Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

B_Tesla

#45
@Lokführer: Fint om du ikke endrer sitater før du publiserer dem. Ikke det at du har endret selve innholdets mening - men du kan ikke sitere en bruker, og endre hva som er skrevet. Setter liten pris på det.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Også_Øyvind_H

Nå er vi "nede" i 155 brukte Model S på Finn.no, mao. alle annonsene minus nye D'er.

Har vi passert toppen? Det er faktisk mindre enn det var på topp i november etter lanseringen.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

cirys1

Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 27. februar 2015, klokken 20:29
Nå er vi "nede" i 155 brukte Model S på Finn.no, mao. alle annonsene minus nye D'er.

Har vi passert toppen? Det er faktisk mindre enn det var på topp i november etter lanseringen.

Veldig mange som bestilte på gammel pris, for bilen i mars så toppen er nok ikke nådd ennå tror jeg.
I tillegg så nekter jeg og tro at så mange har bestilt P85D for og videreselge den, det tror jeg kommer av veldig dårlig pris på S/P(+) 85, når det begynner og gå opp for folk at det er et mindre bruktbilmarked i segmentet 900-1mill da bryter "panikken" ut..

Også_Øyvind_H

Hvorfor i all verden skal folk få panikk når de kan kansellere for 15' eller faktisk komme seg ut gratis (ref kontrakt).

Og de som få ny bil i mars har solgt bil siden oktober - tipper over 80% i alle fall har lagt ut bilen allerede. De får jo snart bil.

Jeg ville nok vært mer bekymret om jeg hadde en fossil jeg skulle selge.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

kos

Sitat fra: cirys1 på fredag 27. februar 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 27. februar 2015, klokken 20:29
Nå er vi "nede" i 155 brukte Model S på Finn.no, mao. alle annonsene minus nye D'er.

Har vi passert toppen? Det er faktisk mindre enn det var på topp i november etter lanseringen.

Veldig mange som bestilte på gammel pris, for bilen i mars så toppen er nok ikke nådd ennå tror jeg.
I tillegg så nekter jeg og tro at så mange har bestilt P85D for og videreselge den, det tror jeg kommer av veldig dårlig pris på S/P(+) 85, når det begynner og gå opp for folk at det er et mindre bruktbilmarked i segmentet 900-1mill da bryter "panikken" ut..

Vi snakker her om en bil som kom på markedet i 2013 i Norge og som er kommet på bruktbil markedet ved at noen har funnet ut at de skal bestille enda en bil med noen få forbedringer - de som ønsket seg en tesla for 1.5 år siden bestilte en selv og dermed så tror jeg at bruktbil markedet for tesla er svært begrenset og vil også preges av at man blir ikke kvitt den gamle, samtidig som det ikke er et stort marked for en bil i 700 000 og oppover. Så jeg tenker at de fleste som er i dette markedet med denne kundetettheten kommer til å måtte tåle et stort tap om de ikke har råd til å sitte med flere teslaer samtidig. Det har aldri vært butikk å kjøpe noe som er kostbart for videresalg med mindre det finnes et marked - et marked som blir mer og mer mettet og som kun får en større markedsandel ved å senke prisen. - det som gjør dette markedet så spesielt er at noen tror at markedet for elbiler i 600k + markedet er kjempestort faktisk ikke forstår at det er de samme folkene som kjøpte en bil for et år siden er de samme som har bestilt en ny uten at det er kommet så veldig mange nye kjøpere til. så dermed må prisen ned - samtidig så produserer tesla enda flere biler. - så varen blir heller mer tilgjengelig for markedet som ikke er der. samtidig så nærmer vi oss model 3 - en folkebil med tesla kvaliteter. så i Norge vil dette markedet i 600 k + ikke bli en millimeter større. Tenker at det er overmettet.

Også_Øyvind_H

Fakta viser jo at det du skriver er tull og all logikk tilsier det samme. Dette er selvsagt et voksende marked, og når folk forstår at total cost of ownership tilsvarer en bil som er 200' rimeligere så er det salg av halvdyre fossiler som lir. Avskrivingene på en S85 er fortsatt vesentlig laverer en tilsvarende fossiler - det er vel det beste beviset på at markedet langt fra er mettet. Og prisene er faktisk høyere nå for en brukt S85 enn de var ved lansering av D.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

cirys1

Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 27. februar 2015, klokken 21:56
Og prisene er faktisk høyere nå for en brukt S85 enn de var ved lansering av D.
Det skyldes spekulasjoner i $...  :P

kos

Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 27. februar 2015, klokken 21:56
Fakta viser jo at det du skriver er tull og all logikk tilsier det samme. Dette er selvsagt et voksende marked, og når folk forstår at total cost of ownership tilsvarer en bil som er 200' rimeligere så er det salg av halvdyre fossiler som lir. Avskrivingene på en S85 er fortsatt vesentlig laverer en tilsvarende fossiler - det er vel det beste beviset på at markedet langt fra er mettet. Og prisene er faktisk høyere nå for en brukt S85 enn de var ved lansering av D.


Jo - med oljekrise med tusenvis av stillinger som mister inntektene - så er det et kjempemarked på 600 + som nå noen har funnet  - ja man kan jo håpe.

weld77

Jeg er enig med kos. Ingen bør ha illusjoner om hvor stort markedet for elektriske biler i priskalssen 600.000 og oppover er her i landet. For de fleste Teslakjøpere er beslutningen i stor grad "skal jeg ha en, eller skal jeg ikke?" Folk som kan bruke 6-7-8-900.000 på bil har råd til det og økonomien i kjøpet er  sannsyligivs kun god for folk som kjører svært mye til daglig og gjerne passerer en bomring eller to jevnlig.

Jeg har bestillt en P85D til 820k og får vel rundt 350k for dieselstasjonsvognen jeg kvitter meg med. For å flytte familien min fra A til B med en årlig kjørelengde på ca 10-12.000 kilometer er og blir økonomien i caset håpløs. Min nåværende bil har gått ca 45k og ville sannsynligvis gått de neste 5-6 årene uten en eneste uforutsett utgift, så regnet i penger ville det garantert vært billigere å beholde den bilen vi har.

Også_Øyvind_H

Vi trenger ikke å håpe, for dette styres jo som vi alle vet av markedet. Og markedet er svært sterkt - mange har som du sier valgt å oppgradere og de brukte blir åpenbart solgt (eller trukket fra makedet og så forsøker man å tjene noen tusen på D'en man bestilte).

Vi snakker jo også selvsagt om den relative styrken til dette markedet. Om verden stopper opp så blir jo alt trist, men som sagt ville jeg heller da satt på et par Teslaer jeg kan kansellere enn en tungsolgt fossil.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

toppi

Toppen er nok ikke nådd, det er da ørten grunner til at folk vil selge.
Nesten 300 BMW 5 serie til salgs fra 2013 og nyere på Finn, og de har ikke solgt 6000 stk de siste årene...
Og det er klart bruktprisene går nedover,
Men jeg vet hvem som blir taperne i bruktmarkedet:
Ville DU kjøpt en 3 år gammel BMW 520, eller en 3 år gammel P85, med 420 hester og "gratis drivstoff" om begge lå til salgs for 400 lapper?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Også_Øyvind_H

Sitat fra: weld77 på fredag 27. februar 2015, klokken 22:11
Jeg er enig med kos. Ingen bør ha illusjoner om hvor stort markedet for elektriske biler i priskalssen 600.000 og oppover er her i landet. For de fleste Teslakjøpere er beslutningen i stor grad "skal jeg ha en, eller skal jeg ikke?" Folk som kan bruke 6-7-8-900.000 på bil har råd til det og økonomien i kjøpet er  sannsyligivs kun god for folk som kjører svært mye til daglig og gjerne passerer en bomring eller to jevnlig.

Jeg har bestillt en P85D til 820k og får vel rundt 350k for dieselstasjonsvognen jeg kvitter meg med. For å flytte familien min fra A til B med en årlig kjørelengde på ca 10-12.000 kilometer er og blir økonomien i caset håpløs. Min nåværende bil har gått ca 45k og ville sannsynligvis gått de neste 5-6 årene uten en eneste uforutsett utgift, så regnet i penger ville det garantert vært billigere å beholde den bilen vi har.
Om du kjører 10-12' i året så representer du ikke en gjennomsnittlig kjøper - snittet ligger nok i alle fall på det doble. Jeg kjører kun 16' i året, men allikevel har S85' en min 35% lavere årskost en min forrige 7 år gamle XC90...

Og om du tror at du kan kjøre 5-6 år uten en eneste uforutsett utgift på dieselen din så lurer jeg på hvilken gullkjerre det er... :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

kos

Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 27. februar 2015, klokken 22:13
Vi trenger ikke å håpe, for dette styres jo som vi alle vet av markedet. Og markedet er svært sterkt - mange har som du sier valgt å oppgradere og de brukte blir åpenbart solgt (eller trukket fra makedet og så forsøker man å tjene noen tusen på D'en man bestilte).

Vi snakker jo også selvsagt om den relative styrken til dette markedet. Om verden stopper opp så blir jo alt trist, men som sagt ville jeg heller da satt på et par Teslaer jeg kan kansellere enn en tungsolgt fossil.


Akkurat det siste skal jeg være enig i. Men det er ikke et stort marked for tesla biler som overstiger 700 + og markedet er ikke så himmelsk stort i 600+. Noe som faktisk plir signalisert at s85 holder seg godt i pris men da snakker vi marked fra 500 + og er langt større. noe som gjør at s85 er lettere å selge for de som ønsker seg en tesla men er ikke i markedet 700 +.Derfor ser du også at s85P faktisk har et % tap langt større enn en s85.

Samtidig har jeg ikke sett en eneste s60 under 400 tiltross for at den en gang i tiden kostet 422 k. Når den bryter grensen på 400 - 300 kommer det til å bli rift om disse bilene og fortsatt er tapet beskjedent.

Det vil i såfall være et astronomisk bedre kjøp en en BMW eller en Golf. Med sine 10 -12 mil som rekkevidde.

weld77

#58
Jeg har kjørt ca 70kkilometer i brukte dieselbiler fra Skoda. Eneste utgift utover serviceintervaller er bytte av frontlys på min forrige bil. Kostet 3000. Da var den totalt gått 90k. Solgte den på 110k.  Den jeg har nå har gått 48k  jeg kjøpte den på 20k. Har ikke brukt en krone på den utover drivstoff, årsavgift, forsikring og nye vindusviskere og spylerveske.

Mulig jeg har vært spesielt heldig, men slik har det i alle fall vært for meg.

10-12k i året er for øvrig bang on snittet for en bil i Norge.

kos

Sitat fra: weld77 på fredag 27. februar 2015, klokken 22:29
Jeg har kjørt ca 70kkilometer i brukte dieselbiler fra Skoda. Eneste utgift utover serviceintervaller er bytte av frontlys på min forrige bil. Kostet 3000. Da var den totalt gått 90k. Solgte den på 110k.  Den jeg har nå har gått 48k  jeg kjøpte den på 20k. Har ikke brukt en krone på den utover drivstoff, årsavgift og forsikring.

Mulig jeg har vært spesielt heldig, men slik har det i alle fall vært for meg.

10-12k i året er for øvrig bang on snittet for en bil i Norge.

Du har sikkert vært heldig - men miljøet har ikke vært spesielt heldig med valget ditt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA