Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.

Startet av Maartensommer, torsdag 28. mars 2013, klokken 13:46

« forrige - neste »

Bjoris

Leste i en annen tråd at det blir mye vibrasjon i boksen når den står så langt frem at bakluka går bra opp.

Noen med erfaringer på dette, evt om Thule stativene er bedre enn Whisbar?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

19quiz76

Den svaier litt opp og ned, er nok et ganske fleksibelt materiale. Også viktig å sentrere boksen presist på taket, ellers plystrer det veldig rundt stativet.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

ctr46

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/kollisjonstest-av-takbokser/?utm_source=nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev2016-01a

NAF kollisjonstest av takbokser.

Calix Nordic Loader som er en populær boks blant Tesla-eiere kom ganske dårlig ut. Thule sin XL Motion 800 var best blant de som ble testet.

Kan være greit å ta meg seg når man skal velge takboks.

Selv kjøpte jeg Calix sin i fjor. Ville trolig valgt annerledes om jeg skulle kjøpt ny idag.
85D

P85D

Har Thule Motion XL 800 og er veldig fornøyd med den. Moro å se den gjorde det så bra i testen.

Den største ulempen er kanskje at den ser stor ut på linjelekre Model S. Men, i mine øyne er takboks uansett ulekkert. Jeg så derfor etter mest mulig praktisk takboks.

Den åpner sidelengs fra begge sider, noe som gir enkel tilgang.

Den rommer mye! Emmaljunga barnevogn-ramme med hjul går rett inn. Bager med 2 slalomstøvler er ikke noe problem. Soveposer, sekker og bagger går rett oppi. Det er nesten ikke behov for å legge bagasje i bilen når vi drar på vinterferie med 2 barn.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Bjoris

Glassfiber er vel vesentlig bedre i kollisjon?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Skyhigh

Sitat fra: bjoris på tirsdag 12. august 2014, klokken 20:06
Hmm. Tror jeg vil ha en lavere enn Thule varianten, så står vel igjen med Packline FX 210/SUV, Skiguard og Calix, men mine langrennski er 210 (tror jeg, står på fjellet) så det er blir knapt med Packline, selv om jeg mistenker denne for å være den som gir minst trøbbel med bakluka.

Av disse er det vel bare Calix som åpner sideveis, det har vi hatt før og jeg syns det har vært praktisk og spesielt blir det greit nå siden bakluka er så langt unna og fruen er kun 160 cm...

Ser det ligger en ny ubrukt Skiguard med striper på toppen i Sandnes, kunne jo kjøpt denne og fått den lakkert og fortsatt havnet på 10-11.000,-... Ser ut til at denne iallefall har plass til langrennskiene mine... MEN, jeg syns det viser på dette bildet at den går litt langt bak, hmmm, kanskje jeg bare skal skjære litt av langrennskiene istedenfor:) og gå for Packline SUV... (bildet er av en Skiguard, selv om jeg har lagret bildet som Packline)

Har Packline FX-SUV på min bil, monterer du den så langt frem som mulig går bakluka helt opp. Har prøvd forskjellige posisjoner, fra så langt bak som mulig etc, i bakre posisjon må du justere luka slik at den stopper i pannehøyde..... Fant forøvrig ut at jeg kwattene renner ut i bakre posisjon, jo lengre frem dess mindre forbruk. Estimerer at så langt frem øker forbruket med 20 w/km, helt bak omtrent det dobbelte.


tkjoerlaug

#36
Etter mye leting etter informasjon om takbokser kjøpte jeg til slutt Packline FX-SUV til min bil denne uka. Ser Packline anbefaler FX 220 til Tesla, men jeg ville vært skeptisk til å måtte montere både takboks og stativer på bilen i en smell. Whispbar-monteringen er noe knotete allerede, og jeg tror det er stor risiko for å skade bilen dersom alle fire kontaktpunkt skal treffe samtidig og attpåtil ha 25kg ekstra vekt. Med FX-SUV kan man montere takstativet i ro og mak først og så legge boksen løst oppå for så å montere den fast med bøyler rundt takstativet. Jeg har bygget opp med gummi-knotter ca 1cm i bakkant for å få boksen mer i water, og synes den ligger pent på bilen med den modifikasjonen. Med packline bøylene tror jeg at man kan bygge opp enda en cm i bakkant og fortsatt ha gjenger igjen på festebøylene.

Det er klaring mellom skiboks og bagasjeromsluke når denne er helt åpen, så man trenger ikke elektrisk justerbar luke for å bruke denne boksen. Setter man nøkkelen i boksen er det dog liten klaring og jeg har derfor justert åpningsvinkelenlitt ned (har el bakluke).

Boksen gir noe mer vindsus enn å kjøre uten, men er nokså mye mer stillegående enn f.eks å ha en sykkel på taket. Har ikke testet i veldig store hastigheter, men den ligger stabilt og fint på taket i ca 110km/t uten å vibrere.

Har funnet litt varierende informasjon om hvor lang FX SUV-boksen er alt fra 202 - 212 cm innvendig, så jeg var litt usikker på om jeg fikk plass til langrennskia mine. Jeg tok med meg skiene til butikken og testet før jeg kjøpte boksen. Mine Fisher RCR klassisk-ski på 207 passer akkurat i lengden, men med skituppen foran i boksen presses denne ned ca 1cm når boksen lukkes.

Lawerve

Sitat fra: ctr46 på tirsdag 26. januar 2016, klokken 14:09
https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/kollisjonstest-av-takbokser/?utm_source=nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev2016-01a

NAF kollisjonstest av takbokser.

Calix Nordic Loader som er en populær boks blant Tesla-eiere kom ganske dårlig ut. Thule sin XL Motion 800 var best blant de som ble testet.

Kan være greit å ta meg seg når man skal velge takboks.

Selv kjøpte jeg Calix sin i fjor. Ville trolig valgt annerledes om jeg skulle kjøpt ny idag.
Klarer ikke bestemme meg for hvilken skiboks jeg skal kjøpe men må si Calix Nordic Loader er blant de jeg har sett meg ut. Så jeg lurer på hva slags boks du ville valgt? Og hvorfor du ikke ville valgt den calix boksen nå.
70D, Solid Black Paint, Pano, Premium Interiør, NextGen, Autopilot og Vinterpakke - Bestilt 7. des - Utleveres 30. des - VIN 112xxx.

weld77

Kjøpte den nye thule flow. Ser ganske ok ut og får en pulk inni. Må lirke litt for å få den av og på med de kloene, men jeg tar den på en gang før vinteren og av etter vinteren så det plager meg ikke.

ctr46

Sitat fra: Lawerve på søndag 07. februar 2016, klokken 22:48
Sitat fra: ctr46 på tirsdag 26. januar 2016, klokken 14:09
https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/kollisjonstest-av-takbokser/?utm_source=nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev2016-01a

NAF kollisjonstest av takbokser.

Calix Nordic Loader som er en populær boks blant Tesla-eiere kom ganske dårlig ut. Thule sin XL Motion 800 var best blant de som ble testet.

Kan være greit å ta meg seg når man skal velge takboks.

Selv kjøpte jeg Calix sin i fjor. Ville trolig valgt annerledes om jeg skulle kjøpt ny idag.
Klarer ikke bestemme meg for hvilken skiboks jeg skal kjøpe men må si Calix Nordic Loader er blant de jeg har sett meg ut. Så jeg lurer på hva slags boks du ville valgt? Og hvorfor du ikke ville valgt den calix boksen nå.

Fordelen med Calix sin var at den hadde mulighet for åpning på begge sidene. Boksen var relativt flat og virket til å passe Teslaen godt form og utseendemessig. At den scoret så lavt på kollisjonstest er ikke bra.

Jeg har ikke sett meg ut et alternativ ettersom jeg ikke har gjort så mye research. Men det virker som Packline FX-Suv er en boks mange velger.

Du får finne litt ut hva som er viktigst for deg... Form, funksjon, sikkerhet. Det står en god del informasjon på forumet her.

Lykke til med valget :)
85D

Skjøteledning

Noen som har bilde av Thule Flow montert på en Tesla?
Går det greit med åpning av bagasjerom?

weld77

Går fint å åpne med flow

weld77

#42
Slik ser det ut på min med Thule Flow påmontert - dårlige mobilbilder i snøkavet i dag.... I denne stillingen er det er par cm klarning mellom bakluken og takboksen. Er ikke veldig langt unna full åpning - har i alle fall aldri tenkt over at det er et problem. En standard fjellpulk + fullengde langrennski går greit i (jeg hadde med til butikken for å teste). Siden boksen ikke er spiss foran er det faktiske volumet nok like stort som bokser som er noe større.

Siden jeg strengt tatt ikke trenger bagasjeplassen boksen gir var kravet mitt at en Fjellpulk + ski skulle gå i- det utelukket de aller laveste boksene. Ellers skulle den være lavest mulig.



weld77

Thule flow kan lastes fra begge sider. Jeg synest det er mye bedre enn en som kun åpnes bak siden bilen er så bred som den er. Den forrige jeg hadde på Skodaen kunne kun åpnes bak og det var er irritasjonsmoment.

Skjøteledning

Hei, takk for bilder og innspill. Ser jo slett ikke ille ut. Er det Whispbar du bruker?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA