Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp

Startet av stor66, torsdag 11. april 2013, klokken 11:12

« forrige - neste »

akseln

Sykler Skedsmokorset - Oslo flere ganger i uken (23 km hver vei) og av og til helt hjemmefra i Gjerdrum (35 km hver vei). Setter stort sett bilen igjen på Skedsmokorset pga. levering i barnehagen og da blir 23 km langt nok.

Begynte med en hybridsykkel, men byttet til en rimelig landeveissykkel i fjor. Har ikke angret på det valget. Mye gøyere med landeveissykkel når man trener og ønsker å sette nye rekorder.

Gjør ingen annen forberedelse på vinteren enn å syke litt på rulla og gå på ski. Når sesongen starter over påske er det bare å begynne forsiktig for å unngå slitasjeskader. Formen kommer raskt nok utover våren.

Mitt beste treningstips er å bruke en GPS-sykkelcomputer og laste opp treningsøktene på Strava.com. Her kan du sammenligne med andre og ikke minst sammenligne med deg selv. Har hatt mange gode økter opp Gjelleråsen på vei til jobb, bare for å slå min egen pers.

commiesoft

'PerBear, elsykkel er et godt forslag, men det ødelegger hele formålet. Da kunne jeg like godt syklet til bussen og tatt den. '

Sykler på jobben sjøl, og er stokk stiv i låra, og kav andpusten hver tur, på en elsykkel. De
kutter ut over 25km/h som du vet, og du kan slå av motorn, så, bare å trene det.

Og lykta kjøpte jeg på ebay for 250,- inkl frakt, 1600 lumen, lyser som ei bil lykt. Men ikke
noe av det er merkevare da. ;-)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

PerBear

Sitat fra: laumb på tirsdag 26. mars 2013, klokken 13:25
PerBear, elsykkel er et godt forslag, men det ødelegger hele formålet. Da kunne jeg like godt syklet til bussen og tatt den. Målet med syklingen er sterkt motivert av å komme i bedre form, og slippe å sitte i en virtuell spinninghall på FreshFitness hele solperioden.

Jeg så ikke denne kommentaren før idag, beklager!

Som Commiesoft sier vil du på en elsykkel styre treningsmengden selv. Derfor er en elsykkel et teknisk sett bedre treningsinstrument. Du regulerer koblingen mellom arbeidet som kreves for å komme til/fra jobb og den fysiske belastningen. Derfor er treningen lettere å tilpasse treningsbehovet og ikke bare være styrt av transportbehovet som på en vanlig sykkel.

I tillegg kan du bruke sykkelen som fremkomstmiddel uansett vær og vind og kondisjon. Syklister sykler oftere og lengre når de anskaffer elsykkel ifølge en nederlandsk undersøkelse:
It is striking to see that people ride more kilometers on an e-bike than on standard bicycles. The difference is more than ten kilometers a week on the average." People up to 46 years old ride 31.3 kilometers with an e-bike a week compared to 20.7 on a bicycle without support. In the 46 – 60 category the same comparison shows respectively 30.9 and 17.3 kilometers. The category over 65 years rides the most with 31.4 kilometers per week, while those on a regular bike ride just 15 kilometers.
Kilde:http://www.bike-eu.com/Sales-Trends/Market-trends/2012/11/One-Million-e-Bikes-on-Dutch-Roads-1115062W/?cmpid=NLC|Bike%20Europe|27-nov-2012|One%20Million%20e-Bikes%20on%20Dutch%20Roads


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

gbzdoc

Mange både gode og mindre gode råd her. ;)

Sykler selv ca. 30 km hver vei til og fra jobb fra tidlig vår til sen-høst. En ting er sikkert, skal du ØNSKE å trene så er det viktig med redskap som oppfordrer til nettopp trening. Da bør du holde deg til enten en landeveissykkel eller en lett "hardtail" terrengsykkel. (Siste dersom du også ønsker å bruke den på grusveier og i skogen.) Trening bør ikke bli bare pesing t/r jobb, men kos og morro enten på landeveien eller i skogen på fritiden også. Variasjon er viktig om du ikke skal gå lei.

En hybrid eller el-sykkel funker fint for å komme seg fra a til b, men ingen av de oppfordrer til fart og til å presse kroppen opp mot makspuls. (Selv om det selvsagt går også med disse.)

En moderne landeveis- eller terrengsykkel av nogenlunde god kavlitet (fra rundt 10k NOK og opp er det masse å velge blant) vil gi deg masse treningsglede i mange år fremover! :)

(Min gamle Merida Matts SE holdt i 10 år på trening og ritt før den ble byttet ut. Ikke fordi den var defekt, men lysten på noe nytt ble for stor.)

Henger meg på rådet om en GPS basert sykkelcomputer, både med og uten bruk av Strava. Gjerne en av de små fra Garmin.

Lykten jeg bruker selv er "dx lykta" du får på XXL for 400,-. Den lyser med 900 lumens og holder til det meste. Evt. bruker jeg to, en på hjelm og en på styret når jeg bomber ned bratte utforkjøringer i skauen på høsten.
(Husk å lagre batteriet, uansett lykt, ca. 50% ladet. De ligger fort ubrukt store deler av året.)

PS! Meld deg på et ritt som går sent på sesongen, så har du et treningsmål. Er du heldig blir du hekta... ;-)

Og til alle som sykler: FØLG TRAFIKK REGLENE!! Se på jobbsykling som intervalltrening!

jyk

Sitat fra: laumb på tirsdag 26. mars 2013, klokken 13:25
Noen spesielle ting jeg bør vurdere, som ikke havner i "nice to have" kategorien, men "viktig utstyr"?

Sørg for å ha med ekstra slange og verktøy til å bytte. Glem heller ikke sykkelpumpe eller luftpatron. Det er utrolig kjedelig å stå der uten luft når du har byttet slange. Lykke til!  :)

/jyk
C-Zero - 2012.

Øyvind.h

Sykkelsesongen begynte denne uken for min del :) Tar med sykkelen på trikken ned til jobb (har vært 5-6 minusgrader, og trikken er nesten tom så tidlig som jeg tar den uansett), men sykler hjem igjen. Når nattefrosten gir seg blir det sykling begge veier.

Grei kondis, men var definitivt svak i beina! Ikke noe krutt å gi på med gitt, og langt mer andpusten enn i oktober i fjor.

Bare å finne frem sykkelen folkens. Nå er våren her (bortsett fra at det snødde en del i natt).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Fantastisk!
Så en artikkel på rb.no i dag om en 60-åring som har tråkka opp ett sykkelkart med tider brukt for å sammenligne med kollektivtrafikken. Fint kart som demystifiserer sykling en del.

Jeg prøvde meg på en liten tur forrige uke og innså at jeg ikke lenger er 17 år og kan sykle hvor som helst. Oppoverbakker er min store nemesis.
Forøvrig lugger bremsene og giret tjalter litt og halvhopper av, så at sykkelen må på service før jeg tar støtet er det ingen tvil om.
Håper på å være klar og fikset til å få prøvd et par 20+km turer uten tidsbegrensning i varmegradene til helgen/uken som kommer.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på fredag 12. april 2013, klokken 11:01
Fantastisk!
Så en artikkel på rb.no i dag om en 60-åring som har tråkka opp ett sykkelkart med tider brukt for å sammenligne med kollektivtrafikken. Fint kart som demystifiserer sykling en del.
Jeg bruker like lang tid på å sykle+dusje (frem og tilbake) som jeg gjør på å ta trikken. Så det blir hipp som happ for min del (bortsett fra at jeg sparer nesten 4000,- i året på at jeg slipper å kjøpe månedskort, og jeg kommer i form). Men det avhenger selvfølgelig av hvor gode kollektivforbindelser man har, og hvor langt det er å sykle til jobben :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gbzdoc

Jeg sykler fra Ski til Oslo, og selv jeg bruker noe kortere tid fra dør til dør med sykkel enn med toget.

Det som trekker ned for sykkelen er tiden brukt på mye klær som skal av og på, samt vaskes, nå som det er kaldt.

Dusje gjør jeg jo om morgenen uansett, enten det gjøres hjemme eller på jobben... ;-)

Øyvind.h

Min 15 år gamle Klein tok skikkelig kvelden tidligere i uken. Idiotisk tidspunkt å kjøpe ny sykkel på, men det var på tide. Ble en Merida cyclocross. Testet en landeveissykkel også, men glad jeg gikk for cyclocross mtp asfalten i Oslo frem til kontoret. Vanvittig forskjell i hastighet/kraftoverføring, selv om jeg hadde gatedekk på Klein'en! Kjøpte sykkelen i sentrum rett etter jobben og syklet opp Kongsveien i foret regnjakke og sommersko. Allikevel passerte jeg en del syklister. Festlig :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Fantastisk!
Gratulerer med ny sykkel.

Hybriden jeg har lånt trenger fortsatt service, men fikk dratt ut å sykla et par mil med gutta på jobben forrige uke med terrengsykkelen til kona (litt liten for meg, men pytt-pytt). Gikk overraskende bra.
Hadde en liten operasjon på Tirsdag, så ute av gamet noen dager, men i gang neste uke håper jeg.

Har du mer specs på sykkelen du kjøpte, utstyr, hvor osv?
Ser jo ganske kul ut.

laumb

Fikk prøvd meg på en 29.00 km runde i dag etter at unga la seg (slitne etter 17. Mai, yes!?).

Brukte 1t og 17min, gjennomsnittsfart på 22,5km/t. Hele ruten er asfaltert landevei (Auli - Årnes - Auli, for lokalkjente). Turen ble tatt med konas terrengsykkel, hybriden er ute av drift igjen. Tøffe kår - men overraskende positivt resultat for min del. Så for meg minst 20 minutter mer. Dette øyner ett håp for å sykle til jobben på rundt timen etter ferien.

Kanskje kjøpe en sykkel når jeg er i Spania så jeg kan fortsette der nede? Settern bare igjen i leiligheten når vi drar - så den kan bli nyttig i mange år. Hmm...

stine

#27
Jeg prøver også å sykle t/r jobb (edit: 12 km hver vei). Utnytter den siste tida av pappapermen, men om to uker er han tilbake i jobb og jeg må levere ungene i bhg. Har meldt meg på et 7 mils ritt (som er ganske snart) kun for jenter! Var med på Grenserittet (med hybridsykkel!!!) for 4 år siden og nesten ikke trent siden første fødsel. Det merkes.... I vinter gikk jeg for et knalltilbud på en terrengsykkel som opprinnelig kosta 15.000. Den er helt fantastisk, også på asfalt! En superduper treningssykkel som gjør det ekstra moro å sykle til jobb, men som også gjør at jeg, en blekfet kontorrotte med småbarn, gidder å bli med på et terrengritt. Men kneet merker den brått økte treningsmengden... Jeg har et stykke igjen til 40-årskrisa, men lurer på om jeg begynner å føle på "reparasjonsalderen"!  8) Skal gjøre et par justeringer og se om det hjelper på kneet. Kondisen har blitt betraktelig bedre de 2,5 mnd jeg har vært tilbake i jobb etter permisjonen. Er spent på om jeg gidder å huke på sykkelvogna, putte inn to unger der, dra vogna 1 km oppoverbakke og så sykle på jobb. Eller om jeg heller putter de i Leafen...?

Det er forøvrig lett å se hvilke av bilistene som ellers aldri (eller meget sjelden) sykler. Og motsatt...
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

Øyvind.h

#28
Sitat fra: stine på torsdag 23. mai 2013, klokken 10:59
Er spent på om jeg gidder å huke på sykkelvogna, putte inn to unger der, dra vogna 1 km oppoverbakke og så sykle på jobb. Eller om jeg heller putter de i Leafen...?
Om man ikke gjør sykling til fast rutine vet jeg i hvert fall at jeg selv hadde brukt mer og mer bil :) Det er mye enklere for meg nå som jeg er innstilt på at det er sykkel som gjelder, og sporveiskort kjøpes ikke fra april-oktober.

Så lenge vi snakker om sykling må jeg dessverre si at jeg har blitt skikkelig skuffet de siste par dagene. Etter flere år med problemfri sykling til/fra jobb har jeg denne uken nesten blitt overkjørt av en som brøt vikeplikten (hun så meg ikke selv om jeg har blinkende lys foran/bak, og hun kom alt for fort ift. vikeplikten), og forsøkt presset av veien av en budbil (han ville kjøre forbi meg rett ved børsen selv om det var tett trafikk og jeg fulgte tett på bilen foran. Veldig aggressiv sjåfør, og å ligge bak en syklist som fulgte trafikken likte han ikke).

I tillegg har jeg denne uken opplevd å bli kontinuerlig forbisyklet når jeg venter på grønt lys. På vei til jobb i dag ga alle som en faen i rødt lys og tråkket på. Trist, men heldigvis ikke representativt for det jeg har sett de siste to årene.

Avslutningsvis kan jeg nevne at jeg i går kveld endelig fikk satt på skjermer og sykkelcomputer. Skjermene var noe makkverk av en annen verden. Støttepinnene måtte bøyes og tøyes for å passe pga skivebremser, men fikk de på tilslutt. Så nå kan jeg kjøre gjennom dammer uten å bli våt på ryggen eller møkkete i fjeset. Digg!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Jaja. Da er sykkelsesongen godt i gang igjen. Flere som har funnet frem sykkelen i år? Begynte i slutten av mars, og nå er det bare tre uker med sykling igjen før bena skal legges høyt og kiloene smyger seg på igjen før sykkelen tas frem i august :)

I Bjørvika er det kaos, spesielt i rushen. Men det går greit å finne frem, selv om rutene endrer seg fra dag til dag.
Men jeg må si jeg merker eksos bedre og bedre. Eller, dvs. som syklist er jeg om mulig enda mer pro elbil enn jeg er ellers. Vurderer snart å sykle med maske, for jeg synes eksosen er mer og mer plagsom. Andre som også føler det slik?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA