Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan scorer model s i kollisjons test

Startet av Wenche, lørdag 23. mars 2013, klokken 23:40

« forrige - neste »

Wenche

Veldig fornøyd med mottakelsen  ;D Jeg fikk anledning til å snakke litt med George Blankenship om Tesla Gen III, og progresjonen i utviklingen. De satser maks på Model S og X nå. Tesla Gen 3 forventes ferdig for levering om ca 4 år, siden den må bygges på en helt annen lest enn S og X, som i prinsippet er like, og utviklingen tar derfor lengre tid. De har ikke startet reservasjoner ennå, men jeg meldte meg, med håp om nummer #1  8) Følte jeg fikk bra respons, og min epost adresse ble notert, med beskjed om epost svar  ::) 2013 + 4 = 2017, holder det, til å unngå avgiftsspøkelset?  :-[
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

samotholt

Jeg tipper når Model S og X tar av og selger masse kommer det fort avgifter, men problemet blir jo hvordan man skal innføre avgifter på elbiler når man ønsker disse (helt til inntektene på avgifter blir borte).

Tror nok det er helt i grenseland av hva man kan forvente å kjøpe elbil uten avgifter i 2017-18, men det kan jo fort bli slik at avgiftene blir vinklet litt annerledes enn engangsavgift. F.eks. på kjøring. Staten er rimelig kreativ når det kommer til avgifter og det er vel rimelig å tro at når "alle kjører elbil" så skal fortsatt inntektene være der. Betaling pr. km. kjørt (via GPS)?
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

sindrej

Tja, en gps er jo enkel å jamme, så avgifter på bruk er ikke så enkelt å få til egentlig.  De enkleste avgiftene å få inn er engangsavgift og mva.  Tipper mva kommer ganske fort egentlig.  Kreativiteten er STOR i det offentlige når det kommer å lempe avgifter på Ola Nordmann, men det er fossilbillistene som får blø ennå en stund ihvertfall.

laumb

EU-kontroll 4 ganger i året til den nette sum av 5800kr løser dette.  8)

Forøvrig blir avgift basert på bruk vanskelig å gjennomføre med datatilsynets tillatelse, spesielt GPS delen.
Å bruke KM stand som beregning vil nok også utgå, siden dette lett kan manipuleres på de aller fleste biler.
Tror totalt antall km tilbakelagt med bil i Norge vil synke dramatisk ved en slik avgift (tilbakestilling).

Men, som sagt før - de er jo rimelig kreative på berget.

Håper uansett at en GenIII modell vil dukke opp slik at vi klarer å skvise inn noen hundre biler rett i forkant av eventuelle avgifter. Det hadde vært sexy med en sånn ved siden av S'n (uansett design på den, egentlig).

Arha

Siden det er et tverrpolitisk vedtak på å bevare elbilgodene ut neste stortingsperiode, eller inntil 50000 biler, er det vel ingen grunn til å bekymre seg unødig over dette.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

OleJA

Om jeg titter i krystallkulen min så ser jeg  ;)
- Mva kommer relativt fort.
- Engangsavgiftene for 'vanlige' biler tilpasses slik at de også kan benyttes på elbiler uten at det slår ut i høye avgifter:
  -- Vekt av batteri (og elmotor?) trekkes fra ved beregning av vektkomponent
  -- Hk komponent reduseres eller bortfaller.
  -- CO2 komponent gir allerede idag et fradrag i avgifter ved svært lave utslipp. Dette justeres slik at null CO2 utslipp gir et fratrekk omtrent tilsvarende vekt- og Hk-avgift.
  -- CO2 avgift på bensin og diesel øker.

Andre ser kanskje noe annet i krystallkula si.....
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Olemann

#6
En kø av sorte Model S i taxi-fila fra Asker til Aker Brygge i rushen vil trigge endel psykologiske effekter.  Kommer mye an på kjøre-stilen disse anlegger, men i alle fall er denne kolonnen noe annet enn kolonnen av Buddy og Reva.
Jantelov, misunnelse, rettferdighetsbetrakninger, fordeling, ansvarlighet osv. blir sentralt.

Det å både kjøre subsidiert, og få komme først fram, vil trigge diskusjonen om dette er for alle, eller for de få, da engasjerer politikere seg, og løftet om 2017 kan fort bli justert....

Jeg tror det kommer noe som rammer elbiler som har egenskaper som Tesla Model S, ref. hk og luksus avgiften i gamle dager. 
Man vil både ramme luksus-segmentet med å illegge avgifter av en eller annen art, fordi de "rike har råd til det", mens man vil beholde miljøfokuset og kan derfor ikke kutte med øks og ramme elbiler generelt.

Mvh Ole

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på torsdag 07. mars 2013, klokken 12:35
Om jeg titter i krystallkulen min så ser jeg  ;)
- Mva kommer relativt fort.
- Engangsavgiftene for 'vanlige' biler tilpasses slik at de også kan benyttes på elbiler uten at det slår ut i høye avgifter:
  -- Vekt av batteri (og elmotor?) trekkes fra ved beregning av vektkomponent

Vekt av batteri trekkes allerede i dag ifra ved avgiftsberegning på hybrider.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Olemann på torsdag 07. mars 2013, klokken 13:11Jeg tror det kommer noe som rammer elbiler som har egenskaper som Tesla Model S, ref. hk og luksus avgiften i gamle dager. 
Man vil både ramme luksus-segmentet med å illegge avgifter av en eller annen art, fordi de "rike har råd til det", mens man vil beholde miljøfokuset og kan derfor ikke kutte med øks og ramme elbiler generelt.
Etter hvert tror jeg du har rett, men det kommer ikke før man får alternativer til Tesla med like lang rekkevidde. Hvis det ikke finnes elektriske alternativer vil en eventuell beskatning av Teslas biler torpedere hele elbil-satsningen.

Jeg tror også vi vil se en generell økning i ytelsene til bilparken. Når man har et batteri på 50+ kW koster det slikk og ingenting å sette inn en motor på 200 kW i stedet for en på 100 kW. Dette er veldig annerledes fra fossilbiler, der en stor V8 med 500 hk koster enormt mye mer enn en liten rekke-firer med 90 hk. På elbiler er det batteriet som er dyrt, ikke motoren, og da vil biler som har stort batteri og lang rekkevidde naturlig ha gode ytelser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gjermund

Sitat fra: Olemann på torsdag 07. mars 2013, klokken 13:11
Jantelov, misunnelse

fordi de "rike har råd til det", mens man vil beholde miljøfokuset og kan derfor ikke kutte med øks og ramme elbiler generelt.

Mvh Ole

Så for oss som er i den (familie)situasjonen at en Model S dekker bilbehovet, men andre el-biler ikke gjør det, må vi handle før kun de rike har råd til det.

Epleskreller

Jeg tar gjerne kølapp nr 2 på Gen III :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA