Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsikring på Tesla Model S

Startet av Lene Jensen, fredag 08. mars 2013, klokken 16:49

« forrige - neste »

Lene Jensen

Det ble nevnt her at nye Think er utett bak.

Betyr det at vask i vaskehall frarådes?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Go-carter

Tjaaa. Jeg sleit i starten med at de to rommene bak i gulvet ble våte bare ved kjøring i regn, men det har gitt seg etterhvert. Selvvask har jeg gjort MANGE ganger(høytrykkspyler/steamer) uten problem. Vaskehall fungerer helt sikkert det og, men gjør du det selv så er du sikker på at det ikke skjer noe galt :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lene Jensen

davgal

Jeg bruker automatvask en gang annenhver uke, så langt ingen probelmer med det. Denne vinteren begynte det å lekke litt inn gjennom bakruta, og jeg ser at vannet etter vasking har sprukket opp litt av plasten på toppen av bakruta når det har fryst til is, rundt bremselyset. Sikkert bare noe silikon som trengs for å fikse det.
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

TantePose

Hei.

Jeg pleier å kjøre kjøre skum + høytrykk på besinstasjonen, men får ikke bilen helt ren. Jeg sliter også med å få bilen helt ren under "vårrengjøringen". Mulig hard gniing med white spirit var det som fungerte best sist, men selv det var ikke helt 100 % og i tillegg veldig slitsomt (er det kanskje heller ikke sunt for "lakken").
Noen som har gode tips til hvordan man kan få plasten helt ren? Og hva kan man evt bruke som "impregnering" for å hindre at dritten setter seg så godt fast i porene?

Gode råd mottas med takk  :)
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

jkirkebo

Sitat fra: TantePose på tirsdag 26. februar 2013, klokken 11:14
Hei.

Jeg pleier å kjøre kjøre skum + høytrykk på besinstasjonen, men får ikke bilen helt ren. Jeg sliter også med å få bilen helt ren under "vårrengjøringen". Mulig hard gniing med white spirit var det som fungerte best sist, men selv det var ikke helt 100 % og i tillegg veldig slitsomt (er det kanskje heller ikke sunt for "lakken").

Vet ikke hvordan det fungerer på plast, men på vanlige biler har jeg hatt mye mer hell ved å bruke parafin fremfor white spirit. Parafin tar alle de sorte flekkene/prikkene uten problemer. Billig er det også ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TantePose

Parafin.....OK, det visste jeg ikke. Skal prøve det på neste vårrengjøring dersom ingen kommer med sterke motforestillinger om at plasten ikke tåler det eller noe sånt. Men man må vel fortsatt gni til man får melkesyre i armene?

Til den gjevnlige vasken hadde det vært supert om det fantes en spray eller noe sånt som løste opp mesteparten av dritten slik at den forsvant ved høytrykksspyling.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.

jkirkebo

Sitat fra: TantePose på tirsdag 26. februar 2013, klokken 11:51
Parafin.....OK, det visste jeg ikke. Skal prøve det på neste vårrengjøring dersom ingen kommer med sterke motforestillinger om at plasten ikke tåler det eller noe sånt. Men man må vel fortsatt gni til man får melkesyre i armene?

Lett gniing i noen få sekunder holder fint på lakk ihvertfall. Behøver ikke å ta i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Prøv evt. parafinen på et sted det ikke vil vises om plasten blir skadet.

Og med en kost/svamp på skaft kan du spare mye melkesyre i armer, samt spare ryggen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Arnie

Jeg foretrekker manuell høytrykksvask av Thinken. Går over etterpå med svamp og lunkent vann for å få vekk litt av det mer inngrodde grumset.

For å få vekk asfaltflekker o.l. har jeg brukt Casco Limtvätt eller Bostk Lim och Penseltvätt. Kraftige saker, fås på byggvarehus.

Når karosseriet er gullende rent, kan Novus 2 plastpolish anbefales. Jeg har pleid å kjøpe det i USA, men ser at det føres av dette firmaet:

http://www.hobby-garasjen.no/-mQEJFW-m6hlFK64-I7TPY96hlFK64-JUteESwJvK0T.idium

Harley-forhandlere kan også ha det.

Les mer her:

http://www.novuspolish.com/
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

TantePose

Hei.
Takk for gode tips og råd.
Parafin, Limtvätt o.l. egner seg vel best til vårpussen.
Så hvis jeg nå kan anta at jeg klarer å få bilen gullende ren til vårpussen, finnes det noe middel av typen "spray på, spyl av" som klarer å holde bilen sånn nogenlunde ren ved jevnlig renhold? 
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense

Go-carter

Sitat fra: TantePose på onsdag 27. februar 2013, klokken 12:10
Hei.
Takk for gode tips og råd.
Parafin, Limtvätt o.l. egner seg vel best til vårpussen.
Så hvis jeg nå kan anta at jeg klarer å få bilen gullende ren til vårpussen, finnes det noe middel av typen "spray på, spyl av" som klarer å holde bilen sånn nogenlunde ren ved jevnlig renhold?

Du bor jo i Drøbak. Rett over grensa til Ås, finner du Parts&Retards. De har rimelig god peiling, møt opp, vis bilen, og bli tildelt diverse dyre, dog velfungerende midler :)

(Ja, de vil le litt av elbilen din siden de kun driver med lave VAG-produkter, men to av kompisene mine jobber der så de er vant med det... ;) )
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: TantePose på onsdag 27. februar 2013, klokken 12:10
finnes det noe middel av typen "spray på, spyl av" som klarer å holde bilen sånn nogenlunde ren ved jevnlig renhold?

Dette produktet ser definitivt ut til å klare den biffen: http://www.ultraeverdrystore.com/
Videosnutten er i alle fall intet mindre enn imponerende! Bare synd det skal gi en litt hvit-matt finish; da er det ikke brukbart på vinduer, i alle fall.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lene Jensen

Børstevask i automat tar ikke møkk i porene, eller?

hma

Jeg har kun et års erfaring med vask av ny-Think, men har oppdaget at karosseriet har litt ulike behov i forhold til Think Classic. Arni er ekspert på området og hans råd virket gode

Mine ny-Think erfaringer:
- Tåler forsiktig bruk av sterkere løsemidler (white spirit/kaldavfetting) på begrensede flater, uten at plastikken blir hvit. Anbefale å være rask og skylle god med rent vann/såpe etterpå.
- Spyler med høyttrykk, gjerne helt inntil plasten. Forsiktig bruk rundt motorrom, ladeluke og andre steder hvor uønsket vann kan trenge inn.
- Bruker Autoglym Tar Remover (Torshow Bilrekv) til å fjerne fett/asfalt. Denne er meget effektiv og samtidig skånsom.
- Skrubber med en grov nylonskrubb/børste for å fjerne flekker som sitter godt (vel og merke etter at grovskitt er spylt av).
- Vasker med Turtle Nano Tech, vaskevott og lunket vann.
- Den største utfordringen til ny-Think er sollys, spesielt for rød, gul og blå biler. Det ser ut som om fargepigmentet ikke er like resistent mot sol som Think Classic. Det kan således være lurt å parkere i garasje eller i skyggen.

Mine Think Classic erfaringer:
- Samme vaskeprosedyre for Think Classic, men der utelater jeg white spirit/ kaldavfetting for å unngå hvite tørrflekker.
- Bruker vinylfornyer for å gi karosseriet glans. På ny-Think gir dette mer grisete overflate etter en stund fordi plasten ikke absorberer midlet like godt
- Små riper og skader behandles med varmluftspistol. Fordel varmen i jevne bevegelser og slutt akkurat når plasten blir litt blank. Jeg kan ikke anbefale dette på ny-Think på de viktigste og mest synlige flatene. Rundt hjørner og kanter kan det dog gjøre susen, spesielt om plasten har blitt rosa (for røde biler) etter ett sammenstøt.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA