Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt tanker rundt driftsikkerhet, software oppdatering og data logging

Startet av vfsteffe, onsdag 20. februar 2013, klokken 22:35

« forrige - neste »

vfsteffe

Hei!

To ggr den seneste uken har jag vært med om at energinivåen på batteriet plutselig har falt fra 15% til 0%! I begge tilfellene så har bilen først plutselig gått ned i sneglefart i en oppoverbakke der etter fort falt til 0 %!

Hvorfor skjer dette?
Hva skal jeg gjøre så at jeg igjen kan lstole på vist energinivå?

Mvh Stefan
Eier fra 1.7.2011 av en Think 2001. Thinken fikk helt ny batteripakke 2009 og håper på mange mil på veien med min første elbil

elektrolux

Du har kjørt bilen så langt ned at spenningen på hele pakken har vært under 85V. Før det er mulig å komme så langt ned i spenning vil enkeltceller ha reversert, og sansynligvis pådratt seg skade.

ALDRI kjør en classic så langt ned! Er du heldig slipper du unna med skrekken, men hold deg unna den røde sonen på 15-20% kapasitet.

Les mer om dette temaet her: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Freia

#2
Jeg kjører thinken min helt ned en gang i uka, de siste 10-15% på varmeapparattet (+ tørket bilen litt innvendig i de våteste periodene av året) Fra full ladet til tom på engang, en komplett syklus. Ved  minus  grader er det mindre effekt å få ut av batteriene, og da kan du fort droppe 10-15%  når det kaldt om vinteren, også stiller den seg inn, også når det blir varmt har du masse energi på 0%, bilen må hele tiden justerer  seg inn, dette tilfelle kan også dukke opp ved mye "kladd" ladning, fordi bilen ikke hvet hvor den helt er. Men dette bør ikke skape noe bekymring.  :)
2000-modell TH!NK city PIV 4 (sort).
Startet på 66137 km 1.12.2012 *Kjørt 69900 km*
Volvo 244 GL '78
GMC Vandura '86

elektrolux

Sitat fra: Freia på fredag 08. februar 2013, klokken 17:18
Du bør kjøre thinken din helt ned en gang i uka, de siste 10-15% på varmeapparattet (+ tørket bilen litt innvendig i de våteste periodene av året) Fra full ladet til tom på engang, en komplett syklus.

Og hva begrunner du dette med?

Alltid kjekt ä höre fra NYE eksperter
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Freia på fredag 08. februar 2013, klokken 17:18
Du bør kjøre thinken din helt ned en gang i uka
De mest erfarne gikk vel bort fra dette rådet for mange år siden, da det viste seg at vannforbruket ble veldig høyt på gamle batterier.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Freia

#5
;)
2000-modell TH!NK city PIV 4 (sort).
Startet på 66137 km 1.12.2012 *Kjørt 69900 km*
Volvo 244 GL '78
GMC Vandura '86

elektrolux

#6
Alle må begynne et sted, og det er lurt å lese seg opp, bl.a på internett.

Likevel bør en være meget kritisk, og ikke ta alt for god fisk.

Jeg fulgte tilsvarende råd på første bilen min, en P106, og brukte 2 uker på å ødelegge batteriet på den.

Etter det tenkte jeg etter og undersøkte hva som egentlig hadde skjedd, og kom raskt fram til at ren spenning og strøm måling slik Think gjør er mangelfull. PSA har klart dette bedre og setter spenning mot strøm og fikk til en bedre BMS. Likevel var det VAG som med sin Citystrømer virkelig hadde skjønt at det beste var å sette 2 halvdeler av batteriet opp mot hverandre, og ideen til RoboMeteret ble unnfanget.

Med et slikt instrument, oppdager en hva bilens BMS forsøker å gjøre, og på f.eks Think er det nifst.

Bilen går først i sparemodus ved 85V eller 4,2V / blokk, 0,89V/celle. Har enda til gode å se en Think pakke der alle 95 cellene fremdeles yter ved under 0,9V/celle. Bruker en bilens eget varmeapparat til å dra ned spenningen, må en være oppmerksom på at varmeapparatet er konstant effekt, og vil dra mer og mer strøm etter som spenningen faller. Må gjerne brukes, men kun om en kan følge med på hva som egentlig skjer. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mars 2013, klokken 08:05
Jeg fulgte tilsvarende råd på første bilen min, en P106, og brukte 2 uker på å ødelegge batteriet på den.

Jeg gjorde samme på min første Saxo, men det holdt over ett år for meg før det smalt.

Og dermed startet læringskurven på PSA electric :)
Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

FiDo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. februar 2013, klokken 06:24

ALDRI kjør en classic så langt ned! Er du heldig slipper du unna med skrekken, men hold deg unna den røde sonen på 15-20% kapasitet.

Problemet er jo ofte at 15-20% gjenværende batterkapasitet - ifølge energy meteret vel å merke, ofte kan være mer, ganske mye mer en 15-20%. Da hjelper det å kjøre ned batteripakken kontrollert for å gjenopprette riktig visning.
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA