Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblem - omstarter ladeprosess hyppig

Startet av themski, tirsdag 14. januar 2025, klokken 17:58

« forrige - neste »

themski

Hei!

Stort sett har vår fine lille Think vært litt mer gretten om vinteren, den vil eksempelvis ødelegge 12v batteriet slik at det ikke klarer å holde på spenning - noe som såklart rettes med å handle et nytt og dette har fungert strålende i lengre tid (har vært nødvendig med 12-18 mnd intervaller)

Nå de siste dagene har jeg fått en ny variant som jeg ikke forstår meg på. 12v batteriet utladet seg nylig under lading av hovedbatteriet, så jeg koblet det fra, ladet det opp som jeg da noen ganger må og kjørte på butikken - dette gikk fint. Når jeg parkerte den hjemme og satte på lading, så vil nå bilen iverksette lading:
  • Det kommer et tungt "klunk" fra bilen
  • Summelyden som kommer ved hovedbatterilading starter
  • Man leser av på ladeboksen at amperen inn i bilen stiger

Desverre så skjer det noe rart etter få sekunder (ladeboksen sier imellom 3 og 6 ampere) at ladingen stopper, og begynner å omstarte seg selv hyppig hvert sekund eller to.

Går jeg inn i bilen observerer jeg følgende:
  • Klikking fra rundt sikringsboksen - en solenoid?
  • Klikking fra rundt rattstammen - en solenoid? PS: Kan hende jeg blander denne og den over
  • Girvelger-lyset blinker
  • Rask-til-treg tikking fra bak dashboardet

Alle de overnevnte symptomene med unntak av dash-tikkingen er i sync med omstarten av ladesyklusene, dvs. klikking og blinking i takt med at ladesyklusene starter på nytt.

Tikkingen fra bak dashboardet starter rett før første ladesyklus stoppes og minner veldig om den lyden du får når du starter en Think med flatt hovedbatteri (snurrelyd og så klikking fra bak dashboardet). Den er først treg (som at den trekkes opp) så får den høyt tempo og tikker seg saktere og saktere.

Tenkte at dette kunne være relatert til 12v-batteriet, så jeg forsøkte å lade det litt, men det ga ingen effekt. Jeg kan faktisk starte bilen og kjøre/rygge i garasjen (rundt 0% lading fortsatt, så noe lading er tatt i mot).

Noen som har noen ide på hva slags sykdom den stakkars lille Thinken min har pådratt seg?

Marsto

Oioi...her høres det ut som at du må koble til diagnoseverktøy. Den eneste lyden jeg kjenner igjen fra din beskrivelse er summelyden ved lading. Det er sirkulasjonspumpa til kjølevannet. Den vil summe å gå helt til lading stopper. Har du tilgang til diagnose verktøy og programmer?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

themski

Nop, har ikke det - ser det er noen tråder som forklarer hvordan man kan ordne noe? Er dette noe man får bestilt, eller?

Marsto

Da får vi sjå om det går an å hjelpe deg litt på vei. Her er en link til det meste av programvare som du trenger. Det enkleste er å starte med få laget en kabel som må kobles til en kontakt under dashbordet på passasjer siden. Når den kobles til en pc kan du bruke et program som heter CHAS. Det ligger i den zip fila i dropbox linken. Tidligere sendte jeg deg verkstedmanualene til Think. Der har du et kapittel som heter diagnoseverktøy. Der står det hvordan du skal sette opp Chas, tror det er fra side 8 og nedover.

https://www.dropbox.com/scl/fi/5zksckpnsc4y5l5ltmh00/Think-Software-c-2016Aug.zip?rlkey=trb934duz061dy2nt26bkjece&st=q1y70woc&dl=0

Men, du må ha en kabel som ser slik ut for å få Chas til å virke.
Jeg skal sjekke med en av våre venner i Trondheim Thinkers om det er mulig å lage en til deg for noen kroner. Til så lenge kan du sende meg din adresse på PM?

themski

Jeg tror problemet er noe fukt en eller annen plass. Det er en sikring i ladeboksen som slår ut, så jeg forsøker å få den god, varm og tørr og ser om det hjelper.

Marsto

Sitat fra: themski på onsdag 15. januar 2025, klokken 01:14Jeg tror problemet er noe fukt en eller annen plass. Det er en sikring i ladeboksen som slår ut, så jeg forsøker å få den god, varm og tørr og ser om det hjelper.
Høres litt ukjent ut. Mener du original laderen som du kobler til med den blå kontaken.?

themski

Den originale laderen inneholdt 3 dl vann på et punkt, så det er bygget om til en ny variant hos en kyndig i Kristiansand-området.

Marsto

Det høres ikke bra ut, nei. Du bør spandere på deg en ny hvis du fremdeles bruker den original blå kontakten for tilkobling. Det er ikke bra å være usikker på laderen. Her er en brukt til 1000,- kr. https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=940102&dk=0850

worry

Hei,
Jeg er enig i at du bør prøve en annen ladeledning. Hvis du forteller hvor du bor, så finnes det kanskje en bruker på forumet som kan låne deg en for å teste.

Snurrelyden du hører tror jeg kan være et instrument som vandrer hele området når bilen gjentakende prøver å starte lading.

Ellers bør du feilsøke 12V strømtilførsel. Det er helt unormalt at du må bytte batteri så ofte. Når bilen er påskrudd skal spenningen være ca 14 volt. Jeg har også målt på min bil at det også er 14 volt under lading. I farta husker jeg ikke om jeg har målt etter at lading er ferdig, og ledningen fortsatt står i bilen.
Think lithium

Gogs

Hei!

Jeg bor i Kristiansand (Vågsbygd) og har en lader vi kan teste med. Bare send meg en personlig melding hvis det er interessant.
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

themski

Sitat fra: worry på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:49Hei,
Jeg er enig i at du bør prøve en annen ladeledning. Hvis du forteller hvor du bor, så finnes det kanskje en bruker på forumet som kan låne deg en for å teste.

Snurrelyden du hører tror jeg kan være et instrument som vandrer hele området når bilen gjentakende prøver å starte lading.

Ellers bør du feilsøke 12V strømtilførsel. Det er helt unormalt at du må bytte batteri så ofte. Når bilen er påskrudd skal spenningen være ca 14 volt. Jeg har også målt på min bil at det også er 14 volt under lading. I farta husker jeg ikke om jeg har målt etter at lading er ferdig, og ledningen fortsatt står i bilen.

Hm, da lurer jeg på om jeg kanskje skal begynne med batteribytte.

Jeg bor på Nøtterøy rett utenfor tønsberg om det er noen som bor i nærheten med en lader man kan teste med.

Sitat fra: Gogs på fredag 17. januar 2025, klokken 13:26Hei!

Jeg bor i Kristiansand (Vågsbygd) og har en lader vi kan teste med. Bare send meg en personlig melding hvis det er interessant.

Takk for tilbudet, gogs! Muligens litt for langt unna  :)

worry

Er det slik at bilen starter og kan kjøres?

Hvis ja; slukker det røde batterilyset på midtkonsollen? Og hva er spenningen på 12V batteriet når bilen er påskrudd?

Jeg tror det er bortkastet tid og penger å bytte 12V batteri, inntil du ha funnet feilen. Jeg har selv brukt en Think ganske lenge med et dårlig 12V batteri. Så dårlig at bilen ikke ville starte uten at jeg skrudde av hovedlys og vifte før start. Siden det er automatisk hovedlys på, så skrudde jeg over på parklys. Når bilen er startet kommer det nok 12V strøm fra PCU'en.

Korteste vei til en ladeledning for deg er sannsynligvis Elbilmek. De holder jo til rett nord for Drammen. Det vil overraske meg om de ikke har en slik til salgs.
Think lithium

themski

Siden bilen raskt ble utladet etter første innlegg så får jeg ikke verifisert det du spør om, Worry, - men ja, bilen kunne startes og kjøres. Det var bare ladingen som ikke fungerte. Som regel så vil ikke bilen lade om 12v batteriet er utladet, dette skjer også med jevne mellomrom. Problemet løses som oftest med å lade opp batteriet og så er det good-to-go igjen.

Har bestilt opp en ny lader etter forslag (tusen takk, Marsto!):
Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 13:43Det høres ikke bra ut, nei. Du bør spandere på deg en ny hvis du fremdeles bruker den original blå kontakten for tilkobling. Det er ikke bra å være usikker på laderen. Her er en brukt til 1000,- kr. https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=940102&dk=0850

Vi får se hvordan dette fungerer.

themski

Da er laderen in-house - plugget det strakt inn og fikk "Car Link Fault". Det er en sjans for at 12v-batteriet kan ha ladet seg ut, så starter med å lade det opp igjen. Er gått 14 dager siden bilen var i bruk, og som nevnt er batteriene som brukes av de søte bilene våre ofte litt slitne etter en stund...  :D

themski

Oooog en trist oppdatering, neida - problemet er ikke løst. Virker som at det ikke har laderproblem denne gangen. Jeg får "Car Link Fault" når jeg plugger i laderen i bilen, også etter jeg ladet opp 12v batteriet.

Noen forslag, eller er jeg i diagnose-verdenen nå?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA