V2L støtte for ALLE (nye og gamle) Tesla med CCS! Eller??

Startet av goggo, søndag 01. desember 2024, klokken 00:52

« forrige - neste »

goggo

Hmm...
Det er jo ikke første april nå, så det virker jo nesten som om dette kan være sant?

Altså: Påstanden er at CCS standarden støtter "negativ ladestrøm", slik at alle biler som støtter CCS fullt ut i teorien også støtter V2L,  men da bare med DC output slik at man må ha en ekstern DC-AC omformer.

Og her er det altså et firma som påstår at de har funnet et "loophole" i Tesla sin CCS implemenasjon, som gjør at man ved å sjonglere litt med handshaken så kan man hente ut opptil 3,5 kW fra alle Model X, Model S, Model 3 og Model Y med CCS.

Dette høres jo ut som dette er for godt til å være sant - er det noen her som vet noe mer om dette?
Er det bare en AI generert historie og fake firma, eller er det reellt? Er det noen uavhengige som har testet dette?

https://vortipower.shop/products/powershare-the-tesla-compatible-power-station-for-tesla-model-3-y-s-x-europe-version

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rosstopher

Kult! Det er tydeligvis ikke begrenset til CCS, siden de også selger en nord-amerikansk utgave.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

goggo

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. desember 2024, klokken 09:09Kult! Det er tydeligvis ikke begrenset til CCS, siden de også selger en nord-amerikansk utgave.
Ja visst. Du har rett.


En slik boks burde jo Tesla lage selv, hvis det er slik at det støttes av bilene deres.
Dette må jo være midt i blinken for mange norske hytte-eiere, men det spørs vel hvor mange som tør å bruke en tredjeparts løsning med risiko for at Tesla fraskriver seg garanti-ansvar etc.

Mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Som med disse flyttbare batteriene, så synes jeg dette var svindyrt. 1500 USD = 16 582,80 NOK, med BF-tilbudet er man riktignok nede i USD 999 = 11 044,14 NOK.

Husk og på at frakt (de skriver riktignok "free shipping") og 25 % mva kommer oppå dette beløpet. Så minimum 20 728,50 utenom BF-tilbudet, 13 805,18 for BF-prisen.

Man skal definitivt ha mye bruk for dette, før det sparer seg inn. Og husk, det er ikke norsk reklamasjonsrett på dette produktet, så man er begrenset til garantien gitt av dette firmaet, som man da må stole på at vil følge opp. Men blir jo fort endel kroner i frakt frem og tilbake med skadet og reparert enhet...

En annen sak, selve boksen ser jo faktisk pen ut og noe man kanskje ville visst frem med god samvittighet. Men den lange kabelen med CCS-plugg i ene enden, og innfestningen det kanskje ikke er meningen at man kan koble fra, så blir den boksen fort ganske uhåndterlig.

Blir altså noe langt annet enn å ha et "lite" adapter lik det Hyundai og Kia leverer ut (eller selger løst om du ikke får det med din utstyrsversjon) som veldig greit får plass i frunken, som ikke er så stor på de bilene.

Så må man heller ikke glemme at man ikke får testet at dette fungerer, før enheten hentes hos ekspeditør. Nei, før dette blir aktuelt, så ville jeg ha sett at en norsk eller svensk forhandler tar dette inn, ev. et seriøst firma ellers i Europa.

EDIT: Ser ut som denne kun gir 120V, ut fra denne diskusjonen, og ikke 230/240V som vi bruker. Da blir den jo "beyond useless" for Europeere!

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/teslaunch-north-americas-first-v2l-discharge-device-successfully-passes-testing.336194/page-3
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 01. desember 2024, klokken 11:35EDIT: Ser ut som denne kun gir 120V, ut fra denne diskusjonen, og ikke 230/240V som vi bruker. Da blir den jo "beyond useless" for Europeere!
Står da dette på produsentens sider:

"The maximum discharge power is 3.5KW (15A*2, 120V for US version and 220V for EU version). Ensure proper ventilation by keeping air outlets and fans unblocked."
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. desember 2024, klokken 17:23
Sitat fra: RJK på søndag 01. desember 2024, klokken 11:35EDIT: Ser ut som denne kun gir 120V, ut fra denne diskusjonen, og ikke 230/240V som vi bruker. Da blir den jo "beyond useless" for Europeere!
Står da dette på produsentens sider:

"The maximum discharge power is 3.5KW (15A*2, 120V for US version and 220V for EU version). Ensure proper ventilation by keeping air outlets and fans unblocked."

Det leste jeg også og reagerte på det. Det som står i parentes høres ut som du får 15A 120V eller 15A 220V, og at begge to blir 3,5kW. Enten er produktet fake eller de som har skrevet teksten har ikke peiling på strøm.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. desember 2024, klokken 17:58
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. desember 2024, klokken 17:23
Sitat fra: RJK på søndag 01. desember 2024, klokken 11:35EDIT: Ser ut som denne kun gir 120V, ut fra denne diskusjonen, og ikke 230/240V som vi bruker. Da blir den jo "beyond useless" for Europeere!
Står da dette på produsentens sider:

"The maximum discharge power is 3.5KW (15A*2, 120V for US version and 220V for EU version). Ensure proper ventilation by keeping air outlets and fans unblocked."

Det leste jeg også og reagerte på det. Det som står i parentes høres ut som du får 15A 120V eller 15A 220V, og at begge to blir 3,5kW. Enten er produktet fake eller de som har skrevet teksten har ikke peiling på strøm.
Leste etterpå i spesifikasjonene, og av det jeg forstår, så er det 2x15A 120V, og ingen mulighet til å "sammenkoble" for å få 30A 120V på denne!

Ser nå at det tydeligvis var 220V for EU, så ok, tar til meg den!

Men dette er uansett for lite strøm til at det blir særlig nytte for prisen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA