Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svensk løsning på lading av Elbil

Startet av Griffel, fredag 14. mars 2008, klokken 12:49

« forrige - neste »

Griffel

http://www.youtube.com/watch?v=45ZquJIolvY&feature=related

Jeg var litt usikker på om denne burde stå her under humor&kanari eller andre elektriske doninger. Siden den neppe blir masseprodusert valgte jeg humor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Klok man denne Bob Schneeveis, han sier blant annet: I live only on the energy that the sun gives me every day
Akkurat det er kanskje litt vanskelig å få til her i landet, men vi kan lett produsere halvparten av den energien vi forbruker på et år fra solen.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Hei Bosonic,

For en  forblåst vestlending burde det vel være mulig å skaffe den andre halvparten fra vind og bølger?

Jeg lurer litt på hvor alle utviklingsmidlene blir av,  vi har over 5000 kilometer kystlinje her i landet, og allikevel brukes en forsvinnende liten sum på forskning på bølgekraft.   
Når en ser hva dansker har fått til med vindkraft, er det skuffende å se mangelen på kreativitet her til lands.

På Tenerife så jeg en naturlig lavaformasjon som bare manglet en turbin for å lage strøm. Og når den står der i århundrer med bølger fra Atlanteren, er det meningsløst å hevde at et bølgekraftverk vil bli ødelagt av bølger.
Da mangler det litt praktisk  fantasi.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Vindkraft er skumle greier når det går skeis! (Noe det heldigvis ikke ofte gjør)
http://www.aftenposten.no/webtv/?id=8823
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Sitat fra: hens på tirsdag 04. mars 2008, klokken 19:27
Hei Bosonic,
For en  forblåst vestlending burde det vel være mulig å skaffe den andre halvparten fra vind og bølger?

Helt klart, bare så synd at jeg bor på et sted med turbulens og kastevinder.

Tenkte jeg skulle montere generatore i nedløpsrennene fra taket ;D

Her er en kreativ fyr som har eksperimentert og laget mye rart, hva med en "human powered generator" med deler fra blant annet gamle harddisker?


Sitat fra: hens på tirsdag 04. mars 2008, klokken 19:27
Jeg lurer litt på hvor alle utviklingsmidlene blir av,  vi har over 5000 kilometer kystlinje her i landet, og allikevel brukes en forsvinnende liten sum på forskning på bølgekraft.  
Når en ser hva dansker har fått til med vindkraft, er det skuffende å se mangelen på kreativitet her til lands.

Ja kan du forstå det? Det har vært nevnt i endel tv programmer for noen måneder siden hvordan norske prosjekter går til utlandet. Skotland har en helt annen interesse for disse prosjektene.


Sitat fra: cra på onsdag 05. mars 2008, klokken 10:49
Vindkraft er skumle greier når det går skeis! (Noe det heldigvis ikke ofte gjør)
http://www.aftenposten.no/webtv/?id=8823

Du er vel ikke pitte litt motstander mot disse "fæle" vindmøllene som forsøpler vestlandsnaturen, dreper ørnene våre, og ødelegger livskvalilteten til de som bor i nærheten?  ;D ;D

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: bosonic på torsdag 06. mars 2008, klokken 09:31
Tenkte jeg skulle montere generatore i nedløpsrennene fra taket ;D

HA HA HA!! Dagens!  :D

Sitat fra: bosonic på torsdag 06. mars 2008, klokken 09:31
Du er vel ikke pitte litt motstander mot disse "fæle" vindmøllene som forsøpler vestlandsnaturen, dreper ørnene våre, og ødelegger livskvalilteten til de som bor i nærheten?  ;D ;D

Ne, faktisk ikke. Jeg synes vindmøller er flotte å se på. Nå bor jeg riktignok ikke uti gapet der de krangler om hvorvidt det skal bygges møller eller ikke, men jeg er for vindmølleparker. Kunne godt tenke meg å se noen slike møller på fjellryggene her i møbelbygda. :) Jeg synes ikke de forsøpler naturen (noe natur kan man godt la være urørt) med sine enkle rene linjer.

At de dreper fugl er jo synd, men noe må ofres for framskrittet. Man kan ikke ta vare på alt, men man kan (og bør) jo selvfølgelig prøve å minimere skadene.

Hvordan de ødelegger livskvaliteten til de som bor i nærheten vet jeg ikke. Støyer de? Genererer de noen slags stråling/elektromagnetisme e.l. som påvirker folk?

Er også enig i at vi burde være mye flinkere til å forske på å utnytte kysten vår til energihøsting, både i form av vindkraft og bølgekraft. Og så mener jeg at vi har en gylden anledning til å bli ledende på thorium-kraftverk. I og med at etter sigende har noen av verdens største forekomster av stoffet ikke minst. Joda oljen holder sikkert en stund til, men hadde det ikke vært ei fjør i hatten å lansere thoriumkraft ti or for tidlig, heller enn å kjøre på rasjonering av olje/skyhøye priser i ti år når man "plutselig" må finne på noe nytt?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA