bruk gode passord som ikke er brukt andre steder.

akseln

Den youtube videoen som er inkludert nederst i bloggen til Kleiven vitner om gode referanser og kilder. Høres ut som om lyden kommer ut av Google Translate.

AndersinOslo

Sitat fra: Asarin på mandag 15. september 2014, klokken 10:39
Sitat fra: ew på mandag 15. september 2014, klokken 10:35
Hehe, neppe lurt å gi de guttene ansvar for pengene mine, i alle fall. Her snakker vi om å sove i timen. I løpet av de ti årene har jo Tesla-eierne tjent inn det påståtte økonomiske sjokket i driftsutgifter alene.

Yes. Tror jeg skal holde pengene mine unna Sparebank1 fremover..

En Tesla Model S vil ikke være verdt 0 kroner om 7 år, det er svært lite trolig i mine øyne hvertfall. Helt klart at den kommer til å ha et verdifall, men det har jo alle biler. Men i mellomtiden er det, som du påpeker ew, veldig mye billigere å bruke bilen..

Dette er nok mer Finansavisen enn de som er intervjuet. Hegnar misliker elbiler, og han elsker Jaguar og lignende. Så hater han det han kaller subsidier, og han hater sikkert å bli forbikjørt av Teslaer. Så da får vi tull som dette.

Kan jo gå inn på finn.no og kikke litt på 7 år gamle CLS, Jaguarer, 7-serier. Et bittelite verdifall, i den grad de lar seg selge. Før 1,5 mill, nå 0,3 mill og slikt.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Lokführer

Sitat fra: steinidar på mandag 15. september 2014, klokken 09:41
http://m.nettavisen.no/na24/spar-konomisk-sjokk-for-tesla-eiere/8486161.html
Jeg er så glad for at jeg sitter med en Elbil og ikke en fossilbil, for jeg VET hvor verditapet vil ligge.
Realiteten er at få eller ingen elbilister noensinne vil gå tilbake til "hest og kjerre," og derfor vil fossilmarkedet stadig miste kjøpere og stadig få flere selgere. Elbilene vil få en forrykende utvikling i tiden fremover og fossilbiler vil bli marginalt bedre. Flere land vil antagelig få sunne elbilinsentiver som favoriserer et elbilkjøp. Bensin og dieselprisvil bli stående på samme kostnadsnivå eller stige, og fortrinnsvis sistnevnte. At strømprisen vil stige regner jeg også med, men såååå mye stiger den ikke.

Hvorfor koster Teslaer fremdeles med brukt enn "gammel" nypris? Tja, kanskje fordi produktet er noe folk vil ha.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Jejl


HåkonE

Forstår godt at ikke Hegnar åpner for kommentarfelt, men jeg forstår ikke hvorfor denne blir (ble) klistret over hele forsiden på Dagbladet.

De kunne like gjerne gått på Karl Johan og spurt vilkårlige folk om hvordan konflikten i midtøsten best kunne løses en gang for alle. Debatten er nok aller mest givende for de som blir spurt.

Det går nedenom og hjem med norske aviser. Ser ut til at de ansetter skribenter fremfor journalister, har sluttet med kildekritikk, rettskriving og har senket kravene til hvilke artikler som slipper gjennom nåløyet.

afitch80

Sitat fra: Jejl på mandag 15. september 2014, klokken 15:00
http://www.hegnar.no/motor/artikkel517885.ece Samme artikkel som i nettavisen.

Jeg skjønner ikke helt hva Rustad egentlig har regnet på. Hele saken går på verditap, men han blir spurt om: "Hvorfor 7 år?"
På det svarer han at "det er en forutsetning jeg tok".

WHAT?!?!

En forutsetning setter man jo før man begynner å regne. Så han har altså begitt seg ut på å regne på verditapet på en elbil og har satt forutsetningen at den skal være verdi 0 etter 7 år. Ja, men da må jo resultatet bli at den er verd 0 etter 7 år. Men hva har man da regnet på? Absolutt ingenting!
Han har enkelt og greit tilpasset regnestykket til et resultat han allerede hadde bestemt selv.

Tok selv nå et kjapt søk på finn.no

Fant først en P85+ som ligger ute for 757k uten omreg. Den er registert i februar og kjørt litt over 5k og har det meste inkludert ranger avtale. Nypris i dag på den bilen er 838k. Men denne er nok bestilt før prisstigningen. Men hvis man tar med Ranger avtalen (rett meg hvis jeg tar feil) så er ikke den nybilprisen på 838k så langt unna.
Gikk deretter på fossildelen av bilsidene til finn for å finne en bil som er ca like gammel, har kjørt ca like langt, har en del utstyr og litt motor. Fant en BMW 328i xdrive touring. En bil som kan være noe en som kjører TMS kunne kjøpt (Kunne jeg i hvertfall :)). Den var kjørt 7k og var registrert i februar den og. Denne ligger ute til 731k uten omreg. Men nybilprisen på denne er 922k.

Når vi ser på verditapet TMS vs 328i så er vel tonen en litt annen enn det Rustad skisserer.
TMS har hatt et verditap på kr 81k. Eller 9,7 %.
BMW har hatt et verditap på kr 191k. Eller 20,7 %

Nå er ikke mitt regnestykke veldig "scientific". Men det virker det jo heller ikke som Rustad sitt er.

Hei Hegnar!
Kan dere skrive en artikkel om funnene mine? ;)

Utviklingen på batteriteknologi går raskt fremover, men det gjør også utviklingen på fossilteknologi. Men ingen andre bilprodusenter har en elbil som i det hele tatt kan sammenlignes med TMS. Og det tar nok noen år før de er på høyde med det Tesla har i år. Og da har Tesla utviklet seg videre. Så regner med at en fossil fra i år eller i fjor er like utdatert om 7 år som en like gammel TMS eller annen elbil.
Før amerikansk, nå tysk.

Geirr

At ikke journalistene enda har lært å "follow the money" er for meg ubegripelig.

Kan Hr. Rustads skepsis til elbiler ha noe å gjøre med at han tilsynelatende er tungt involvert i div. offshore selskaper:

http://www.proff.no/rolle/riulf-karsten-rustad/oslo/394090/

Tja.....hvem vet...?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

afitch80

Sitat fra: SKH på mandag 15. september 2014, klokken 16:16
At ikke journalistene enda har lært å "follow the money" er for meg ubegripelig.

Kan Hr. Rustads skepsis til elbiler ha noe å gjøre med at han tilsynelatende er tungt involvert i div. offshore selskaper:

http://www.proff.no/rolle/riulf-karsten-rustad/oslo/394090/

Tja.....hvem vet...?

Ha.. Ser man det. Disse journalistene er mer interessert i skape blest og skaffe klikk på nettsidene sine enn de er i å opplyse folket med rette fakta. Er vel det siste som er jobben deres, eller bommer jeg stygt?
Før amerikansk, nå tysk.

strommen

Sitat fra: Jejl på mandag 15. september 2014, klokken 15:00
http://www.hegnar.no/motor/artikkel517885.ece Samme artikkel som i nettavisen.

Som jeg ser det så kommer det motsatte til å hende. Hvis Tesla får et såpass vanvittig verditap noe som vil si vi vil se en Tesla ned i 300 000 klassen. Da spør jeg spørsmålet .....   Hva tror dere vil skje med fossilbiler i den prisklassen når man plutselig får en 2014, 450 hesters Aston Martin Vantage lookalike til den prisen? Katastrofe. Bilbransjen kommer til å bli snudd opp ned. Hvis elbiler får et stort verditap så vil det være tilsvarende for fossilbilene. Elbilene er rett og slett bedre og folk vil kjøpe de i stedet.

Min konklusjon er at Tesla ikke kommer til å tape seg mye, jeg tipper veldig veldig lite kontra fossilbilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA