Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

Trustno1

Jeg har liten tro på at prisene vil synke veldig mye de neste årene. Selvfølgelig vil det bli en naturlig reduksjon, men noe dumping blir det neppe.

Husk at denne bilen er til nå solgt helt uten avgifter i Norge, noe som betyr at man faktisk kan selge den i utlandet uten å tape avgifter på dette. Dette er unikt med elbiler i forhold til andre biler i landet, så det er ummulig å sammenligne de markedene.

Dersom markedet i Norge begynner å bli mettet, så er det jo bare å se mot norden/tyskland. Jeg tipper at nå som superchargernettet er blitt så heftig utbygget, samt planer om enda mer utbygging så vil det bli mer og mer aktuellt i disse områdene også.

Kan ikke se for meg at en TMS av noe som helst slag blir en tungsolgt bil i den nærmeste fremtid, selv om det kommer mange til salgs. Markedspotensialet er rett og slett bare for stort til det.

MartinezSC

@Trustno1 Hadde Norge vært med i EU, og de norske Teslane vært skrudd sammen i Nederland, som de europeiske Teslane, hadde du hatt rett i det. Sånn som det er nå, må de betale moms for bilen, og i tillegg betale 10% ekstra fordi bilen er produsert i USA..

Trustno1

Sitat fra: MartinezSC på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:29
@Trustno1 Hadde Norge vært med i EU, og de norske Teslane vært skrudd sammen i Nederland, som de europeiske Teslane, hadde du hatt rett i det. Sånn som det er nå, må de betale moms for bilen, og i tillegg betale 10% ekstra fordi bilen er produsert i USA..

Vil ikke disse avgiftene tilkomme en bil i de markedene uansett om de kommer fra fabrikk eller om de er bruktimporterte? Eller er det unike regler for bruktimport i EU?

tjobben

Sitat fra: Trustno1 på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:19
Jeg har liten tro på at prisene vil synke veldig mye de neste årene. Selvfølgelig vil det bli en naturlig reduksjon, men noe dumping blir det neppe.

Husk at denne bilen er til nå solgt helt uten avgifter i Norge, noe som betyr at man faktisk kan selge den i utlandet uten å tape avgifter på dette. Dette er unikt med elbiler i forhold til andre biler i landet, så det er ummulig å sammenligne de markedene.

Dersom markedet i Norge begynner å bli mettet, så er det jo bare å se mot norden/tyskland. Jeg tipper at nå som superchargernettet er blitt så heftig utbygget, samt planer om enda mer utbygging så vil det bli mer og mer aktuellt i disse områdene også.

Kan ikke se for meg at en TMS av noe som helst slag blir en tungsolgt bil i den nærmeste fremtid, selv om det kommer mange til salgs. Markedspotensialet er rett og slett bare for stort til det.

+1

Min erfaringen etter å ha solgt to Model S, den siste i juni, var et marked som var hysterisk, rett og slett.
Solgte den første i januar, og var da overveldet over responsen. Solgte pga. prisøkningen.
Bil to ble solgt i juni etter at jeg mistet førerkortet for et halvt år (litt ivrig på mc...) og synes det ble for tungt å ha den finfine bilen stående ubrukt i garasjen.
Tenkte kanskje at markedet hadde roet seg litt, men nei. Responsen var enda større enn i januar, nesten 15.000 visninger på tre uker, og så mange e-post og sms at jeg knapt fikk svart. Bilen gikk godt over nybilpris.
Det er veldig langt fra et normalt marked, og ut fra den enorme pågangen så tror jeg fortsatt at etterspørselen er mye større enn tilbudet, selv om det er kommet noen titalls flere biler ut på finn. Men selvsagt, jo dyrere bilen er jo færre potensielle kjøpere finnes det. P/P+ (som nå utgjør 80% av bilene på finn) kan hende blir litt vanskeligere å selge. Kanskje ikke å regne med at man tjener penger (med mindre man kjøpte på de opprinnelige prisene). Men forsiktig utstyrt 60 og 85 tror jeg fortsatt går unna som varmt hvetebrød ;)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

MartinezSC

Ja, det er unike regler for bruktimport i EU.

Trustno1

Sitat fra: MartinezSC på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:38
Ja, det er unike regler for bruktimport i EU.

Ok, da lærer man noe nytt for hver dag som går. Men moms går jeg ut fra at man må betale uansett om bilen kommer fra fabrikk eller er bruktimportert.
Er det da denne 10% avgiften som tilkommer USA biler som er tilegget på bruktimport i forhold til om man kjøper en ny bil?

MartinezSC

Jepp, det har du rett i ;) Men om vi hadde vært med i EU, så hadde de ikke trengt å betale moms på bilen heller, om den hadde kjørt over 6000 km, og vært over 6 mnd gammel. Da blir den beregnet som en bruktbil, iallefall i Sverige. Mulig at betingelsene kan variere litt fra land til land :)

noto

Finnes kanskje smutthull ved først å eksportere pro forma til et av de nyere EU-landene med lav eller ingen MVA (hvis det finnes).

pwb

Denne var fin
"Godkjent solfilm på bakrute og sideruter"
Utrolig hva man klarer å skrive for å få alle andre med solfilm til å virke som ett dårlig valg.

Trustno1

Ok, jeg går ut fra at det er momsreglen som er grunnen til at det var en sak i nyhetene for en stund siden at EU mente norge ikke hadde lov til å selge elbiler uten å ta moms for den. Om det må momses på biler som går ut av landet og inn i EU uansett, så høres vel det litt merkelig ut.


Uansett, selv om det må betales 10% avgifter til bilene som blir eksportert til EU, så vil jo dette uansett åpne markedet når det norske bruktmarkedet begynner å bli mettet. På det tidspunktet vil kanskje da prisen synke noe, men bilen blir nok fortsatt relativt lettsolgt i mange år fremmover (dog med noe redusert pris)

MartinezSC

Stemmer det @Trustno1, men husk at alle garantier utgår ved eksportering. Det vil også redusere prisen betydelig, særlig siden det er en elbil.

Amoss

Sitat fra: Trustno1 på søndag 12. oktober 2014, klokken 12:28
... at EU mente norge ikke hadde lov til å selge elbiler uten å ta moms for den.

Så vidt jeg vet har ikke EU ment noe som helst om mva statsen på 0% for elbiler i Norge. Derimot har Siv/Finansdepartementet brukt over ett halvt år på å forfatte ett brev til EU med en panikkartet bønn om hjelp. Noe ala:
"Hjelp oss! Vær så snill og si at så lav mva sats som 0% for elbiler er ulovlig slik at vi kan bryte klimaforliket og ignorere stortingsflertallet uten å få på pukkelen for det, men kan gi dere skylda!

Vennlig hilsen
Siv Jensen"


Så vidt jeg vet er det enda ikke sendt - det var i alle fall ikke sendt enda da jeg leste om det tidligere i høst. Men dette brevet er altså grunnen til at de enda ikke har innført 0% mva på leasing av elbiler som stortinget vedtok innført fra - jeg tror det var - 1. januar i år.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sharp

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 11. oktober 2014, klokken 12:16
Når runder vi 100 biler til salgs ? .....

Om et par timer. 97 på Finn nå, 24 nye siste døgnet. Stor spredning i prisene, tror de fleste er veldig optimistiske.

tommysh

Tror nok flere må ned ganske mye for å få solgt. Spesielt de med P85+ som har mistet mye av sitt marked. De som ønsker top of the line biler kjøper nå P85D.

Amoss

Sitat fra: tommysh på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:10
Tror nok flere må ned ganske mye for å få solgt. Spesielt de med P85+ som har mistet mye av sitt marked. De som ønsker top of the line biler kjøper nå P85D.

De som kjøper P85D kjøper i dag ikke brukt :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA