Buddy/Reva/ best batteriökonomi?

Startet av Svelbil, torsdag 31. januar 2013, klokken 08:11

« forrige - neste »

Svelbil

God dag.
Her i Göteborg der jeg bor har vi nå også fått disse deilige tollene. Vi har ikke fritak for elbiler som i Norge men eftersom både Buddy og Reva er mc-registrerte, så går de gratis gjenom alikevel.
Jeg bor, jobber og handler sentralt så 80-90% av alle bilturer er kortere en 2 mil og da tenkte jeg at en brukt elbil hadde värt kjekkt som komplement til den store dieselen.
Spörsmålet er da: Batterikostnaden per mil for Buddy/Reva? Jeg regner med at strömprisen blir cirka den samme for begge.


edyrli

Hei, og gratulerer med første innlegg :-)
Hva som lønner seg står først og fremst på hvor rimelig du klarer skaffe batterier. Buddy bruker 12 stk AGM batterier på 12v. Reva bruker 8stk våte blybatterier. Jeg har ikke noe fasit svar på hvilke batterier som varer lengst. Noen mener våte batterier holder lenger mens andre ganger virker det som AGM batteriene holder lengst.
Batteribytte til buddy har jeg hørt ligger på 32.000. Sist jeg byttet på Revaen betalte jeg 17.000 så pris forskjellen er vesentlig. Sjekk opp hvilke priser du klarer å skaffe.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA