Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

-Xee-

Ikke mange S60 som ligger der ute...så kun 2-3 stykker. Vil ikke S60 eierne selge, eller er det rett og slett for få av dem?

Jeg tror også det kan ha noe med at en S60 eier ikke kan/ønsker å selge en S60 for så å oppgradere til en S85D (Da hadde vedkommende kjøpt en S85 i første omgang).

elbilen

Sitat fra: tonl på mandag 13. oktober 2014, klokken 09:41
Ligger nå ca 75 (av 114) TMS P85 inkl + på finn.no nå.

Normalt har det vært 1-5 ny annonser hver dag mens etter D-day har det kommet 20+ annonser hver dag. :-D
TMX #462sig og #2582
20.11.14 - TMS85D 790xx med levering 29.mai

Olemann

Ja, dette er akkurat som spådd av flere av oss, både i denne tråden og andre.

De heftigste, og dyreste modellene kjøpes av dem som er villig til å bruke mye penger på bil OG som vil ha det siste.  Ny modell i markedet fører til at de vil oppgradere og da dumpes deres bruktbiler. Normal psykologi dette.
God nyhet for de som jakter brukt Tesla, pga D utgaven slipper mange vente på model X før prisene på S har falt til mer normalt bruktbilprisnivå.

Men; jeg tror vi må vente et par uker før P modellene som raste inn på Finn etter annonsering av D er nede på salgbar pris.  Det som er uheldig for kjøpere er at endel selgere nok har råd til å beholde bilen dersom de ikke får den pris som markedet har betalt siste 6 måneder, så før det nye og lave prisnivået etablerer seg vil nok mange ligge ute på Finn uten vesentlig justering.   Men de som vil selge vil nok merke nye tider.  Det rare er at det tok så lang tid før eiere slapp ta 3 sifrede tap på å selge bilen.

S 60 utgaven nærmer seg 400 tallet ser jeg, blir spennede å se når den første P 85 går på 500 tallet.


Sitat fra: tonl på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:51
Ser ut som P og P+ eier er ivrigst til å kvitte seg med bilen nå. Mulig de har råd til å tape penger også.

noGas

Nå ligger det en P85+ med alt utstyr til 639k.

Hvis noen vil gjøre et kupp, så er det bare å ha litt is i magen, så tipper jeg du kan få P85 under 600k.

christian1986

Da var dumpingen begynt ja...

Håper det går litt tilbake når disse blir solgt..

snurrehue

Sitat fra: Olemann på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:34
Men; jeg tror vi må vente et par uker før P modellene som raste inn på Finn etter annonsering av D er nede på salgbar pris.
... 
Det rare er at det tok så lang tid før eiere slapp ta 3 sifrede tap på å selge bilen.

3-sifrede? 999 kroner? ;)

Jeg ser flere selgere på finn som allerede har satt ned prisen i sine annonser med 40000 kroner. På eldre annonser dog, men viser tendensen. Det er få som setter sine biler til Solgt. Tyder vel på at omsetningstakten er forholdsvis lav, og prisene for høye. Nesten så nysgjerrig at jeg skulle vurdert å legge ut min for salg for å se hvordan det står til med interessen og bud...

Olemann

Dette er ikke dumping, bare normalisering.  20% avskrivning etter 1 års eierskap må en regne med på en ny bil.

Tesla er også en bil.  En Tesla til ny kr. 700.000 solgt brukt for 560.000.-  etter 1 år er normalt.

Men pga ventetid, prisoppgang, interesse, angst for MVA og litt magi har vi enda ikke sett slike normale prisfall.  Men de kommer nok.
Spørsmålet er når.


Sitat fra: christian1986 på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:44
Da var dumpingen begynt ja...

Håper det går litt tilbake når disse blir solgt..

Sjøhyene

Sitat fra: -Xee- på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:05
Jeg tror også det kan ha noe med at en S60 eier ikke kan/ønsker å selge en S60 for så å oppgradere til en S85D (Da hadde vedkommende kjøpt en S85 i første omgang).

Helt klart! De som nå er mest ivrige på å oppgradere er nok de som ønsker seg en P85D, og det er nok folk som kommer fra P85 med og uten + og med masse utstyr. Er nok klart færre som går fra S60/S85 til S60D/S85D eller P85D.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

tonl

Hvis du tar en titt på finn.no nå, så er P85(+) som  folk ønsker "kvitter" seg med.

Geirr

Sitat fra: tonl på mandag 13. oktober 2014, klokken 11:43
Hvis du tar en titt på finn.no nå, så er P85(+) som  folk ønsker "kvitter" seg med.


Naturlig nok. Og for at markedet skal svelge unna alle disse må de etterhvert betydelig ned i pris. Så langt ned at også standardmodellen blir presset betydelig ned etterhvert.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

satheesh.net

Litt surt for de som selger unna biler nå hvis det plutselig blir et lite prishopp om en liten stund. Men naturligvis kan noen ta seg råd til større tap enn andre. ::)

lightningii

Mange som fremdeles tror at markedet vil betale "mer" enn ny pris for bilen. Personlig tror jeg det kan bli trangt i døra for mange, spesielt med tanke på alle de som har bestilt Model X sitter med bilen frem til leveranse, samt at de som eventuelt skal kjøpe ny Model S vil gå for 4 hjulstrekk.. selv vurderer jeg en Model S nå, men det vil være uaktuelt å kjøpe en uten 4 hjulstrekk nå..

TeslaK

Prisen skal vel heller opp. Tesla kommer bare til å bli mer og mer attraktivt over hele verden og Tesla kommer ikke til å klare å produsere nok til å dekke etterspørselen. Så da øker leveringstiden ytterligere.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Snorreholberg

Sitat fra: lightningii på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:50
Mange som fremdeles tror at markedet vil betale "mer" enn ny pris for bilen. Personlig tror jeg det kan bli trangt i døra for mange, spesielt med tanke på alle de som har bestilt Model X sitter med bilen frem til leveranse, samt at de som eventuelt skal kjøpe ny Model S vil gå for 4 hjulstrekk.. selv vurderer jeg en Model S nå, men det vil være uaktuelt å kjøpe en uten 4 hjulstrekk nå..

Selvfølgelig så er det aktuelt for deg å kjøpe en bil uten 4 hjulstrekk. Dersom jeg for eksempel sier at du kan kjøpe bilen min for 1 krone - uten 4 hjulstrekk - så tror jeg du ville slått til :)

Spørsmålet er hvor mye folk er villig til å betale for 4 hjulstrekk. I dag så koster det 25.000 kroner ekstra å få det med når en bestiller en ny bil. Det hadde jeg betalt ekstra i dag siden det hadde vært kjekt med 4 hjulstrekk. Men jeg vet ikke hvor mye mer jeg hadde betalt. Kanskje maks 40.000,- Så slik sett så tror jeg bruktbilprisene vil holde seg godt - selv om det er mulig å kjøpe 4 hjulstrekk i dag.

lightningii

Poenget mitt her her at 4hjulstrekk blir en ny "standard" for Tesla i Norge, det er vel ikke uten grunn at den også omtales som "norges modellen". Ny eller brukt, så tror jeg at det er 4 hjulstrekk som vil gjelde fremover, å da hadde jeg heller puttet en krone ekstra i å få en bil med 4 hjulstrekk.
Just my two cents on the case ;)
author=Snorreholberg link=topic=7166.msg271510#msg271510 date=1413202811]
Sitat fra: lightningii på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:50
Mange som fremdeles tror at markedet vil betale "mer" enn ny pris for bilen. Personlig tror jeg det kan bli trangt i døra for mange, spesielt med tanke på alle de som har bestilt Model X sitter med bilen frem til leveranse, samt at de som eventuelt skal kjøpe ny Model S vil gå for 4 hjulstrekk.. selv vurderer jeg en Model S nå, men det vil være uaktuelt å kjøpe en uten 4 hjulstrekk nå..

Selvfølgelig så er det aktuelt for deg å kjøpe en bil uten 4 hjulstrekk. Dersom jeg for eksempel sier at du kan kjøpe bilen min for 1 krone - uten 4 hjulstrekk - så tror jeg du ville slått til :)

Spørsmålet er hvor mye folk er villig til å betale for 4 hjulstrekk. I dag så koster det 25.000 kroner ekstra å få det med når en bestiller en ny bil. Det hadde jeg betalt ekstra i dag siden det hadde vært kjekt med 4 hjulstrekk. Men jeg vet ikke hvor mye mer jeg hadde betalt. Kanskje maks 40.000,- Så slik sett så tror jeg bruktbilprisene vil holde seg godt - selv om det er mulig å kjøpe 4 hjulstrekk i dag.
[/quote]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA