Vil de rene kinesiske elbilmerkene (inkl de nye) øke sin markedsandel i Norge pt 12%

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 23. november 2024, klokken 09:11

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Spørsmålet ble stilt i Dagens Næringsliv sin podcast Mil etter Mil i episoden 16.sept 24. Haakon i Mil etter Mil intvervjuer Øyvind Solberg Thorsen som er adm dir i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Han sier at først må definisjonene på plass og feks Tesla som produseres i mange land som Shanghai, Berlin osv de blir ikke med i hans definisjon på hva som er de rene kinesiske elbilmerkene.

Det samme gjelder Ford for Mach-e produseres i flere land produseres mange andre steder enn i USA men det er en Ford fra Detroit. Men disse rene kinesiske elbil merkene som vi enda ikke har hørt eller har sett og som produseres i Kina de er rene kinesiske biler, sier Øivind 48 min ut i podden.

Men hva med Lotus sier han? Hva er den spør han?  For den ble jo opprinnelig engelsk men kjøpt av kineserne og produsere i Kina? Så dette er ikke enkelt. Men han regner Lotus nå som kinesisk elbil.

Så kommer det viktigste når Øivind får spørsmål om han tror de rene kinesiske elbilmerkene vil øke sin markedsandel i Norge fra det de har pr sept 24 som er 12% markedsandel i Norge tilsammen.

Så spør Haakon om Øivind tror den 12% markedsandelen vil øke fremover. Ja svarer Øivind, han tror det.

Hva tror du?

Jeg er usikker...

Nyhet om saken og lenke til podden her fra DN

https://www.finansavisen.no/motor/2024/09/16/8179931/ofv-direktoren-om-tesla-en-del-er-blitt-skeptiske

Her er podden https://open.spotify.com/episode/3xQ2o3DLy72xElcCIjM2U3?si=278cp7pJSwi_PBkezxvXdQ

turfsurf

Jeg har stor tro på at Kineserne kommer til å øke sin markedsandel. Folk kjøper hovedsaklig det de mener gir mest for pengene.

Er kvaliteten god nok så vil det selge, gitt det ikke kommer regulering/lov som i praksis er ett forbud. Det tør ikke norske politikere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Har ikke hørt gjennom den episoden, men kineserne har en utviklingstakt uten sidestykke og er motiverte for å etablere seg i Norge. Før eller siden treffer de blink og lanserer en bilmodell som blir lenge på topp 10 på registreringsstatistikken. Så den 12% andelen vil nok vokse.

Som turfsurf påpeker er dette også avhengig av reguleringer. Akkurat nå er det ingenting som bremser import.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Ser forresten at Xpeng G6 er på en foreløpig 16-plass i november, som sterkeste kinesiske bilmodell på registreringsstatistikken. Vil ikke bli overrasket om G6 etter hvert kommer på topp ti, eller rett under.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Jalla

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 23. november 2024, klokken 09:47Har ikke hørt gjennom den episoden, men kineserne har en utviklingstakt uten sidestykke og er motiverte for å etablere seg i Norge. Før eller siden treffer de blink og lanserer en bilmodell som blir lenge på topp 10 på registreringsstatistikken. Så den 12% andelen vil nok vokse.

Som turfsurf påpeker er dette også avhengig av reguleringer. Akkurat nå er det ingenting som bremser import.
Tragisk, for vi putter allerede alt for mye penger ned i lommeboken til de røde djevlene i Beijing.

hELgenen

Sitat fra: Jalla på lørdag 23. november 2024, klokken 10:57
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 23. november 2024, klokken 09:47Har ikke hørt gjennom den episoden, men kineserne har en utviklingstakt uten sidestykke og er motiverte for å etablere seg i Norge. Før eller siden treffer de blink og lanserer en bilmodell som blir lenge på topp 10 på registreringsstatistikken. Så den 12% andelen vil nok vokse.

Som turfsurf påpeker er dette også avhengig av reguleringer. Akkurat nå er det ingenting som bremser import.
Tragisk, for vi putter allerede alt for mye penger ned i lommeboken til de røde djevlene i Beijing.

Tja - personlig synes jeg å kjøpe en bil fra Tesla er vanskeligere å svelge enn å kjøpe en fra et kinesisk selskap som investerer i Europa og skaper arbeidsplasser uten å jage bort fagforeninger osv..

Jeg tror også verden er avhengig av Kina for å kunne nå noen klima mål. USA med Trump tror jeg vil oppleves som et dieseltog gjennom boligfelt og Elon Musk vil trolig bare spytte ut den ene konspirasjonsteorien etter den andre og kun fokusere på å gjøre egen lommebok større uten reellt å bry seg en døyt om livet på jorda - der er målet Mars for alle pengene for alt annet vil jo være kjedelig.....

Jeg ser mange har ulike oppfatninger om både Kina og dagens Trump USA - og det sikreste er vel å holde seg borte fra produketer fra begge disse landene

Svk


Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. november 2024, klokken 12:09Jeg ser mange har ulike oppfatninger om både Kina og dagens Trump USA - og det sikreste er vel å holde seg borte fra produketer fra begge disse landene
He he er det mulig da? Av alt vi ser rundt oss er mye derfra så det blir vanskelig

Syklist

Er enig i det der. Vil helst kjøpe europeisk. Men desverre er det endel aktører i europeisk bilindustri som driver lobbyvirksomhet for fossilbiler og vil ha reverseringspolitikk. Det er ikke bra på sikt, de graver sin egen grav.

Kineserne skal ha kudos for kreativitet, det er endel av de nye kinesiske bilene som har bra design. Jeg skulle gjerne sett et bedre utvalg av sedaner og kombi-kupeer fra andre bilprodusenter. SUVer er for høye, og ikke effektive nok.

Vi trenger mer fokus på aerodynamikk og effektivitet, spesielt fra de europeiske produsentene. Skulle gjerne hatt et utvalg av biler med samme størrelse og form-faktor som 1-gen Hyundai Ioniq og Model 3 (men med stor bakluke).
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Electric cars in Norway

#9
He he denne om kina elbilene måtte jo komme en eller annen gang på nrk ;D 

https://www.nrk.no/innlandet/ekspert-advarer-mot-kinesiske-elbiler-_-forsvaret-har-ingen-begrensninger-1.17138704

Ekspert advarer mot kinesiske elbiler – Forsvaret har ingen begrensninger
Mange tusen kinesiske biler ruller nå på norske veier. Sikkerhetsekspert advarer om potensialet for overvåkning som finnes i disse bilene.


SIKKERHETSEKSPERT: Tor Indstøy er sikkerhetsekspert i Telenor. På fritiden jobber han med å kartlegge potensielle sikkerhetsutfordringer med kinesiske biler.
Foto: Reidar Gregersen / NRK

Reidar Gregersen – Journalist og fotograf Journalist og fotograf
Publisert i går kl. 20:11 Oppdatert i går kl. 20:48

Saken oppsummert
  • «Project Lion Cage» har undersøkt datainnsamling og overføring i kinesiske biler.
  • Sikkerhetsekspert Tor Indstøy mener at bilens avanserte datasystemer, kameraer, radar og høyhastighets datanettverk potensielt kan brukes i uærlige hensikter i en presset politisk situasjon.
  • PST sier at teknologi og kunnskap fra alle kinesiske aktører skal gjøres tilgjengelig for det kinesiske militæret.
  • Den kinesiske ambassaden i Norge og den norske importøren av NIO avviser påstandene og understreker at brukeren har full kontroll over bilens bevegelser og dataoverføring.
  • Indstøy oppfordrer myndighetene til å kontinuerlig vurdere risikoen denne type teknologi har for samfunnet.
Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister før publisering.

Ingeniøren

Vet ikke om dette er så mye verre enn å bli overvåket av Tesla og andre biler fra US i et snart Trump/Musk styrt land..

Forøvrig ruller det mer enn 400 kinesiske busser på norske veier, og her er det vår folkvalgte som har "prioritert".
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 09:42He he denne om kina elbilene måtte jo komme en eller annen gang på nrk ;D 

https://www.nrk.no/innlandet/ekspert-advarer-mot-kinesiske-elbiler-_-forsvaret-har-ingen-begrensninger-1.17138704

Ekspert advarer mot kinesiske elbiler – Forsvaret har ingen begrensninger
Mange tusen kinesiske biler ruller nå på norske veier. Sikkerhetsekspert advarer om potensialet for overvåkning som finnes i disse bilene.


SIKKERHETSEKSPERT: Tor Indstøy er sikkerhetsekspert i Telenor. På fritiden jobber han med å kartlegge potensielle sikkerhetsutfordringer med kinesiske biler.
Foto: Reidar Gregersen / NRK

Reidar Gregersen – Journalist og fotograf Journalist og fotograf
Publisert i går kl. 20:11 Oppdatert i går kl. 20:48

Saken oppsummert
  • «Project Lion Cage» har undersøkt datainnsamling og overføring i kinesiske biler.
  • Sikkerhetsekspert Tor Indstøy mener at bilens avanserte datasystemer, kameraer, radar og høyhastighets datanettverk potensielt kan brukes i uærlige hensikter i en presset politisk situasjon.
  • PST sier at teknologi og kunnskap fra alle kinesiske aktører skal gjøres tilgjengelig for det kinesiske militæret.
  • Den kinesiske ambassaden i Norge og den norske importøren av NIO avviser påstandene og understreker at brukeren har full kontroll over bilens bevegelser og dataoverføring.
  • Indstøy oppfordrer myndighetene til å kontinuerlig vurdere risikoen denne type teknologi har for samfunnet.
Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister før publisering.

De har jo ikke funnet noe. De bare sier at bilen KAN osv..dette fremstår som synsing.

Når jeg leser slike ting så blir jeg faktisk fristet til å handle kinesisk for nettopp å snakke paven midt imot.

Dersom de har noe konkret,vel da må de legge frem dette. Det de sier her gjelde i like stor grad mange andre ikke kinesiske biler også. Her prøver man å blande politikk og politisk ståsted inn i dette.

Er veldig for å UNDERSØKE grundig,så håper de gjør mer av det. Men å stille seg opp som en dommer og lage suppe på noe som ikke er funnet..det er uheldig.

Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 30. november 2024, klokken 10:07Forøvrig ruller det mer enn 400 kinesiske busser på norske veier, og her er det vår folkvalgte som har "prioritert".
Du tenker på de youtong bussene?

Ja lader du mobilen på en usb der så vet alle i Kina hvor mye skjermtid du har hatt i dag ;D  

#humor

automat

Min største bekymring er å koble telefonen min til en kinesisk bil. Gjør man det, så deler man konaktliste, telefonlogg, meldinger og kalender med et selskap som er pliktig til å samarbeide med kinesisk etterretning. Dette er en lavthengende frukt som er tilnærmet risikofri. Alt kineserne trenger å gjøre er å skjule informasjonen i den store datastrømmen som tydeligvis går fra bilene til Kina.

Der de får store mengder «big data» om hvem kjenner hvem i sanntid fra alle bilene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tronde

Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. november 2024, klokken 11:51De har jo ikke funnet noe. De bare sier at bilen KAN osv..dette fremstår som synsing.

Det kommer vel litt an på hvordan man definerer "noe".

"– Vi finner forbausende mye datatrafikk mellom bilen og Kina. Det var en overraskelse. Vi hadde ikke forventa det, sier han.

Prosjektet har funnet ut at bilen kommuniserer med USA, Canada, Kina, men også Russland og Australia.

– Og så ser vi også hvor mye data som sendes. Det er ganske interessant. Selv om bilen er slått av, så vil bilen kommunisere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA