Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger ladeboks i garasjen...

Startet av Gadgetman, torsdag 06. februar 2025, klokken 13:53

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 10. februar 2025, klokken 14:18Har jeg forstått det rett at dersom jeg hadde kjøpt Zaptec Pro, så kunne jeg bare kjøpt en ekstra lader og puttet på samme kabel/sikring, mens når jeg nå har en Zaptec Go så må den ha sin egen sikring i sikringsskapet, og dermed egen ledning? Har 1-fas 10mm2 kabel installert.
Det er to forhold her. Det første er hva boksene fysisk inneholder.
Innebygget jordfeilvern i de "avanserte" ladeboksene gjør en garasjerekke kan ha et felles vern og kabel igjennom hele rekken. Da kan ekstra ladebokser kobles på samme kurs og anlegget utvides litt etter hvert. Ingen endringer kreves i sikringsskapet.

Det andre forhold er begrensinger som produsenten setter i programvare.
Både Zaptec Go og Easee Charge er begrenset til 3 stk på en kurs, og de støtter ikke lastbalansering mot andre kurser.

Et borettslag eller sameie med parkeringshus, -kjeller eller rekkegarasjer har gjerne 10-12 garasjeplasser pr kurs, og mange kurser.

Her jeg bor er det installert 52 Zaptec Pro laderere, men når anlegget ble satt opp første gang var det bare 12 stk. Selv om Zaptec Pro og Easee Charge Core er dyrere så blir kabling og antall kurser fra sikringsskap enklere og dermed blir det gjerne rimeligere totalt sett.

Til slutt, på større anlegg med felles måler er det behov nødvendig med en løsning for avregning. De enklere ladebokser har noe begrenset mulighet for avregning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ToWalkOrDrive

Hmmm... ser ut til at jeg må fortsette å lade en og en bil (litt kjipt siden Kia e-niro 2019 er avhengig av strøm for å få "scheduled heating" til å virke.)
Prøvde å google dobbel lader. Ser en da kommer med et par alternativ til fra 17250. Så mye er det foreløpig ikke verdt for meg å få varm bil om morgenen  :D

Men med en av disse så trenger en ikke mer enn en sikring / ledning?

https://elxo.no/product/defa-erange-duo-14kw-rfid/

https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/bil-og-motorsykkel/elbillader-og-tilbehor/charge-amps-aura-elbillader-101010/252952?utm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=elkjop_2024_w18-18_pri.com-prisjakt_MTUTIC_32602280071835255&utm_content=1#description

https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallbox-duo
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. februar 2025, klokken 10:17Men med en av disse så trenger en ikke mer enn en sikring / ledning?

Jepp for den:

"Felles eller dedikert kurs. Begge uttak, 1 stk 3P 230V-IT, eller 1 stk 4P 400V-TN.
To separate kurser med separate kabler er mulig, men krever omkobling ved inntaksterminaler. 2 stk 2P 230V-IT."
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Har du 3-fas, har vel både Zaptec (Go) og Easee (Lite) sine billigste bokser støtte for å settes opp som "master og slaver", med inntil 2 slaver. Da kan du belaste 3-fas på "Master" om du er alene, mens det blir 1-fase dersom 2 eller 3 bokser benyttes samtidig.

Ser ut som Zaptec Go blir billigst av de til 6,5K per boks, og den støtter opp til 22 kW om det skulle være behov for eller ønsket mulighet. Easee Lite kan man, i likhet med Zaptec Go få litt billigere via Tibber, men tipper det bare er for en boks. Men starter på litt lavere med Tibber-tilbud, men virker å være dyrere om den kjøpes uten Tibber-tilbudet.

Har man allerede en boks fra en av disse, ville jeg nok satset på en til fra samme produsent, da jeg er usikker på om det støttes å sette f.eks. en Easee Lite sammen med en Zaptec Go.

Ikke sjekket hvordan andre leverandører gjør det utenom pro/business-modellene for større ladeanlegg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 11. februar 2025, klokken 11:05Har du 3-fas, har vel både Zaptec (Go) og Easee (Lite) sine billigste bokser støtte for å settes opp som "master og slaver", med inntil 2 slaver. Da kan du belaste 3-fas på "Master" om du er alene, mens det blir 1-fase dersom 2 eller 3 bokser benyttes samtidig.

Ser ut som Zaptec Go blir billigst av de til 6,5K per boks, og den støtter opp til 22 kW om det skulle være behov for eller ønsket mulighet. Easee Lite kan man, i likhet med Zaptec Go få litt billigere via Tibber, men tipper det bare er for en boks. Men starter på litt lavere med Tibber-tilbud, men virker å være dyrere om den kjøpes uten Tibber-tilbudet.

Har man allerede en boks fra en av disse, ville jeg nok satset på en til fra samme produsent, da jeg er usikker på om det støttes å sette f.eks. en Easee Lite sammen med en Zaptec Go.

Ikke sjekket hvordan andre leverandører gjør det utenom pro/business-modellene for større ladeanlegg.

Jeg har uansett bare en fase.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. februar 2025, klokken 10:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. februar 2025, klokken 10:17Men med en av disse så trenger en ikke mer enn en sikring / ledning?

Jepp for den:

"Felles eller dedikert kurs. Begge uttak, 1 stk 3P 230V-IT, eller 1 stk 4P 400V-TN.
To separate kurser med separate kabler er mulig, men krever omkobling ved inntaksterminaler. 2 stk 2P 230V-IT."

Det var bra å høre. Da er det i hvert fall alternativer utenom å legge opp alt for en ekstra lader... sånn når jeg vinner i lotto. Ser forresten og at det ligger flere Zaptec Pro til salgs på finn til rundt 7500 per stk, nesten nye... https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=zaptec+pro

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA