Hovedmeny

Priser og feil på CT i Norge

Startet av Electric cars in Norway, mandag 27. januar 2025, klokken 07:14

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: chargedup på tirsdag 28. januar 2025, klokken 11:47For å få grønne skilter (varebil klasse 2, med MVA fradrag) er kravet at det kun er 1 rad med seter. Kilde: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/kommersiell-import/enkeltgodkjenning/ Der kan man også lese detaljerte krav i pdf linket på bunn av siden for varebil, (det nevnes at skillevegg ikke trengs dersom pickup), klassene, ombygging, vektkrav osv.

Den er såvidt jeg ser registrert som varebil klasse 1 som da ikke har MVA fradragsfordelen som grønne skilter har. Siden den er elvarebil har den fordelen med gratis bomring i Oslo pr nå.
Den er interessant! Trodde man måtte ha grønne skilter og maks 3 sitteplasser på en rad, for å få bompenge-fritak!

Det er jo en fin bonus om man får den som 4-seters "varebil" på hvite skilter, OG med bompengefritak.

Dog, kan kjøre MYE i bom før jeg kommer så langt at det blir billigere med en CT vs en Lightning med alle 5 setene tilgjengelig. ;) 8)

Forøvrig, mye god info som "kommer frem i lyset" her!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 28. januar 2025, klokken 12:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 28. januar 2025, klokken 06:48Vg lagde video en sak i går:
Alltid like irriterende med journalister som ikke har snøring på hva de snakker om.
Og alltid like lite interessant med en video som ikke kommer med noe som helst av info som ikke allerede var kjent.!  ::) 

Å legge inn den videoen så seint i saken, når den ikke bidro til noen ny info eller klarer opp i ting som kan være litt vanskelig å få med, førte bare til at jeg kasta bort tid på videoen. Og nå, på å kommentere den!
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 12:22Dog, kan kjøre MYE i bom før jeg kommer så langt at det blir billigere med en CT vs en Lightning med alle 5 setene tilgjengelig. ;) 8)

Det var en fin måte å se det på. Det er jo faktisk over 700k i forskjell på de to. Veldig begrenset marked for CT da vil jeg tro.

Til sammenligning, i USA har F-150 Lightning Lariat listepris på $76.995, mens CT koster $79.990. Cybertruck skal ikke koste 70% mer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 12:22Den er interessant! Trodde man måtte ha grønne skilter og maks 3 sitteplasser på en rad, for å få bompenge-fritak!

Det er jo en fin bonus om man får den som 4-seters "varebil" på hvite skilter, OG med bompengefritak.

Jeg mener bestemt at baksetet fysisk må fjeres dersom den skal registeres som varebil. Skillevegg slipper man fordi "varerommet" er lasteplanet, og det er jo fysisk avskilt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 28. januar 2025, klokken 12:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 12:22Den er interessant! Trodde man måtte ha grønne skilter og maks 3 sitteplasser på en rad, for å få bompenge-fritak!

Jeg mener bestemt at baksetet fysisk må fjeres dersom den skal registeres som varebil. Skillevegg slipper man fordi "varerommet" er lasteplanet, og det er jo fysisk avskilt.
Ja, det var det jeg og trodde. Så da det var meldt at det likevel ikke var krav, så ble jeg nysgjerrig.

Er selv mest gira på Rivian. Er visstnok en som driver med import av de og, men husker ikke hva prisen var der. Men det var nok og en "god" pris for å få norske skilt på den!

Fra TB sin video der bilen ble vist på Norges Varemesse ved Lillestrøm:

Bosted Oslo

chargedup

Vanskelig å finne noen som skiller mellom elvarebil klasse 1 og 2 på bompengefritak. Hos elbilforeningen https://elbil.no/slik-er-de-nye-takstene-i-oslo-fra-nyttar/ skriver de at bom er gratis for N1. Bilen tråden ble opprettet om, altså 3 seteren på hvite skilter: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=BU42720 er registrert som N1 varebil. Såvidt jeg klarer å tolke det har elvarebiler både med grønne (klasse 2) og hvite skilter (klasse 1) bompengefradrag. Skulle jeg ha importert en elvarebil selv, ville jeg selvfølgelig ha sjekket opp med fremtind/vegvesen for hva som gjelder for de 2 forskjellige varebilklassene.

Sjekk: linken i mitt forrige innlegg hos vegvesen for å se forskjell mellom varebil klasse 1 (hvite skilter med så mange seter som det er plass/vekt til med statskassa der det er avgifter som om varebilen er personbil) og varebil klasse 2 (grønne skilter, maks 1 seterad og MVA fradrag for firma).

Mange som importerer Ford Lightningen leverer de enten som varebil med grønne skilter og 2 seter, 5 seters personbil eller 5 seters lett lastebil (står gjerne at de leverer det du ønsker i annonsene).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

SitatMange som importerer Ford Lightningen leverer de enten som varebil med grønne skilter og 2 seter, 5 seters personbil eller 5 seters lett lastebil (står gjerne at de leverer det du ønsker i annonsene).
Galskap å ikke velge 2 seteren der. Kan jo kjøpe en annen bil ved siden av for under diffen på personbil ;D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:03
SitatMange som importerer Ford Lightningen leverer de enten som varebil med grønne skilter og 2 seter, 5 seters personbil eller 5 seters lett lastebil (står gjerne at de leverer det du ønsker i annonsene).
Galskap å ikke velge 2 seteren der. Kan jo kjøpe en annen bil ved siden av for under diffen på personbil ;D
I de fleste tilfeller av elbil personbil-->Elbil varebil, så blir varebilen dyrere, nettopp pga at man må fjerne seter fra personbil-versjonen og så "bygge om" så den følger kravene.

Jeg personlig ser akkurat 0 gode grunner for å velge varebilutgaven og atpåtil betale mer for den enn personbilutgaven.

Som bedrift kan du vel trekke fra momsen for begge deler, så jeg ser ikke hvor man finner noen fordel. Som jeg skrev over, differansen i pris, dekker nok bompengene og vel så det. Og det blir faktisk gyldig og for varebil vs personbil av samme kjøretøyet!

For CT var det altså 1,750K vs. 1,950K inkl. avgifter, så 200K til bompenger bl.a. ;)

Priser fra finn-annonsen!

https://www.finn.no/mobility/item/390651272
Bosted Oslo

TheMaltake

Legg merke at den ikke har noe hengervekt heller. Så man kan ikke dra henger med denne. Er vel "litt" galskap å kjøpe en pickup uten mulighet for henger??   ???

RJK

Sitat fra: TheMaltake på tirsdag 28. januar 2025, klokken 18:11Legg merke at den ikke har noe hengervekt heller. Så man kan ikke dra henger med denne. Er vel "litt" galskap å kjøpe en pickup uten mulighet for henger??  ???
"I Norge vil derimot bilen være godkjent for 3,5t tilhengervekt."

I registreringen står det "Ikke oppgitt", som altså er helt forskjellig fra 0 kg!

;)

Begrensningen på 3 500 kg kommer av norske/europeiske lover/regler som tilsier at du ikke får lov å dra mere enn det på kulekoblingen, for CT er laget for å takle 5 tonn.

Bosted Oslo

TheMaltake

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 18:22
Sitat fra: TheMaltake på tirsdag 28. januar 2025, klokken 18:11Legg merke at den ikke har noe hengervekt heller. Så man kan ikke dra henger med denne. Er vel "litt" galskap å kjøpe en pickup uten mulighet for henger??  ???

I registreringen står det "Ikke oppgitt", som altså er helt forskjellig fra 0 kg!

;)

Begrensningen på 3 500 kg kommer av norske/europeiske lover/regler som tilsier at du ikke får lov å dra mere enn det på kulekoblingen, for CT er laget for å takle 5 tonn.

Joa men litt rart å be om så mye penger også står det ikke oppgitt hvor mye du får dra. Hva du får dra av henger i andre land. Er urelevant. Da hva dem bestemmer i EU som gjelder. Med mer eller mindre importør kan sende med papirer for registrering  noe jeg tror neppe tesla vil gjør da dem selv ikke har godkjent den for EU. Blir spennede å se om det kommer opp noe hengervekt seinere. Men tror man blir skuffet om den får dra noe i det hele tatt.

Rosstopher

Sitat fra: TheMaltake på tirsdag 28. januar 2025, klokken 18:56

;)

Joa men litt rart å be om så mye penger også står det ikke oppgitt hvor mye du får dra. Hva du får dra av henger i andre land. Er urelevant. Da hva dem bestemmer i EU som gjelder. Med mer eller mindre importør kan sende med papirer for registrering  noe jeg tror neppe tesla vil gjør da dem selv ikke har godkjent den for EU. Blir spennede å se om det kommer opp noe hengervekt seinere. Men tror man blir skuffet om den får dra noe i det hele tatt.

Her høres det ut som du har misforstått. Hvis det ikke er oppgitt hengervekt, taklast, etc. er det dokumentasjonen fra produsenten som gjelder, altså instruksjonsbok, klistremerke på dørstolpen, etc. Det er noe helt annet enn at det står 0 kg oppgitt hengervekt. Det fins artikler om dette. Bare å søke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

;)

Infoen er jo offentlig tilgjengelig fra Tesla selv, ligger jo både i registrerngspapirene fra USA, og fra Tesla sine websider.
Bosted Oslo

TheMaltake

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 19:10

;)

Infoen er jo offentlig tilgjengelig fra Tesla selv, ligger jo både i registrerngspapirene fra USA, og fra Tesla sine websider.

Sant det. Syns forsatt det er rart de ikke har fått in kg i vognkortet. Står vel adri 0kg i vognkortet. Bare se på model s. Der står det også ikke oppgitt og for model s. Er det ikke lov å ha henger etter seg. Håper de virkelig får gjennom 3500kr hengervekt og 4 seter. Men har dessverre mine tvil om det. Da vi lever i Norge og Vegvesenet kan være veldig vanskelig å ha med å gjør når det kommer til antall kg hengervekt.

Husker jeg prøvde å få bedre hengervekt på en Audi a6 2.5tdi 1996 model. Der var det variasjoner mellom 1550kg og 2000kg hengervekt. Hjalp veldig lite å referere til tilsvarende bil med bedre hengervekt. Det blir ikke omgjordt uten papirer fra importør. Som ikke vil være behjelpelig med noe :(

chargedup

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:03
I de fleste tilfeller av elbil personbil-->Elbil varebil, så blir varebilen dyrere, nettopp pga at man må fjerne seter fra personbil-versjonen og så "bygge om" så den følger kravene.

Jeg personlig ser akkurat 0 gode grunner for å velge varebilutgaven og atpåtil betale mer for den enn personbilutgaven.

Som bedrift kan du vel trekke fra momsen for begge deler, så jeg ser ikke hvor man finner noen fordel. Som jeg skrev over, differansen i pris, dekker nok bompengene og vel så det. Og det blir faktisk gyldig og for varebil vs personbil av samme kjøretøyet!

For CT var det altså 1,750K vs. 1,950K inkl. avgifter, så 200K til bompenger bl.a. ;)

Priser fra finn-annonsen!

https://www.finn.no/mobility/item/390651272

Elvarebil klasse 2 har mva fra første krone, altså ikke fra 500'. Dermed blir de en god del dyrere i elektrisk utgave ift personbil og så tar de ofte litt for å "bygge den om".

Hvis et firma kjøper en ny (evt importert) personbil eller varebil klasse 1, kan de ikke skrive av MVA på bil eller driftsutgifter. Dette er en universal regel som gjelder alle typer firma, bortsett fra feks taxi/løyvetransport.

Har man feks et elektrikerfirma får man ikke skrevet av MVA på verken bil, reparasjon/service, bensin/diesel osv på personbiler eller varebil klasse 1.
På klasse 2 varebiler kan man skrive av MVA på kjøpet (gitt at det er nybil eller import) og alle driftsutgifter, gitt at bilen brukes i næring (feks et elektrikerfirma).

Ser man på bruktbilmarkedet for varebiler generelt er MVA fradraget allerede priset bort på bruktmarkedet allerede etter et par mnd. Dette skjer fordi alle som kjøper en varebil klasse 2 helt ny er firma.
På en personbil har man ikke samme effekten, altså en ny personbil til 500', koster ikke 400' brukt etter et par mnd.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA