Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp

Startet av BauDemo, tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:27

« forrige - neste »

BauDemo

I would need to change a zebra battery - reading the manual, there is a special tool for this. Has anyone tried lifting with "home made" tool?
Any info or advice is appreciated.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

hma

@BauDemo: You mean; if there are any special tools, for lifting and inserting the batterypack from/to the batterycase?
(not the lifting tool for unmounting the battery from the car I assume?)
I have not sees such tool, but maybe you can have one buildt?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

BauDemo

Sitat fra: hma på torsdag 02. mai 2013, klokken 20:42
@BauDemo: You mean; if there are any special tools, for lifting and inserting the batterypack from/to the batterycase?
(not the lifting tool for unmounting the battery from the car I assume?)
Thanks hma,
Yes, it is the tool for lifting the battery out of the battery box.
I am looking at building something.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Lynet

Jeg laget meg et verktøy som jeg tror vil virke. Det består av flattjern med hull til kroker og løftebolter. Tok å dreide ned to M10 bolter med et 1mm dypt spor innerst som passer inn i blekkørene på hjørnene av batteriet. Brukte gjengestag mellom flattjernene for å holde de på plass.
Skal få tatt et bilde i løpet av helga.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Figgen

2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Dette ligner voldsomt på det bordet jeg bruker, og som muliggjør demontering av batteri på ned mot 15 min. Prisen var mye lavere enn det jeg betalte, så løp og kjøp.

Bordet mitt dobler som arbeidsbord, og lasterampe når tunge ting skal fraktes rundt og løftes opp i hyller.

Har til og med flyttet rundt på hele mopedbilen med bordet mitt. ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#7
Jeg bruker motorsykkel-løfter til å ta ned kassene på PSA classic.
Jeg har lånt bort min til flere Think Classic eiere så den kan helt klart brukes der og.

For Think sin store batterkasse har den sine ulemper i forhold til bordet: Litt liten flate, så man bør kanskje skru på en plate. Kan bli litt vanskelig å balansere kassen (kan tippe), og så løfter ikke helt rett opp.
Men så er prisen en fjerdedel
http://www.jula.no/mc-lofter-680kg-601036   800,- kr (på salg nå)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/MC-lofter-680-kg-82414/  1000,- kr
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

BauDemo

Can we please stay on topic?
To clarify once again - the topic is lifting the zebra battery out of the battery box.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

BauDemo

A quick note to report back.
The simple lifting device worked great... but, based on the experience during this battery pack change, I would highly recommend getting an experienced Think shop do such change.
The lifting of the battery took very little time and was not that complicated at all... especially comparing to the removal of all the cooling hoses, and replugging the nasty high voltage connectors.
If there was a workshop within reach of my location I would have paid to get this done there.

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

elektrolux

Sounds like I made the right choice then, when I had R&S do my Zebra battery. Its one of the few times I had work on a car done for me instead of doing it myself.

Did a litium 306, and that was childs play. 3 cables, and about 20 bolts all under the car. I'm sure I could do this in 15 min next time.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

schweitzeren

I've been taking batt. in/out many times with my homemade 2"x4" rack and a Biltema lift without problems.... approx 1 hour in/out in total after some training  8)
Not dangerus either... just unplug the 12V before you start

/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

BauDemo

Sitat fra: schweitzeren på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:07
I've been taking batt. in/out many times with my homemade 2"x4" rack and a Biltema lift without problems.... approx 1 hour in/out in total after some training  8)

What does the 2"x4" rack do?

In your signature there is a "Think with A123 battery" - are you talking about zebra or the lithium?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Sitat fra: BauDemo på torsdag 23. mai 2013, klokken 01:30
Sitat fra: schweitzeren på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:07
I've been taking batt. in/out many times with my homemade 2"x4" rack and a Biltema lift without problems.... approx 1 hour in/out in total after some training  8)

What does the 2"x4" rack do?

In your signature there is a "Think with A123 battery" - are you talking about zebra or the lithium?

Afaik, A123-cells were just in planning - but never produced on the A306. So I am curious as well.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Time estimates for job indicates Litium batteries. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA