Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med forvarming på 2012 i-Miev

Startet av Yagi, fredag 15. februar 2013, klokken 11:35

« forrige - neste »

Yagi

Så vidt jeg kan se på http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
så er det ingen planlagte eller eksisterende hurtigladere som støtter MS på strekningen Oslo - Bergen (kun chademo). Ikke finner jeg særlig med normalladepunkter heller.

Personlig så er dette er min store bekymring for bilen. Er det noen som har noen trøstens ord eller som vet om løsninger som vil kunne få en Model S fra Oslo til Bergen (ca 500km) uten å måtte legge inn overnatting? ;)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Epleskreller

#1
Såvidt jeg har sett har det ikke kommet noe offisielt om hvor hurtigladere vil bli plassert ut i Norge. Men det er naturlig at det kommer noe Bergen-Oslo. Selv håper jeg det kommer en på strekningen Borlaug-Lærdal, som dekker E16 (Filefjell) og Hemsedalsfjellet. I tillegg er den praktisk for kjøring fra Oslo til Sogn og Fjordane via RV5.

Her er en oversikt over ønskede ladeplasser:
http://www.zeemaps.com/map?group=339139

Og her er tråden som omhandler Teslas superladernettverk:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6814.0.html
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Bruto Maccaroni

Tesla har bekreftet at de utvikler en chademo adapter, men ikke bekreftet når den blir tilgjengelig.

Det er en lang tråd om dette på www.teslamotorsclub.com
www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7107-Likelihood-of-a-CHAdeMO-adapter-for-the-Model-S/page48?p=263556

Og så kan vi jo alltids håpe på en superlader eller to på denne strekningen. Hvis det kommer superladere i Norge vil jeg tro at Oslo-Bergen er blant de aller høyest prioriterte strekningene.
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

Stig O

Kjører også ofte denne strekningen, så det er en forutsettning at det kommer en hurtiglader her. Aller helst i Seljord hvor vi bruker å spise middag.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Yagi

#4
Hordaland fylkeskommune opplyser at det per i dag er etablert 6 chademo ladere i fylket og 2 like utenfor fylkesgrensen. Fylkeskommunen har hatt et ønske om at de 7 hurtigladerene som er planlagt for 2013 skulle ha både chademo og combo.  Dessverre ser det ut til at treg utvikling av Combo-standarden kombinert med tidsfrister for søknad til Transnova gjør at også disse kommer til å bli ren chademo. (En liten åpning er det dersom leverandører tidsnok kommer med priser og spesifikasjoner på kombinerte hurtigladere som er akseptable for fylkeskommunen, lokale kommuner og kraftselskap.)

For alle disse 15 hurtigladerene som er nevnt her er det klargjort for combo lader i og med at det er lagt 50kW kabel til tilkoblingspunkt utenfor hurtigladeren. Hordaland fylkeskommune sier de imøteser investorer som ønsker å tilby sine egne hurtigladere på steder der fylket allerede har gjort grovarbeidet med planer, godkjennelser, trafo, kabling, parkeringsplasser, etc. Og DET er ihvertfall en god nyhet.  Så kan man håpe at noen ser potensialet her. Tesla for eksempel?

For enkelte av hurtigladerene vil det i tillegg bli tilbud om normallading.

Fylket har også gjort vedtak om at 20% av offentlige parkeringsplasser ved kjøpesentre og lignende skal ha tilbud om normallading.

Takk til Hordaland fylkeskommunes representant for detaljert og hurtig informasjon på mitt spørsmål :)

Mulig dere visste alt dette fra før, men mye av dette var ihvertfall nytt for meg.  Håper at nabofylkene Telemark og Buskerud følger opp Hordalands gode eksempel når det gjelder å legge til rette for elbil.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

foxy

Sitat fra: Stig O på onsdag 30. januar 2013, klokken 10:01
Kjører også ofte denne strekningen, så det er en forutsettning at det kommer en hurtiglader her. Aller helst i Seljord hvor vi bruker å spise middag.

kjøre bergen-oslo ofte?? hvorfor i all verden gidder man å utsette seg for slik stress, når det går fly hver halvtime...
I-miev 2011
Asker

RunarBT

#6
Sitat fra: foxy på onsdag 30. januar 2013, klokken 12:31
Sitat fra: Stig O på onsdag 30. januar 2013, klokken 10:01
Kjører også ofte denne strekningen, så det er en forutsettning at det kommer en hurtiglader her. Aller helst i Seljord hvor vi bruker å spise middag.

kjøre bergen-oslo ofte?? hvorfor i all verden gidder man å utsette seg for slik stress, når det går fly hver halvtime...

Fly tar tid og er stress. For meg fra Drammen er det 1 time flytog 1 time margin for innsjekk og sikkerhetskontrollen. Ein liten time i lifta. Så er det ein liten time i motsatt ende inn til Bergen by. Da tar eg heller tog fra Drammen, litt over 5 timer. Eller tesla model s når den kjem i hus, fin tur i bil, tenker det blir ønske om å kjøre mest mulig når model s er heime;-)

Stig O

Litt upresis med "denne stekningen". Kjører Odda/ Langhus!!! ca.37mil som er veldig ugunstig på vintern med Teslaen, så jeg må trolig berolige nervene med litt påfyll av batteriet. Med fly tar det lengre tid.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Bent

Sitat fra: foxy på onsdag 30. januar 2013, klokken 12:31
kjøre bergen-oslo ofte?? hvorfor i all verden gidder man å utsette seg for slik stress, når det går fly hver halvtime...
Fly?? Hvorfor i all verden gidde slikt stress når man kan kose seg bortover veiene i en Tesla istedet? :D
Tesla Roadster, 25Mm

Yagi

Røldal, Haukeligrend, Åmot eller Seljord på E134 hadde vært gunstige plasseringer for min del, men har ikke hørt om planer for disse stedene.

For R7 ser det ut til å komme chademo i Hønefoss, Flå og Eidfjord - i tillegg til de som nå er på Gol og Geilo. Men så var det dette med chademo og Tesla da....
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

jkirkebo

Sitat fra: foxy på onsdag 30. januar 2013, klokken 12:31
kjøre bergen-oslo ofte?? hvorfor i all verden gidder man å utsette seg for slik stress, når det går fly hver halvtime...

Kanskje fordi man også trenger transport internt i Bergen ? Sist jeg var der noen dager gikk det ihvertfall 1500,- til Taxi i tillegg til det Flybussen skulle ha. Dessuten tar det mye tid med tog fra Fredrikstad til Gardermoen og fra Torp til Fredrikstad på veien tilbake. Så når jeg får min Model S blir det nok ganske sikkert elbil neste gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Oslo-Bergen er bare 480km og har lav hastighetsstandard, så egentlig vil jeg tro det holder med 1 time på 20kW lading underveis sommerstid om det dukker opp noen slike punkter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: RunarBT på onsdag 30. januar 2013, klokken 12:55
Fly tar tid og er stress. For meg fra Drammen er det 1 time flytog 1 time margin for innsjekk og sikkerhetskontrollen. Ein liten time i lifta. Så er det ein liten time i motsatt ende inn til Bergen by. Da tar eg heller tog fra Drammen, litt over 5 timer. Eller tesla model s når den kjem i hus, fin tur i bil, tenker det blir ønske om å kjøre mest mulig når model s er heime;-)

Skal du ta fly og bor i Drammen vil jeg dog tro at Torp er et bedre utgangspunkt ? Toget dit tar også en time, men er mye rimeligere. En kort busstur er inkludert i billetten. Som regel er flybillettene også vesentlig rimeligere fra Torp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Yagi

Sitat fra: Bruto Maccaroni på onsdag 30. januar 2013, klokken 09:31
Tesla har bekreftet at de utvikler en chademo adapter, men ikke bekreftet når den blir tilgjengelig. (...)

Jeg hørte med en Tesla rep senest i dag og han sa da at Model S for øyeblikket ikke er kompatibel med chademo, men at dette er noe de vil vurdere dersom det skulle vise seg å være et stort behov for det....  Sett i sammenheng med at admin på Tesla Motors Club sier at han har fått bekreftet fra Tesla at det jobbes med en adapter - men foreløpig bare for Japan, så høres dette litt merkelig ut.  Særlig siden jeg tidligere har fått høre fra Tesla at grunnen til at de ikke ville støtte Chademo er at standarden ikke behandler batteriet særlig bra.

(Etter det jeg har kunne lese meg til er det en god del andre ulemper med chademo også - sånn generelt, ikke bare i forhold til Tesla.)

Denne oversikten viser jo at det er mange biler - særlig blant dem som blir tilgjengelige i relativt nær fremtid som IKKE støtter chademo..
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/51-hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Rio

Sitat fra: *EL* på onsdag 30. januar 2013, klokken 14:31
Sitat fra: Bruto Maccaroni på onsdag 30. januar 2013, klokken 09:31
Tesla har bekreftet at de utvikler en chademo adapter, men ikke bekreftet når den blir tilgjengelig. (...)

Jeg hørte med en Tesla rep senest i dag og han sa da at Model S for øyeblikket ikke er kompatibel med chademo, men at dette er noe de vil vurdere dersom det skulle vise seg å være et stort behov for det....  Sett i sammenheng med at admin på Tesla Motors Club sier at han har fått bekreftet fra Tesla at det jobbes med en adapter - men foreløpig bare for Japan, så høres dette litt merkelig ut.  Særlig siden jeg tidligere har fått høre fra Tesla at grunnen til at de ikke ville støtte Chademo er at standarden ikke behandler batteriet særlig bra.

(Etter det jeg har kunne lese meg til er det en god del andre ulemper med chademo også - sånn generelt, ikke bare i forhold til Tesla.)

Denne oversikten viser jo at det er mange biler - særlig blant dem som blir tilgjengelige i relativt nær fremtid som IKKE støtter chademo..
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/51-hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva

CHAdeMO "behandler" ikke noe som helst; bilen forteller laderen hvor mange volt/ampère den vil ha. That's it. Det er opptil bilen selv å avgjøre dette.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA