Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Regen på fredag 10. januar 2025, klokken 08:46Er litt skeptisk til frontlysene, vil disse lyse like bra som dagens frontlys med linse?
Et klart risikomoment. Tesla har aldri vært ledende på lys.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Regen

Kan være at det bare er hendel til blinklys på venstre siden, og ikke hendel til gir (dessverre)
TM3 2021 LR hvit (solgt)

SurSnasen

Sitat fra: Regen på fredag 10. januar 2025, klokken 08:46Er litt skeptisk til frontlysene, vil disse lyse like bra som dagens frontlys med linse?

Det gjør de nok sikkert. Men jeg håper de omsider har klart å velge frontlys som ikke blender med nærlysene.

Ed_Eng87

Nye model Y skal være mer effektiv sier de pga aerodynamikk, men de har foreløpig behold the samme batteriet, så ikke noe nytt 95kwh batteri for 700km WLTP rekkevidde og det er skuffende!
2023 Tesla MYP Quicksilver

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ed_Eng87 på fredag 10. januar 2025, klokken 11:34Nye model Y skal være mer effektiv sier de pga aerodynamikk, men de har foreløpig behold the samme batteriet, så ikke noe nytt 95kwh batteri for 700km WLTP rekkevidde og det er skuffende!

Det var nevnt i en av videoene at en hadde LFP-batterier i Kina, og at det ikke var det som skulle brukes andre steder. Så kanskje det kommer flere valg i Europa. På den annen side så virker det som at Motor har fått tak i WLTP-rekkevidder, og der økes rekkevevidden kun med 18km. Men en kan ikke helt utelukke at Tesla kommer med flere batterivalg ved lansering i Europa eller litt senere.

https://www.motor.no/aktuelt/her-er-den-nye-tesla-model-y/302034
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Føler det er ganske sikkert at vi bytter ut vår 21' Y LR til denne her i performance-utgave.

Rekkevidden på vår Y per nå er lang nok. Er ofte bare snakk om 15min på lader så er man på veien igjen, så det er ikke noen dealbreaker for vår del med samme eller marginalt bedre rekkevidde. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TeslaMYQS

Sitat fra: Klykken på fredag 10. januar 2025, klokken 12:20Føler det er ganske sikkert at vi bytter ut vår 21' Y LR til denne her i performance-utgave.

Rekkevidden på vår Y per nå er lang nok. Er ofte bare snakk om 15min på lader så er man på veien igjen, så det er ikke noen dealbreaker for vår del med samme eller marginalt bedre rekkevidde. :)

Selv skulle jeg gjerne hatt det større batteriet det har vært skrevet om tidligere med 800km rekkevidde. Hadde passet bra da jeg kjører mye med campingvogn og da ofte der det er litt langt unna ladere. Hadde blitt litt mer frihet. Men ellers er rekkevidden som er på dagens modell mer enn bra nok.

Handyman

Blir ikke helt klok på de separate lyktene som sitter nederst. De sitter litt høyt for å fungere godt som kurve-/tåkelys. De beskrives noen steder som headlights. Ser på noen bilder at det ser ut som en linse inni disse.
Forøvrig tror jeg ikke de kommer med dårligere lys enn det de har nå, som jeg forøvrig synes er veldig bra. Minst like bra som på ID4 som jeg satt på en lengre tur med nettopp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Lurer på hvem som skal bestille Model Y nå frem til den nye modellen blir lansert på norske sider....
Tesla Model Y                         2021-

Kires

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. januar 2025, klokken 14:54Lurer på hvem som skal bestille Model Y nå frem til den nye modellen blir lansert på norske sider....

Er nok ikke mange som bestiller til dagens pris, men satser på at de skreller prisen på lagerbiler så skal jeg vurdere en.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12893
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

daktari

Sitat fra: Handyman på fredag 10. januar 2025, klokken 14:27
Blir ikke helt klok på de separate lyktene som sitter nederst. De sitter litt høyt for å fungere godt som kurve-/tåkelys. De beskrives noen steder som headlights. Ser på noen bilder at det ser ut som en linse inni disse.
Forøvrig tror jeg ikke de kommer med dårligere lys enn det de har nå, som jeg forøvrig synes er veldig bra. Minst like bra som på ID4 som jeg satt på en lengre tur med nettopp.
Hovedlyset og fjernlyset er i den lysboksen nederst. Det er likt som for Q6, Xpeng, Nio. Kona og mange andre. Den lyslisten er en pyntelist for kjørelys, og blir antagelig dimmet når hovedlyset tennes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Dette blir nok en skikkelig storselger, særlig om de beholder blinklys-spaken.

Alle dører får nå støvpakning/vindstøy pakning rundt baut også står det, good stuff.

Rwd får bare 9 høyttalere nå😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Hm, ingen større overraskelser her. Er ikke så mye mere enn en solid facelift. Bra at det er spyler på frontkamera, men hvorfor ikke bak hvor det trengs mest.

Ellers savner jeg luftfjæring og større batteri, rekkevidden er for lav IMO.

Er også spent på om Performance får de samme oppgraderingene som Model 3, eller om det blir som i dag med litt kosmetikk og bedre akselerasjon.

Kommer det en ny runde med mulighet for FSD overføring så blir det jo fristende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

saphran

Utfellbart (auto?) hengerfeste og automatisk heving av frunk er to av mine favorittnyheter...Bedre demper eog lydisolering er ok og, mens utseendeendringene blir litt for mye tilnærming til andre...

Men - den automatiske åpningen av trunk når man nærmer seg håper jeg også inkluderer deteksjon av om noe kan kollidere med luken(!?).  I dag er det jo slik at man må huske å manuelt ha satt luken til å ikke åpne for mye for garasjen man står i f.eks, eller så må man stanse den med hånden i tide....Hvis den slenger opp luken idet man nærmer seg og bilen *ikke* ser etter hindringer kan an få det travelt me då rekke å stanse den selv :-O At kameraet der bak er plassert høyere gir dne bedre sjanse til å se hindringer så kanskje det er inkludert...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA