Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

Syklist

Hytte hvor mat og alt annet må bæres noen km hjelper godt til å redusere transportvolumet. Og ja, støtt opp om nærbuttikene, ellers er de kanskje borte den dagen du trenger noe der.

Sorry, vi beveger oss langt fra temaet. Det kan være lurt å se på hvor mange ganger i året en trenger all plassen, og vurdere utifra det.  Man får faktisk mye bagasje med i en Model 3 også. Tror alle alternativene nevnt tidligere her burde være bra nok for familen på fem.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Suverin

#121
Sitat fra: Syklist på onsdag 04. desember 2024, klokken 08:22Sorry, vi beveger oss langt fra temaet. Det kan være lurt å se på hvor mange ganger i året en trenger all plassen, og vurdere utifra det.  Man får faktisk mye bagasje med i en Model 3 også. Tror alle alternativene nevnt tidligere her burde være bra nok for familen på fem.

Så lenge ungene får plass i baksetet, og man tester at de sitter godt med den kombinasjonen man behøver av barneseter, så er de fleste bilene nevnt i denne tråden "gode nok" ja!

Vi har en Model 3, har ikke vurdert å bruke den på lengre turer med alle tre ungene, i hovedsak pga bakseteplassen, den er trang i baksetet, og det er så godt som ingen benplass bak om jeg skal sitte godt foran.

Bagasje er ikke noe problem, for den kan vi ha i boks eller henger når det trengs.

Konklusjon;
Bakseteplass trumfer bagasjeplass for en familie på fem. Bagasjebehov er lett å løse. 

Og som trebarnsfar synes jeg det er fryktelig irriterende at så godt som samtlige "familiebiler" lages for fire-og-en-halv person. 
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Gadgetman

Ta med sag og øks, og hugg ved på stedet...   
 ;)

Gå over til Toro Ertesuppe istedet for hermetikk. Evt. REAL turmat. Mye godt der.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Svein_H

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 03. desember 2024, klokken 16:55
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. desember 2024, klokken 16:36
Sitat fra: egleh på tirsdag 03. desember 2024, klokken 15:56
Sitat fra: IvarAndreas på tirsdag 03. desember 2024, klokken 00:42Nå merker jeg at jeg ble litt nysgjerrig.. 30 kilo mat og klær per person for et par døgn på hytta? Har dere med kettlebells?
haha lite treningsutstyr :) noterte ikke mer spesifikt hva ting veide, men det var nå det det ble. skal du ha full pakke med gode frokoster og middager en langhelg blir det fort noen flasker brus, melk, juice, litt vin, øl, kjøtt, osv slalomsko+ski, langrenn for alle, hodelykter, laptoper, ladere, ... jeg gjorde en tilsvarende øvelse for sommerbagasjen vår for to uker i danmark, uten vinterklær,skisko etc, 118kg inkludert taxfreekvoten for to. anbefaler alle å veie alt som faktisk er med, ting veier mer enn man skulle tro.
OK, så du bruker samme praksis som forhatte tyskere i bobil, og lesser bilen full for å slippe å bruke penger på å kjøpe noe underveis. Det blir jo litt problematisk å kritisere utenlandske turister når vi møter oss selv i døra ...
Må jo ha med endel fiska fisk hjem også de tyskerne  ;D rund tusen kilo fisk vel? He he
Så de bobilene er tunge når de kommer og tunge når de drar.
Fiskekvoten er regulert ved lov og har ingenting med totalvekt å gjøre, så den stråmannen der var rimelig tafatt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

batterimannen

#124
Som flere har oppdaget, kan det være vesentlige avvik mellom det som er oppgitt i vognkortet og den faktiske vekten til bilen. Hvis du for eksempel har valgt en større batteripakke, panoramatak og større felger, er dette utstyr som gjør bilen tyngre, uten at det har fremgått av vektinformasjonen i vognkortet.

Bilen din er tyngre enn du tror
18. des. 2022

Grunnen er at det tidligere var rutine å registrere bilen med den laveste vekten som er oppgitt i typegodkjenningen, som i de fleste tilfeller tilsvarte vekten til den dårligst utstyrte versjonen av bilen.

Fra nå skal alle nye biler registreres med egenvekten som står oppgitt i bilens Certificate of Conformity (CoC). Dette dokumentet er spesifikt for hver enkelt bil, og vektinformasjonen som er oppgitt der skal være så nærme faktisk vekt som mulig.

Siden det har vært en rullerende innføring av denne rutinen, begynte noen produsenter å legge inn CoC-vekta allerede for ett år siden, mens andre først har begynt nå nylig.

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast


Greit å være klar over om man kjøper en bil som er fra før 2023.


Eksempler fra Motor :
08/03 2023

MG Marvel R, med 75 plusskilo. Dette reduserer nyttelasten fra 378 til 303 kilo.

Renault Megane: 69 kg over, nyttelast ned fra 447 til 378 kg

Kia EV6 GT: 65 kg over, nyttelast ned fra 410 til 345 kg

Hongqi E-HS9: 65 kg over, nyttelast ned fra 475 til 410 kg

Nio ET7: 61 kg over, nyttelast ned fra 426 til 365 kg

https://www.motor.no/aktuelt/sa-mye-eller-lite-kan-du-laste-i-disse-29-elbilene/243756
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

Sitat fra: batterimannen på onsdag 04. desember 2024, klokken 22:11Som flere har oppdaget, kan det være vesentlige avvik mellom det som er oppgitt i vognkortet og den faktiske vekten til bilen. Hvis du for eksempel har valgt en større batteripakke, panoramatak og større felger, er dette utstyr som gjør bilen tyngre, uten at det har fremgått av vektinformasjonen i vognkortet.

Bilen din er tyngre enn du tror
18. des. 2022

Grunnen er at det tidligere var rutine å registrere bilen med den laveste vekten som er oppgitt i typegodkjenningen, som i de fleste tilfeller tilsvarte vekten til den dårligst utstyrte versjonen av bilen.

Fra nå skal alle nye biler registreres med egenvekten som står oppgitt i bilens Certificate of Conformity (CoC). Dette dokumentet er spesifikt for hver enkelt bil, og vektinformasjonen som er oppgitt der skal være så nærme faktisk vekt som mulig.

Siden det har vært en rullerende innføring av denne rutinen, begynte noen produsenter å legge inn CoC-vekta allerede for ett år siden, mens andre først har begynt nå nylig.

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast


Greit å være klar over om man kjøper en bil som er fra før 2023.


Eksempler fra Motor :
08/03 2023

MG Marvel R, med 75 plusskilo. Dette reduserer nyttelasten fra 378 til 303 kilo.

Renault Megane: 69 kg over, nyttelast ned fra 447 til 378 kg

Kia EV6 GT: 65 kg over, nyttelast ned fra 410 til 345 kg

Hongqi E-HS9: 65 kg over, nyttelast ned fra 475 til 410 kg

Nio ET7: 61 kg over, nyttelast ned fra 426 til 365 kg

https://www.motor.no/aktuelt/sa-mye-eller-lite-kan-du-laste-i-disse-29-elbilene/243756
Batteri... :+1: ja fint du informerer om dette for ikke alle vet det. 

Tara

Sitat fra: Suverin på onsdag 04. desember 2024, klokken 09:57
Sitat fra: Syklist på onsdag 04. desember 2024, klokken 08:22Sorry, vi beveger oss langt fra temaet. Det kan være lurt å se på hvor mange ganger i året en trenger all plassen, og vurdere utifra det.  Man får faktisk mye bagasje med i en Model 3 også. Tror alle alternativene nevnt tidligere her burde være bra nok for familen på fem.

Så lenge ungene får plass i baksetet, og man tester at de sitter godt med den kombinasjonen man behøver av barneseter, så er de fleste bilene nevnt i denne tråden "gode nok" ja!

Vi har en Model 3, har ikke vurdert å bruke den på lengre turer med alle tre ungene, i hovedsak pga bakseteplassen, den er trang i baksetet, og det er så godt som ingen benplass bak om jeg skal sitte godt foran.

Bagasje er ikke noe problem, for den kan vi ha i boks eller henger når det trengs.

Konklusjon;
Bakseteplass trumfer bagasjeplass for en familie på fem. Bagasjebehov er lett å løse. 

Og som trebarnsfar synes jeg det er fryktelig irriterende at så godt som samtlige "familiebiler" lages for fire-og-en-halv person. 

Som trebarnsmor synes jeg det samme. Det er veldig irriterende. Derfor har vi fortsatt en ford smax. (Og en liten id3)

På korte turer får vi alle tre baki id'n. Da får yngste sitte på pute. På langtur skal hun ha stol, med hodestøtte. Hun sover på biltur når prostefen virker. Jeg har unger/ungdom på 9, 13 og 16. Og den jenta på 13 i midten får dåelig plass og hardt sete, mellom en 16 år gammel bror og ei lillesøster i sete.

Setet i midten er rett og hardt og stort sett best egnet som midtkonsoll for de to i baksetet. Men vi har tre.

turfsurf

Ja, flerbruksbiler har gått av moten, det er jo færre og færre familier på fem eller mere. Model X var helt konge når vi fartet rundt alle fem.

Skjønner ikke at man ikke kan få velge alternativ seterad bak som passer til tre i stedet for to på noen av de større bilene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Tara på lørdag 01. februar 2025, klokken 01:55
Sitat fra: Suverin på onsdag 04. desember 2024, klokken 09:57
Sitat fra: Syklist på onsdag 04. desember 2024, klokken 08:22Sorry, vi beveger oss langt fra temaet. Det kan være lurt å se på hvor mange ganger i året en trenger all plassen, og vurdere utifra det.  Man får faktisk mye bagasje med i en Model 3 også. Tror alle alternativene nevnt tidligere her burde være bra nok for familen på fem.

Så lenge ungene får plass i baksetet, og man tester at de sitter godt med den kombinasjonen man behøver av barneseter, så er de fleste bilene nevnt i denne tråden "gode nok" ja!

Vi har en Model 3, har ikke vurdert å bruke den på lengre turer med alle tre ungene, i hovedsak pga bakseteplassen, den er trang i baksetet, og det er så godt som ingen benplass bak om jeg skal sitte godt foran.

Bagasje er ikke noe problem, for den kan vi ha i boks eller henger når det trengs.

Konklusjon;
Bakseteplass trumfer bagasjeplass for en familie på fem. Bagasjebehov er lett å løse. 

Og som trebarnsfar synes jeg det er fryktelig irriterende at så godt som samtlige "familiebiler" lages for fire-og-en-halv person. 

Som trebarnsmor synes jeg det samme. Det er veldig irriterende. Derfor har vi fortsatt en ford smax. (Og en liten id3)

På korte turer får vi alle tre baki id'n. Da får yngste sitte på pute. På langtur skal hun ha stol, med hodestøtte. Hun sover på biltur når prostefen virker. Jeg har unger/ungdom på 9, 13 og 16. Og den jenta på 13 i midten får dåelig plass og hardt sete, mellom en 16 år gammel bror og ei lillesøster i sete.

Setet i midten er rett og hardt og stort sett best egnet som midtkonsoll for de to i baksetet. Men vi har tre.
Heldigvis for deg, er vel hu minste så stor nå, at stol snart er på vei ut, og hun kun trenger sete!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Nå kan en jo etterhvert få en del ålreite alternativer for 5 personer og.
Kan f.eks. få en brukt BMW IX40 for 650.000 med masse utstyr. Kia EV9 kan og kjøpes til ikke veldig ille pris.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. februar 2025, klokken 07:58Nå kan en jo etterhvert få en del ålreite alternativer for 5 personer og.
Kan f.eks. få en brukt BMW IX40 for 650.000 med masse utstyr. Kia EV9 kan og kjøpes til ikke veldig ille pris.
IX40 ligger alt for høyt i pris brukt IMO. Kort rekkevidde, og høye delepriser når de er ute av garanti.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2025, klokken 10:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. februar 2025, klokken 07:58Nå kan en jo etterhvert få en del ålreite alternativer for 5 personer og.
Kan f.eks. få en brukt BMW IX40 for 650.000 med masse utstyr. Kia EV9 kan og kjøpes til ikke veldig ille pris.
IX40 ligger alt for høyt i pris brukt IMO. Kort rekkevidde, og høye delepriser når de er ute av garanti.

Det kommer sikkert an på behov. Om du f.eks. stort sett ruller opp og ned til hytta, og kan lade der, og har 3 baksetefolk.

https://www.tv2.no/broom/gode-nyheter-du-klarer-deg-fint-med-den-billigste/14579498/
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. februar 2025, klokken 21:30Det kommer sikkert an på behov. Om du f.eks. stort sett ruller opp og ned til hytta, og kan lade der, og har 3 baksetefolk.
Da skal du ikke ha mere enn 20 mil til hytta og lite motorvei. Har hatt noen 40 mils biler og ingen av de har kommet opp til hytta på kalde vinterdager, og vi har kun 4 mil med motorvei.

Ellers er man avhengig av å starte med nesten fullt batteri, som ikke alltid går. T.o.m. 50 mils bilene sliter når det er virkelig kaldt. På fredag brukte i4en 80% av batteriet på turen, da var det ikke kaldere enn 5-10 minus.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2025, klokken 10:25IX40 ligger alt for høyt i pris brukt IMO. Kort rekkevidde, og høye delepriser når de er ute av garanti.
Enig. IX40 og flere andre med kort rekkevidde vil oppleve sterkt fallende bruktbil priser nå fremover. Det er bare slik utviklingen er med nye modeller med lengre rekkevidde som kommer nå fremover 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. februar 2025, klokken 05:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. februar 2025, klokken 21:30Det kommer sikkert an på behov. Om du f.eks. stort sett ruller opp og ned til hytta, og kan lade der, og har 3 baksetefolk.
Da skal du ikke ha mere enn 20 mil til hytta og lite motorvei. Har hatt noen 40 mils biler og ingen av de har kommet opp til hytta på kalde vinterdager, og vi har kun 4 mil med motorvei.

Ellers er man avhengig av å starte med nesten fullt batteri, som ikke alltid går. T.o.m. 50 mils bilene sliter når det er virkelig kaldt. På fredag brukte i4en 80% av batteriet på turen, da var det ikke kaldere enn 5-10 minus.

Ja, ok. Da er det en del verre enn i TV2-testen. De hadde sikkert ikke motorvei-fart, som en kan ha nordover fra Oslo til alle hyttedestinasjonene.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA