Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X forsinket et år for å fokusere på Model S

Startet av keca, onsdag 13. mars 2013, klokken 12:44

« forrige - neste »

keca

Noen som har hatt dette problemet.

La merke til det i går, sjekket opp litt mere i dag.

Med det samme jeg starter bilen begynner disse viftene å kjøre for fullt.
virker som en sensor gir feil verdier kanskje.

Hadde lyst til å koble fra batteriet, da det kan være noe som har hengt seg opp, men kontakter heller verksted først slik at dette blir registrert (for en senere anledning).

Greit det er litt mildt ute nå, men ikke varmt nok til at disse skal kjøre hele tiden. Merket knapt at de kjørte i sommer.

Da jeg starter opp bilen uten å trykke inn bremsepedalen (en og to ganger) starter de ikke.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

keca

Plugget i laderen nå, viftene begynner da også. Bilen er helt slått av.

Prøvde å skru på bilen og slukke igjen med laderen i, men viftene går fortsatt for fullt foran der.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Leaffen

Har ikke dette problemet. Har ikke en gang sånne kjøleviter.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Blip

Kjølesystemet starter alltid ved lading. Bråker det veldig mye? Jeg antar det er vifter du mener?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Lynet

Sitat fra: Modelsn på mandag 25. februar 2013, klokken 08:04
Har ikke dette problemet. Har ikke en gang sånne kjøleviter.

Alle norske Leafer har vel samme kjølesystem, og min har ihvertfall kjølevifte.
Men jeg har aldri hørt den.
Tror kjøleviften går automatisk hvis AC på klimaanlegget står på.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

keca

Var innom verkstedet i dag, time på torsdag.
De syntes også dette var merkelig.

Jeg har heller aldri hørt kjøleviftene før (før nå...) Og det er en stund siden jeg hadde bilen på service, ikke engang sikker på om de tok en SW oppdatering heller, men i hvert fall har det gått lang tid fra bilen var på service til dette begynte.

Prøvd forskjellige ting, også AC slukket, men kjører samme hva.
Da den ble fulladet i dag stoppet de, men de kjørte hele tiden mens den ladet.

Blip: ja, som jeg har skrevet, jeg mener vifter. På min har i hvert fall ikke kjølesystemet startet alltid ved lading(faktisk aldri...) I hvert fall ikke viftene.

Modelsn: Hvis du ikke har sånne kjølevifter bør du reklamere, det skal altså sitte et par stykker foran der... samme om du har import eller norsk bil.

Bare for å presisere: på baksiden av radiatoren sitter det to vifter (helt likt som på "vanlige" biler (en eller to stk))


Hvis jeg skulle tippe på hva som er feil: trolig bare for lite strøm på 12V batteri, DC-DC converter vil starte for å få opp igjen spenningen på batteriet (etter er SW update), denne er vannavkjølt og derfor vil også vannpumpe og viftene starte (som på en Think). Men etter så lang tid, bør den ha fått ladet opp batteriet igjen da. Så kanskje 12V batteri er redusert eller DC-DC converter defekt.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

el nino

12V batteriet måler du lett med et multimeter. Mitt ligger på 12,65 i hvilespenning, noe som er helt ok.

Leaffen

Sitat fra: keca på mandag 25. februar 2013, klokken 21:25
Modelsn: Hvis du ikke har sånne kjølevifter bør du reklamere, det skal altså sitte et par stykker foran der... samme om du har import eller norsk bil.

Åjaaaa. Kjølevifter... Det har jeg...

Var bare et lite forsøk på å være litt sarkastisk til leifen i overskriften.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

el nino

Har man Leaf, blir det kanskje fort noen leifer--------- ;D ;D ;D ;D

Elmo

Sitat fra: keca på søndag 24. februar 2013, klokken 14:20
Noen som har hatt dette problemet.

Jeg har ikke Leaf, men jeg jobber på Fornebu hvor det er godt med ladeplasser i parkeringshuset.
En av Leaf'ene som parkerer der kjører ofte viftene for fullt (kanskje alltid ?)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

keca

Sitat fra: el nino på tirsdag 26. februar 2013, klokken 15:27
12V batteriet måler du lett med et multimeter. Mitt ligger på 12,65 i hvilespenning, noe som er helt ok.

Jeg har også målt batteriet. Ligger rundt 12,7. Med en gang jeg starter eller plugger i
ladekabel går spenningen opp til 14,7. Dvs.12V batteriet lades. Viftene starter også da.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

keca

Sitat fra: Elmo på tirsdag 26. februar 2013, klokken 19:02
Sitat fra: keca på søndag 24. februar 2013, klokken 14:20
Noen som har hatt dette problemet.

Jeg har ikke Leaf, men jeg jobber på Fornebu hvor det er godt med ladeplasser i parkeringshuset.
En av Leaf'ene som parkerer der kjører ofte viftene for fullt (kanskje alltid ?)

Verkstedet måtte bestille noen deler fra Nederland, så bilen blir nok tidligst ferdig i slutten av neste uke. Skal innom i morgen for å høre eksakt hva som er galt.

Noen skulle skrevet en lapp til han stakkaren på Fornebu slik at han kommer seg på verksted snart, en vannpumpe og et kjølesystem som går 24 t i døgnet er jo ikke bra da. Og bilen er ikke særlig lydløs med de viftene kjørende for fullt hele tiden. Kan være han ikke frekventerer forumet her...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Elmo

Sitat fra: keca på torsdag 28. februar 2013, klokken 21:25
Noen skulle skrevet en lapp til han stakkaren på Fornebu slik at han kommer seg på verksted snart, en vannpumpe og et kjølesystem som går 24 t i døgnet er jo ikke bra da.

Hvis/når jeg ser (hører) den igjen skal jeg skrive en lapp til han ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

keca

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. februar 2013, klokken 23:14
Sitat fra: keca på torsdag 28. februar 2013, klokken 21:25
Noen skulle skrevet en lapp til han stakkaren på Fornebu slik at han kommer seg på verksted snart, en vannpumpe og et kjølesystem som går 24 t i døgnet er jo ikke bra da.

Hvis/når jeg ser (hører) den igjen skal jeg skrive en lapp til han ;)

Det er hyggelig gjort!

Fikk vite i dag at det er en temperatursensor på radiatoren som må skiftes.

Selv har jeg ikke helt troen på at det bare er det... men vi får vente å se...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

keca

Fant i dag ut at delen som skulle sendes fra Nederland ikke har blitt sendt enda. Nå står den som ikke tilgjengelig og -1 i beholdning (og det er sikkert min bestilling som gjør det til -1)

Regner da med at de først skal få den fra Japan og så skal de i Nederland sende den videre til Norge.

Da det begynner å bli en del solgte Leaf i Norge, bør de faktisk ha en hel bil i deler i Norge!

Det kan være verkstedet tar delen av en utstillings-Leaf. Litt ekstra jobb, ettersom anlegget må luftes. Er noe med at luftingen sitter bak ved batteriet. Jeg sa bare at de fikk se hva de fikk tid til. De spurte også om jeg ikke ville bytte lånebilen min, en Nissan Almera(!) med noe annet. Takket nei til dette, den har jo fem seter og fire hjul og kjører både fremover og bakover. Angret litt da jeg senere kjørte på motorveien og det føltes litt som om jeg styrte en liten fiskebåt i høy sjø. Blir det til at de venter til delen kommer bytter jeg til en DS4 eller DS5 regner jeg med. Skal i hvert fall innom på mandag for å høre hva de finner ut av.

Logistikken Nissan har på deler er ikke god nok, virker som alle med behov for å skifte ut noen deler på Leaf har bilen sin stående altfor lang tid på verkstedet pga. venting på delene.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA