Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

Olemann

Klokt tenkt, i alle fall om man vil selge og ikke bare lufte investeringen på FINN for å sjekke tap/gevinst.
Tror de fleste som er aktive på FINN husker rushet etter D annonseringen, da godt utstyrte P85 gikk for ca 570-600k, og ditto S85 for ca 550-570k.    Jeg er ikke så sikker på at prisøkning på en helt ny bil med annet utstyr og AWD umiddelbart gjør noe med bruktpriser for den "gamle" modellen.  Dette henger også sammen med graden av metning i markedet og kjøpekraft/villighet hos de som nå er på bruktjakt.  Den gruppen endrer seg og er neppe den samme som for 1 år siden.

Sitat fra: Trustno1 på fredag 19. desember 2014, klokken 16:33
Hva er vitsen med å prøve å snakke opp prisene? Markedet som styrer dette når det er så mange biler til salgs. Eneste man oppnår med å skru prisene opp er at de andre blir solgt før din egen.

Jeg har enda ikke lagt ut min for salg, siden jeg vil ha den lengst mulig før P85D'n kommer. Regner med å legge den ut ca 1 mnd før jeg får den nye bilen, og da kommer jeg til å prise meg slik at jeg kan regne med den blir solgt før jeg må betale den nye.

frosken


jkirkebo

Sitat fra: frosken på fredag 19. desember 2014, klokken 22:56
Siste ukers utvikling på finn:


Hmm, hvordan kan det pr. nå være 18,54 stk. S85 til salgs? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

frosken

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. desember 2014, klokken 02:08
Sitat fra: frosken på fredag 19. desember 2014, klokken 22:56
Siste ukers utvikling på finn:


Hmm, hvordan kan det pr. nå være 18,54 stk. S85 til salgs? ;)
Månedsvisningen gjør nok en snittutregning av de siste målingene. Eksempelvis om den siste timen har hatt 19 til salgs i 35 minutter og 18 til salgs de siste 25 minutter viser grafen det som 18,54. Hvertfall noe i den duren.

Nå har jeg forresten lagt ut grafene åpent tilgjengelig: http://tesla.fjeld.io/finn/

christian1986

For tiden er jeg veldig usikker på når jeg bør selge bilen min. Den nye kommer først i april, men ser for meg at mange andre også skal selge på den tiden.

Tanken per nå er å vente til januar med å legge den ut, men så selge den så raskt som mulig. Eneste som kan endre den tanken er hvis dollaren styrker seg betraktelig(opp mot 9). Da tror jeg på ytterligere prisøkninger.

Trustno1

Sitat fra: christian1986 på lørdag 20. desember 2014, klokken 14:25
For tiden er jeg veldig usikker på når jeg bør selge bilen min. Den nye kommer først i april, men ser for meg at mange andre også skal selge på den tiden.

Tanken per nå er å vente til januar med å legge den ut, men så selge den så raskt som mulig. Eneste som kan endre den tanken er hvis dollaren styrker seg betraktelig(opp mot 9). Da tror jeg på ytterligere prisøkninger.

Høres veldig likt ut som min situasjon. Jeg er også litt redd det kommer mange nærmere april, men jeg har litt troa på at fler og fler åpner øynene for eksport til det europeiske markedet. Om det begynner å bli flere som tenker slik, så tror jeg ikke at det vil være noe problem med for mange biler i markedet til våren.

Så jeg satser på litt is i magen enn så lenge, og koser meg heller med bilen frem til P85D'n kommer :)

Også_Øyvind_H

Markedet er heldigvis ganske effektivt - det viser jo de to siste mnd'ers utvikling (pris ifht tilbud).

Jeg treffer stadig på godt oppegående personer som ikke har peiling på at - gitt tilsvarende avskrivninger på en el vs fossil - så kan man betale vesentlig mer for en elbil og komme ut med samme totalkostnad. Dette skyldes jo at folk flest ikke har et forhold til totalkostnad på bil. Når leasingselskapene på et tidspunkt kommer til å gå ut og proklamere at elbil ikke har høyere avskriving enn fossil, så vil kanskje deler av markedet reagere. Jeg tror derfor at elbiler RELATIVT SETT kommer til å komme godt ut i bruktmarkedet. Om man får en brukt S85 til 600' og sammenligner denne med en fossil til 400' (som jo er ca tilsvarende om man ser på totalkostnad i denne bilklassen), så tror jeg prisene vil holde seg godt.

Et kjapt søk på Finn viser at det er kun 5 Mercedez E-klasse, 1 BMW 5 serie og ingen A6'er til salgs under 420' og kjørelengde under 30' km. Og alle har kun halv motor....

Ps - ser at Finn.no fortsatt ikke har EL som et hurtigvalg når man velger BIL i søkemenyen, men Hybrid har fått sin plass sammen med Diesel og Bensin :). Det er 817 hybrider til salgs og 720 elbiler. Vi er er fortsatt i et ELpionermarked.... Mr Fjeld - kanskje du kunne laget en graf som viser utvikling av el- og hybrid til salgs? Dette blir interessant å følge fremover, også ifht tilgjengelige ladepunkter.
http://www.finn.no/finn/car/used/browse1
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

frosken

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 20. desember 2014, klokken 15:07
(...)
Mr Fjeld - kanskje du kunne laget en graf som viser utvikling av el- og hybrid til salgs? Dette blir interessant å følge fremover, også ifht tilgjengelige ladepunkter.
http://www.finn.no/finn/car/used/browse1

Klart jeg kan!

Topp at jeg får flere idéer til hva som kan grafes. Som nerd generelt og datamann spesielt har jeg en svakhet for grafer, skripting og statistikk.  ;D

Hadde bare Finn.no tilbudt et api for å lese deres data kunne man virkelig funnet mye spennende. Som situasjonen er nå er det vanskelig å hente ut for eksempel gjennomsnitts- og medianpris for biler til salgs. Det krever mye løkker og unødvendig belastning av Finns nettsider.

frosken

Da er grafing av elbiler og hybrider lagt til. Ikke så veldig spennende ennå, men kanskje gøy å se på utviklingen om et halvt år eller mer?

Også_Øyvind_H

Bøyer meg i støvet - takk!

Ja, dette er en veldig spennende utvikling. Jeg håper jo at el vinner, for jeg synes at hybrid på bil er et spor som utnyttes for å kunne tilby fossil lenger. Med de nye, bedre incentivene for hybrid etter nyttår så må vi nok anta at hybrid vil dra fra pga bedre utvalg og klare fodeler ifht vanlige ICE'er. 

Men nok om det :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Teslanewbie

På Finn:

For foreign buyers:

In Norway, we usually have very high taxes and charges/duties on new cars with high BHP output/ load. This is not the case with 100% Electric cars such as the Tesla Model S.

Why is the Tesla considerable cheaper in Norway than almost every other country in Europe ?

In the recent years, Norways own enviroment policy of favouring 100% Electric sustainable cars and thereby subsidizing the normal taxes and charges make this car very reasonably prices compared to countrys who do not have such subsidization such as Germany, Poland, Hungary, Holland, France and Belgium.

This in conjuction with the economic situation with the Euros strong exchange rate is why recently a lot of Norwegian bought Tesla Model S`` are finding their way to central Europa where the Tesla Model S is considered a luxury car with a premium price tag.

For foreign buyers the price is set to 66 000 €

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54198148
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

rmr

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 21. desember 2014, klokken 10:36
På Finn:

For foreign buyers:

In Norway, we usually have very high taxes and charges/duties on new cars with high BHP output/ load. This is not the case with 100% Electric cars such as the Tesla Model S.

Why is the Tesla considerable cheaper in Norway than almost every other country in Europe ?

In the recent years, Norways own enviroment policy of favouring 100% Electric sustainable cars and thereby subsidizing the normal taxes and charges make this car very reasonably prices compared to countrys who do not have such subsidization such as Germany, Poland, Hungary, Holland, France and Belgium.

This in conjuction with the economic situation with the Euros strong exchange rate is why recently a lot of Norwegian bought Tesla Model S`` are finding their way to central Europa where the Tesla Model S is considered a luxury car with a premium price tag.

For foreign buyers the price is set to 66 000 €

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54198148

Regner med dette er din Teslanewbie :)

Må bare kommentere , for en NYDELIG Tesla!
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Muffinman

Newbie sin er vel hvit og nedlakkert?

Teslanewbie

Sitat fra: rmr på søndag 21. desember 2014, klokken 10:54
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 21. desember 2014, klokken 10:36
På Finn:

For foreign buyers:

In Norway, we usually have very high taxes and charges/duties on new cars with high BHP output/ load. This is not the case with 100% Electric cars such as the Tesla Model S.

Why is the Tesla considerable cheaper in Norway than almost every other country in Europe ?

In the recent years, Norways own enviroment policy of favouring 100% Electric sustainable cars and thereby subsidizing the normal taxes and charges make this car very reasonably prices compared to countrys who do not have such subsidization such as Germany, Poland, Hungary, Holland, France and Belgium.

This in conjuction with the economic situation with the Euros strong exchange rate is why recently a lot of Norwegian bought Tesla Model S`` are finding their way to central Europa where the Tesla Model S is considered a luxury car with a premium price tag.

For foreign buyers the price is set to 66 000 €

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54198148

Regner med dette er din Teslanewbie :)

Må bare kommentere , for en NYDELIG Tesla!

Bilen er pen i rødt og nedlakkert, men dette er ikke min bil :-) Jeg har en hvit.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA