Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

chargedup

For å avklare var det spesifikt denne setningen jeg har prøvd å korrigere, i fet skrift:
"Er man skikkelig uheldig får feks det 100kWh++ batteriet 25% toll inn i USA (der EX90 tilsynelatende skulle lages?) pga det er laget i kina.
Europa gir oppå det 25% toll på biler fra USA, fordi de går til en havn i EU ett sted, og i Norge får man da enda høyere MVA pga høyere innkjøpspris.."

Mulig jeg har tolket denne feil, men jeg tolker det som at "siden bilen går til havn i EU får bilen høyere pris i Norge".

Jeg er inneforstått med at en bil har deler produsert i mange land og at det selvfølgelig vil gjøre bilene mye dyrere dersom det innføres høye tollmurer på alle kontinenter.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

tronde

Sitat fra: chargedup på fredag 07. februar 2025, klokken 11:33For å avklare var det spesifikt denne setningen jeg har prøvd å korrigere, i fet skrift:
"Er man skikkelig uheldig får feks det 100kWh++ batteriet 25% toll inn i USA (der EX90 tilsynelatende skulle lages?) pga det er laget i kina.
Europa gir oppå det 25% toll på biler fra USA, fordi de går til en havn i EU ett sted, og i Norge får man da enda høyere MVA pga høyere innkjøpspris.."

Mulig jeg har tolket denne feil, men jeg tolker det som at "siden bilen går til havn i EU får bilen høyere pris i Norge".

Jeg er inneforstått med at en bil har deler produsert i mange land og at det selvfølgelig vil gjøre bilene mye dyrere dersom det innføres høye tollmurer på alle kontinenter.

Den normale løsngen vil være at Volvo i USA får tollrefusjon for de bilene som eksporteres. Det er også helt vanlig at det finnes frihavner i alle siviliserte land hvor varer kan lagres tollfritt inntil de flyttes inn i landet. Varer som skal videre til andre land blir ikke ilagt toll da, men får det evt. når de kommer til sluttdestinasjonen. Da vil biler ment for Norge mellomlande i en slik frihavn, forutsatt at vi ikke hekter oss på EUs evt. toll mot USA.

Selv Kina bruker tollrefusjon ved reeksport. Det har jeg vært med på selv.
Det var mye styr med papirer, men det fungerte.

Nå er det lite som er normalt med Donald, så det er nok fullt mulig at han ser det som veldig fornuftig å drepe de arbeidsplassene som utenlandsk bilindustri har i USA.

John Bolton har flere ganger fortalt at Donald i fullt alvor tror at toll er en avgift som det eksporterende landet skal betale til USA. Det var visst ikke mulig å få ham til å fatte at det blir amerikanerne som ender opp med regingen. Det ser ut som om han fortsatt tror på dette, for han har nevnt noe om at toll-pengene skal brukes til noe positivt for landet.

Vaduz

Jeg tviler ikke på at det er umulig å forklare enkle konsepter for han. Har hørt at staben som briefer han daglig blir oppmuntret til å ha lite skrift og mye bilder, samt å holde det ekstremt kortfattet.
Han er også kjent for å kalle smarte folk med utdanning som bruker litt «vanskelige» ord for «professor» på en nedverdigende måte.

Han er på mange måter bare et medium for MAGA, Bannon og Heritage foundation. Kort fortalt er han ekstremt uintelligent narsissist.

On topic: Kjøp Kia EV9, helt fantastisk familiebil med tre barn:)

edyrli

Jeg vil anbefale en 7 seter om du finner noen innenfor budsjett. De ekstra setene er supre da ungene ikke liker sitte 3 i bredden. Elle man har med en ekstra. Vi som har 4 unger sitter alltid 2+2+2. Tang er en veldig fin bil om man kan svelge å kjøpe kinesisk. Peugeot e 5008 virker også spennende til en veldig bra pris.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Svk

E5008 sliter med SW bugs
Tang har stor svingradius og er alltid noe småplukk som irriterer. For å ikke snakke om verditap på Tang.
Styr klar

batterimannen

Sitat fra: Svk på søndag 09. februar 2025, klokken 12:26E5008 sliter med SW bugs
Tang har stor svingradius og er alltid noe småplukk som irriterer. For å ikke snakke om verditap på Tang.
Styr klar

Ekstremt med bugs på E-5008. Men etterhvert blir den nok bra. AWD utgaven har blitt utsatt til over sommeren.

Den første Tangen hadde utrolig dårlig lys. Vet ikke om det ble bedre på den nyere utgaven. En av de tingene jeg liker best med elbil er enpedalskjøring, og det har ikke Tang.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Svk

Lysa på tang er vel ikke topp,men glemmer dette fort når man drukner i andre større problemer

edyrli

Verken Tang eller 5008 er nok ikke feilfrie selv om det ikke har vært noe tull med min. Poenget mitt var egentlig hvor utrolig praktisk det er med 7 seter om man har flere enn 2 unger.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric

Radial

Det er ikke flusst med 7-setere enda til "edruelige" priser, som har AWD og er relativt feilfri enten politisk eller fysisk, men jeg hadde kanskje sikta meg inn mot KIA EV9.

Politisk uproblematisk, og veldig stor& praktisk.
"Problemet" er at det gjerne er B&S som er forhandler, og det kan være utfordrende på mange nivåer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Svk

Tang og 5008 er nok ok valg.lite annet å velge i..

Radial

Sitat fra: Svk på mandag 10. februar 2025, klokken 09:10Tang og 5008 er nok ok valg.lite annet å velge i..

Joda.
Kia EV9, Nio ES8, Honqui eHS9...selv Model Y kommer jo som 7seter.

Men det er store pros/cons uansett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Svk

Kan jo kjøpe KIA et annet sted. Er jo en eller annen forhandler som er grei?

daktari

ID.7 kommer nå som 4motion, så da slipper man rød pynt i interiøret for å få 4wd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

edyrli

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 10. februar 2025, klokken 12:47Xpeng x9 ser jo ut som en kongebil for stor familie.

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/63eAEr/xpeng-x9?srsltid=AfmBOoqGbfg6WsQXrqS-407eNBbP52c4oC4rQN7C-LlDwX-J7VHZqhxm

Av disse gigantiske bilene med 2 digre kapteinstoler på 2dre rad så har vi jo allerede Voyah Dream og Maxus Mifa 9 (Som for øvrig er på kampanje med 200.000 i rabatt) Uten at det har blitt noen sukess så langt.

For min egen del så vil jeg heller foretrekke 3 seter på andre rad for å ha muligheten til å være 5 i bilen og samtidig ha hele bagasjerommet ledig. Jeg har hatt Opel Vivaro i lang utgave som er like lang som denne. Når bilene er 5,3 meter lange kommer vi til et punkt der størrelsen blir et problem.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA