Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp

Startet av kjølholdt, tirsdag 23. april 2013, klokken 15:25

« forrige - neste »

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Stig O

Ja lånebiler kan jo da bli en liten utfordring til neste år, når kanskje 1000 Tesla eiere skal ha service i sept/okt.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på torsdag 11. april 2013, klokken 15:57
Ja lånebiler kan jo da bli en liten utfordring til neste år, når kanskje 1000 Tesla eiere skal ha service i sept/okt.

Tja, alle kan da ikke ta service samme dag, og mange har nok heller ikke bruk for lånebil. Jeg kommer til å ta service en dag jeg jobber 6-14 eller deromkring. Leverer bilen på morgenen, henter på ettermiddagen. Har ikke bruk for lånebil da, trenger bare å komme meg bort til Alna holdeplass. Ser ut som det er ca. 15 minutter å gå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stig O

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. april 2013, klokken 16:18
Sitat fra: Stig O på torsdag 11. april 2013, klokken 15:57

Tja, alle kan da ikke ta service samme dag, og mange har nok heller ikke bruk for lånebil. Jeg kommer til å ta service en dag jeg jobber 6-14 eller deromkring. Leverer bilen på morgenen, henter på ettermiddagen. Har ikke bruk for lånebil da, trenger bare å komme meg bort til Alna holdeplass. Ser ut som det er ca. 15 minutter å gå.

Skjønner at ikke alle skal ha lånebil, og at selvfølgelig  ikke alle skal ha service samme dag. Det kan vel allikevel bli en utfordring å ha sevice på 1000 biler på la oss si 120 dager.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 

Bilder
Instagram / stigtronvold

Muffinman

Tja, når man tar i betraktning arbeidet som forespeiles i servicen bør det gå rimelig fort. Det er ikke mye man normalt gjør på servicen for en fossilbil, og det bør bli enda mindre på en elbil. En kommentar på edmunds.com:
SitatSo $600 for a tire rotation and washer fluid fillup. I was wondering how Tesla dealers are going to stay in business, but I'm starting to see the light.

Tenker i de baner at det neppe kan være en selvfølge at det er Tesla som skal ha servicen. Man har nemlig ikke adgang til å kreve service på merkeverksted for å opprettholde garantien i Norge (jfr. EU og EØS-regler). Det kan neppe være rare kompetansen som trengs for å gjøre de fysiske kontrollene, og Tesla oppdaterer jo softwaren over lufta. Ser for meg at det fort kan bli konkurranse på disse servicene prisnivå og hva som skal gjøres tatt i betraktning.

Selv har jeg hentet inn priser på merkeverksted før jeg skulle ha noe gjort, og endt opp med et frittstående hver gang. Eksempler:

Oljeskift på merkeverksted: 2300
Frittstående                    :   950

Mellomserv merkeverksted: 4800
Frittstående                      2700

Regreimbytte merkeverkst.: 8500
Frittstående                       4600 - men inkluderte da bytte av vannpumpe samt kjølevæske i tillegg...

Har for øvrig hatt flere garantiutbedringer.

Tror at forhandlerene spekulerer i at forbrukerene tror de mister garantien hvis de ikke kjøper servicen hos dem, eller at service er noe "magisk" som bare merkeverkstedet klarer. Jeg vet om tilfeller hvor inkompetansen har vært tydelig hos merkeverkstedene, så det siste er nok ikke en regel.                         

ebbrey

1 service tar dem ca 5 timer per bil fikk jeg beskjed om. De trenger nok å spre dette litt
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Stig O

Sitat fra: ebbrey på torsdag 11. april 2013, klokken 17:52
1 service tar dem ca 5 timer per bil fikk jeg beskjed om. De trenger nok å spre dette litt

Mener jeg leste 4 time på Teslamotorsclub!
Odda Hardanger

Bilder
Instagram / stigtronvold

Muffinman

Litt merkelig at de har fremhevet at elbil trenger lite vedlikehold i forhold til fossilbiler om behovet er 4-5 arbeidstimer i året. Det er jo minst en dobling av "vanlige" biler.

Havebigfun

Serviceopplegget virker litt spes- det er tre typer væsker i denne bilen- væske rundt batterier/motor, noe olje i girkassen og vindusspylervæske. De første to trenger knapt service på flere år sistnevnte kan man godt fylle på selv. I tillegg 1 filter for kupeluften som vel skiftes årlig.
Ettersyn av understellet koster vel knapt 10 min. Hjul 20 min.
Etterhvert blir det slitasje på hjuloppheng- de første utskiftinger kanskje etter 100 k- hvis det er kvalitet vi har kjøpt varer hjulopphenget vesentlig lenger. Hvis man bruker 1 time til service de første gangene får man svært mange timer til disp mot slutten av serviceavtalen om det skal være 4 timer i gjennomsnitt.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette blir svært god butikk for Tesla.
Når garantien er utløpt tar jeg antakelig servicen selv- slipper jo regreimbytte som er den største utfordringen med dagens fossilbiler ;)

JohanH

Kan hende mye av tiden er til inngående målinger og balansering av batteripakken?

thorstein

Ok, men reg reim koster vel rundt 3000 mens kløtsjen koster rundt 5000, så den er vel dyrere spesielt for de som ikke har automatgir

Øyvind.h

Sitat fra: ebbrey på torsdag 11. april 2013, klokken 17:52
Jeg tror servicene er tidkrevende nå i starten fordi de kontrollerer flere komponenter enn de egentlig trenger, og alle komponenter kontrolleres grundigere enn nødvendig. Det er viktig for Tesla å lære mer om slitasje på bilen, og det er ekstremt viktig at de unngår uheldige hendelser (eks brann eller noe annet).
Hvorvidt vi skal betale for at de lærer sin bil bedre å kjenne kan selvfølgelig diskuteres :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA