Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Invitasjon fra Tesla

Startet av howcome, onsdag 27. februar 2013, klokken 21:25

« forrige - neste »

howcome

Jeg var ute på glatta forleden og traff en Volvo. Det smalt. Kollisjonsputene på førersiden, både oppe og på setet, ble utløst. Aluminiumsbjelkene i døra holdt. Bilen ble vrak, men jeg kom uskadd ut gjennom døra på passasjersiden. Jeg var heldigvis alene i bilen. Og Volvo-føreren fikk heller ikke skader.

Bilen ser fæl ut og vil ikke kunne repareres. Forhåpentligvis vil den bli til mange fine deler for andre. Jeg var glad jeg satt i liifen, og ikke i think'en da det smalt. (Men kanskje thinken ikke hadde mistet veigrepet?) Liifen oppførte seg eksemplarisk når ulykken først var faktum: karosseriet tok opp bevegelsesenergien og kollisjonsputene var der. Jeg er glad jeg ikke hadde satt på setetrekk.

Politiet kom, ambulansen kom, og brannvesenet kom. Det ble litt usikerhet om liifen hadde en av-knapp for å hindre kortslutninger og slikt. En telefon til importøren ga svaret: nei. Han som transporterte bilen var ikke særlig glad i biler med servo-håndbrekk.

Enter forsikring har vært greie å ha med å gjøre og jeg får en ny bil. Det blir også en liif.

Kjør forsiktig.

Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

jkirkebo

Sitat fra: howcome på lørdag 09. februar 2013, klokken 13:39
Politiet kom, ambulansen kom, og brannvesenet kom. Det ble litt usikerhet om liifen hadde en av-knapp for å hindre kortslutninger og slikt. En telefon til importøren ga svaret: nei. Han som transporterte bilen var ikke særlig glad i biler med servo-håndbrekk.

Det er da en batteri-nødbryter under det dekselet på gulvet bak midtkonsollen ?

Forøvrig har Leafen nødutløsning av parkbremsen også:

http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Brakes,_ABS#How_The_Parking.2F_Emergency_Brake_Works
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snurre100

Er dette den første?? Greit å få vite med sikkerhet at Leafen er en sikker bil.
Venter på Kia E Niro

arv

En og annen oppigjennom åra har fått bryne seg på min grønne også. Har aldri fått noen skade som har kostet et øre på min bil. Mer enn man kan si om  motpartenes biler. Ikke så veldig lurt å bølle med en TH!NK har vel festet seg hos enkelte
Øyvinds Think
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

jkirkebo

Sitat fra: Saxo på lørdag 09. februar 2013, klokken 16:54
Kondolerer :'(

Tja. Hvis han får en ny Leaf, Nissan selger en Leaf til og det dukker opp brukte deler på markedet er det vel ikke bare sorgen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

terhalbo

Huff huff, det e jo bra at det kun er materielle deler som blir ødelagt, regner med at det er lett å erstatte en leaf, verre med mennesker. Hva skjer med airbagene i setene om man setter på setetrekk? Vil de ikke greie å presse seg ut slik at det bør advares mot å bruke det? Har egentlig ikke tenkt på det tidligere.
Blå Tesla Model S85(9/3-15)
hvit nissan Leaf(26/2-13)

gbzdoc

Setetrekkene skal være merket med om de er konstruert for å kunne brukes med airbag. Er de det så burde det være safe.

flux

Uff, bra det gikk fint med deg Howcome. Betryggende å se/høre at sikkerhets systemene virket og at bjelkene holdt.

Det er laget en Leaf guide for hjelpemannskaper i USA, jeg antar den duger her og, men kanskje Nissan importøren kan verifisere det.

De siste sidene er kanskje grei å printe og ha i bilen.

http://www.evsafetytraining.org/resources/auto-manufacturer-resources/~/media/Files/PDFs/Nissan%202012%20LEAF%20First%20Responders%20Guide%20%20version%2012.pdf

howcome

Takk for alle gode ønsker og tips. Veiledningen for førstehjelpere som flux fant virker god å ha i bilen, særlig ville side 23 vært interessant i min situasjon. Det ser ut som om bilen slår seg av selv dersom kollisjonsputene utløses.

På verktedet (Birger Haug i Oslo) hadde de ikke sett en værre liif. Forhåpentligvis blir det lenge til noen slår rekorden.

Om setetrekk: en person som kom til stedet (om det var ambulanse- eller brannpersonell husker jeg ikke) sa at noen setetrekk er forberedt for kollisjonsputer og at sømmen vil sprekke. Men puta kan likevel kan få en litt annen retning når den utløses. I mitt tilfelle var marginene små og det føles tryggest uten ekstra trekk.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA