Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av laumb, fredag 26. april 2013, klokken 09:38

« forrige - neste »

LAH

Our records indicate that you have ordered the Subzero Weather Package (rear seat heaters, wiper blade defrosters and washer nozzle heaters). In appreciation of our many customers in cold weather climates, Tesla is retroactively reducing the price of this package as follows:

    Package price
Germany, France, Italy,
Netherlands, Austria, Belgium    € 800
Switzerland    900 CHF
Norway    4,800 NOK
Denmark    6,100 DKK
Sweden    6,700 SEK
Other European Countries    € 675 (pre-TAX)


There is no further action required from you. The reduced price will be reflected in your final invoice when you pay for your car. If you have already paid for your Model S, you will receive a refund for the price difference.

Thanks again for purchasing a Tesla Model S.
85 - P4126 - VIN18537
Lev. des - lev. okt - lev. november - levert fredag 13. des

FruTesla

Fra NOK 8.500,- til NOK 4.800 og tilbakevirkende kraft - we like!!!
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

Hyperstress

Sitat fra: Epleskreller på fredag 26. april 2013, klokken 20:44
Nå er pakken endret til det følgende:

Vinterpakke
    Forbedret batteriytelse og komfort i kaldt vær med:
    • Oppvarmet bakseterad
    • Oppvarmet vindusvisker
    • Oppvarmede vindusspylerdyse
    • Forbedret avrimingsfunksjon på frontrute

    En batterivarmer inngår som standardutstyr i alle biler.

    -------------------------------------------------------------

    Hvorfor sier de da at man får bedre batteriytelse med denne pakken om vinteren?

    Det eneste som for meg er attraktivt her nå er "Forbedret avrimingsfunksjon på frontrute"

Ble det gitt noe godt svar på dette spørsmålet egentlig?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lars-bgo

Prisen var uforståelig høy, nå er den høy men "spiselig".

Hønør til Tesla for tilbakevirkende kraft!
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

FruTesla

Kjøper alltid varme i baksetene - tenker på barnas komfort også (ehhh.... barna er jo nå blitt ungdommer og krever varme......) ::)
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 29. august 2013, klokken 11:09
Sitat fra: Epleskreller på fredag 26. april 2013, klokken 20:44
Nå er pakken endret til det følgende:

Vinterpakke
    Forbedret batteriytelse og komfort i kaldt vær med:
    • Oppvarmet bakseterad
    • Oppvarmet vindusvisker
    • Oppvarmede vindusspylerdyse
    • Forbedret avrimingsfunksjon på frontrute

    En batterivarmer inngår som standardutstyr i alle biler.

    -------------------------------------------------------------

    Hvorfor sier de da at man får bedre batteriytelse med denne pakken om vinteren?

    Det eneste som for meg er attraktivt her nå er "Forbedret avrimingsfunksjon på frontrute"

Ble det gitt noe godt svar på dette spørsmålet egentlig?
At batteriytelsen blir bedre er feil måte å fremstille gevinsten på. Men ved å bruke setevarme kan du redusere temperaturen i kupeen, noe som vil redusere varmetapet og dermed også energiforbruket slik at rekkevidden blir bedre. Diffen ligger i redusert varmetap pga redusert forskjell mellom inne- og utetemperatur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. august 2013, klokken 14:24
At batteriytelsen blir bedre er feil måte å fremstille gevinsten på. Men ved å bruke setevarme kan du redusere temperaturen i kupeen, noe som vil redusere varmetapet og dermed også energiforbruket slik at rekkevidden blir bedre. Diffen ligger i redusert varmetap pga redusert forskjell mellom inne- og utetemperatur.

Enig.
På Leafen er det ingen tvil om at bruk av varme i ratt og seter er mindre energikrevende enn bruk av varmeapparatet => bedre rekkevidde på batteripakken i kaldt vær.
Etter to vintre i Leafen med varme i bakseter (og baksetepassasjerer) er denne opsjonen min første prioritet.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Øyvind.h

Sitat fra: Finnøy på lørdag 31. august 2013, klokken 18:15
Etter to vintre i Leafen med varme i bakseter (og baksetepassasjerer) er denne opsjonen min første prioritet.
Har du baksetepassasjerer ofte er definitivt setevarme bak viktig for komforten. Men Leaf har liten batterikapasitet sammenlignet med Model S, så det vil være svært sjeldent man har behov for å kutte forbruket i Model S i motsetning til i Leaf.

Men over til noe helt annet; I dag oppdaget jeg at bilen min ikke har de nye dashbord-dysene som skulle være standard på alle europeiske biler (de er tatt ut av vinterpakken og visstnok gjort standard, var vel Elon selv som bekreftet??)

Hva har andre her på forumet fått levert så langt? Med riller felt ned i dashbordet rett ved frontvinduet, eller uten? Dashbordet er definitivt penest uten disse rillene, og jeg er skeptisk til å få dem ettermontert. Har ikke opplevd problemer med dugg foreløpig, men det endrer seg kanskje når snøen kommer? Var ute og kjørte i kraftig regnvær for et par dager siden, og med åpning/lukking av dører, våte passasjerer etc kom det mye dugg på ruten når jeg begynte å kjøre, men det forsvant umiddelbart etter en kort runde med defrost og forble borte. Mulig de har gjort forbedringer under risten slik at vi slipper de stygge dysene?

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb


Øyvind.h

Sitat fra: laumb på torsdag 19. september 2013, klokken 22:07
Bumper denne igjen, da spørsmålet til Øyvind er høyaktuelt.
Ja lurer på om det bare er jeg som bryr meg om dugg/isfjerning i bilen :)
Håper standardløsningen holder så jeg slipper de rillene, for dashbordet er veldig rent og lekkert nå! Og ettermontering innebærer risk for knirk etc i etterkant, og det er uaktuelt å leve med (dvs kan risikere at den må inn flere ganger bare pga ettermonteringen).

Dugget forsvant raskt og effektivt når jeg testet, men får ikke testet skikkelig før høsten/vinteren setter inn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. september 2013, klokken 22:10
Sitat fra: laumb på torsdag 19. september 2013, klokken 22:07
Bumper denne igjen, da spørsmålet til Øyvind er høyaktuelt.
Ja lurer på om det bare er jeg som bryr meg om dugg/isfjerning i bilen :)
Håper standardløsningen holder så jeg slipper de rillene, for dashbordet er veldig rent og lekkert nå! Og ettermontering innebærer risk for knirk etc i etterkant, og det er uaktuelt å leve med (dvs kan risikere at den må inn flere ganger bare pga ettermonteringen).

Dugget forsvant raskt og effektivt når jeg testet, men får ikke testet skikkelig før høsten/vinteren setter inn.

For å være helt tydelig; spørsmålet er altså til alle dere som har fått bilen: hvordan ser dysen som sender luft opp mot frontruten ut? Er det mange små hull eller skråstilte riller?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OleJA

Jeg har ihvertfall fått levert med dyster i nedkant av vinduet, men bestilte med vinterpakke også. Har ikke hatt behov for å teste dem enda.

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 19. september 2013, klokken 22:15
For å være helt tydelig; spørsmålet er altså til alle dere som har fått bilen: hvordan ser dysen som sender luft opp mot frontruten ut? Er det mange små hull eller skråstilte riller?
For å være ekstremt tydelig: Har man disse rillene merket med B, eller kun et stort dekke med små huller :)
Rillene er ikke en del av vinterpakken i følge Elon Musk, og er heller ikke beskrevet som en del av vinterpakken på nettsiden (teksten ble vel oppdatert rett etter at Musk presiserte dette).

Selv dugget på sidevinduet forsvant ganske raskt, så jeg krysser fingrene for redesign under dashen selv om jeg har mine tvil :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Patosan

Har vinter-packe, och 'riller'.
Brukt dem en gång än så länge; körde genom tunnel och fick litet dugg vid nederkant på frontruta.
Fick bort det på några få sekunder.
VIN 15026

LinkedIn

Nuvolari

Sitat fra: Patosan på torsdag 19. september 2013, klokken 22:24
Har vinter-packe, och 'riller'.
Brukt dem en gång än så länge; körde genom tunnel och fick litet dugg vid nederkant på frontruta.
Fick bort det på några få sekunder.

Hmm, virker som om rillene likevel er en del av vinterpakken.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA