Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Japan Leaf bestilt

Startet av Oreo, fredag 17. mai 2013, klokken 08:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 12. september 2014, klokken 09:08
Ser at journalisten kommenterer under ett av bildene at Tesla ikke er kompatible med alle ladeplasser på kjøpesentre.

Skyldes dette at han ikke hadde nødvendig adapter?

CHAdeMO-adapter har jo ikke kommet ennå, så ja. Antageligvis.

F.eks ved Maxi-senteret på Hamar eller utenfor Strandtorget i Lillehammer står det rene CHAdeMO-ladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NegativeElectrode

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. september 2014, klokken 09:40
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 12. september 2014, klokken 09:08
Ser at journalisten kommenterer under ett av bildene at Tesla ikke er kompatible med alle ladeplasser på kjøpesentre.

Skyldes dette at han ikke hadde nødvendig adapter?

CHAdeMO-adapter har jo ikke kommet ennå, så ja. Antageligvis.

F.eks ved Maxi-senteret på Hamar eller utenfor Strandtorget i Lillehammer står det rene CHAdeMO-ladere.

OK. De andre elbilmerkene sliter vel ikke mindre med kompabilitetsproblematikk, og Tesla jobber bra med utbygging av superladernettverket. Det er lov å håpe de andre bilmerkene nå ser behovet for standarder og ikke minst vedlikehold av ladestasjoner og enten benytter seg av Teslas patenter eller forenes om en standard. Tiden løper raskt og de som har kjøpt elbiler blir ikke blide om en ny standard ikke er bakoverkompatibel.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Oreo

Det er innlysende at du da må oppgradere strømforsyningen, slik at det går hurtigere.
Nei, greier meg fint med min 16A lading, og greide meg også fint med å lade med 10A med Leafen.
Tror ikke det faller alle journalister (og spesielt lesere) inn at selv en halvldadet 60kW's Tesla fremdeles har mer juice enn enn Leaf.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

ew

De fleste (journalister og lesere) tror også at man alltid trenger å lade fra 0-100%, slik at alle tidseksempler baserer seg på det. Det henger veldig igjen at man alltid fyller tanken når man tanker fossilbrensel. Man må nesten ha elbil selv for å forstå det der...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

NegativeElectrode

Sitat fra: ew på fredag 12. september 2014, klokken 13:03
De fleste (journalister og lesere) tror også at man alltid trenger å lade fra 0-100%, slik at alle tidseksempler baserer seg på det. Det henger veldig igjen at man alltid fyller tanken når man tanker fossilbrensel. Man må nesten ha elbil selv for å forstå det der...

Det er nok endel "unlearning" som skal til for å fullt ut forstå hvordan man forholder seg til en elbil. Noen synes kannskje det virker pesete å koble til bilen i garasjen. På en annen side, gjør mange dette om vinteren selv med biler som har forbrenningsmotor, fordi de har motor- og kupevarmer (som også lader 12V batteriet). Skal man utnytte en plugin hybrid må man også plugge i kontakten ofte, kanskje oftere enn med en elbil som har lang rekkevidde.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

fmaalen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. september 2014, klokken 09:40
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 12. september 2014, klokken 09:08
Ser at journalisten kommenterer under ett av bildene at Tesla ikke er kompatible med alle ladeplasser på kjøpesentre.

Skyldes dette at han ikke hadde nødvendig adapter?

CHAdeMO-adapter har jo ikke kommet ennå, så ja. Antageligvis.

F.eks ved Maxi-senteret på Hamar eller utenfor Strandtorget i Lillehammer står det rene CHAdeMO-ladere.

Bildet i artikkelen ser ut til å være fra Coop Extra på Slependen. Der henger det en hel rekke med Salto bokser med faste type 1 kabler, som jo ikke passer spesielt godt i Teslaen. Dette er ikke noe stort problem da det henger 3 stykk 22kW Mennekes Type 2 bokser rett ved siden av. Disse 22kW boksene på Slependen er vel kjent for 90% av Tesla eierne på Østlandet. Det kunne jo journalisten nevnt.
Tesla Model S og e-Golf

NegativeElectrode

Sitat fra: fmaalen på fredag 12. september 2014, klokken 13:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. september 2014, klokken 09:40
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 12. september 2014, klokken 09:08
Ser at journalisten kommenterer under ett av bildene at Tesla ikke er kompatible med alle ladeplasser på kjøpesentre.

Skyldes dette at han ikke hadde nødvendig adapter?

CHAdeMO-adapter har jo ikke kommet ennå, så ja. Antageligvis.

F.eks ved Maxi-senteret på Hamar eller utenfor Strandtorget i Lillehammer står det rene CHAdeMO-ladere.

Bildet i artikkelen ser ut til å være fra Coop Extra på Slependen. Der henger det en hel rekke med Salto bokser med faste type 1 kabler, som jo ikke passer spesielt godt i Teslaen. Dette er ikke noe stort problem da det henger 3 stykk 22kW Mennekes Type 2 bokser rett ved siden av. Disse 22kW boksene på Slependen er vel kjent for 90% av Tesla eierne på Østlandet. Det kunne jo journalisten nevnt.

Om man vil dra sammenligning med overgang mellom diesel/bensin er det ikke få som har fylt feil drivstoff på tanken, med særlig katastrofalt utfall for bensin på dieselbil. Fallhøyden om man ikke finner riktig lader er tross alt lavere enn om man tabber seg ut med å bytte fossilt drivstoff. Når man bytter mobil fra iPhone til Android, PC til Mac osv er det alltid en læringskurve. Teslas batterigaranti dekker vel også eventuelle brukerfeil, noe dieselbil-produsentene/forhandlere ikke gjør.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Oreo

En vanlig tabbe som i verste fall kan koste 40.000 kroner å fikse.
http://bil.aftenposten.no/bil/Reidar-fylte-bensin-pa-dieselbilen-18061.html#.VBLnUxbjF70
Kommer langt med 40 000,- kroner i en elbil.  ;) (Spesielt Tesla)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Cobos

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 12. september 2014, klokken 14:02
Om man vil dra sammenligning med overgang mellom diesel/bensin er det ikke få som har fylt feil drivstoff på tanken, med særlig katastrofalt utfall for bensin på dieselbil. Fallhøyden om man ikke finner riktig lader er tross alt lavere enn om man tabber seg ut med å bytte fossilt drivstoff. Når man bytter mobil fra iPhone til Android, PC til Mac osv er det alltid en læringskurve. Teslas batterigaranti dekker vel også eventuelle brukerfeil, noe dieselbil-produsentene/forhandlere ikke gjør.
Garantien dekker faktisk alle feil, ulykker og problemer med batteriet bortsett fra normal bruksslitasjon og bevisst hærværk av batteriet. Det er veldig mye bedre enn det alle bensin/diesel produsenter tilbyr.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

TRM

"Hvilket ord beskriver Bærum og alle oss som bor her best? Det vil Bærum Mållag snart finne ut av."

http://touch.budstikka.no/kultur/mamma-synes-det-er-lettis-nar-jeg-sier-bekkis-1.8580824

:-\
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen


ew

Hehe, neppe lurt å gi de guttene ansvar for pengene mine, i alle fall. Her snakker vi om å sove i timen. I løpet av de ti årene har jo Tesla-eierne tjent inn det påståtte økonomiske sjokket i driftsutgifter alene.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Asarin

Sitat fra: ew på mandag 15. september 2014, klokken 10:35
Hehe, neppe lurt å gi de guttene ansvar for pengene mine, i alle fall. Her snakker vi om å sove i timen. I løpet av de ti årene har jo Tesla-eierne tjent inn det påståtte økonomiske sjokket i driftsutgifter alene.

Yes. Tror jeg skal holde pengene mine unna Sparebank1 fremover..

En Tesla Model S vil ikke være verdt 0 kroner om 7 år, det er svært lite trolig i mine øyne hvertfall. Helt klart at den kommer til å ha et verdifall, men det har jo alle biler. Men i mellomtiden er det, som du påpeker ew, veldig mye billigere å bruke bilen..
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

kjølholdt

fantastisk utsagn;har du en golf i 20 år er det bedre. lurer på om noen av disse gutta har sett verkstedsregniger på 10 15 år gamle fossilbiler.personlig spare jeg 40.000 i året på  ha tesla.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA