Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zeekr 7x

Startet av Leaf_2014, søndag 02. februar 2025, klokken 16:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

En bil i husholdningen, 200km til hytta som vi bruker hyppig. Årlig kjørelengde ca 16.000km.
Før når kona kjørte til jobb hver dag lå vi på ca 20.000km i året.

Jeg må si jeg synes 16-20.000km i året er ganske mye. Blant venner/bekjente i Oslo har de fleste lavere kjørelengde enn oss, bortsett fra en som driver med salg.
Kanskje en konsekvens av at vi bor i byen og dermed relativt korte avstander ved all småkjøring?

Når det gjelder bilen er den litt interessant. Veldig kjipt med rammeløse dører, og et par andre løsninger jeg erfaringsmessig er skeptisk til. Men bilen for øvrig virker interessant.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

20.000 km er ikke mye. Alt avhenger sikkert i stor grad av hvor man bor.

Har selv 120 km daglig pendling til jobb. Buss er håpløst og tar minst 3 timer daglig og går sjeldent..så for egen del renner km avgårde. Bor man så sentralt i forhold til jobb at man kan sykle så blir 20k mye,men ikke alle har det slik eller vil ha det slik.

Svein_H

Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. februar 2025, klokken 18:5920.000 km er ikke mye. Alt avhenger sikkert i stor grad av hvor man bor.

Har selv 120 km daglig pendling til jobb. Buss er håpløst og tar minst 3 timer daglig og går sjeldent..så for egen del renner km avgårde. Bor man så sentralt i forhold til jobb at man kan sykle så blir 20k mye,men ikke alle har det slik eller vil ha det slik.

Støttes. Jeg jobber i Oslo og jobbpendler 25-30k km årlig, både pga håpløst kollektivtilbud og andre grunner, og i tillegg kommer all annen kjøring på fritiden. Og jeg bor kun 43km unna Oslo S i luftlinje...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rosstopher

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 27. februar 2025, klokken 18:31
SitatSmåbiler kjøres mindre enn store, gamle biler kjøres mindre enn nye, de bilene som er bil nummer to kjøres mindre enn de som er bil nummer én, etc.

Kanskje derfor det kalles "gjennomsnittlig"?

I innlegget mitt forklarte jeg hvorfor gjennomsnittet ikke var representativt. Hvis det var noe du ikke forsto eller du var uenig med er det fint om du sier fra om det, så kan vi diskutere det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Nye biler (0-4 år) med el drift har snitt på 13-14.000km per år. De som vil fortsette fordypningen i kjørelengder kan kanskje gjøre det hos SSB istedenfor i Zeekr 7x tråden :D
Mange tabeller en kan grave seg ned i for å finne det svaret man har lyst på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Hva er service kostnaden for disse,for noen,hyppige service intervallene da?

Det er,for egen del,veldig surt med MINST ett årlig vekstedbesøk gitt 20k intervall. Bare det å ta seg fri fra jobben en hel dag for å komme seg til verksted utgjør jo mange tapte arbeidspenger og tapt tid. Jo lengre reisevei til verksted jo færre besøk vil man jo ønske å ta.

Noen konkurrenter har lengre service intervall og skuffet over at denne har kortere intervall enn f.eks geely konkurrenten polestar har på sine.

Stip

Kan for så vidt forstå at de ønsker kortere intervall i bytte mot en lang garantiperiode... 

hELgenen

Sitat fra: Stip på fredag 28. februar 2025, klokken 08:20Kan for så vidt forstå at de ønsker kortere intervall i bytte mot en lang garantiperiode... 

Ja, men da må de også kunne stille opp med et nettverk av verksted hvor man kan ta service. Det er ikke unikt for Zeekr, men mer et problem flere kinesiske bilmerker har. Nemlig at de ofte har begrenset med service verksted - og dersom man kobler dette til hyppige service intervaller som må gjøres hos merkeforhandler - vel da begrenser man jo muligheten flere har til å velge merket.

Stip

Jeg kjøpte bil på vilkår om at Zeekr nettopp har Frydenbø og/eller Mekonomen som serviceverksted slik som i Sverige. Frydenbø har 14 lokasjoner i Norge og Mekonomen har 300 (!). Selv om langt fra alle er aktuelle burde det ikke være langt til nærmeste plass og bedre dekning enn Xpeng, Nio, BYD og andre. I tillegg har Sverige Mobile Service, men usikker om det kommer hit.   

hELgenen

Sitat fra: Stip på fredag 28. februar 2025, klokken 14:10Jeg kjøpte bil på vilkår om at Zeekr nettopp har Frydenbø og/eller Mekonomen som serviceverksted slik som i Sverige. Frydenbø har 14 lokasjoner i Norge og Mekonomen har 300 (!). Selv om langt fra alle er aktuelle burde det ikke være langt til nærmeste plass og bedre dekning enn Xpeng, Nio, BYD og andre. I tillegg har Sverige Mobile Service, men usikker om det kommer hit.   

Jeg kan ikke se at mekonomen er nevnt som service verksted. Men er det tilfelle så snakker vi om noe helt annet enn de øvrige Kina merkene.

finn_roen

Nå har 7x kommet til Frydenbø Kokstad (Bergen)
De har utstilt en Privilege mod farge Grå
Fikk sett på den i dag, skuffet ikke 🤩
Prøvekjøring blir vist ikke før i April engang..

Stip

I dag, 8. mars, er kanskje en passende mulighet for å foreslå en hyggelig Bergenstur til fruen da  ???  ;D

batterimannen

Kommer nok ikke til å se på bilen før det er mulig å prøvekjøre, men om noen har mulighet til å måle lengden mellom isofix setene (antall cm fra midt på hvert punkt), så hadde det vært gull!
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA