Tesla Model S75 - hvorfor såpass billige nå

Startet av tower.no, mandag 27. januar 2025, klokken 12:40

« forrige - neste »

tower.no

Hei,

jeg vurderer å kjøpe min første elbil og har egentlig virkelig lyst på en Tesla S. Jeg er i samtale med en forhndler som tilby en Tesla S75D fra 2017 med 144,000 km (vinterpakke, soltak, vanlig fjæring, ikke-elektrisk bakluke, fortsatt 4 måneder garanti).
Bilen skal koste 190.000 kr. Andre biler i samme tilstand finns også for 170,000-200,000 kr.

Spørsmålet mitt er nå: Hvorfor er de så billige? Altså de har jo sikkert kostet ca. 700,000 som nybil.
Jeg ville tenkt de koster derfor nå ca. 400,000 kr?

For ellers så kunne jeg også tenke meg å kjøpe en Kia e-Soul fra 2020 for en billigere pris (og ja, jeg vet at man kan ikke sammenligne de bilene egentlig). Men nå lurer jeg om jeg skulle kanskje går for en nyere billigere elbil for å unngå reparasjoner som kommer.
Nå er det to meninger som clasher: Enten kjøpe en Tesla (selv om den er eldre) pga at de er av høy kvalitet (er det sant, holder de lenge?) eller kjøpe en nyere billigere bil som holder lenger pga at den er ny.

Bilen skal holde seg uten store reparasjoner i de neste 7 årene.

Takk for hjelpen deres, og jeg vet at jeg vil nok bare få meninger fra andre ikke-eksperter men det kan likevel være hjelpsom for meg for et inntrykk.

Med vennlig hilsen
Tom

2025 - Tesla S 75D (2017)
2019 - Nissan X-Trail (2007)

Rosstopher

Model S er dyre i drift. Ikke kjøp det med tanken om at den kommer til å vare lenge. Det er mye dyre deler som kan ryke. Hvis du tenker økonomi så velg heller den nyere Kia'en.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Er vel heller ikke det beste batteriet i den, om jeg husker rett. Har vel vært endel bytte av 75-batteriet, så sjekk i tilfelle om den har fått nytt 90-batteri som ev. er låst ned til 75. Da kan du ev. låse opp de siste kWh'ene mot en kostnad, men uansett har du da et langt bedre batteri i bilen, som kan tåle litt degradering før du merker noe!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tower.no

Ja, takk for svarene så langt. Jeg ser frem til mer innsikt fra dere og håper å kan avgjøre valget innen denne uken. Fortsett å gi meg tips!

ToWalkOrDrive

Model S var jo på en måte "prototypen" til Tesla. Min fra 2014 var på verksted hele tiden. Sånn som dørhåndtak så er det en motor på hvert håndtak, og ledninger som beveger seg hver gang du åpner. Hvert håndtak kan ha mange forskjellige feil. Mulig det er funnet løsning på det nå. Jeg vet ikke. 2017 var nok en del hakk bedre, men det vet jeg ikke.

Model 3 er bygget mye enklere, og har mye færre feil. Men det kan jo være de fleste bilene har blitt fikset så mange ganger siden 2017 at det nå virker. Jeg ville heller kjøpt en Kia e-Niro fra 2019  :D

https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.0
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. januar 2025, klokken 15:21Model S var jo på en måte "prototypen" til Tesla. Min fra 2014 var på verksted hele tiden. Sånn som dørhåndtak så er det en motor på hvert håndtak, og ledninger som beveger seg hver gang du åpner. Hvert håndtak kan ha mange forskjellige feil. Mulig det er funnet løsning på det nå. Jeg vet ikke. 2017 var nok en del hakk bedre, men det vet jeg ikke.

Model 3 er bygget mye enklere, og har mye færre feil. Men det kan jo være de fleste bilene har blitt fikset så mange ganger siden 2017 at det nå virker. Jeg ville heller kjøpt en Kia e-Niro fra 2019  :D

https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.0

De har endret på håndtakene flere ganger. Min endte opp med versjon 3 på tre av håndtakene og de virket å vare lenge. Min var også på verksted nesten månedlig. Kjempebra bil, men vil ikke anbefale den.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

tower.no

Jeg nettopp kjørte i snø"storm" med X-Trailen min og prøvde hvordan det er å kjøre uten firehjulsdrift altså bare med tohjulsdrift. Så fort man stopper på en litt brattere bakke så er det av og til umulig å komme i fart igjen. Altså nå innser jeg at jeg gjerne vil har en bil hvor alle hjulene blir drevet av motoren.
Noe som er i samme prisklasse som Tesla S (opp til 200,000 kr)?

edyrli

Kan være det er lurere med en Model 3 AWD. Om du tar litt km. Så begynner de på ca 200.000
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

ToWalkOrDrive

Sitat fra: edyrli på tirsdag 28. januar 2025, klokken 00:10Kan være det er lurere med en Model 3 AWD. Om du tar litt km. Så begynner de på ca 200.000

Ja, enig i det. Er vel nesten eneste 4WD-alternativet i den prisklassen med el.

Overraskende å se at en kan få en 2018 Model X med 1,5 år garanti på drive unit / batteri for 200.000,-. (Dersom det stemmer det som står i annonsen om garanti). https://www.finn.no/mobility/item/371474502?ci=3 Dersom alt går i dass kan en jo selge den som delebil om 1,5 år og ikke tape så mye  ;) Men enig - om en ikke trenger enormt med plass er Model 3 mer fornuftig.

Går en opp til 250.000 får en kjøpt en Audi e-tron til 250.000. De har jo mye dyrere deler, men komfort er noen hakk opp (utenom litt lyd fra motorer). Det er og sykt billig. Men de har en del kortere rekkevidde - hvor stor forskjell avhenger av om en velger 50 eller 55. https://www.finn.no/mobility/item/390651708

Eller hva med en taxi-kjørt Mach e til 259.000? https://www.finn.no/mobility/item/382197964
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

2018 utgavene er ganske bra med forholdsvis lite feil sammenlignet med tidligere modeller.
De har falt mye i pris, men man må huske at de kun kostet ca 550k i sin tid og kom med kampanjerente, så egentlig ikke alt for galt på 5-6 år.

Kunne godt tenkt meg en sånn igjen, var fantastisk bil, men luftfjæring kan bli ganske dyrt etterhvert. likeretter/ombordlader, PTC varmer, hjuloppheng og lyktene ryker og koster mye. 

RJK

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 28. januar 2025, klokken 13:482018 utgavene er ganske bra med forholdsvis lite feil sammenlignet med tidligere modeller.
De har falt mye i pris, men man må huske at de kun kostet ca 550k i sin tid og kom med kampanjerente, så egentlig ikke alt for galt på 5-6 år.

Kunne godt tenkt meg en sånn igjen, var fantastisk bil, men luftfjæring kan bli ganske dyrt etterhvert. likeretter/ombordlader, PTC varmer, hjuloppheng og lyktene ryker og koster mye. 
Det ble vel helt andre priser etter 2014, da USD ble dyre/NOK ramla i gulvet. Nå er jo NOK enda værre stilt enn 2014/2015-kursene...
Bosted Oslo

Vaduz

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 14:01
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 28. januar 2025, klokken 13:482018 utgavene er ganske bra med forholdsvis lite feil sammenlignet med tidligere modeller.

Det ble vel helt andre priser etter 2014, da USD ble dyre/NOK ramla i gulvet. Nå er jo NOK enda værre stilt enn 2014/2015-kursene...

Husker ikke prisene for de tidligere modellene, bare hva jeg selv gav for min med 3 år kampanjerente på 1% eller noe slikt. Kan sikkert graves frem!

RJK

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 28. januar 2025, klokken 14:14

Husker ikke prisene for de tidligere modellene, bare hva jeg selv gav for min med 3 år kampanjerente på 1% eller noe slikt. Kan sikkert graves frem!
Mener selv å huske at man i 2017/2018 var nærmere 700K for 75, men er nok litt avhengig av versjonen. Frem til 2014, og litt utover i 2014 før kursen tok en brå vending, så lå den nok mer mot 450-550K mener jeg å huske!

Jeg hadde flere diskusjoner rundt det å få finansiering på disse i de årene, der man gjerne sammenlignet med Passat man kunne få billigere, men der man ved å sette opp budsjett/kostnadsanalyse som visste at Teslaen ble billigst pga langt lavere totalpris og driftskostnader, lettere klarte å betjene et dyrere lån enn bankene i utgangspunktet ville akseptert!

;)
Bosted Oslo

Vaduz

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 14:45

Mener selv å huske at man i 2017/2018 var nærmere 700K for 75, men er nok litt avhengig av versjonen. Frem til 2014, og litt utover i 2014 før kursen tok en brå vending, så lå den nok mer mot 450-550K mener jeg å huske!

Jeg hadde flere diskusjoner rundt det å få finansiering på disse i de årene, der man gjerne sammenlignet med Passat man kunne få billigere, men der man ved å sette opp budsjett/kostnadsanalyse som visste at Teslaen ble billigst pga langt lavere totalpris og driftskostnader, lettere klarte å betjene et dyrere lån enn bankene i utgangspunktet ville akseptert!

;)

Du hadde rett, min kom på 630k med vinterhjul, men fikk rentekampanje og regnet ut at den var verdt ca 70k totalt med nesten fullfinansiering, så var sikkert den totalprisen jeg husker nå:)

RJK

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 28. januar 2025, klokken 15:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 14:45

;)

Du hadde rett, min kom på 630k med vinterhjul, men fikk rentekampanje og regnet ut at den var verdt ca 70k totalt med nesten fullfinansiering, så var sikkert den totalprisen jeg husker nå:)

Ja, slikt tok jeg ikke hensyn til! Bare utgangsprisene! Godt for deg at du fikk den besparelsen! Det hjelper godt på! 

:+1:
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA