Hovedmeny

Dårlig rekkevidde

Startet av HerrNilsson, torsdag 21. november 2024, klokken 06:52

« forrige - neste »

HerrNilsson

Hei

Har akkurat kjøpt en brukt id3 fra 2021. Etter å ha vært i eie av denne bilen i 14-dager nå så begynner jeg å se meg lei på hvor dårlig rekkevidde den har.

Nå skal jeg ikke begynne å ramse opp detaljer fra alle kjøreruter jeg har foretatt meg, men tar for meg siste kjøretur. Det var ca null grader ute når jeg startet kjøreturen.

Oppgitt rekkevidde ved oppstart var 137km.
Når jeg parkerte stod den på 90 (oppjustert til 92 når jeg startet opp bilen i morges)
Kjøreturen var på 28km. Dvs et avvik på 19km i forhold til hva som er oppgitt rekkevidde. Dvs et avvik på 40%. Når jeg leser meg opp på nett så vises det til ca20% avvik på vinteren.

Går da hele 10km rekkevidde med til oppvarming av batteri og kupe på en såpass lang kjøretur? For meg høres det helt hinsides ut. Har ikke hørt at andre opplever er så stort bykst av rekkevidden på kun oppvarming av bil/batteri. Til informasjon så bruker jeg ikke rattvarme eller setevarme. Setter meg rett i bilen og kjører, gitt at det ikke er is på vinduene.
Står også at varmepumpa skal bidra til mindre "rekkevidde svinn".

Ser på nett at VW har satt parametere slik at batteri varmes opp til 13 grader av sikkerhetsgrunner eller noe sånt.

Er på nippen til å sende inn bilen til diagnose. Eller har det ingenting for seg?
Kjøpte en bil men sånn noenlunde god rekkevidde for å slipe daglig lading da jeg kjører 2.5mil til og fra jobb hver dag. Dette er primært bil nr2 og pendlebil. Og dyr sådan mtp bruksformålet. Må jeg lade i hytt og gevær likevell så kunne jeg like gjerne kjøpt en soul med mye mindre rekkevidde til en mye billigere penge.

automat

Hver gang man kaldstarter en ebil, så bruker den ganske mye strøm på oppvarming av kupe og evt batteri. At denne oppvarmingsprosessen kan spise 1-2 mil rekkevidde vil jeg si er normalt.

Når kupeen først har blitt varm, så bruker bilen bare litt ekstra strøm for holde varmen ved like, og det  påvirker rekkevidden langt mindre.

Ved småkjøring vil man derfor ha prosentvis mye høyere ekstraforbruk enn ved langkjøring. Og 28km er ikke langkjøring i denne sammenheng.

Uten at jeg kjenner id.3 særlig godt, så syns jeg ikke forbruket høres unormalt ut.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

gte-bjørn

Man må også huske på at oppgitt rekkevidde er mye gjetning, ikke uten grunn at det kalles "guessometer". Det er bl.a. basert på hva forbruket var sist du kjørte. Jeg har selv en ID.3 og ville ikke blitt bekymret om bilen min viste slike tall.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA