Trenger ladeboks i garasjen...

Startet av Gadgetman, torsdag 06. februar 2025, klokken 13:53

« forrige - neste »

Gadgetman

3fas strøm er på vei til garasjen(kabel mellom garasjene er på plass allerede, venter bare på at telen skal forsvinne for å få kobla opp anlegget. 8 garasjer i et sameie, om noen lurer)   

Og da trenger eg en lader...   
Den MÅ ha type 2 kontakt, ikkje kabel med type 2 da min bil har type 1 kontakt. (Eg har type 1 til 2 kabel)

Det bør være mulig å styre ladetidspunkt, UTEN å måtte bruke en eller anna skytjeneste. 'Ei sky er bare noen andres datamaskin'. (Hørt alt for mange eksempler på skytjenester som har forsvunnet og parkert brukerne med skjegget godt planta i postkassa) Nei, bilen min har ikkje automatikk for slikt.

Den bør være rimelig...   
Og selv om min bil ikkje takler mer enn 3,7KW lading, så skader det ikkje med minst 7,noe maks lading, eller mer.   
(Eg har for lite plass til alt rælet og hobbyene mine, og finner eg et hus med litt mer plass og som eg kan ha råd til... adios! 3fas lader ser bedre ut på et prospekt enn en puslete 1fas dings)   

Så, ett 'Må' og en haug med 'bør'.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Radial

Skal dere dele den ene 3-fasen på 8 ladere? Eller bare til deg selv?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ulvis

Har de ikkje avtalt å ha eit felles system?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Regner med 8 garasjer skal dele på kapasitet og treng ein form for kostnadsfordeling?

Eller, legges det separat kabel til hver enkelt garasje fra respektive strømmåler?

Zaptec Pro og Easee Charge Core er to trygge valg. Defa har også en løsning.

Finnes også andre merker, kjenner ikke detaljene for
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Gadgetman

Vi har et skap utenfor garasjeanlegget med en hovedmåler, så går det en TYKK kabel med 3fas i igjennom garasjene, og innom en koblingsboks med hovedbryter i hver garasje.   
Plana er da at hver garasjeeier får satt opp egen måler/sikringer osv. i sin garasje når de får koblet opp lader eller lys eller kva de måtte ønske.   

Så kostnadsfordeling av forbruk går greit.   

Opplegget med skap, kabel og bokser med hovedbrytere er allerede tatt via felleskostnader i sameiet.

Alt etter hovedbryter betaler den enkelte garasjeeier selv.   

Siden det er låsbar garasje trenger eg f.eks ikkje RFID eller lignende system.

foreløpig er vi bare to som har ELbil, men en tredje driver og vurderer.
Noen av de andre ser muligheten for elektrisk portåpner, og en har lyst på snekkerverksted...

Radial

Med mindre dere har 250A sikring kan ikke alle få 7,4 kW 1-fas.

Dere blir nok nødt til å basere dere på en form for felles lastbalansering med fase-bytter gjennom en syklus og variable hastigheter.

Styret må derfor stå som overordnet systemadministrator, selv om boksene eies av hver enkelt, og styret må bestemme seg for hvilken boks det blir.

I praksis er det bare Zaptec Pro og Easee Core som vil tilfredsstille dette.
De virker offline om skyen går ned, og man kan endre i innstillingene gjennom BT på Easee ved behov om skyen er nede.

Ville gått for Easee Core, men er 10k/boks.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

Her jeg bor er det løst via en kurs med 63A vern pr garasje rekke. Hver enkelt ladeboks kobles mot kabelen som går igjennom garasje rekkene.

Det er ikke noe bryter, vern eller måler pr garasje. Det ligger i ladeboksene.

Fordel er avlesing kan skje sentralt, i stedet for manuell avlesning. Spesielt om fakturering av strøm skal skje til faktisk strømpris er det nødvendig med en automatisk avlesning pr time.

Skal hver enkelt beboer selve velge ladeboks må en ta hensyn til total kapasitet. I teorien kan dette manuelt justeres hver gang det legges til en ny ladeboks, men i praksis blir det noe komplisert med ulike varianter av ladebokser.

Strøm til lys og garasjeport går utenom ladeboks måler her jeg bor. Egen kurs for annen bruk. Det utgjør svært lite forbruk. Hos oss kan garasjene bare benyttes til parkering av bil og mc. Annet enn støvsuger og motorvarmer er det ikke lov å benytte til eksempelvis fryseboks eller annet utstyr.
Lørenskog

Gadgetman

Det er blant annet derfor eg ønsker meg en rimelig boks med mulighet for styring av ladetidspunkt.   
Eg lader normalt mindre enn 50% av batterikapasitet(batteriet er 22,5KWh) så med 3,4KW ladestyrke burde den være ferdig på 4 timer. Selv med høyere forbruk på vinter kommer eg meg under 6 timer, så eg kan trygt starte lading ved midnatt.   
(3,4KW er maks ladestyrke på hjemmelading som min kan ta.)   

At man burde ha et system hvor boksene samarbeider har eg blitt klar over etter at kontrakt med lokal elektriker ble godkjent og signert. Mulig dette var derfor de var så mye rimeligere...   
(Har ikkje sett overslaga fra de andre som kom med anbud. Burde ha spurt om de.)   

Så eg vil bare ha noe som funker til eg evt. flytter.   

TB

Sitat fra: Gadgetman på fredag 07. februar 2025, klokken 13:54Det er blant annet derfor eg ønsker meg en rimelig boks med mulighet for styring av ladetidspunkt.   
Eg lader normalt mindre enn 50% av batterikapasitet(batteriet er 22,5KWh) så med 3,4KW ladestyrke burde den være ferdig på 4 timer. Selv med høyere forbruk på vinter kommer eg meg under 6 timer, så eg kan trygt starte lading ved midnatt.   
(3,4KW er maks ladestyrke på hjemmelading som min kan ta.)   

At man burde ha et system hvor boksene samarbeider har eg blitt klar over etter at kontrakt med lokal elektriker ble godkjent og signert. Mulig dette var derfor de var så mye rimeligere...   
(Har ikkje sett overslaga fra de andre som kom med anbud. Burde ha spurt om de.)   

22 kWh batteri idag er lite, mange nye biler har over 70 kWh. Men, nå trenger en ikke vente til det er tomt før en lader, så effekt som kreves er ikke så mye. Det viktige er at anlegget er stabilt, og fungerer som det skal.

Tenker det er tre måter å løse det på:
Alt 1:
- Kjøpe enkle ladebokser som totalt trekker mindre enn vernet for kursen.
- Avregne manuelt og fordele kostnader via manuelt avleste målere.

Går greit så lenge det er få ladebokser. Hvor mange ampere er vernet for kursen og vern i hver enkelt garasje?

Alt 2:
Klargjøre for fremtiden, velge lade bokser som kan lastbalansering og avregne strøm, slik en kan legge til flere enkelt.

Alt 3:
Først enkle ladebokser, alt 1. Deretter i fremtiden bytte til andre ladebokser når behovet er der, alt 2.
Flere borettslag og sameier har gjort denne varianten. Det blir gjerne litt diskusjon om kostnader, men det gjør en vil få helt nye ladebokser på det tidspunkt det skjer.
Lørenskog

Electric cars in Norway

Sitat fra: Gadgetman på fredag 07. februar 2025, klokken 13:54D   

Ja hvis du skal ut så er det jo ikke noe mening å legge for mye pæng i boksen..prisene vil falle på disse i årene fremover uansett hva du velger

Radial

Min lille erfaring, er at de "billig boksene" til slutt får samme kost som de dyre, pga større kostnader til DC vern.

Er ikke helt uten grunn at Easee home/lite og Zaptec Go, er de desidert mest solgte boksene til private.

Bare for å få med seg en "timer" for gamle biler, må man gjern velge en av de ovennevnte.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Gadgetman

Det kan se ut som om det blir en av de to boksene.   
De kommer såvidt inn under 'rimelig nok' og inn i kategorien 'evt senere kjøper vil se dem som en fordel'   

TB

Sitat fra: Gadgetman på mandag 10. februar 2025, klokken 12:19Det kan se ut som om det blir en av de to boksene.   
De kommer såvidt inn under 'rimelig nok' og inn i kategorien 'evt senere kjøper vil se dem som en fordel'   
Husk du kan ha opptil tre Zaptec Go-ladere i en installasjon. Det samme gjelder Easee Charge.

Zaptec Pro og Easee Charge Core støtter flere enn 3 stk.
Lørenskog

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TB på mandag 10. februar 2025, klokken 13:04
Sitat fra: Gadgetman på mandag 10. februar 2025, klokken 12:19Det kan se ut som om det blir en av de to boksene. 
Husk du kan ha opptil tre Zaptec Go-ladere i en installasjon. Det samme gjelder Easee Charge.

Har jeg forstått det rett at dersom jeg hadde kjøpt Zaptec Pro, så kunne jeg bare kjøpt en ekstra lader og puttet på samme kabel/sikring, mens når jeg nå har en Zaptec Go så må den ha sin egen sikring i sikringsskapet, og dermed egen ledning?
Har 1-fas 10mm2 kabel installert.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 10. februar 2025, klokken 14:18
Sitat fra: TB på mandag 10. februar 2025, klokken 13:04

Har jeg forstått det rett at dersom jeg hadde kjøpt Zaptec Pro, så kunne jeg bare kjøpt en ekstra lader og puttet på samme kabel/sikring, mens når jeg nå har en Zaptec Go så må den ha sin egen sikring i sikringsskapet, og dermed egen ledning?
Har 1-fas 10mm2 kabel installert.

Zaptec Pro har visstnok Type A RDC sikring integrert på inntaket, derfor er den igjen "ihht" NEK400 som krever egen sikring pr ladepunkt.
Go har ikke denne sikringen, og må derfor ha denne i skapet...ergo blir det litt vanskelig å ha alt på "samme kurs" da du fysisk må fra 3 ledninger ut av sikringsskapet til hver lader eller en egen boks over hver lader ned en sikring i.

Men det er STOR forskjell på prisen til Pro og Go...

Easee home/lite har igjen løst dette litt annerledes, gjennom å godkjenne de interne releene i boksen til den samme jobben  (sammen med DC og AC deteksjon).
Man kan diskutere om det er "like trygt",  og det var jo Eltilsynet i Sverige uenig i, men det ble til slutt "godkjent under tvil' mot at Easee opplyser om feilrate på boksene månedsvis fremover.

Charge Core er designet litt annerledes nettopp pga dette tilsynet, men opererer under samme prinsipp, med en oppgradering av innmat for å være fullt "compliant" med relevante IEC standarder, men da spratt prisen en del opp også.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA