Hovedmeny

Range Mode

Startet av Nuvolari, torsdag 31. januar 2013, klokken 09:27

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:28
Helt annen vil si bedre? Ikke sant?
Hei, ja bedre :) Skrev om opprinnelig post nå.
Degraderingen vil bli langt mindre om du bare bruker "midten" av batteriet enn om du lader det til 100% og deretter lader det helt ut. Når Panasonic har beregnet 75% restkapasitet etter 500 fulle ladesykluser har de ladet cellene til 100% og deretter utladet til 0%. I tillegg er Teslas ladespenning snillere mot cellene enn den Panasonic bruker i sin måling. Og på toppen av det hele flater faktisk degraderingskurven mer og mer ut når den nærmer seg 70%, noe som tyder på at fallet er størst de første 500 ladesyklusene, før batteriet får en svakt fallende kapasitet, og så går det sikkert fort igjen mot slutten av batteriets levetid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:36
Sitat fra: Gjermund på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:28
Helt annen vil si bedre? Ikke sant?
Hei, ja bedre :) Skrev om opprinnelig post nå.
Degraderingen vil bli langt mindre om du bare bruker "midten" av batteriet enn om du lader det til 100% og deretter lader det helt ut. Når Panasonic har beregnet 75% restkapasitet etter 500 fulle ladesykluser har de ladet cellene til 100% og deretter utladet til 0%. I tillegg er Teslas ladespenning snillere mot cellene enn den Panasonic bruker i sin måling. Og på toppen av det hele flater faktisk degraderingskurven mer og mer ut når den nærmer seg 70%, noe som tyder på at fallet er størst de første 500 ladesyklusene, før batteriet får en svakt fallende kapasitet, og så går det sikkert fort igjen mot slutten av batteriets levetid.

Litt merkelig, men veldig positivt siden tidligere skulle vi jo lade batterier helt ut og helt opp igjen.

Så ut ifra det kan vi regne med at vi har ca 75% batterikapasistet igjen når bilene har gått 250 000 km? (500 km x 500 sykluser)  :) Det er jo egentlig utrolig bra, men kanskje vanskelig å være sikker på før noen faktisk har hatt bilene i over 10 år og kjørt over 250 000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:44
Litt merkelig, men veldig positivt siden tidligere skulle vi jo lade batterier helt ut og helt opp igjen.

Så ut ifra det kan vi regne med at vi har ca 75% batterikapasistet igjen når bilene har gått 250 000 km? (500 km x 500 sykluser)  :) Det er jo egentlig utrolig bra, men kanskje vanskelig å være sikker på før noen faktisk har hatt bilene i over 10 år og kjørt over 250 000 km.
Ja hva det faktiske resultatet blir aner vi ikke foreløpig. I snitt får du kanskje 350km per lading (småkjøring, vinter etc). Selv satser jeg på 70-75% restkapasitet etter 10 år og 200.000km. Uansett kommer det tydelig frem at store batterier har en vesentlig fordel når det gjelder bruksslitasje. Og det er interessant å høre at folk med eks iMiev etter 40.000km ikke merker vesentlig reduksjon i rekkevidde! Batteriet i Model S er ca 5,5 ganger større enn iMievs, og 3,5 ganger større en batteriet i Leaf.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

Tidligere var vel ikke Lithium-ion batteri så vanlig heller da. Siden disse har en annen egenskap enn tidligere brukte batterityper er vel ikke dette så merkelig heller?
Bare se på batteridriller f.eks. med Li-ion batteri vs. de gamle typene. Li-ion batteriene kan du jo lade opp når som helst.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Gjermund

Sitat fra: Oreo på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:55
Tidligere var vel ikke Lithium-ion batteri så vanlig heller da. Siden disse har en annen egenskap enn tidligere brukte batterityper er vel ikke dette så merkelig heller?
Bare se på batteridriller f.eks. med Li-ion batteri vs. de gamle typene. Li-ion batteriene kan du jo lade opp når som helst.

Nå har jeg brukt lithium-ion batteriene som gamle batterier, rett og slett fordi jeg ikke har vist bedre, men den nye batteridrillen fungerer jo utmerket alikevel.

Når jeg regnet på "lønnsomheten" eller kosten er vel mer riktig av å bytte ut den gamle bensinbilen med en Model S, avskrev jeg Model S'en over 10 år til null, ser jo ut som det var relativt konservativt. Blir bare mer og mer sikker på dette!

Bjornt

SitatNoen her med Leaf/Trilling som kan bekrefte at de lader til 100% om man ikke aktivt omprogrammerer? 

Leaf har valg om man vil lade til 80 eller 100 %. Ikke noe slikt på trillingene, men man regner med at fabrikken har lagt inn en sikkerhets buffer på topp og bunn.  Men noen opsjon valg er det ikke. Plug and charge. Enkelt og greit
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

TW838

Da jeg kjøpte min Twike med lithium-ion batteri i 2008 var anbefalingen av leverandøren at bilen ikke skulle stå lenge med 100% lading. Poenget er altså ikke bare at lading opp til 100% forkorter levetiden til batteriet i forhold til 80%, men også tiden bilen står med full lading.

Jeg trengte for vanlig maks. rekkevidde med Twiken slik at jeg prøvde å time lading til 100% for så å begynne å kjøre like etter den hadde kommet opp til full lading. Noen som vet om Model S kan programmeres slik at man legger inn ønsket avgangstid og så beregner den ladingen i forhold til det?
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

laumb

Model S kan ikke programmeres (foreløpig).
Derimot ser jeg brukerne på US forumet, de går ut i bilen og aktiverer Range Mode en gitt tid før de skal kjøre langt. Sånn sett er batteriet ferskt på 100%, godt og varmt og klar til avgang når de vil.

Ser at muligheten for å sette på Range Mode er i Android-appen (kom i natt) - vil anta denne også kommer på iPhone appen.

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Bent

Sitat fra: TW838 på fredag 01. februar 2013, klokken 09:41
Da jeg kjøpte min Twike med lithium-ion batteri i 2008 var anbefalingen av leverandøren at bilen ikke skulle stå lenge med 100% lading. Poenget er altså ikke bare at lading opp til 100% forkorter levetiden til batteriet i forhold til 80%, men også tiden bilen står med full lading.
Det stemmer sikkert det. Roadsteren slår automatisk av range-lading etter en stund (24 timer?) hvis du har slått det på men ikke brukt bilen innen da.
Tesla Roadster, 25Mm

tk74

Sitat fra: laumb på fredag 01. februar 2013, klokken 09:50
Model S kan ikke programmeres (foreløpig).
Derimot ser jeg brukerne på US forumet, de går ut i bilen og aktiverer Range Mode en gitt tid før de skal kjøre langt. Sånn sett er batteriet ferskt på 100%, godt og varmt og klar til avgang når de vil.

Ser at muligheten for å sette på Range Mode er i Android-appen (kom i natt) - vil anta denne også kommer på iPhone appen.

Hva heter appen til Android?

_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA